werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: in stations

Bericht door Steve »

Alvast voor Lokeren (cf. spoor A daar) heb ik nu ook een bevestiging gevonden van de hypothese dat de letter vooral van pas komt/kwam bij latere toevoeging: tot en 1981 kwam spoorlijn 57 uit Dendermonde aan in een apart station "Dender en Waas" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Dender_%26_Waas). Pas daarna is de lijn mee verhoogd met de "hoofdlijn" 59 en toen is wellicht ook het kopspoor aangelegd.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp »

Shrek schreef: 07 feb 2022, 12:21
joverwimp schreef: 07 feb 2022, 11:19 In Doornik vertrokken (in de week) de treinen naar Mons vanaf spoor A.
Nu niet meer: is dat spoor buiten gebruik gesteld, of werd het hernummerd?
Enkel spoor B wordt niet meer voor reizigers gebruikt, spoor A is er nog gewoon.
Op de treinplanner zie ik geen vertrek (of aankomst) meer aan spoor A: dus buiten gebruik ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

joverwimp schreef: 07 feb 2022, 12:34 Op de treinplanner zie ik geen vertrek (of aankomst) meer aan spoor A: dus buiten gebruik ?
Ik zie in diezelfde treinplanner wel vertrekken vanop spoor A.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Paul »

Steve schreef: 07 feb 2022, 12:23 Alvast voor Lokeren (cf. spoor A daar) heb ik nu ook een bevestiging gevonden van de hypothese dat de letter vooral van pas komt/kwam bij latere toevoeging: tot en 1981 kwam spoorlijn 57 uit Dendermonde aan in een apart station "Dender en Waas" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Dender_%26_Waas). Pas daarna is de lijn mee verhoogd met de "hoofdlijn" 59 en toen is wellicht ook het kopspoor aangelegd.
Het is toch wel een beetje complexer dan je hierboven schrijft.
De lijn Antwerpen - Gent werd geopend in de jaren 1844-1847 ("Pays de Waes"), dat was een smalspoorlijn.
In 1856 werd de lijn Dendermonde - Lokeren geopend (Dendre & Waes) op normaalspoor. Die lijn had in Lokeren inderdaad een apart station, een kopstation, het lag vlakbij het stationsgebouw van Lokeren op de "Pays de Waes" (zie foto op https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Dender_%26_Waas).
In 1867 werd de lijn Lokeren - Moerbeke geopend, eveneens op normaalspoor. Ongetwijfeld werd er toen een normaalsporige verbinding aangelegd met de lijn Dendermonde - Lokeren, die de smalspoorlijn Antwerpen - Gent kruiste.
In 1897 werd de lijn Antwerpen - Gent omgebouwd naar normaalspoor. Alle hierboven genoemde lijnen werden toen geëxploiteerd door de Belgische Staatsspoorwegen en stonden in het station van Lokeren allemaal in verbinding met elkaar.
In de jaren 1970-1973 werd de spoorlijn Antwerpen - Gent geëlektrificeerd en werd de spoorlijn in de doortochten van Sint-Niklaas en Lokeren verhoogd aangelegd. Toen werd in Lokeren het huidige station gebouwd. Op de lijn naar Moerbeke was er toen al lang geen reizigersverkeer meer. De lijn Dendermonde - Lokeren was voorlopig nog niet aangesloten op de nieuwe, verhoogde lijn 59 en kwam in Lokeren aan in het 'oude' station op straatniveau. Maar dat heeft niets te maken met het oude station "Dendre & Waes", dat was toen al lang verdwenen.
Van 1976 tot 1979 / 1981 werd het spoorverkeer op de lijn Dendermonde - Lokeren stilgelegd. In Dendermonde werd een nieuwe brug over de Schelde gebouwd en in Lokeren werd de lijn verhoogd aangelegd en aangesloten op de nieuwe, verhoogde lijn 59. Toen werd in Lokeren het huidige spoor A aangelegd. In mei 1979 werd het reizigersverkeer heropend op het baanvak Zele - Lokeren, in 1981 op de volledige lijn Dendermonde - Lokeren.

Maar het is zeker geen algemene regel dat het gebruik van letters voor kopsporen in stations enkel voorkwam bij later aangelegde kopsporen. Ik denk dat het gewoon afhing van plaatselijke gebruiken. Er waren stations die van in het begin opzij een of meerdere kopsporen hadden ('gare latérale') en die werden soms met letters genummerd (bijvoorbeeld in Leuven, Hasselt, Namur...) en soms met cijfers (bijvoorbeeld in Liège-Guillemins).
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: in stations

Bericht door Steve »

Paul schreef: 07 feb 2022, 14:27
Steve schreef: 07 feb 2022, 12:23 Alvast voor Lokeren (cf. spoor A daar) heb ik nu ook een bevestiging gevonden van de hypothese dat de letter vooral van pas komt/kwam bij latere toevoeging: tot en 1981 kwam spoorlijn 57 uit Dendermonde aan in een apart station "Dender en Waas" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Dender_%26_Waas). Pas daarna is de lijn mee verhoogd met de "hoofdlijn" 59 en toen is wellicht ook het kopspoor aangelegd.
De lijn Dendermonde - Lokeren was voorlopig nog niet aangesloten op de nieuwe, verhoogde lijn 59 en kwam in Lokeren aan in het 'oude' station op straatniveau. Maar dat heeft niets te maken met het oude station "Dendre & Waes", dat was toen al lang verdwenen.
Ik geloof je graag, ik ging af op wat Wikipedia (de pagina die je zelf ook citeert) schrijft:

