5G in eigen GSM netwerk

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Anisha1
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jun 2023, 16:50
Locatie: West-Vlaanderen

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door Anisha1 »

ik zie op een site waar ik regelmatig kom dat op redelijk veel plaatsen rond het spoor 5G actief is , ik weet niet van welke operator.

Wetteren Overbeke
Melle vogelhoek aan spoorweg bundel
Gent komende uit de richting Oostende net voor Sint Pieters station aan een spoorweg bundel D
Wambeek Kouterstraat
Denderleeuw aan het perron
Landegem Wilderdreef
Deinze elshout
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door jan_olieslagers »

NMBS of Infrabel zal het al zeker niet zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door Shrek »

Anisha1 schreef: 13 jun 2023, 16:23 ik zie op een site waar ik regelmatig kom dat op redelijk veel plaatsen rond het spoor 5G actief is , ik weet niet van welke operator.

Wetteren Overbeke
Melle vogelhoek aan spoorweg bundel
Gent komende uit de richting Oostende net voor Sint Pieters station aan een spoorweg bundel D
Wambeek Kouterstraat
Denderleeuw aan het perron
Landegem Wilderdreef
Deinze elshout
Proximus, Orange en Base zijn bezig met over het hele land 5G uit te rollen, uiteraard zullen ook hun masten in de buurt van de spoorlijnen geretrofit worden, maar de nabijheid van de spoorlijnen is daar louter toeval.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door pietje »

Anisha1 schreef: 13 jun 2023, 16:23 ik zie op een site waar ik regelmatig kom dat op redelijk veel plaatsen rond het spoor 5G actief is , ik weet niet van welke operator.

Wetteren Overbeke
Melle vogelhoek aan spoorweg bundel
Gent komende uit de richting Oostende net voor Sint Pieters station aan een spoorweg bundel D
Wambeek Kouterstraat
Denderleeuw aan het perron
Landegem Wilderdreef
Deinze elshout
Via deze website kan je zien wat de operatoren in Vlaanderen aangeven dat hun basisstations uitzenden:
https://omgeving.vlaanderen.be/nl/zoek- ... p-de-kaart
Ook het GSM-R netwerk van Infrabel kan je hier terugvinden en bij de recente conformiteitsattesten staat ook bij welke technologie er gebruikt wordt (2G/3G:4G/5G)
Geen idee hoe up-to-date men is met het toevoegen van attesten.
Reuel
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door Reuel »

pietje schreef: 14 jun 2023, 08:12 Via deze website kan je zien wat de operatoren in Vlaanderen aangeven dat hun basisstations uitzenden:
https://omgeving.vlaanderen.be/nl/zoek- ... p-de-kaart
Ook het GSM-R netwerk van Infrabel kan je hier terugvinden en bij de recente conformiteitsattesten staat ook bij welke technologie er gebruikt wordt (2G/3G:4G/5G)
Geen idee hoe up-to-date men is met het toevoegen van attesten.
Zo goed als volledig up to date. Van zodra er een (nieuw) conformiteitsattest is en vergunning, komt dat op die website. Gelinkt aan het omgevingsloket.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door pietje »

Reuel schreef: 14 jun 2023, 09:22
pietje schreef: 14 jun 2023, 08:12 Via deze website kan je zien wat de operatoren in Vlaanderen aangeven dat hun basisstations uitzenden:
https://omgeving.vlaanderen.be/nl/zoek- ... p-de-kaart
Ook het GSM-R netwerk van Infrabel kan je hier terugvinden en bij de recente conformiteitsattesten staat ook bij welke technologie er gebruikt wordt (2G/3G:4G/5G)
Geen idee hoe up-to-date men is met het toevoegen van attesten.
Zo goed als volledig up to date. Van zodra er een (nieuw) conformiteitsattest is en vergunning, komt dat op die website. Gelinkt aan het omgevingsloket.
Ik gaf het maar mee omdat ik een tijdje geleden opgevangen had dat er wat achterstand was om één of andere redenen.
Maar de details weet ik niet meer.
Gebruikersavatar
Anisha1
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jun 2023, 16:50
Locatie: West-Vlaanderen

