Vragen en opmerkingen over open railwaymap (ORM).

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Vragen en opmerkingen over open railwaymap (ORM).

Bericht door TKR »

Op ORM (Open Railway Map) ben ik een bocht (aangegeven in groen op het kaartje) tegengekomen die onmogelijk aan de aangegeven snelheid genomen kan worden, dus ging ik op onderzoek wat de werkelijke snelheid wel zou zijn.
Afbeelding En inderdaad, na even zoeken kom ik bordjes tegen met een snelheidsverlaging naar 100km/u. Maar ik vroeg me wel af wat deze borden exact betekenen. Zoals ik ze begrijp is het namelijk niet helemaal logisch. (logischerwijs betekent dat dat ik ze hoogstwaarschijnlijk fout interpreteer)

De bordjes staan allemaal kort op elkaar in de rode zone.

1) Afbeelding
2) Afbeelding
3) Afbeelding
Ze staan in deze volgorde.

Ik bedenk me net dat het 3de bord mss niet een snelheidsverlaging betekent, maar eerder dat de goederentreinen binnenkort ook 100km/u mogen?

Als iemand de locatie weet waar de snelheidsverlaging wordt opgegeven / waar je terug de lijnsnelheid van 120km/u mag rijden, dan hoor ik het graag. :)
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door Paul »

De eerste bordjes gelden alleen voor twee types van goederentreinen: oorsprong van snelheidsbeperking tot 100 km/u voor P120, 90 km/u voor G100. Andere treinen mogen daar nog sneller. Het laatste bord kondigt een snelheidsbeperking aan voor alle treinen.
Denk ik. Waarschijnlijk is het nog wat ingewikkelder... :wink:
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door Steven »

Je uitleg is goed doch onvolledig. De eerste bordjes zijn inderdaad voor goederentreinen. Maar ze staan er om een specifieke reden. Nabij die plaats kan je namelijk ETCS1 verlaten om over te schakelen naar TBL1+. De rest van de lijn is tot net voor Dendermonde uitgerust met ETCS2 maar dat is nog niet actief op alle type treinen (desiro is er zo een voorbeeldje van voor wat betreft reizigerstreinen). Bij elke zone waarbij treinen kunnen overschakelen van ETCS naar TBL1+ zal je bordjes terugvinden die de snelheid op die plaats aanduiden. Een deel van die borden verdwijnen weer eens een mijne 100% etcs is voor alle treinen die er langskomen.
Zo stonden er ook borden tussen Haren Zuid en Schaarbeek maar die verdwenen toen ETCS 1 werd doorgetrokken tot in Brussel voor wat betreft lijn 36. Kortweg nabij een overgangszone kan je extra borden terugvinden die informatie geven voor treinbestuurders.

Standaard is het vrij eenvoudig als je zuiver laterale seinen gaat bekijken is het 120 km/u tot net voorbij station Zellik. Nadien gevolgd door een langere zone van 100 tot aan de boog nabij station Asse die op zijn beurt weer 90 km/u is. Na het station van Asse staan er borden om de snelheid te verhogen naar 120 km/u.

IN ETCS bestaan er dus uitzonderingen waarbij de snelheid in de stuurpost niet altijd overeenstemt met de snelheid langs de lijn, vandaar dat men bij elke overgang van stuurpostsignalisatie naar laterale signalisatie borden zal plaatsen met de correctie snelheid om lateraal te rijden.


Ook de boog net voor het station van Merchtem staat er trouwens fout in want daar is een beperking van 90 km/u aanwezig. Er zitten dus meerdere fouten in voor wat betreft lijn 60. Wellicht ook nog op andere plaatsen.

Het wijkspoor in Opwijk is bijvoorbeeld totaal niet aangeduid, die kan bereden worden met een snelheid van 60 km/u.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door TKR »

Bedankt voor de info!

