Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Shrek »


ijzeren rijn 82 schreef: Voila in Nederland kan het wel , en men werkt er aan om het te verbeteren . In Belgie blijft men stilstaan . Iedereen is het eens dat de Havens in ons land economiche belangrijk zijn . Maar infrastructuur voor verdere afvoer stopt het verhaal zowel voor spoor als de weg (bv verbreden E313) .

Vergelijk maar is in tijd een trein Maasvlakte-Keulen Gremberg en een trein Zeebrugge- Keulen Gremberg . De Nederlanders gaan eerst in keulen zijn , zelfs met 5000T zware erts trein .

Ik blijf voorstander van een soort ijzeren rijn traject (Oost-West) Zeebrugge-Antwerpen-Hamont/Montzen .
Kost inderdaad veel geld , en dat is niet 123 klaar , klopt helemaal .

Maar je kan teminste al een begin maken waar de nood het hoogst is . bv ten oosten en westen van Antwerpen
1. Nieuwe lijn tussen de Waaslandhaven en Gent (L77? ) en zo verder naar Zeebrugge/Kortrijk-Frankrijk . Ontlast de lijn 59 , een niet te onderschatten drukke lijn .
2. Nieuwe lijn bv. langs het Albertkanaal of E313 tussen Antwerpen en Herentals , In eerste instantie bij Herentals invoegen op lijn 15 en zo via Mol- Leopoldsburg naar Hasselt rijden in later stadium verder aanleggen van Herentals tot Genk daar via lijn 21C naar Bilzen om daar op de bestaande route in te voegen (L34) .
Dat men blijft stilstaan is nu ook niet waar, de Antigoontunnel was echt een belangrijke verbetering voor het spoorvervoer de laatste jaren en ook rond Zeebrugge is er één en ander bijgebouwd.
Wat je voorstelt is zeker niet nieuw, de lijn Antwerpen-Zelzate-Zeebrugge heeft zelfs al een reserverigsstrook vlak naast de snelweg, die komt er ooit wel.
Aan de oostkant beginnen we ook te bouwen waar de nood het hoogst is: namelijk van Ekeren tot Kessel. Vanuit Kessel kan later, als er echt nog veel verkeer bijkomt, altijd verder gebouwd worden met 3e/4e sporen richting Herentals of Aarschot.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 27 aug 2020, 16:23 Dat men blijft stilstaan is nu ook niet waar, de Antigoontunnel was echt een belangrijke verbetering voor het spoorvervoer de laatste jaren en ook rond Zeebrugge is er één en ander bijgebouwd.
Wat je voorstelt is zeker niet nieuw, de lijn Antwerpen-Zelzate-Zeebrugge heeft zelfs al een reserverigsstrook vlak naast de snelweg, die komt er ooit wel.
Aan de oostkant beginnen we ook te bouwen waar de nood het hoogst is: namelijk van Ekeren tot Kessel. Vanuit Kessel kan later, als er echt nog veel verkeer bijkomt, altijd verder gebouwd worden met 3e/4e sporen richting Herentals of Aarschot.
Hoort het derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge ook niet thuis in dit rijtje?
EBFS
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 apr 2020, 14:53

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door EBFS »

Shrek schreef: 27 aug 2020, 16:23 Wat je voorstelt is zeker niet nieuw, de lijn Antwerpen-Zelzate-Zeebrugge heeft zelfs al een reserverigsstrook vlak naast de snelweg, die komt er ooit wel.
Waarom is dit eigenlijk geen prioriteit? Dit zal de lijn tussen Gent en Antwerpen hard ontlasten en er kan dan een betere dienstverlening komen. Als ik kijk naar de Vlaamse spoorprioriteiten wordt er melding gemaakt van een derde spoor tussen Lokeren en Sint-Niklaas. Dit lijkt mij toch maar wat gerommel aan de zijkant en ook moeilijk haalbaar omwille van de vele bebouwing langs het spoor. Maar er is blijkbaar dan een betere oplossing: Een nieuwe spoorlijn bouwen voor goederen in redelijk onbebouwd gebied. Is dit gewoon een kwestie van geld of speelt er nog iets anders?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Shrek »

EBFS schreef:
Shrek schreef: 27 aug 2020, 16:23 Wat je voorstelt is zeker niet nieuw, de lijn Antwerpen-Zelzate-Zeebrugge heeft zelfs al een reserverigsstrook vlak naast de snelweg, die komt er ooit wel.
Waarom is dit eigenlijk geen prioriteit? Dit zal de lijn tussen Gent en Antwerpen hard ontlasten en er kan dan een betere dienstverlening komen. Als ik kijk naar de Vlaamse spoorprioriteiten wordt er melding gemaakt van een derde spoor tussen Lokeren en Sint-Niklaas. Dit lijkt mij toch maar wat gerommel aan de zijkant en ook moeilijk haalbaar omwille van de vele bebouwing langs het spoor. Maar er is blijkbaar dan een betere oplossing: Een nieuwe spoorlijn bouwen voor goederen in redelijk onbebouwd gebied. Is dit gewoon een kwestie van geld of speelt er nog iets anders?
Sowieso is het capaciteitsprobleem aan de oostkant van Antwerpen nog veel groter dan aan de westkant, daar zit dus de prioriteit. Zonder 2e haventoegang kan je ook de traffiek Duitsland-Zeebrugge niet omleggen naar de nieuwe lijn Antwerpen-Zeebrugge, waardoor je die maar deels zal benutten.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door groentje »

