Openingsuren Wiedauwkaaispoorbrug

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Bartjedj

Openingsuren Wiedauwkaaispoorbrug

Bericht door Bartjedj »

De bedieningsuren van de Wiedauwkaai-draaispoorbrug Lijn 58 - Voorhavenbrug / Muidespoorbrug - over het Kanaal Gent-Terneuzen in Gent-Muide werden gewijzigd.
Hieronder vindt u de nieuwe openingsuren voor de scheepvaart:
Op week-/werkdagen:
vanaf 8.55 uur tot 9.10 uur;
vanaf 9.55 uur tot 10.10 uur;
vanaf 10.55 uur tot 11.10 uur;
vanaf 12.00 uur tot 12.05 uur;
vanaf 14.55 uur tot 15.10 uur;
vanaf 16.55 uur tot 17.10 uur.
vanaf 18.55 uur tot 19.10 uur;
vanaf 20.55 uur tot 21.10 uur;
vanaf 21.55 uur tot 22.00 uur;
Bijzondere opening op week-/werkdagen:
Opening op aanvraag en tegen betaling van de voorziene vergoeding (I-I.NW Zone 3 Gent)
vanaf 7.00 uur tot 7.05 uur.
Op zaterdag:
vanaf 8.55 uur tot 9.05 uur;
vanaf 9.55 uur tot 10.05 uur;
vanaf 10.55 uur tot 11.05 uur;
vanaf 11.55 uur tot 12.05 uur;
vanaf 13.55 uur tot 14.05 uur;
vanaf 14.55 uur tot 15.05 uur;
vanaf 15.55 uur tot 16.05 uur.
Op zon-/feestdagen:
vanaf 10.55 uur tot 11.05 uur;
vanaf 11.55 uur tot 12.05 uur;
vanaf 13.55 uur tot 14.05 uur;
vanaf 14.55 uur tot 15.05 uur;
vanaf 15.55 uur tot 16.05 uur;
vanaf 16.55 uur tot 17.05 uur;
vanaf 17.55 uur tot 18.05 uur.

Waarvoor is dat? Heeft dat te maken met de werken? Een seingever van Gent die daar iets meer over weet?

BDJ
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Dat heeft niks te maken met werken maar zijn gewoon de uren dat de brug mag openstaan voor de scheepvaart. Zo voorkomt men dat de trein van Gent naar Eeklo moet wachten :wink:
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Dat weet ik wel, maar waarom nu wijzigen? Dat is de vraag.

BDJ
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

meestal heeft dit gewoon te maken met het optimaliseren van de dienst he :-)
Bartjedj

Re: Openingsuren Wiedauwkaaispoorbrug

Bericht door Bartjedj »

Uit dezelfde mailreeks:

Vandaag zijn de dagen en uren binnengekomen waarop de brug deze lente wordt gesloten voor alle scheepvaart.
Voor de niet-geïnformeerden: het versleten brugdek wordt volledig vervangen. Hiervoor zal ook het treinverkeer onderbroken moeten worden.
Nummer bericht : 2007-3/4

Waterweg : Kanaal van Gent naar Terneuzen (Belgisch gedeelte)

Geldigheid:
--> Begindatum : 16/01/2008
--> Einddatum : 27/05/2008

Vernieuwing Wiedauwkaaispoorbrug

Ten gevolge van de volledige vernieuwing van de Wiedauwkaai-draaispoorbrug (Lijn 58 Voorhavenbrug / Muidespoorbrug) over het Kanaal Gent-Terneuzen in de voorhaven in Gent-Muide zal de doorvaart aldaar als volgt gestremd worden:
" Vanaf maandag 21/04/2008 om 4.00 uur tot en met dinsdag 13/05/2008 om
4.00 uur.
" Vanaf vrijdag 16/05/2008 om 22.30 uur tot en met maandag 19/05/2008 om
4.00 uur.
" Vanaf vrijdag 23/05/2008 om 22.30 uur tot en met maandag 26/05/2008 om
4.00 uur.
De daarbij horende hinder en of stremming zal duren zoveel langer als nodig of zoveel korter als mogelijk.
De hierboven vermelde planning is onder voorbehoud van de praktische uitvoering en zal waar nodig nog bijgestuurd worden en via een bericht aan de schipperij kenbaar gemaakt worden.
Deze uren zijn voor de scheepvaart, dus die voor het treinverkeer kunnen nog wijzigen.

Greetz
BDJ
Thomas

Re: Openingsuren Wiedauwkaaispoorbrug

Bericht door Thomas »

Dat wordt dus weer een hoop file vanaf morgen aan de muidepoort :?
Bartjedj

Re: Openingsuren Wiedauwkaaispoorbrug

Bericht door Bartjedj »

Inderdaad, de laatste trein is gepasseerd over de Wiedauwkaaispoorbrug...
Na 82 jaar dienst is het afgelopen.