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door Anisha1 »

pietje schreef: 14 jun 2023, 10:07
Reuel schreef: 14 jun 2023, 09:22
pietje schreef: 14 jun 2023, 08:12 Via deze website kan je zien wat de operatoren in Vlaanderen aangeven dat hun basisstations uitzenden:
https://omgeving.vlaanderen.be/nl/zoek- ... p-de-kaart
Ook het GSM-R netwerk van Infrabel kan je hier terugvinden en bij de recente conformiteitsattesten staat ook bij welke technologie er gebruikt wordt (2G/3G:4G/5G)
Geen idee hoe up-to-date men is met het toevoegen van attesten.
Zo goed als volledig up to date. Van zodra er een (nieuw) conformiteitsattest is en vergunning, komt dat op die website. Gelinkt aan het omgevingsloket.
Ik gaf het maar mee omdat ik een tijdje geleden opgevangen had dat er wat achterstand was om één of andere redenen.
Maar de details weet ik niet meer.
met de link kom ik bvb voor Denderleeuw uit bij GT L50 013 deze antenne staat aan het perron te Denderleeuw de laatste update dat infrabel gedaan heeft is in 2015 voor 2G
op kaart die ik bekijk is er 5G actief
Gebruikersavatar
Anisha1
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jun 2023, 16:50
Locatie: West-Vlaanderen

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door Anisha1 »

kaart.JPG
kaart.JPG (50.12 KiB) 2895 keer bekeken

Ik weet niet van wie deze antenne is maar 5G is wel degelijk actief
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door pietje »

Die kaart gaat over zendstations, niet over lokaties waar je iets zou kunnen ontvangen
Het Infrabel GSM-R netwerk is uiteraard overal 2G, maar dat is dus niet het signaal dat jij op je GSM ontvangt.
GSM-R wordt enkel gebruikt voor (interne) communicatie tussen Infrabel en NMBS die nodig is om treinen te laten rijden.
Jouw GSM zal connecteren met 1 van de zendstations van Proximus, Orange of Telenet die je enkele meters verder (exact adres: Thontlaan 2 Denderleeuw) en die wel allemaal 5G geactiveerd hebben, zoals je in de conformiteitsattesten kunt vinden.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door nighttrain »

