Stationshal Brugge gesloten

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Stationshal Brugge gesloten

Bericht door TimJ36 »

De stationshal van Brugge wordt definitief gesloten.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/18 ... aat-dicht/

Voor een historische stad als Brugge is dit een blamage. Nu rest er enkel nog een onderdoorgang en een atrium aan de achterkant. Wat voor indruk moet dat de mensen wel geven die de stad komen bezoeken?
ronny
Berichten: 540
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Stationshal Brugge gesloten

Bericht door ronny »

Ik stel me soms de vraag of ze in de toekomst zoals in de kerk stoeltjesgeld gaan vragen als je op een bank wil neerzitten. :mrgreen:
Ik zorgde er altijd voor dat ik als toerist een kwartier op voorhand in de hal was om de muurschilderingen te kunnen bekijken.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Stationshal Brugge gesloten

Bericht door TimJ36 »

Het is alsof het Belfort in Brugge wordt gesloten met als reden dat je ook een mooi zicht hebt vanaf het Historium. Het waterlek kwam toevallig goed uit om het station te sluiten. Het alternatief aan de achterkant is geen alternatief, het is de ingang Sint Michiels en zal nooit de hoofdingang kunnen vervangen.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Stationshal Brugge gesloten

Bericht door TimJ36 »

N‑VA- man­da­ta­ris­sen drin­gen afge­slo­ten lege wacht­zaal van sta­ti­on Brug­ge binnen (Focus WTV, 25/01/2024)

De lokale afdeling van N-VA is vanmorgen de gesloten stationshal van Brugge binnengedrongen. Als protest tegen de sluiting van de hal door de NMBS. De loketten zijn er al een tijd weg, maar je zal er ook in de toekomst als reiziger niet meer binnen kunnen. Een doorn in het oog van velen. "De sluiting is een schande," zegt N-VA.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Stationshal Brugge gesloten

Bericht door Klassiekje »

Lekker hypocriet :roll:
Kevin
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: Stationshal Brugge gesloten

Bericht door Kevin »

NMBS reageert op gesloten lokettenzaal in Brugge: “Willen zo snel mogelijk heropenen”

24-01-2024 Het Laatste Nieuws - Bart Huysentruyt
Na alle commotie over de gesloten lokettenzaal in het station van Brugge heeft spoormaatschappij NMBS gereageerd. Volgens woordvoerder Bart Crols zal de zaal weer voor het publiek openen.

“NMBS opende in mei 2023 haar vernieuwde travel center voor de reizigers aan de kant Sint-Michiels van het station van Brugge”, klinkt het. “Deze ingang is immers de afgelopen jaren een zeer drukke toegangspoort tot het station geworden. Dat heeft alles te maken met de groeiende aanwezigheid van scholen, diverse bouwprojecten en de kiss & ride zone. De nieuwe klantenruimte werd tevens voorzien van sanitaire uitrustingen en andere moderne onthaalvoorzieningen waaronder een wachtzaal."

“In dat kader werd beslist de historische inkomhal eind december buiten dienst te nemen en werk te maken van dringende herstellingswerken en geplande instandhoudingswerken. De betrokken diensten van de stad werden hiervan ook ingelicht. Momenteel loopt een offerte-aanvraag om het wandfresco in de hal te fixeren, met aansluitende uitvoering van de werken. Ook de schade aan het plafond van de ondergang naar de hal zal worden hersteld en de volledige dakdichting zal worden vernieuwd. Al deze acties zijn momenteel lopende.”

“Tegelijk wordt werk gemaakt van een nieuwe invulling van de historische hal en dit met het volste respect voor het historische karakter van de beschermde ruimte. Hierover zal onder meer met de stad worden overgelegd. NMBS heeft de vaste wil om de historische hal zo snel mogelijk terug voor het publiek te openen en dit met een invulling die recht doet aan het historische karakter.”
Afbeelding
Hopelijk stellen ze deze effectief terug open als publieksruimte en niet als een of andere winkel/fastfoodketen
Laatst gewijzigd door Kevin op 26 jan 2024, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Stationshal Brugge gesloten

Bericht door pmuy »

Kevin schreef: 26 jan 2024, 18:52 Hopelijk stellen ze deze effectief terug open als publieksruimte en niet als een on andere winkel/fastfoodketen
Waarom eigenlijk niet? Het is wel effectief zo dat deze grote ruimte doorheen de jaren zijn belangrijkste functies wat heeft verloren. Tickets worden tegenwoordig amper aan een loket meer gekocht. Het gros van de frequente reizigers die langs de centrumkant het station komt binnengewandeld, ging al langs de doorgang onder de perrons. Alle winkelgelegenheden zijn ook in die gang. Behalve voor wat verdwaalde toeristen, zie ik niet onmiddellijk hoe men zo'n grote ruimte nuttig zou kunnen gebruiken. Gewoon wat banken in het midden plaatsen, doet de ruimte ook niet bepaald tot zijn recht komen.

Er is trouwens al een precedent: de koffiebar in het station van Leuven. Goede zaak, wat mij betreft, want anders had ik allicht nooit het gebouw binnengewandeld.
Kevin
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: Stationshal Brugge gesloten

Bericht door Kevin »

pmuy schreef: 26 jan 2024, 19:00
Kevin schreef: 26 jan 2024, 18:52 Hopelijk stellen ze deze effectief terug open als publieksruimte en niet als een on andere winkel/fastfoodketen
Waarom eigenlijk niet? Het is wel effectief zo dat deze grote ruimte doorheen de jaren zijn belangrijkste functies wat heeft verloren. Tickets worden tegenwoordig amper aan een loket meer gekocht. Het gros van de frequente reizigers die langs de centrumkant het station komt binnengewandeld, ging al langs de doorgang onder de perrons. Alle winkelgelegenheden zijn ook in die gang. Behalve voor wat verdwaalde toeristen, zie ik niet onmiddellijk hoe men zo'n grote ruimte nuttig zou kunnen gebruiken. Gewoon wat banken in het midden plaatsen, doet de ruimte ook niet bepaald tot zijn recht komen.