Wat het wegverkeer betreft, had ik daarjuist nog iets gevonden maar momenteel kan ik het niet meer vinden.

BDJ
Thomas

Re: Openingsuren Wiedauwkaaispoorbrug

Bericht door Thomas »

Bartjedj schreef:Inderdaad, de laatste trein is gepasseerd over de Wiedauwkaaispoorbrug...
Na 82 jaar dienst is het afgelopen.

Wat het wegverkeer betreft, had ik daarjuist nog iets gevonden maar momenteel kan ik het niet meer vinden.

BDJ

http://www.gent.be/eCache/THE/4/125.cmVjPTE0MDA3OQ.html
...

Tijdens de periode van dinsdag 29 april om 19 uur tot en met 23 mei wordt de Wiedauwkaai voor alle verkeer afgesloten.

Het doorgaand verkeer wordt omgeleid via de Nieuwevaart, de Palinghuizen, de Brugsevaart, de Industrieweg (R4), de Zeeschipstraat en omgekeerd (dan via de Gasmeterlaan).

...
Een collega van mij woont in de buurt en had een bewonersbrief gekregen, daarin stond dat het op bepaalde momenten wel open zal zijn voor het verkeer. Alhoewel ik dat betwijfel als het wegdek ook vernieuwd gaat worden.
Bartjedj

Re: Openingsuren Wiedauwkaaispoorbrug

Bericht door Bartjedj »

Vervanging van een wegdek houdt niet noodzakelijk een langdurige sluiting in. De bovenlaag wordt eerst afgeschraapt, en op de betonlaag daaronder kan ook gereden worden.
Pas als de asfalt gegoten wordt, is alle verkeer verboden voor 24h.

BDJ
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Openingsuren Wiedauwkaaispoorbrug

Bericht door JonasV91 »

Heel oud topic, ik weet het maar als puntje bij paaltje komt lijkt het me te gek om een nieuw, gelijklopend topic te openen.

Hoe zit het momenteel met deze brug?
Heeft er iemand een idee hoe hoog de boten komen die hier doorvaren?
Zijn er boten bij met vaste masten of andere (heel) hoge elementen?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Sprinter
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2022, 18:11

Re: Openingsuren Wiedauwkaaispoorbrug

Bericht door Sprinter »

Dat moet lukken, ik lees hier op het forum al een tijdje mee en ben opgeleid als brugbedienaar :D

De Wiedauwkaaispoorbrug kan momenteel 24/7 geopend worden op vraag van de scheepvaart, een aanvraag gebeurt telefonisch op het moment zelf of kort voordien en de brugbedienaar van Infrabel kijkt dan in functie van het treinverkeer wanneer een opening mogelijk is (20-30min wachten kan voorvallen op drukke momenten).

De onderdoorvaarthoogte bedraagt maar 1 meter dus in de praktijk passeren enkel kano's en hele kleine vaak ongemotoriseerde bootjes zonder een opening te moeten vragen.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Openingsuren Wiedauwkaaispoorbrug

Bericht door JonasV91 »

Sprinter schreef: 15 mei 2023, 00:55 Dat moet lukken, ik lees hier op het forum al een tijdje mee en ben opgeleid als brugbedienaar :D

De Wiedauwkaaispoorbrug kan momenteel 24/7 geopend worden op vraag van de scheepvaart, een aanvraag gebeurt telefonisch op het moment zelf of kort voordien en de brugbedienaar van Infrabel kijkt dan in functie van het treinverkeer wanneer een opening mogelijk is (20-30min wachten kan voorvallen op drukke momenten).

De onderdoorvaarthoogte bedraagt maar 1 meter dus in de praktijk passeren enkel kano's en hele kleine vaak ongemotoriseerde bootjes zonder een opening te moeten vragen.
Brugbediener bij een waterloopbeheerder of effectief zo'n brugbediener bij Infrabel? Dus Infrabel bedient die brug in opdracht van de waterloopbeheerder maar dan in functie van het treinverkeer? Scheepvaart heeft hier dan geen voorrang?

