werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Dwarsligger
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2021, 15:33
Locatie: Sint-Katelijne-Waver

Re: werken: in stations

Bericht door Dwarsligger »

Weet iemand eigenlijk waarom er sedert enkele jaren werfhekken als scheiding tussen de onderste perrons van Antwerpen-Centraal staan? Tussen perrons 21 en 22, en tussen 23 en 24. Veel afschermen doen ze niet, je kan er op meerdere plekken gewoon omheen lopen. Het enige wat ze doen, is het net dat beetje moeilijker maken de perrons van het kopspoor en het doorlopende spoor te overbruggen.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: werken: in stations

Bericht door DDietzen »

Wellicht voor rudimentaire persoons-, bagage- en/of ticketcontroles op Thalys? Of een overblijfsel uit de eerste coronamaanden, toen alle uitstappers van de IC uit Rotterdam (al dan niet) systematisch werden gecontroleerd?

Om muggen te ziften: 21 en 24 zijn geen kopsporen maar gewoon zijsporen, ze zijn immers zowel richting Luchtbal als richting Berchem bereikbaar ;)
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

Die dateren uit een periode waarin terroristische aanslagen plegen in drukke gebieden nog in de mode was (rond het jaar 2016). De controles vinden nog maar heel soms plaats.
Indien nodig, kan men zo wel een heel perron afsluiten.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: in stations

Bericht door rvdborgt »

DDietzen schreef: 20 okt 2022, 17:46 Wellicht voor rudimentaire persoons-, bagage- en/of ticketcontroles op Thalys? Of een overblijfsel uit de eerste coronamaanden, toen alle uitstappers van de IC uit Rotterdam (al dan niet) systematisch werden gecontroleerd?
Die heeft Jambon daar in een vlaag van ietsisme laten plaatsen om de reizigers af en toe lastig te vallen met secutainment. De doos op 1 van de traverses van Luik-Guillemins staat daar om dezelfde reden (weet Calatrava dat eigenlijk?).

Groetjes,
RIan
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

Zoals trainlovertje zegt is dat door de aanslagen gekomen en de controles die men deed voor Thalys.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: werken: in stations

Bericht door rdv »

Steven schreef: 20 okt 2022, 21:50 Zoals trainlovertje zegt is dat door de aanslagen gekomen en de controles die men deed voor Thalys.
Maar ook voor ICE en TGV, want deze vertrekken van dezelfde sporen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

rdv schreef: 20 okt 2022, 23:14
Steven schreef: 20 okt 2022, 21:50 Zoals trainlovertje zegt is dat door de aanslagen gekomen en de controles die men deed voor Thalys.
Maar ook voor ICE en TGV, want deze vertrekken van dezelfde sporen.
Neen die komen niet in Antwerpen centraal.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: in stations

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 21 okt 2022, 00:47
rdv schreef: 20 okt 2022, 23:14
Steven schreef: 20 okt 2022, 21:50 Zoals trainlovertje zegt is dat door de aanslagen gekomen en de controles die men deed voor Thalys.
Maar ook voor ICE en TGV, want deze vertrekken van dezelfde sporen.
Neen die komen niet in Antwerpen centraal.
Maar wel in Brussel-Zuid en Luik, waar Jambon tegelijkertijd zijn secutainment heeft uitgerold.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef: 21 okt 2022, 07:42
Steven schreef: 21 okt 2022, 00:47
rdv schreef: 20 okt 2022, 23:14
Maar ook voor ICE en TGV, want deze vertrekken van dezelfde sporen.
Neen die komen niet in Antwerpen centraal.
Maar wel in Brussel-Zuid en Luik, waar Jambon tegelijkertijd zijn secutainment heeft uitgerold.

Groetjes,
Rian
De vraag ging over de nog aanwezig schermen in Antwerpen centraal en de oorsprong daarvan. Dan antwoord ik op die vraag :wink:

In brussel Zuid staan er op de perrons geen schermen van hetzelfde type, enkel lokaal in de onderdoorgang nabij de roltrappen van spoor 5-6.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

Lukas schreef: 19 okt 2022, 21:42 Hoi,

Vandaag heb ik vernomen dat de werken om het station van Wezemaal te vernieuwen met een jaar zijn uitgesteld....Ik vind dit RONDUIT SCHANDALIG!!!!! Als er stations tussen Gent en Brugge moeten vernieuwd worden kan het niet snel genoeg gaan!! Waarom worden de reizigers van lijn 35 weer eens gediscrimineerd??

Ik ben zeer zwaar teleurgesteld in de NMBS en Infrabel!!! In de plaats van hun ticketprijzen te verhogen zouden ze dat beter eens doen met hun perrons!!!

Lukas
Op L35 wordt met de nieuwe seininrichting, ETCS 2 en de afschaffing van verschillende overwegen al bovengemiddeld geïnvesteerd. Het zou schandalig zijn moest daar dan ook nog eens een perronverhoging tegelijkertijd bovenop komen :wink:
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: werken: in stations

Bericht door rdv »

Steven schreef: 21 okt 2022, 13:01
rvdborgt schreef: 21 okt 2022, 07:42
Steven schreef: 21 okt 2022, 00:47
Neen die komen niet in Antwerpen centraal.
Maar wel in Brussel-Zuid en Luik, waar Jambon tegelijkertijd zijn secutainment heeft uitgerold.

Groetjes,
Rian
De vraag ging over de nog aanwezig schermen in Antwerpen centraal en de oorsprong daarvan. Dan antwoord ik op die vraag :wink:

In brussel Zuid staan er op de perrons geen schermen van hetzelfde type, enkel lokaal in de onderdoorgang nabij de roltrappen van spoor 5-6.
In Luik staan de schermen er ook nog ;), maar je hebt gelijk, de vraag ging over Antwerpen.
Onlangs werden de afsluitingen in Brussel-Zuid nog eens gebruikt, alleen jammer dat men vergeten was ze weer weg te halen.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: werken: in stations

Bericht door Commendatore »

Ik zie dat er netten in de koepel van Antwerpen-Centraal hangen. Heeft iemand enig idee waarom dat is?
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: werken: in stations

Bericht door DDietzen »

Wellicht om te voorkomen dat duiven en andere vogels zich in de koepel neervlijen en de boel bevuilen?
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: werken: in stations

Bericht door Commendatore »

Het zijn van die vrij grove groene bouwnetten, dus dat denk ik niet.

Toevoeging: ik weet het al, ze zijn bezig met aanpassingen voor de brandveiligheid van het station.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: werken: in stations

Bericht door desirootje »

Ik moest vandaag voor de eerste keer over L122 en L86. Ik snap dat dat landelijke stations zijn maar de staat ervan is verschrikkelijk, op beide lijnen heb ik mss 1 station gezien wiens perron niet bestond uit aangestampte aarde of grind, en de perronhoogte was max 15 cm voor alle stations. Een redelijk aantal had nieuwe banken, nieuwe schuilhokjes en nieuwe borden. Dus waarom werd er niet direct een perronverhoging gedaan?
De volgende optie die ze hebben is wanneer ze die hokjes en stoelen weer moeten aanpassen, wie weet over hoeveel decenia. Ondertussen zorgen ze ervoor dat mensen met een rolstoel of kinderwagen de trein niet kunnen gebruiken voor al die tijd, iets dat nog erger is door de MR30 die (hopelijk) de correcte hoogte zal hebben voor verhoogde perrons en die daar zeker ingezet zal worden. Tenzij men ze er vlugger willen vervangen, maar dan was het goedkoper de verhoging nu te doen...
Plaats reactie