Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 25 aug 2020, 13:09 Ik zit al langer met het idee om die Tweede Havenontsluiting op de oevers van het Albertkanaal, dan wel langs de E313 te bouwen. Het zou de lijn 16 en station Lier wellicht genoeg ontlasten dat er weinig dringend moet worden bijgebouwd, terwijl ook de lijn 34 ontlast wordt, waar het nu ook vaak drummen is. Zijn er zaken die ik over het hoofd zie?
Hetgeen je over het hoofd ziet is het feit dat Infrabel ook de as Antwerpen-Luxemburg niet meer langs L27 wilt om daar dan meer ruimte te hebben voor passagierstreinen. Als je de nieuwe havenontsluiting niet in Kessel laat passeren kan deze traffiek er niet bij op, je zit dan enerzijds met een onderbenutte nieuwe lijn en anderzijds met nog steeds met redelijk wat goederentreinen op de overbelaste Lier-Antwerpen.

Op lijn 34 is het toch helemaal niet zo drummen? Nog rijpaden genoeg daar hoor.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door groentje »

Er is nog ruimte op lijn 34, maar ook geen massa's. En met de goederentreinen vanuit Antwerpen naar Montzen op de nieuwe lijn (ook vanuit Zeebrugge via Antwerpen ipv via Mechelen, bijvoorbeeld), en je kan alle treinen richting de Athus-Meuse via Lier sturen, omdat daar dan meer ruimte ontstaat, al zou een flyover aan Y.Nazareth nog steeds nuttig zijn.. Ook de overweg aan de Lispersteenweg zou nog altijd best dicht gaan.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Y. Otterbeek

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 25 aug 2020, 22:04 Hetgeen je over het hoofd ziet is het feit dat Infrabel ook de as Antwerpen-Luxemburg niet meer langs L27 wilt om daar dan meer ruimte te hebben voor passagierstreinen. Als je de nieuwe havenontsluiting niet in Kessel laat passeren kan deze traffiek er niet bij op, je zit dan enerzijds met een onderbenutte nieuwe lijn en anderzijds met nog steeds met redelijk wat goederentreinen op de overbelaste Lier-Antwerpen.
Of we drukken geld bij en we leggen lijn 29 tussen Herentals en Aarschot terug aan! ;-)
IGBT-6000
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 sep 2015, 10:03

Re: Y. Otterbeek

Bericht door IGBT-6000 »

stijn schreef: 26 aug 2020, 07:56
Of we drukken geld bij en we leggen lijn 29 tussen Herentals en Aarschot terug aan! ;-)
Haal je weegschaal maar boven. De politieke realiteit in België vertekent het plaatje. Een spoorwegproject in Vlaanderen van 1 Miljard€ kost infrabel 1,6Miljard€. (verdeelsleutel N/Z). Zoek maar projecten in het Z die hier tegenover gezet kunnen worden. Vlaanderen kan (en wil) voorfinancieren voor het project in Vlaanderen, zegt U? Dan moet Wallonie ook voorfinancieren voor zijn deel . Einde verhaal.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Shrek »

IGBT-6000 schreef: 26 aug 2020, 10:11 Haal je weegschaal maar boven. De politieke realiteit in België vertekent het plaatje. Een spoorwegproject in Vlaanderen van 1 Miljard€ kost infrabel 1,6Miljard€. (verdeelsleutel N/Z). Zoek maar projecten in het Z die hier tegenover gezet kunnen worden. Vlaanderen kan (en wil) voorfinancieren voor het project in Vlaanderen, zegt U? Dan moet Wallonie ook voorfinancieren voor zijn deel . Einde verhaal.
Maar dat is in die richting doorgaans niet zo'n probleem hoor. De grote GEN-werven op L161 en L124 zoeken namelijk nog financiële tegenhangers in het noorden, dus die 60/40 verhouding komt wel goed :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Steve »

Is zo'n tegenhanger in het andere landsdeel overigens blokkerend, of wordt dat bij wijze van spreken bijgeschreven op een termijnrekening?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 26 aug 2020, 13:55 Is zo'n tegenhanger in het andere landsdeel overigens blokkerend, of wordt dat bij wijze van spreken bijgeschreven op een termijnrekening?
Elk jaar wordt er exact 60/40 uitgegeven. Er zijn enkele langetermijnprojecten (voornamelijk GEN en L162) waar soms werven tegen het einde van het jaar stilgelegd worden of vertraagd om het budget te doen kloppen.

het is wel bijna altijd omgekeerd dan hoe IGBT-6000 het stelde. Het zijn projecten in het zuiden die moeten wachten totdat er in het noorden voor hetzelfde bedrag +50% iets wordt uitgevoerd.