Er is trouwens al een precedent: de koffiebar in het station van Leuven. Goede zaak, wat mij betreft, want anders had ik allicht nooit het gebouw binnengewandeld.
Omdat door het commercieel indelen van zo'n ruimte net vaak de architectuele elementen verloren gaan. Leuven is daar inderdaad echter een mooie uitzondering op, de McD in Budapest bijvoorbeeld ook. Maar helaas worden in België dergelijke herbestemmingen naar mijn mening vaak ondoordacht uitgevoerd.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stationshal Brugge gesloten

Bericht door groentje »

Ik begrijp je vrees, maar wat is je alternatief? Een lokettenzaal wordt het sowieso niet meer, een gemakswinkel of beter nog, een horecazaak waar je even kan verpozen, lijkt me dan nog niet zo'n slechte zaak. We gaan nog veel meer gebouwen moeten leren herbestemmen, van oude kerkgebouwen over oude gemeentehuizen van gemeentes die nu fuseren (je kan een deel van je diensten verspreiden, maar je zal nooit zoveel ruimte nodig hebben) tot oude handelszaken (banken, een oude slagerij, etc), een beetje flexibiliteit kan daarbij alleen maar helpen. Niet elke keek kan een nieuwe concertzaal worden, niet elke oude abdij een tentoonstellingsruimte...
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Stationshal Brugge gesloten

Bericht door desirootje »

Le Royal Café in Antwerpen leek mij ook een geslaagde herinrichting, aangenomen dat daar niet altijd een zaak zat, ik ken de geschiedenis van Antwerpen-Centraal niet zo goed.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Stationshal Brugge gesloten

Bericht door TimJ36 »

Er is jarenlang een stationsbuffet geweest in de daartoe voorziene ruimte naast de wachtzaal, dus hoezo moet de wachtzaal omgevormd worden tot koffiebar of andere horecafunctie? Waarom mag een stationshal niet gewoon een stationshal blijven? Mensen hebben er wat aan, en zo blijft het tenminste een publieke functie vervullen.

Een herbestemming dringt zich maar op wanneer er geen vraag meer is: niet iedere kerk moet worden omgevormd tot skatepark, supermarkt of wat dan ook, zo ook niet een stationshal. Er wordt maar al te vaak vergeten NMBS een openbaar dienstverlener is ten dienste van de gemeenschap. De teloorgang van de stationsactiviteiten is volgens mij te wijten aan het beleid van de directie en CEO Sophie Dutordoir.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 29 jan 2024, 01:53, 3 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stationshal Brugge gesloten

Bericht door groentje »

Maar hebben de mensen echt wat aan een lokettenzaal zonder loketten, weg van de gebruikelijke looproutes? Dutordoir doet ook maar wat overal gebeurt, of al gebeurd is. Bijvoorbeeld Zweden: heden 0 (nul!) loketten. Noorwegen: 5 voor heel het land. In zowat alle landen zie je hetzelfde, en niet zonder reden...
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Stationshal Brugge gesloten

Bericht door TimJ36 »

groentje schreef: 29 jan 2024, 01:38 Maar hebben de mensen echt wat aan een lokettenzaal zonder loketten, weg van de gebruikelijke looproutes? Dutordoir doet ook maar wat overal gebeurt, of al gebeurd is. Bijvoorbeeld Zweden: heden 0 (nul!) loketten. Noorwegen: 5 voor heel het land. In zowat alle landen zie je hetzelfde, en niet zonder reden...
Ik zou niet weten waarom wij ons moeten afspiegelen aan andere landen en blindeloos moeten meegaan in die besparingsdrang. Dat er in de wachtzaal geen loketten meer huizen is natuurlijk te wijten aan het feit dat NMBS daar alle functies wegtrekt. Hun travel center kon evengoed vooraan, daar is ruimte voor.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stationshal Brugge gesloten

Bericht door groentje »

Ik denk niet dat we het buitenland achterna lopen, integendeel, de afschaffing van loketten wordt eerder afgeremd. Wat positief is, maar volgens mij dus wel eerder uitstel van executie is
En ja, ik heb ook nooit echt verstaan waarom het travel centre nu aan de achterzijde zit, maar het zit er, en Brugge gaat geen 2 travel centres krijgen. We zitten dus opnieuw op mijn beginpunt, er is een grote ruimte die zelfs voor de sluiting onderbrnut werd, en waar betere functies voor te verzinnen moeten zijn.
Reuel
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Stationshal Brugge gesloten

Bericht door Reuel »

Op zich zijn er tal van mogelijkheden tot herbestemming. Er zitten zeer veel diensten vlakbij het station. Moeilijkheid is nu wel dat het meeste daarvan in recente gebouwen zit (Huis van de Bruggeling, De Lijnwinkel,...) waardoor het een beetje onnozel lijkt om die terug in het station te steken, na renovatie. Verder verdient het toeristisch infopunt verdient wel een prominentere plek in het station en weet ik dat er geen adequaat auditorium/grote vergaderzalen in het VAC en FAC zitten aan de achterkant.

Met het historisch gebouw in zijn volledigheid is zeker iets te vinden, gewoon eens goed nadenken wat ;).
Plaats reactie