Dus op zich is er momenteel geen restrictie op de doorvaarhoogte?
Ik heb hier of ergens anders (op den duur weet ik het niet meer) gelezen dat men ooit 't idee had om de spoorlijn op te hogen. Ik veronderstel dat het dan een vaste brug zou worden. Heb je een idee hoe hoog de schepen meestal zijn die daar nog doorvaren?
Op Google Maps zie ik voornamelijk kleinere binnenvaartschepen tussen deze brug en de Dampoort. Ik veronderstel dat echt hoge schepen (of zeilboten ofzo) daar dan niet komen?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Openingsuren Wiedauwkaaispoorbrug

Bericht door benimmeg »

De Wiedauwkaaibrug is een draaibrug. Dus er zijn geen elementen van de brug die een blemmering kunnen vormen voor de doorvaarthoogte.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Openingsuren Wiedauwkaaispoorbrug

Bericht door JonasV91 »

benimmeg schreef: 16 mei 2023, 01:36 De Wiedauwkaaibrug is een draaibrug. Dus er zijn geen elementen van de brug die een blemmering kunnen vormen voor de doorvaarthoogte.
Als de plannen doorgaan voor het spoorverkeer in de haven, dan zullen de overwegen en de bruggen langer dicht zijn. Dat zorgt voor verkeersopstoppingen en delen van de stad en gemeentes die langdurig van elkaar gescheiden zullen zijn.
Vandaar m'n vraag om te weten wat de optimale hoogte zou zijn van een potentieel vast element in de hoogte om het huidige verkeer op het gelijkvloers te laten verlopen en eventueel bijkomende treinen op hoogte te laten rijden.
Dan is die meest voorkomende doorvaarhoogte wel degelijk van belang.

Met de huidige plannen stijgt het treinverkeer significant in de toekomst dus die brug en de overwegen tussen Dampoort en de vertakking na Wondelgem station zullen wel degelijk voor hinder/overlast zorgen. Het is niet de vraag of dat zal gebeuren maar wel wanneer dat zal gebeuren.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Openingsuren Wiedauwkaaispoorbrug

Bericht door benimmeg »

JonasV91 schreef: 16 mei 2023, 14:31
benimmeg schreef: 16 mei 2023, 01:36 De Wiedauwkaaibrug is een draaibrug. Dus er zijn geen elementen van de brug die een blemmering kunnen vormen voor de doorvaarthoogte.
Als de plannen doorgaan voor het spoorverkeer in de haven, dan zullen de overwegen en de bruggen langer dicht zijn. Dat zorgt voor verkeersopstoppingen en delen van de stad en gemeentes die langdurig van elkaar gescheiden zullen zijn.
Vandaar m'n vraag om te weten wat de optimale hoogte zou zijn van een potentieel vast element in de hoogte om het huidige verkeer op het gelijkvloers te laten verlopen en eventueel bijkomende treinen op hoogte te laten rijden.
Dan is die meest voorkomende doorvaarhoogte wel degelijk van belang.

Met de huidige plannen stijgt het treinverkeer significant in de toekomst dus die brug en de overwegen tussen Dampoort en de vertakking na Wondelgem station zullen wel degelijk voor hinder/overlast zorgen. Het is niet de vraag of dat zal gebeuren maar wel wanneer dat zal gebeuren.
Ik werk op blok 13 en wij openen samen met de brugbedienaar de brug (wij geven een slot af waardoor de brugbedienaar de brug kan openen en wij geen trein kunnen sturen). En de wiedauwkaaibrug wordt niet zo vaak geopend. Hier bevindt zich bijna uitsluitend pleziervaart. Enkel in weekends en op zonnige dagen ligt de brug vaak open en dit ook enkel voor de doorvaart, want de brug wordt ook druk gebruikt door voetgangers en fietsers. Met stijging in het treinverkeer zie ik geen problemen met het scheepvaartverkeer.

Wat betreft de overwegen, er moet al veel verkeer bijkomen om problemen te zorgen. De L58 splitst in wondelgem in 2 enkelspoorlijnen, L55 richting Zelzate. Veel extra verkeer kan die lijn ook niet aan. Stel in het optimaal geval halfuur dienst naar Eeklo (moet wijkspoor in sleidinge liggen) en naar Zelzate via L55 (als ze niet via L204 rijden, plus ergens nog een wijkspoor zodat de goederen er ook door kunnen, dus halfuurdienst onwaarschijnlijk), dan spreken we in Wondelgem over max 8 treinen/uur plus wat goederen (vandaag zijn er ongeveer 20 geplant op de L55 voor de hele dag).
Er zijn veel drukkere baanvakken in het land vandaag dan hier in de toekomst en op veel andere plekken zullen de overwegen langer en vaker gesloten zijn dan hier in Wondelgem. Voorbeeld L59, 10 treinen per uur tussen Lokeren en Antwerpen zonder de goederen mee gerekend.

Dus zeker geen hinder of overlast te verwachten op overwegen, en zeker niet in de eerste jaren. Die trein naar Zelzate zal er nog niet zo snel gaan zijn en die zal waarschijnlijk via L204 rijden mocht die er komen.
Plaats reactie