Klopt het dat deze snelheidsborden allemaal zullen verdwijnen eens we overal ETCS hebben, en het dus als buitenstaander niet mogelijk is om de snelheden te onderzoeken voor OSM, of recreaties in simulatie spellen? Of maak ik me teveel zorgen. :lol:


Of is er publiek ergens een bron waar alles goed aangeduid of uitgelegd staat? In de netverklaring heb je een bijlage met snelheden, maar specifieke snelheidsverminderingen zoals deze lijken daar niet in te staan?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door Steven »

Andere fouten zijn bijvoorbeeld lijn 36C vanaf Zaventem staat een snelheid aangeduid van 40 km/u maar dat moet 60 zijn en dit tot in het station van Brussels Airport, het is pas na dat station dat er een snelheid is van 90 km/u, ook de boog komende van Nossegem is fout, daar is het 70 km/u (enkel 90 km/u onder ETCS tot net voor de vertakking Luchthaven).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door Steven »

TKR schreef: 19 okt 2023, 23:03 Bedankt voor de info!

Klopt het dat deze snelheidsborden allemaal zullen verdwijnen eens we overal ETCS hebben, en het dus als buitenstaander niet mogelijk is om de snelheden te onderzoeken voor OSM, of recreaties in simulatie spellen? Of maak ik me teveel zorgen. :lol:


Of is er publiek ergens een bron waar alles goed aangeduid of uitgelegd staat? In de netverklaring heb je een bijlage met snelheden, maar specifieke snelheidsverminderingen zoals deze lijken daar niet in te staan?
Naar treinbestuurders toe bestaan er plannen waarbij wij alle info van een lijn kunnen raadplegen de fameuze SSP’s genaamd (schematische seininrichtingsplannen). Hierop staan seinen (met bijhorende reiswegen) snelheidsborden, perrons, ….. enz, informatie nodig om alles te weten van die ene lijn, op papier kan je daar heel wat kasten mee vullen om een totaal overzicht van alle Belgische lijnen te krijgen. Tegenwoordig digitaal beschikbaar gemaakt voor het personeel. Van snelheidsborden die verdwijnen heb ik nog niets gehoord, van seinen die gaan verdwijnen des te meer. Het zijn vooral die seinen die kostelijk zijn in aankoop en onderhoud.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door Tim »

Nog even aanvullen dat goederentreinen als P120 en G100 enkel onder ETCS die snelheid mogen rijden, vandaar dat die bordjes er ook staan als herinnering voor de bestuurder.

In de 16 jaar dat ik al met goederentreinen rij heb ik echter nog nooit een P120 gehad, een G100 begint nu wel vaker voor te komen.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door TKR »

Toegang krijgen tot die documentatie zal dan waarschijnlijk wel niet. En ik ga me er nog niet voor inschrijven om treinbestuurder te worden. :lol:

Achja, als de borden nog niet op de planning staan om te verdwijnen kan ik zo wel nog even voort. 8)
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door Eimai »

Steven schreef: 19 okt 2023, 23:03 Andere fouten zijn bijvoorbeeld lijn 36C vanaf Zaventem staat een snelheid aangeduid van 40 km/u maar dat moet 60 zijn en dit tot in het station van Brussels Airport, het is pas na dat station dat er een snelheid is van 90 km/u, ook de boog komende van Nossegem is fout, daar is het 70 km/u (enkel 90 km/u onder ETCS tot net voor de vertakking Luchthaven).
Het probleem is dat er iemand jaren terug was die de snelheid op de sporen aan het zetten was in openstreetmap met als bron Wikipedia, en scherpe bochten waar de refertesnelheid zeker niet klopte gokte die "op zicht" (dus ja vandaar de 90 door de luchthaven en zo)... Die was er zo in heel Europa aan bezig daarmee. Dus ja dat resulteerde in compleet verkeerde snelheden overal waar die langs ging. 'k heb die proberen tegenhouden maar kon die niet overtuigen dat die niet goed bezig was, en heb toen ook niet de tijd gehad toen om alle fouten te gaan verbeteren want dat kost wel wat tijd, werk en research en ging veel trager dan dat die bezig was. Maar ja de schade is wel gemaakt toen.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door Eimai »