En met viersporigheid kan je snel en traag verkeer uit elkaar gaan halen, dat lukt moeilijker met een andere lijn. Met viersporigheid kan je niet alleen met de goederentreinen beter weg, maar ook met stoptreinen. Niet dat er niet ook voordelen zijn aan een aparte goederenlijn, hoor.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Tim »

groentje schreef: 27 aug 2020, 19:20 En met viersporigheid kan je snel en traag verkeer uit elkaar gaan halen, dat lukt moeilijker met een andere lijn. Met viersporigheid kan je niet alleen met de goederentreinen beter weg, maar ook met stoptreinen. Niet dat er niet ook voordelen zijn aan een aparte goederenlijn, hoor.
Maar dat voordeel vervalt volledig als men een goederentrein de stoptrein laat volgen op hetzelfde spoor zoals dikwijls gebeurt tussen Landegem en Gent... Zolang Infrabel halsstarrig vasthoud aan deze manier van werken zijn aparte goederenlijnen de enige oplossing om vlotter te kunnen rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Shrek »

Tim schreef:
groentje schreef: 27 aug 2020, 19:20 En met viersporigheid kan je snel en traag verkeer uit elkaar gaan halen, dat lukt moeilijker met een andere lijn. Met viersporigheid kan je niet alleen met de goederentreinen beter weg, maar ook met stoptreinen. Niet dat er niet ook voordelen zijn aan een aparte goederenlijn, hoor.
Maar dat voordeel vervalt volledig als men een goederentrein de stoptrein laat volgen op hetzelfde spoor zoals dikwijls gebeurt tussen Landegem en Gent... Zolang Infrabel halsstarrig vasthoud aan deze manier van werken zijn aparte goederenlijnen de enige oplossing om vlotter te kunnen rijden.
Het moet wel gezegd dat vlot rijden niet noodzakelijk een prioriteit van de operatoren is. Zij willen vooral meer rijpaden op goede uren en zekerheid van het kunnen behouden van rijpaden (bij onderhoudswerven en dergelijke).
Dat een goederentrein een iets trager rijpad krijgt achter een stoptrein vinden ze niet zo erg als het maar een zeker rijpad is.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen

Bericht door BlackEagle »

Deze maand werd de vergunning voor de vertakking Oude Landen goedgekeurd, de eerste stap in de realisatie van de Tweede spoorontsluiting voor de Antwerpse haven tussen Ekeren en Lier:
Vlaanderen keurt vergunning goed voor bovengronds goederenspoor Oude Landen in Ekeren-Donk

De spoorlijn langs de Oude Landen vormt de hoofdas voor het goederenvervoer per spoor van en naar de haven van Antwerpen. “Het verhogen van de capaciteit van deze lijn is noodzakelijk om in de toekomst het hoofd te kunnen bieden aan de verwachte stijging van de goederentrafiek per spoor en om de modal shift van de weg naar het spoor te faciliteren”, klinkt het bij Infrabel. “Het maximaal aantal treinpassages per uur, nu beperkt door de vertakking Schijn, kan hierdoor opgedreven worden. Er kan ook een groter aantal treinen per dag verwerkt worden, wat noodzakelijk zal zijn in de toekomst.”

Modal shift

Schepen voor Haven en Stadsontwikkeling Annick De Ridder: “De optimalisatie van de spoorontsluiting voor de haven is van prioritair belang. Ik ben dan ook tevreden dat de beslissing is genomen om met de spoorweg verder aan de slag te gaan. Wanneer we onze ambitieuze modal shift van wegvervoer richting spoor willen realiseren, is deze ingreep broodnodig. Het aantal treinen van en naar de haven van Antwerpen zal immers met meer dan 70% toenemen tegen 2030. Ten slotte spreekt het voor zich dat er milderende maatregelen zoals hoge geluidsmuren en een groene berm nodig zijn. Op termijn wordt er dan ook een groene recreatieve zone aangelegd tussen de sporen en de woonwijk. Het ontwerptraject gaat hier van start gelijktijdig met de fasering van de werken aan de spoorwegberm.”

Geluidsschermen

Er kwam jarenlang protest vanuit de buurt tegen de nieuwe spoorlijn. “Maar er is rekening gehouden met hun opmerkingen”, aldus schepen De Ridder. “Zo komen er bijkomende geluidsschermen om eventuele lawaaihinder te vermijden. Voor de drie woningen die binnen een kritische afstand van het spoor liggen, namelijk 35 meter, zullen trillingen gemonitord worden zoals opgenomen in het MER. In de vergunning is ten slotte als voorwaarde opgenomen dat er desgevallend maatregelen moeten genomen worden.”