In 1973 werd de lijn 59 verhoogd en geëlektrificeerd, en de lijn 77A opgebroken. De lijn 57 bleef echter gelijkvloers, en treinen vanuit Aalst en Dendermonde moesten nu terug stoppen in het station Dender & Waas dat nu zowel functioneerde als een goederenstation en een spoorwegstation. Maar dit was maar voor korte duur want acht jaar later, in 1981, werd ook de lijn 57 verhoogd en geëlektrificeerd. Waardoor het station Dender & Waas (dat niet verhoogd en geëlektrificeerd werd) niet meer verbonden was met het spoornetwerk. Een jaar later, in 1982, werd het stationsgebouw afgebroken en de sporen opgebroken.
Paul schreef: 07 feb 2022, 14:27 Maar het is zeker geen algemene regel dat het gebruik van letters voor kopsporen in stations enkel voorkwam bij later aangelegde kopsporen. Ik denk dat het gewoon afhing van plaatselijke gebruiken. Er waren stations die van in het begin opzij een of meerdere kopsporen hadden ('gare latérale') en die werden soms met letters genummerd (bijvoorbeeld in Leuven, Hasselt, Namur...) en soms met cijfers (bijvoorbeeld in Liège-Guillemins).
Ook dat neem ik graag aan, m'n reactie ging enkel over station Lokeren, waar het kopspoor dus inderdaad pas rond 1980 gekomen is. In die omstandigheden lijkt het me des te aannemelijker dat ze voor een letter gekozen hebben, wat natuurlijk niet uitsluit dat het ook in andere omstandigheden kan/kon worden gegeven.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp »

Shrek schreef: 07 feb 2022, 12:43
joverwimp schreef: 07 feb 2022, 12:34 Op de treinplanner zie ik geen vertrek (of aankomst) meer aan spoor A: dus buiten gebruik ?
Ik zie in diezelfde treinplanner wel vertrekken vanop spoor A.
inderdaad, enkele vroege en late (vroeger elk uur)
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: in stations

Bericht door Klassiekje »

Shrek schreef: 07 feb 2022, 10:25
Klassiekje schreef: 07 feb 2022, 08:39 Sinds gisteren zijn de twee nieuwe kopsporen in Nijvel in gebruik genomen.

Opvallend: dit zijn sporen 1 en 2 en niet A en B.
Zo speciaal is die nummering toch niet? Je krijgt 6 perrons genummerd 1-6 :wink:
Het spoor C (nu spoor 3) heeft altijd zo geheten denk ik dus dan verwacht je natuurlijk wel A en B :wink:

Maar blijkbaar stapt men dus af van de letters.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: werken: in stations

Bericht door Eimai »

Klassiekje schreef: 07 feb 2022, 16:57Het spoor C (nu spoor 3) heeft altijd zo geheten denk ik dus dan verwacht je natuurlijk wel A en B :wink:

Maar blijkbaar stapt men dus af van de letters.
Het oude spoor C moet ook ooit met de hoofdsporen verbonden worden kant Luttre en doorgaand worden dus het ging sowieso nooit spoor C blijven.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: werken: in stations

Bericht door stijn »

jan_olieslagers schreef: 07 feb 2022, 10:16 Twee? Op de kaart zie ik er maar een, benevens drie doorgaande perronsporen, die aan de zuidkant onmiddelijk samenkomen tot twee.
https://www.openstreetmap.org/#map=19/50.60076/4.33577
En ondertussen heeft iemand dat al aangepast naar 3!

Ik neem aan dat deze perrons bedoeld zijn voor het GEN.
Aan Moensberg worden de trage sporen aan de buitenkant van L124 geleidt.
Komt er dan ergens tussen Moensberg en Nijvel een fly-over? Of moet er gekruist worden?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

En ondertussen heeft iemand dat al aangepast naar 3!
Ja, daar is een oude bekende aan het werk geweest blijkbaar ;) Waarvoor dank! Het ziet er nu op OSM helemaal uit zoals ik hier had begrepen.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 07 feb 2022, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 07 feb 2022, 17:21 Ik neem aan dat deze perrons bedoeld zijn voor het GEN.
Aan Moensberg worden de trage sporen aan de buitenkant van L124 geleidt.
Komt er dan ergens tussen Moensberg en Nijvel een fly-over? Of moet er gekruist worden?
Dat worden inderdaad GEN-perrons, tussen Nijvel en Lillois komt er ooit een flyover, maar die is nog niet voor meteen. De werken focussen eerst op het stuk Braine-Waterloo en het station van Nijvel zelf.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: werken: in stations

Bericht door TB_worden »