Steven schreef: 19 okt 2023, 23:03 Andere fouten zijn bijvoorbeeld lijn 36C vanaf Zaventem staat een snelheid aangeduid van 40 km/u maar dat moet 60 zijn en dit tot in het station van Brussels Airport, het is pas na dat station dat er een snelheid is van 90 km/u, ook de boog komende van Nossegem is fout, daar is het 70 km/u (enkel 90 km/u onder ETCS tot net voor de vertakking Luchthaven).
De bocht van Nossegem klopt wel want het is in openstreetmap de maximumsnelheid, dus als die in etcs groter is wordt die getagd. Overigens is het 90 ook lateraal op beide sporen richting Nossegem.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door Steven »

Eimai schreef: 20 okt 2023, 00:06
Steven schreef: 19 okt 2023, 23:03 Andere fouten zijn bijvoorbeeld lijn 36C vanaf Zaventem staat een snelheid aangeduid van 40 km/u maar dat moet 60 zijn en dit tot in het station van Brussels Airport, het is pas na dat station dat er een snelheid is van 90 km/u, ook de boog komende van Nossegem is fout, daar is het 70 km/u (enkel 90 km/u onder ETCS tot net voor de vertakking Luchthaven).
De bocht van Nossegem klopt wel want het is in openstreetmap de maximumsnelheid, dus als die in etcs groter is wordt die getagd. Overigens is het 90 ook lateraal op beide sporen richting Nossegem.
Dat klopt maar er staat gewoonweg te veel aangeduid als zijnde 90 km/u wat dus niet overeenstemt met de werkelijkheid, de vertakking luchthaven zelf is namelijk 100% 60 km/u dus voor alle rijrichtingen en alle sporen. Dat stuk tunnel tot voorbij het station van Brussels Airport is ook maar 60 km/u.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door TKR »

Alles, inclusief dat stukje L36C dat momenteel aan 40km/u aangeduid staat? Dan pas ik dat meteen ook even aan.
(edit: voor deze vertakking vind ik effectief wel een bord voor 40km/u, ik vermoed dat de rest dat nu als 90 staat 60 moet zijn)

Bij L26 heb ik ook zo m'n vragen of die werkelijk 90km/u is over de hele lijn. Ik probeer het op te zoeken.


Gisteren heb ik L124 aangepast, deze stond ook als 90km/u aangeduid, nu een stuk 100 en 120.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door TKR »

Ik heb de snelheden van L36C (de lijn naar de luchthaven) aangepast. Het was wel iets genuanceerder dan 60km/u over de hele lijn. De lijn snelheid is wel degelijk 90km/u, en aan de westkant van het station is dit ook de limiet. Ook de vertakking richting Leuven is 90km/u.

edit: ik merk nu dat ik het oorspronkelijke bericht niet goed gelezen heb. :roll:
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door TKR »

Hey Eimai,
Ik zie dat jij de laatste aanpassing hebt gedaan op OSM voor lijn 36 en 36N tussen Nossegem en Zaventem.

Je hebt de snelheid van L36 (het noordelijke spoor) verwijderd en (het zuidelijke spoor) op 140km/u gezet. Ik zie echter met de bordjes dat je hier maar 120km/u mag.

Dan is de vraag of je met ETCS hier wel sneller zou mogen, de snelheid misschien hoger is in de andere richting of reeds verhoogd sinds de datum van mijn bron (4 jaar oud). Of is mijn vinding correct en pas ik het aan?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door Eimai »

TKR schreef: 20 okt 2023, 15:14 Hey Eimai,
Ik zie dat jij de laatste aanpassing hebt gedaan op OSM voor lijn 36 en 36N tussen Nossegem en Zaventem.

Je hebt de snelheid van L36 (het noordelijke spoor) verwijderd en (het zuidelijke spoor) op 140km/u gezet. Ik zie echter met de bordjes dat je hier maar 120km/u mag.

Dan is de vraag of je met ETCS hier wel sneller zou mogen, de snelheid misschien hoger is in de andere richting of reeds verhoogd sinds de datum van mijn bron (4 jaar oud). Of is mijn vinding correct en pas ik het aan?
Etcs laat 140 toe op een het stuk tussen Zaventem en Haren-Zuid maar waar de grenzen juist weer liggen exact... Dat is het lastige met etcs dat je het ter plekke moet zien omdat de snelheden verschillen met de borden en het is weer lang geleden dat ik er gereden heb... Alles rond Brussel is echt verschrikkelijk wat dat betreft...
Plaats reactie