Districtsburgemeester voor Ekeren Koen Paelinckx: “Economische belangen moeten hand in hand gaan met de leefbaarheid van onze wijken. Het stemt mij tevreden dat er harde garanties in de vergunning zijn opgenomen. Er gaat ook een bijzondere aandacht naar de werffase: via een tijdelijk spoor zullen materialen aangevoerd worden en wordt het grondverzet geregeld. Hierdoor vermijden we honderden vrachtwagens door onze straten.”
https://www.hln.be/ekeren/vlaanderen-ke ... ~a62bc94f/
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen

Bericht door jan_olieslagers »

Dank voor de melding. Maar wat is er nu precies goedgekeurd? Wijziging/uitbreiding van L27A? Misschien een fly-over juist ten noorden van Noorderdokken?

Hadden we overigens al niet een draad over deze tweede ontsluiting?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen

Bericht door dentheo »

Volgens mij enkel de fly-over .
De 2 sporen van de 27 op 4 brengen...of je dat nu daar doet of enkele kilometer verder net voor Antwerpen Noord.....Het grote nut hiervan ontgaat mij wel. Of wil men goederentreinen parkeren ?

Anderzijds is het een soort uitsplitsing, als begin van de eventuele echte 2e havenontsluiting rond Antwerpen....

Ik vind het nog altijd spijtig dat men de oude lijn 12 verbinding die daar ooit lag voor het verkeer naar de haven niet gelijk meeneemt, lag net voor de bundel, je ziet het nog in het weiland. Toen gebeurde die overgang zonder gelijkvloerse kruising. Nu moet er van NL naar Noord tweemaal gelijkvloers gekruist....
Theo
Groeten vanop de Heide
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen

Bericht door trainlovertje »

Misschien best samenvoegen met reeds bestaand topic: https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=4 ... ntsluiting

Ik herinnerde me dat Infrabel hier ooit een video heeft over gemaakt en heb hem gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=QEbS2RyesKo
Men zegt er dat de gelijkgrondse kruising tussen L11 en L27A (Y. Schijn) overbelast is en er door een ongelijkgrondse kruising meer treinen verwerkt kunnen worden. Zo komt er een aparte in/uitrit van de noordelijke en zuidelijke bundels van Antwerpen-Noord.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 27 dec 2021, 17:31 Men zegt er dat de gelijkgrondse kruising tussen L11 en L27A (Y. Schijn) overbelast is en er door een ongelijkgrondse kruising meer treinen verwerkt kunnen worden. Zo komt er een aparte in/uitrit van de noordelijke en zuidelijke bundels van Antwerpen-Noord.
Wie is "men" hier? Volgens Infrabel is er immers geen overbelaste infrastructuur.

Nieuwsgierig,
Rian
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen

Bericht door BlackEagle »

Op de projectsite van Infrabel (https://infrabel.be/nl/ekeren-oude-landen) vind je ook het nieuwe sporenplan na realisatie van de vertakking maar voor de aansluiting van de Tweede Spoorontsluiting. L27G zal dus de aanzet vormen richting Merksem in de toekomst.
Afbeelding
Hadden we overigens al niet een draad over deze tweede ontsluiting?
Ik had inderdaad gezocht naar de thread maar hem niet gevonden, blijkt inderdaad dat hij op de tweede pagina bij Infrastructuur stond...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 27 dec 2021, 17:44
trainlovertje schreef: 27 dec 2021, 17:31 Men zegt er dat de gelijkgrondse kruising tussen L11 en L27A (Y. Schijn) overbelast is en er door een ongelijkgrondse kruising meer treinen verwerkt kunnen worden. Zo komt er een aparte in/uitrit van de noordelijke en zuidelijke bundels van Antwerpen-Noord.
Wie is "men" hier? Volgens Infrabel is er immers geen overbelaste infrastructuur.

Nieuwsgierig,
Rian
Jawel hoor, Infrabel spreekt tegen iedereen over de overbelaste infra, het enige wat er niet gebeurt is het invullen van dat stomme papiertje :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 27 dec 2021, 16:39 Ik vind het nog altijd spijtig dat men de oude lijn 12 verbinding die daar ooit lag voor het verkeer naar de haven niet gelijk meeneemt, lag net voor de bundel, je ziet het nog in het weiland. Toen gebeurde die overgang zonder gelijkvloerse kruising. Nu moet er van NL naar Noord tweemaal gelijkvloers gekruist....
Dat zou het project een heel stuk complexer en duurder maken. De lange termijnoplossing is trouwens de creatie van een apart goederenspoor van Zandvliet naar Bergem-op-Zoom. Dit nieuwe spoor zou dan elke investering rond Ekeren nutteloos maken.
Plaats reactie