Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 27 dec 2021, 18:35
rvdborgt schreef: 27 dec 2021, 17:44
trainlovertje schreef: 27 dec 2021, 17:31 Men zegt er dat de gelijkgrondse kruising tussen L11 en L27A (Y. Schijn) overbelast is en er door een ongelijkgrondse kruising meer treinen verwerkt kunnen worden. Zo komt er een aparte in/uitrit van de noordelijke en zuidelijke bundels van Antwerpen-Noord.
Wie is "men" hier? Volgens Infrabel is er immers geen overbelaste infrastructuur.
Jawel hoor, Infrabel spreekt tegen iedereen over de overbelaste infra, het enige wat er niet gebeurt is het invullen van dat stomme papiertje :wink:
Dat ze dan ook eens eerlijk in de netverklaring zetten om welke infrastructuur het precies gaat.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 27 dec 2021, 19:13 Dat ze dan ook eens eerlijk in de netverklaring zetten om welke infrastructuur het precies gaat.
Het probleem is dat er dan een bureaucratische procedure van overbelastverklaring volgt die veel geld kost, waar niemand iets aan heeft en waar ook niemand, buiten rvdborgt, vragende partij voor is.
Die nutteloze geldverspilling kan eenvoudig vermeden worden door in de netverklaring te zeggen dat er geen overbelaste infra is.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 27 dec 2021, 19:17
rvdborgt schreef: 27 dec 2021, 19:13 Dat ze dan ook eens eerlijk in de netverklaring zetten om welke infrastructuur het precies gaat.
Het probleem is dat er dan een bureaucratische procedure van overbelastverklaring volgt die veel geld kost, waar niemand iets aan heeft [...]
Wat kost er dan zoveel extra geld?
Een vooruitziend infrastructuurbeheerder zou sowieso al onderzoeken hoe een capaciteitsknelpunt kan worden opgelost. Als je dat onderzoek de juiste naam geeft, dan ben je klaar.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 27 dec 2021, 19:25 Wat kost er dan zoveel extra geld?
Een vooruitziend infrastructuurbeheerder zou sowieso al onderzoeken hoe een capaciteitsknelpunt kan worden opgelost. Als je dat onderzoek de juiste naam geeft, dan ben je klaar.
Alle knelpunten en voorstellen tot oplossingen zijn allemaal onderzocht en liggen op het kabinet klaar om door de minister in het investeringsplan gegoten te worden. Alle nodige stappen zijn dus ondernomen, elke bijkomende administratieve actie is dus pure verspilling. Infrabel geeft liever geld uit aan sporen dan aan overbodig papier, wij zijn ProRail niet he.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door jan_olieslagers »