Oja, de 60/40 slaat enkel op Vlaanderen-Wallonië, het budget voor Brussel valt daarbuiten. Dus in realiteit zijn de uitgaven eerder in de grootte-orde 54/36/10.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 25 aug 2020, 22:26 Er is nog ruimte op lijn 34, maar ook geen massa's. En met de goederentreinen vanuit Antwerpen naar Montzen op de nieuwe lijn (ook vanuit Zeebrugge via Antwerpen ipv via Mechelen, bijvoorbeeld), en je kan alle treinen richting de Athus-Meuse via Lier sturen, omdat daar dan meer ruimte ontstaat, al zou een flyover aan Y.Nazareth nog steeds nuttig zijn.. Ook de overweg aan de Lispersteenweg zou nog altijd best dicht gaan.
Als je nog steeds goederentreinen op Lier-Antwerpen houdt is dat dus maar een halve oplossing. Bovendien houdt je het probleem dat bij werken in bijvoorbeeld Berchem de hele route naar Luxemburg onderbroken moet worden en dat willen de klanten van Infrabel nu net niet meer hebben.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door groentje »

Da's inderdaad een zwakte in mijn voorstel, het huidige systeem heeft inderdaad altijd een parallelle lijn vrij, of via Muizen, of via Lier, via Hasselt of via Tienen... Als goederentreinen totaal geband zouden worden van L27 is dat inderdaad een probleem.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door pietje »

Klopt, maar het huidige voorrstel met de lange boortunnel heeft als nadeel dat het nog decennia gaat duren eer er een trein zal over rijden.
Tenzij het de budgetronde niet overleeft, dan komt het er gewoon nooit van.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 26 aug 2020, 23:53 Klopt, maar het huidige voorrstel met de lange boortunnel heeft als nadeel dat het nog decennia gaat duren eer er een trein zal over rijden.
Tenzij het de budgetronde niet overleeft, dan komt het er gewoon nooit van.
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn, in de haven zitten veel rijke industriëlen met goede politieke connecties. Bovendien is een nieuwe spoorlijn waar een lintje geknipt kan worden voor de politieke klasse doorgaans interessanter dan investeringen in bovenleidingsvernieuwing of seininrichting.
Als het geld van de Europese green deal dat voor België bestemd is moet verdeeld worden zal er zeker druk genoeg zijn om dat naar de havenontsluiting te laten gaan.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 27 aug 2020, 00:57 Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn, in de haven zitten veel rijke industriëlen met goede politieke connecties. Bovendien is een nieuwe spoorlijn waar een lintje geknipt kan worden voor de politieke klasse doorgaans interessanter dan investeringen in bovenleidingsvernieuwing of seininrichting.
Als het geld van de Europese green deal dat voor België bestemd is moet verdeeld worden zal er zeker druk genoeg zijn om dat naar de havenontsluiting te laten gaan.
Vermoedelijk zal Europa sowieso een groot deel betalen aangezien het voor een Europese goederen corridor gebruikt zal worden.

Ik hoop trouwens dat onze politici graag lintjes knippen van fly-overs... als ik de berichten hier goed begrepen hebben zorgen die voor een enorme vebetering qua stiptheid en capaciteit.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Tim »

Als men in de toekomst meer goederen per spoor wil vervoeren worden aparte goederencorridors een noodzaak. Nu verliest een goederentrein veel te veel tijd door de verouderde infrastructuur in ons land en door de vele stoptreinen waardoor de gemiddelde snelheid veel te laag ligt. Onze Noorderburen hebben met de Betuweroute die loopt van de Maasvlakte naar het Duitse Emmerich een vlot en efficiënt voorbeeld.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door JHS2013 »

In theorie wel ja maar de efficiëntie loopt tot aan de grens waar Duitsland nog steeds bezig met het uitbouwen van de route aan haar kant van de grens (en dat tergend langzaam). Bovendien zit er nog steeds een gat (geen ETCS, 1500V DC) tussen de haven en de Betuweroute zelf
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Tim schreef: 27 aug 2020, 13:03 Als men in de toekomst meer goederen per spoor wil vervoeren worden aparte goederencorridors een noodzaak. Nu verliest een goederentrein veel te veel tijd door de verouderde infrastructuur in ons land en door de vele stoptreinen waardoor de gemiddelde snelheid veel te laag ligt. Onze Noorderburen hebben met de Betuweroute die loopt van de Maasvlakte naar het Duitse Emmerich een vlot en efficiënt voorbeeld.
Voila in Nederland kan het wel , en men werkt er aan om het te verbeteren . In Belgie blijft men stilstaan . Iedereen is het eens dat de Havens in ons land economiche belangrijk zijn . Maar infrastructuur voor verdere afvoer stopt het verhaal zowel voor spoor als de weg (bv verbreden E313) .

Vergelijk maar is in tijd een trein Maasvlakte-Keulen Gremberg en een trein Zeebrugge- Keulen Gremberg . De Nederlanders gaan eerst in keulen zijn , zelfs met 5000T zware erts trein .

Ik blijf voorstander van een soort ijzeren rijn traject (Oost-West) Zeebrugge-Antwerpen-Hamont/Montzen .
Kost inderdaad veel geld , en dat is niet 123 klaar , klopt helemaal .

Maar je kan teminste al een begin maken waar de nood het hoogst is . bv ten oosten en westen van Antwerpen
1. Nieuwe lijn tussen de Waaslandhaven en Gent (L77? ) en zo verder naar Zeebrugge/Kortrijk-Frankrijk . Ontlast de lijn 59 , een niet te onderschatten drukke lijn .
2. Nieuwe lijn bv. langs het Albertkanaal of E313 tussen Antwerpen en Herentals , In eerste instantie bij Herentals invoegen op lijn 15 en zo via Mol- Leopoldsburg naar Hasselt rijden in later stadium verder aanleggen van Herentals tot Genk daar via lijn 21C naar Bilzen om daar op de bestaande route in te voegen (L34) .
Plaats reactie