De werken aan het station in Hasselt liggen precies ook weer stil? Geeft daar in de onderdoorgang toch ook maar een troosteloze aanblik.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Een fly-over? Niks op tegen, maar waarom maken we in België niet meer gebruik van kopsporen in het midden het station? Ik vond de opzet van bijvoorbeeld de lijn van Cais do Sodre naar Cascais heel interessant, een lijn met 2 tussenliggende eindpunten, waarvan de trein telkens in het midden stopt en zo vlot overstap voorziet in beide richtingen. Het zou ook het aantal kruisende bewegingen fel verminderen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 07 feb 2022, 20:22 Een fly-over? Niks op tegen, maar waarom maken we in België niet meer gebruik van kopsporen in het midden het station? Ik vond de opzet van bijvoorbeeld de lijn van Cais do Sodre naar Cascais heel interessant, een lijn met 2 tussenliggende eindpunten, waarvan de trein telkens in het midden stopt en zo vlot overstap voorziet in beide richtingen. Het zou ook het aantal kruisende bewegingen fel verminderen.
Die opzet bestaat al in Waremme en wordt in Tienen, Ciney en Ottignies wel gepland, het is dus niet dat Infrabel het nergens bouwt.
In België gaat het telkens wel om 2 centrale sporen, de winst van één spoor met aan elke kant een perron weegt niet op tegen extra capaciteit imo.
In Nijvel lijkt het mij niet mogelijk omdat de vertakking Linkebeek de GEN-treinen vanop L26 -waar er een pak gaan bijkomen- op de buitenste sporen dumpt. Als je die wil laten keren heb je dus wel een flyover nodig.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: werken: in stations

Bericht door BlackEagle »

Steve schreef: 07 feb 2022, 14:40
Paul schreef: 07 feb 2022, 14:27
Steve schreef: 07 feb 2022, 12:23 Alvast voor Lokeren (cf. spoor A daar) heb ik nu ook een bevestiging gevonden van de hypothese dat de letter vooral van pas komt/kwam bij latere toevoeging: tot en 1981 kwam spoorlijn 57 uit Dendermonde aan in een apart station "Dender en Waas" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Dender_%26_Waas). Pas daarna is de lijn mee verhoogd met de "hoofdlijn" 59 en toen is wellicht ook het kopspoor aangelegd.
De lijn Dendermonde - Lokeren was voorlopig nog niet aangesloten op de nieuwe, verhoogde lijn 59 en kwam in Lokeren aan in het 'oude' station op straatniveau. Maar dat heeft niets te maken met het oude station "Dendre & Waes", dat was toen al lang verdwenen.
Ik geloof je graag, ik ging af op wat Wikipedia (de pagina die je zelf ook citeert) schrijft:

In 1973 werd de lijn 59 verhoogd en geëlektrificeerd, en de lijn 77A opgebroken. De lijn 57 bleef echter gelijkvloers, en treinen vanuit Aalst en Dendermonde moesten nu terug stoppen in het station Dender & Waas dat nu zowel functioneerde als een goederenstation en een spoorwegstation. Maar dit was maar voor korte duur want acht jaar later, in 1981, werd ook de lijn 57 verhoogd en geëlektrificeerd. Waardoor het station Dender & Waas (dat niet verhoogd en geëlektrificeerd werd) niet meer verbonden was met het spoornetwerk. Een jaar later, in 1982, werd het stationsgebouw afgebroken en de sporen opgebroken.
Het is een kwestie van semantiek, in feite. Administratief werd het aparte station 'Dendre-et-Waes' opgeheven op 1 maart 1899 toen de integratie van de 'Pays de Waes' voltooid was, spoorlijn 59 op normaalspoor waren gebracht (op de nachten van 27-28 en 29-30 juni 1897) en de sporen van L59, L57 en L57A met elkaar verbonden waren. Voor de petite histoire: Dendre-et-Waes was ook een privémaatschappij die de spoorlijn naar Ath bouwde, maar niet exploiteerde: dat gebeurde door de Staatsspoorwegen (État Belge). Het station heeft trouwens nooit officieel 'Dendre-et-Waes' geheten, maar Lokeren (État), Lokeren (EB) of gewoon Lokeren. De benaming komt (zoals wel vaker) van spoorwegliefhebbers. Het gebouw zelf (van J.P. Cluysenaar in Vlaamse Renaissancestijl, een sterk contrast met het neoclassicistisch gebouw van 'Pays de Waes') was vanaf 1899 in gebruik door de RTT (Regie voor Telegraaf en Telefoon) maar werd na een zwaar bombardement op 28 mei 1940 afgebroken. De sporen van het oude État-station waren na 1897/1899 in gebruik als goederenkoer. Die goederenkoer werd dus tussen 1971 en 28 mei 1976 gebruikt als eindstation voor de lijn naar Dendermonde, die vanaf de start van de ophogingswerken niet meer verbonden was met de hoofdlijn Antwerpen-Gent. Op 1979 werd dan het bestaande (hoge) spoor A in gebruik genomen.

Bronnen: Marc Clarysse, De lijn Antwerpen-Gent, Mons: TSP, 2020. en http://spoorweggeschiedenis.quartam.on- ... at&id=1172
Plaats reactie