waar ook niemand, buiten rvdborgt, vragende partij voor is
Zou Rian echt de enige belangstellende zijn? Wie weet is er hier of daar zelfs een politic[a/us] met enige betrokkenheid en enige kennis van zaken, die hierop zou kunnen en willen verderwerken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 27 dec 2021, 18:38 De lange termijnoplossing is trouwens de creatie van een apart goederenspoor van Zandvliet naar Bergem-op-Zoom. Dit nieuwe spoor zou dan elke investering rond Ekeren nutteloos maken.
Als een verlenging van L11A dan? Of een volledig nieuwe lijn? Bestaan hiervan concrete plannen op papier?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 27 dec 2021, 19:57
Shrek schreef: 27 dec 2021, 18:38 De lange termijnoplossing is trouwens de creatie van een apart goederenspoor van Zandvliet naar Bergem-op-Zoom. Dit nieuwe spoor zou dan elke investering rond Ekeren nutteloos maken.
Als een verlenging van L11A dan? Of een volledig nieuwe lijn? Bestaan hiervan concrete plannen op papier?
Vanop L11A kan je relatief eenvoudig een aftakking naar Nederland langs/in de A12/A4 bouwen. Maar dat is allemaal veel minder dringend dan de tweede haventoegang of investeringen op L59, dus detailplannen zijn er nog lang niet.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 27 dec 2021, 19:28
rvdborgt schreef: 27 dec 2021, 19:25 Wat kost er dan zoveel extra geld?
Een vooruitziend infrastructuurbeheerder zou sowieso al onderzoeken hoe een capaciteitsknelpunt kan worden opgelost. Als je dat onderzoek de juiste naam geeft, dan ben je klaar.
Alle knelpunten en voorstellen tot oplossingen zijn allemaal onderzocht en liggen op het kabinet klaar [...]
Dus: goede naam eraan geven, een lijstje opnemen in de netverklaring en dan ben je klaar. Het is me echt niet duidelijk waarom dat "veel geld" zou moeten kosten.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 27 dec 2021, 20:14
Shrek schreef: 27 dec 2021, 19:28
rvdborgt schreef: 27 dec 2021, 19:25 Wat kost er dan zoveel extra geld?
Een vooruitziend infrastructuurbeheerder zou sowieso al onderzoeken hoe een capaciteitsknelpunt kan worden opgelost. Als je dat onderzoek de juiste naam geeft, dan ben je klaar.
Alle knelpunten en voorstellen tot oplossingen zijn allemaal onderzocht en liggen op het kabinet klaar [...]
Dus: goede naam eraan geven, een lijstje opnemen in de netverklaring en dan ben je klaar. Het is me echt niet duidelijk waarom dat "veel geld" zou moeten kosten.
Je weet even goed als ik hoeveel rapporten en studies ProRail maakt door die procedure te volgen, daar heeft echt niemand bij te winnen. En zoals ik al zei: niemand, maar dan ook niemand, vraagt ernaar. Spoorwegoperatoren en belangengroepen willen investeringen zien, geen papierwerk.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 27 dec 2021, 20:24
rvdborgt schreef: 27 dec 2021, 20:14
Shrek schreef: 27 dec 2021, 19:28 Alle knelpunten en voorstellen tot oplossingen zijn allemaal onderzocht en liggen op het kabinet klaar [...]
Dus: goede naam eraan geven, een lijstje opnemen in de netverklaring en dan ben je klaar. Het is me echt niet duidelijk waarom dat "veel geld" zou moeten kosten.
Je weet even goed als ik hoeveel rapporten en studies ProRail maakt door die procedure te volgen [...]
Impliceer je nu dat Infrabel onnodige rapporten en studies zou moeten maken? Zo ja welke dan?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 27 dec 2021, 20:45
Shrek schreef: 27 dec 2021, 20:24
rvdborgt schreef: 27 dec 2021, 20:14
Dus: goede naam eraan geven, een lijstje opnemen in de netverklaring en dan ben je klaar. Het is me echt niet duidelijk waarom dat "veel geld" zou moeten kosten.
Je weet even goed als ik hoeveel rapporten en studies ProRail maakt door die procedure te volgen [...]
Impliceer je nu dat Infrabel onnodige rapporten en studies zou moeten maken? Zo ja welke dan?

Groetjes,
Rian
De hele procedure is onnodig. Maar dat wil je blijkbaar niet snappen dus ik ga erover ophouden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 27 dec 2021, 20:50
rvdborgt schreef: 27 dec 2021, 20:45
Shrek schreef: 27 dec 2021, 20:24 Je weet even goed als ik hoeveel rapporten en studies ProRail maakt door die procedure te volgen [...]
Impliceer je nu dat Infrabel onnodige rapporten en studies zou moeten maken? Zo ja welke dan?
De hele procedure is onnodig. Maar dat wil je blijkbaar niet snappen dus ik ga erover ophouden.
Ik zou het graag snappen en probeer dus erachter te komen wat het probleem hiermee in België is. (Ik weet vooralsnog geen ander land waar er geen overbelaste spoorweginfrastructuur zou zijn). Ik ben oprecht nieuwsgierig en daarom stel ik vragen. Maar telkens als het interessant wordt, krijg ik helaas maar vage of ontwijkende antwoorden. Als je sommige antwoorden niet weet, mag je het ook gerust zeggen. Niemand weet alles.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door jan_olieslagers »

De hele procedure is onnodig.
Als dat echt zo is - wat ik best wel wil aannemen, buitenstaander zijnde - waarom bestaat ze dan? En wat is er al ondernomen om ze af te schaffen, of tenminste om ze bij te sturen en/of nuttiger te maken?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Steven »

België het land met tig procedures, noodzakelijk of niet maakt de politiek niet zoveel uit.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef: 27 dec 2021, 22:44 België het land met tig procedures, noodzakelijk of niet maakt de politiek niet zoveel uit.
Ja, natuurlijk, al ben ik niet zeker of het in het buitenland overal veel beter is. Maar, daar waar onze politici inderdaad graag procedures en formulieren zien ( tot wanhoop van o.a. schooldirecties en huisdokters, dezer dagen ) daar zouden ze toch gevoelig moeten zijn voor het argument "deze procedure heeft geen nut, en kost veel geld") - budgetten zijn wel degelijk belangrijk, voor hen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie