Rijpaden internationale treinen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Rijpaden internationale treinen

Bericht door pietje »

En zolang het idee is dat open-access lange afstandtreinen een probleem zouden zijn en aan banden moeten gelegd worden, gaan we best ook stoppen met zeuren over dat mensen te makkelijk het vliegtuig nemen.
De beste manier om het vliegverkeer op korte afstand te laten verdwijnen is een vrije concurrentie op internationale treinen.

En bijna iedereen zal wel snappen dat zoiets onmogelijk is zonder bijkomende infrastructuur, nu de overheid nog.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Qbuzz (Trenitalia) wil in 2027 7 Frecciarossa per dag Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 26 nov 2023, 10:22 En zolang het idee is dat open-access lange afstandtreinen een probleem zouden zijn en aan banden moeten gelegd worden, gaan we best ook stoppen met zeuren over dat mensen te makkelijk het vliegtuig nemen.
De beste manier om het vliegverkeer op korte afstand te laten verdwijnen is een vrije concurrentie op internationale treinen.

En bijna iedereen zal wel snappen dat zoiets onmogelijk is zonder bijkomende infrastructuur, nu de overheid nog.
De overheid heeft al vastgelegd dat er de komende 10 jaar amper infra bijkomt. Hetgeen erbij komt zal de GEN-treinen helpen en wat extra verkeer op Brugge-Gent mogelijk maken en daar stopt het.
Er komt dus geen relevante uitbreiding van capaciteit waar internationale treinen iets aan hebben. Het is dus OF meer internationale treinen OF het huidige binnenlands aanbod bewaren.
Mijn mening is dan dat het veel belangrijker is om binnenlands aanbod op peil te houden, daar is het immers veel makkelijker om te concurreren met lange files en steden waar amper parking is, hier heeft de trein ook veel te verliezen als het aanbod omlaag zou gaan.
Op internationaal verkeer is het (onder andere door de gigantische subsidies aan de luchtvaart) sowieso veel moeilijker concurreren, daar moet je geen binnenlandse opofferingen voor doen.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Qbuzz (Trenitalia) wil in 2027 7 Frecciarossa per dag Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Bericht door pmuy »

Het lijkt mij ook wat de vraag of de NMBS en Infrabel het binnenlandse treinaanbod soms niet wat efficiënter kunnen plannen. Tussen Brussel en Antwerpen rijden veel treinen. Ik begrijp hoe het huidige, uitgebreide aanbod tot stand gekomen is, maar mogelijks werken de vele verschillende stoppatronen, haltes als Mechelen-Nekkerspoel, en verbindingen als (Binche-)Brussel-Turnhout, eerder contraproductief voor de leesbaarheid en betrouwbaarheid van de dienstregeling. Het traject Brussel-Antwerpen is in de praktijk viersporig, wat voldoende ruimte zou moeten bieden voor een ruim aanbod aan binnenlandse én internationale treinen.

Een groter probleem is allicht de overbelasting van de Noord-Zuidverbinding in Brussel.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 263
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Qbuzz (Trenitalia) wil in 2027 7 Frecciarossa per dag Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Bericht door DDietzen »

Dit wijkt wat af van het Qbuzz-onderwerp (hadden we niet een tijd geleden ook al een discussie over het beter benutten van de sporen in het Brusselse?), maar naar mijn indruk ligt er nog genoeg onbenut potentieel om meer reizigers te vervoeren in de ruime omgeving van Brussel. Bijvoorbeeld:
  • Meer treinen en reisrelaties om Brussel heen leiden. Gent-Leuven via Mechelen, Mechelen-Ottignies via Leuven, Antwerpen-Luik met overstap in Leuven (of zelfs rechtstreeks) ipv in Brussel... Zo zorg je dat veel minder reizigers die niet in Brussel hoeven te zijn, er toch doorheen worden geleid.
  • Meer reizigers naar de daluren lokken. Introduceer goedkope abonnementen voor de daluren, kijk bijvoorbeeld naar Nederland voor inspiratie. Trek het treinaanbod tussen piek- en daluren zoveel mogelijk gelijk: schrap enkele P-treinen om met de vrijkomende middelen meer en langere treinen in de daluren te rijden.
  • Alleen doorgaande treinen door de NZV. Dat betekent: alle treinen met eindpunt Schaarbeek inkorten tot Brussel-Zuid, alle treinen met eindpunt Brussel-Zuid (uitgezonderd HST's) doorkoppelen naar Denderleeuw/Halle/Eigenbrakel.
  • Meer inzetten op strakke intervals van 30, 20 of 15 minuten. In zo'n strak patroon kun je vaak meer treinen kwijt (zeker wanneer ze perronsporen delen en/of op elkaar moeten keren) dan met een hele klots uurlijkse treinen die allemaal net iets anders doen.

Ik ben ervan overtuigd dat je met dergelijke maatregelen veel druk van de NZV afhaalt en meer paden kunt creëren, zowel voor binnenlands als voor internationaal verkeer.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rijpaden internationale treinen

Bericht door groentje »

Eens met zowat alle voorstellen, behalve de beperking van reeksen naar Schaarbeek in Brussel-Zuid, daar is niet genoeg capaciteit voor.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Rijpaden internationale treinen

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 15 nov 2023, 18:47 ...Op HSL Zuid is zeker nog ruimte, zeker als binnenkort alle IC Directs aan 200km/h zullen rijden. Op L25 ook, de NZV ligt al wat moeilijker. Maar we hebben recent geleerd dat HST's voorrang krijgen bij het aanvragen van rijpaden (cfr Dampoort express).
Welke Eurostar is het eigenlijk die de Dampoort-Express (vandaag 7u46 Dampoort - 8u29 in Brussel-Z) volgend dienstregelingsjaar in de weg zit?
Ik zie in de dienstregeling van volgend jaar helemaal geen doorgaande Eurostar die in Brussel-Z rond dat tijdstip de NZV inrijdt naar Amsterdam (enkel 9u12 Eurostar Blue en 7u52 + 8u52 Eurostar Red).
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Rijpaden internationale treinen

Bericht door Klassiekje »

dovaere schreef: 28 nov 2023, 09:23
trainlovertje schreef: 15 nov 2023, 18:47 ...Op HSL Zuid is zeker nog ruimte, zeker als binnenkort alle IC Directs aan 200km/h zullen rijden. Op L25 ook, de NZV ligt al wat moeilijker. Maar we hebben recent geleerd dat HST's voorrang krijgen bij het aanvragen van rijpaden (cfr Dampoort express).
Welke Eurostar is het eigenlijk die de Dampoort-Express (vandaag 7u46 Dampoort - 8u29 in Brussel-Z) volgend dienstregelingsjaar in de weg zit?
Ik zie in de dienstregeling van volgend jaar helemaal geen doorgaande Eurostar die in Brussel-Z rond dat tijdstip de NZV inrijdt naar Amsterdam (enkel 9u12 Eurostar Blue en 7u52 + 8u52 Eurostar Red).
Het is dan ook geen Eurostar maar de Leo Express.

(dacht ik?)
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Rijpaden internationale treinen

Bericht door dovaere »

Klassiekje schreef: 28 nov 2023, 10:00 Het is dan ook geen Eurostar maar de Leo Express. (dacht ik?)
De kranten hebben het herhaaldelijk over een tijdsslot van een Eurostar, gisteren opnieuw:
Er was al eerder overleg tussen de stad Gent en het kabinet van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).
[...]
"In een brief stelt de minister dat de hogesnelheidstrein die de plaats zal innemen van de Dampoort Express vanaf de zomer tot december volgend jaar opgeschort zou worden. Het opent nieuwe mogelijkheden die nu verder onderzocht zullen worden."

Voorrang voor internationale treinen
Het tijdsslot van de Dampoort Express wordt vanaf december ingenomen door een Eurostar tussen Amsterdam en Brussel. Het is wettelijk zo dat internationale treinen voorrang krijgen op lokaal verkeer.

Gilkinet liet eerder al weten dat daar weinig aan te verhelpen valt. Als de trein echter wegvalt, vanaf de zomer, zijn er dus nieuwe opportuniteiten
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11/27 ... -signalen/
De Leo Express kan het niet zijn, die zou ongeveer een uur vroeger rijden, vlak voor het "ongewenste" vroegere tijdsslot van de Dampoort-Express:
dovaere schreef: 22 nov 2023, 14:11 Eventjes wat oudere info hier zetten:
Elias schreef: 23 sep 2023, 17:49 https://www.regul.be/wp-content/uploads ... ymisee.pdf
In dit document staat meer informatie.
Oostende 6:15
Brugge 06:30
Gent St Pieters 06:50
Bruxelles Midi 7:22
Köln Hbf 10:26
Qua tijdstip zou een bijkomende Eurostar Red naar Duitsland, vertrek 7u23, wel kunnen.
Ik heb echter geen info dat deze ex-Thalys treinen drukbezet zijn.
Mikken ze op extra reizigers tijdens het Europees Kampioenschap voetbal in Duitsland (14 juni tot 14 juli 2024)?
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Rijpaden internationale treinen

Bericht door pmuy »

Aangezien men in het artikel spreekt over een Eurostar die tijdelijk opgeschort wordt na de zomer, zal het wel gaan om een Eurostar Blue.
https://www.treinreiziger.nl/half-jaar- ... en-londen/
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Rijpaden internationale treinen

Bericht door dovaere »

pmuy schreef: 28 nov 2023, 10:45 Aangezien men in het artikel spreekt over een Eurostar die tijdelijk opgeschort wordt na de zomer, zal het wel gaan om een Eurostar Blue.
De treinpaden kloppen niet met de Eurostar Blue van zuid naar noord door de NZV, dienstregeling 2024.

Er is trouwens bekendgemaakt dat de directe Eurostar Blue volgende zomer-najaar niet opgeschort zal worden in de rijrichting Londen - Brussel - Amsterdam (enkel in de andere rijrichting, omdat er geen controles kunnen gebeuren in Amsterdam Centraal).

Wat een Eurostar Blue te maken heeft met de ochtendlijke Dampoort-Express (7u46 Dampoort - 8u32 Brussel-Z), is mij dus een raadsel.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Rijpaden internationale treinen

Bericht door pmuy »

In de nieuwe dienstregeling wordt het vertrek van de Eurostar Amsterdam-Londen vervroegd van 07:47 naar 06:45, waardoor die inderdaad rond 08:30 in Brussel is. Hoewel die trein uit de andere richting komt, is dit het enige nieuwe conflict dat ik zie.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Rijpaden internationale treinen

Bericht door trainlovertje »

De Dampoort-express vertrekt vandaag om 08:32 uit spoor 7 te Brussel-Zuid en beweegt daarbij richting westelijke koker om in Brussel-Centraal op spoor 1 aan te komen. De nieuwe Eurostar komt uit de westelijke koker en bereikt spoor 3 in Brussel-Zuid om 08:38. Hoewel beide treinen elkaars rijpad kruisen in het wisselrooster van Brussel-Zuid kant NZV, is dit geen rechtstreeks conflict; er is wat ruimte over.