pietje schreef: 14 jun 2023, 11:09
GSM-R wordt enkel gebruikt voor (interne) communicatie tussen Infrabel en NMBS die nodig is om treinen te laten rijden.
Volgens mij niet enkel tussen Infrabel en NMBS.
Maar ook met andere operatoren in binnen en buitenland.
Iemande in Griekenland (griekse spoorwegen) bv. die een GSM-R nummer kent van een NMBS gebruiker of omgekeerd ,zal dit zelfde GSM-R netwerk gebruiken.
En niet enkel om treinen te doen rijden maar ook operationele oproepen tussen UIC gebruikers (treinbestuurders met mobiele toestellen alsook locomotieven)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef: 15 jun 2023, 09:15
pietje schreef: 14 jun 2023, 11:09
GSM-R wordt enkel gebruikt voor (interne) communicatie tussen Infrabel en NMBS die nodig is om treinen te laten rijden.
Volgens mij niet enkel tussen Infrabel en NMBS.
Maar ook met andere operatoren in binnen en buitenland.
Iemande in Griekenland (griekse spoorwegen) bv. die een GSM-R nummer kent van een NMBS gebruiker of omgekeerd ,zal dit zelfde GSM-R netwerk gebruiken.
En niet enkel om treinen te doen rijden maar ook operationele oproepen tussen UIC gebruikers (treinbestuurders met mobiele toestellen alsook locomotieven)
GSM-R is een Europese standaard dus uiteraard wordt het ook in andere landen gebruikt en door andere operatoren. Maar het blijft 100% interne communicatie, de gewone pendelaar of dagjestoerist heeft geen toegang tot dit netwerk.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 15 jun 2023, 09:36
nighttrain schreef: 15 jun 2023, 09:15
pietje schreef: 14 jun 2023, 11:09
GSM-R wordt enkel gebruikt voor (interne) communicatie tussen Infrabel en NMBS die nodig is om treinen te laten rijden.
Volgens mij niet enkel tussen Infrabel en NMBS.
Maar ook met andere operatoren in binnen en buitenland.
Iemande in Griekenland (griekse spoorwegen) bv. die een GSM-R nummer kent van een NMBS gebruiker of omgekeerd ,zal dit zelfde GSM-R netwerk gebruiken.
En niet enkel om treinen te doen rijden maar ook operationele oproepen tussen UIC gebruikers (treinbestuurders met mobiele toestellen alsook locomotieven)
GSM-R is een Europese standaard dus uiteraard wordt het ook in andere landen gebruikt en door andere operatoren. Maar het blijft 100% interne communicatie, de gewone pendelaar of dagjestoerist heeft geen toegang tot dit netwerk.
Dit lijky me logisch en bedoelde k ook niet. Maar wat valt onder de noemer "intern"?
Als u zegt "europeese standaard" is ook niet 100 % correct,want de GSM-R is overal in de wereld in gebruik, heb ermee gewerkt in KSA en overal waar ETCS/ERTMS is gebruikt. Het is toch het GSM-R siganaal dat ga praten met de RBC?
https://www.railway-technology.com/cont ... arriercom/
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef: 15 jun 2023, 14:32 Dit lijky me logisch en bedoelde k ook niet. Maar wat valt onder de noemer "intern"?
Als u zegt "europeese standaard" is ook niet 100 % correct,want de GSM-R is overal in de wereld in gebruik, heb ermee gewerkt in KSA en overal waar ETCS/ERTMS is gebruikt. Het is toch het GSM-R siganaal dat ga praten met de RBC?
https://www.railway-technology.com/cont ... arriercom/
De standaard is opgemaakt door Europa en moet in Europa verplicht toegepast worden. Andere landen in de wereld mogen hem uiteraard ook toepassen, maar zij mogen ook andere systemen gebruiken.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 15 jun 2023, 14:52
nighttrain schreef: 15 jun 2023, 14:32 Dit lijky me logisch en bedoelde k ook niet. Maar wat valt onder de noemer "intern"?
Als u zegt "europeese standaard" is ook niet 100 % correct,want de GSM-R is overal in de wereld in gebruik, heb ermee gewerkt in KSA en overal waar ETCS/ERTMS is gebruikt. Het is toch het GSM-R siganaal dat ga praten met de RBC?
https://www.railway-technology.com/cont ... arriercom/
De standaard is opgemaakt door Europa en moet in Europa verplicht toegepast worden. Andere landen in de wereld mogen hem uiteraard ook toepassen, maar zij mogen ook andere systemen gebruiken.
Europa Europa.... Europa heeft gevraagd om iets in te voeren...nl een seinsysteem die interoperabiliteit kan bevorderen nl ETCS.
Die discussie hebben we hier al gehad nl wie was het eerste de kip of het ei? Bij railways ging het over: was de GSM-R er eerst voor Voice of voor data (met het oog op ETCS). Daarop hebben de constructeurs een globaal voor de hele wereld een systeem uitgewerkt om dit objectief te bereiken,wat dus ook goedkoper en eenvoudiger zou worden. Want Europa is maar een zeer kleine markt ivm de gehele wereld en ontwikkeling van spoorwegen. Maar ik begrijp dat U daar een andere visie op hebt. Europa is niet het middelpunt van het universum.... Het zijn de constructeurs die de touwtjes in handen houden dmv hun lobbyisten .
Wat kunt U lezen bij European Union agency for railways
Global System for Mobile Communications – Railway (GSM-R) is a radio communication system offering a wide range of voice and data services needed for daily operation of railways. GSM-R provides telephony, SMS and data services, as do public GSM networks.

GSM-R facilitates the communication between train driver and traffic control centres, by providing specific features such as group communication, location dependent addressing, priority levels, railway emergency calls, shunting communication.

From the year 2000 onwards, GSM-R has been introduced all over Europe as a common standard for railway operations essential to interoperability, as well as in many other parts of the world. Expansion of the GSM-R implementation is still ongoing.

GSM-R is the data communication bearer for the European Train Control System (ETCS), in particular for ETCS Level 2 and Level 3. GSM-R is fully defined in ETSI standards.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef: 15 jun 2023, 17:47 Dee discussie hebben we hier al gehad nl wie was het eerste de kip of het ei? Bij railways ging het over was de GSM-R er eerst voor Voice of voor data (met het oog op ETCS).
Die discussie heb ik dan toch gemist. Maar ze moet er ook niet gevoerd worden want de historie is duidelijk: het ERA (Europees spoorwegagebtschap) heeft de GSM-R standaard laten opmaken en invoeren, het initiatief kwam volledig van hen. Het is dus een Europese uitvinding, die later door andere landen overgenomen is.
nighttrain schreef: 15 jun 2023, 17:47 GSM-R is the data communication bearer for the European Train Control System (ETCS), in particular for ETCS Level 2 and Level 3. GSM-R is fully defined in ETSI standards.
En waar denk je dat de E in ETSI voor staat :wink:
Plaats reactie