La Louvière Centre

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

La Louvière Centre

Bericht door joverwimp »

De binnenkant van het station is helemaal gestript, wat kan daar de reden van zijn ?
Zo was het vroeger:

La Louviere Centre station - kopie.jpg
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: La Louvière Centre

Bericht door overweg13 »

https://www.lalouviere.be/ma-ville/reno ... ts-a-venir
Het is duidelijk dat het oude stationsgebouw volledig zijn functie als treinstation zal verliezen en dat zal wel verklaren waarom al die verwijzingen naar spoorweg en industrie moesten verdwijnen, wat trouwens een erg spijtige zaak is.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: La Louvière Centre

Bericht door groentje »

Laat ons hopen dat je je vergist en de keramische tegels verwijderd zijnmet het oog op een restauratie... Al sluit ik niet uit dat ze niet terugkeren naar het stationsgebouw, maar zullen verhuizen naar Keramis, een museum over keramiek vlak bij het station.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: La Louvière Centre

Bericht door TimJ36 »

Erfgoed en NMBS gaan niet goed samen (hoewel dit wel tot het takenpakket hoort, zo gedefinieerd in de Wet van 21 maart 1991 over de
instandhouding van het historisch spoorwegpatrimonium) .

Stationsbeheer bij NMBS deugt al langer niet. Eigenlijk komt het er op neer dat alle oude gebouwen zoveel mogelijk moeten worden verkocht , en dat stationsfuncties worden ondergebracht in een soort stalen constructie (ik neem het woord "gebouw" bewust niet in de mond), zie bv. Waterloo of Fleurus als voorbeelden.

Stations vervellen tot veredelde opstapplaatsen. Wie daar beter (of gelukkiger) van wordt weet ik niet (misschien de boekhouder van de NMBS, maar zeker niet de reiziger of buurtbewoner).

Wat betreft het station van La Louvière Centre, het zou de evidentie zelve zijn om het gebouw te behouden, maar bij de NMBS is de duurzame visie nog altijd niet doorgedrongen en houdt het "afbraakbeleid" (zowel letterlijk als figuurlijk) nog altijd stand.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: La Louvière Centre

Bericht door wattman »

overweg13 schreef: 01 okt 2023, 17:26 Het is duidelijk dat het oude stationsgebouw volledig zijn functie als treinstation zal verliezen ...
Ik begrijp de zinsnede 'L’espace dédié aux voyageurs y sera maintenu et réaménagé' totaal anders. Althans 'espace' lijkt mij de ruimte in het gebouw en maintenu et réaménagé' lijkt me ook helder.
Ook de render die hier is gepubliceerd laat iets anders zien.
https://www.dhnet.be/regions/centre/202 ... ZHOBN54P4/
Herplaatsing van het kunstwerk na de herinrichting lijkt mij een kans.
Plaats reactie