Maar: er is nog een andere trein die meespeelt. E2807 verlaat vandaag Brussel-Zuid spoor 3 om 08:36 richting Brussels airport, twee minuten voor de geplande aankomst van die Eurostar op hetzelfde spoor. Spoor 3 moet 'ontsmet' worden, dus verhuist deze naar spoor 4 en vertrekt deze hier richting Brussels airport (via westelijke koker) om 08:32. Dan zit deze dus exact in het rijpad van de Dampoort-express vandaag.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Rijpaden internationale treinen

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef: 28 nov 2023, 11:35 De Dampoort-express vertrekt vandaag om 08:32 uit spoor 7 te Brussel-Zuid en beweegt daarbij richting westelijke koker om in Brussel-Centraal op spoor 1 aan te komen. De nieuwe Eurostar komt uit de westelijke koker en bereikt spoor 3 in Brussel-Zuid om 08:38. Hoewel beide treinen elkaars rijpad kruisen in het wisselrooster van Brussel-Zuid kant NZV, is dit geen rechtstreeks conflict; er is wat ruimte over.
Wat als we de Dampoort-Express zouden beperken tot Brussel-Zuid ?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Rijpaden internationale treinen

Bericht door Steve »

Dan hou je een perronspoor in Zuid voor langere tijd in gebruik, ofwel om achteruit te rijden naar Vorst ofwel om op een later moment alsnog door te rijden naar Schaarbeek. En het nut van de trein wordt nog verder beperkt, wetend dat een groot deel in Noord en Centraal opstapt en dat je al zeker naar Lokeren en Sint-Niklaas een rechtstreekse IC hebt rond hetzelfde tijdstip.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Rijpaden internationale treinen

Bericht door dovaere »

Bedankt voor de info.
Ik heb nog volgende vragen:
trainlovertje schreef: 28 nov 2023, 11:35 Maar: er is nog een andere trein die meespeelt. E2807 verlaat vandaag Brussel-Zuid spoor 3 om 08:36 richting Brussels airport, twee minuten voor de geplande aankomst van die Eurostar op hetzelfde spoor. Spoor 3 moet 'ontsmet' worden, dus verhuist deze naar spoor 4 en vertrekt deze hier richting Brussels airport (via westelijke koker) om 08:32.
Ik begrijp dat in de situatie vandaag er vier minuten zit tussen treinen 2807 (8:36) en de Dampoort-Express (8:32), die in dezelfde richting op hetzelfde westelijke spoor moeten belanden.
In de toekomstige situatie wordt trein 2807 vervroegd zodat hij zes minuten voor aankomst van de tegemoetkomende Eurostar Blue vertrekt.
Waarom moet dat precies zes minuten zijn? Wat is de algemene regel voor kruisende treinen over wissels?
pmuy schreef: 28 nov 2023, 11:16 In de nieuwe dienstregeling wordt het vertrek van de Eurostar Amsterdam-Londen vervroegd van 07:47 naar 06:45
Dus de enige rechtstreekse trein vanuit Amsterdam naar Londen voor reizigers die voor 18u in Londen willen aankomen, vertrekt al om 6u45?
Dat is toch niet het beste voorbeeld van spoorvervoer: pal in de nacht moeten opstaan ergens in Nederland, nog voor het OV rijdt Amsterdam bereiken, om een uur vooraf door de controle/douane/grenspolitie te raken??? En dan kunnen er (tot juni) maximum 250 reizigers in Amsterdam opstappen plus 150 in Rotterdam, waarna die Eurostar Blue halfleeg de drukbezette lijn 25 en tijdens het spitsuur de overbezette capaciteit van de NZV gebruikt?
Ik hoop dat de verhoging naar 650 reizigers in de nieuwe terminal in Amsterdam-Centraal (eind 2024), zal zorgen voor betere vulling van de Eurostar Blue. Een verdubbeling van reizigers per trein uit Nederland (van 400 naar 800) betekent dat er gemakkelijk één treinpad (in de avond) minder nodig is, toch ten noorden van Brussel. Ofwel meer terugkerende Britse toeristen uit Amsterdam natuurlijk, in combinatie met goedkopere tarieven.
Laatst gewijzigd door dovaere op 28 nov 2023, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie