Investeringsplan Infrabel 2023-2032

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel 2023-2032

Bericht door Shrek »

jknockaert schreef: 15 mei 2023, 08:58 Enige kans dat de lijnsnelheid dan ook weer op 90 km/h wordt gebracht zoals oorspronkelijk ontworpen? Want ook daar heb ik me altijd over verbaasd dat in zo'n nieuwe dure tunnel de ontwerpsnelheid niet gereden wordt...
Op dit moment is er enkel geweten dat er een budget voorzien is om ergens eind jaren '20 iets te gaan doen, voor details is het nog te vroeg vrees ik.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel 2023-2032

Bericht door Shrek »

Digitalisation & production tools
Iets meer dan 2 miljard gaat naar "digitalisation & production tools", anders gezegd de interne kosten die niet rechtstreeks bijdragen aan een betere infrastructuur. Dit zit nu nog op een relatief laag pitje maar schiet vanaf 2025 de hoogte in.

Een financiering van ongeveer 20M€ per jaar gaat naar de vaste productiemiddelen. Hiermee moet onder andere de spoorstaafwerf in Schaarbeek vernieuwd worden, wordt een nieuw magazijn in Bascoup gebouwd, verhuist van het labo en worden enkele LCI's gerenoveerd.

Zo'n 50M€ per jaar gaat naar IT, voornamelijk om toepassingen te ontwikkelen die de processen ondersteunen. Denk maar aan training tools, integratie van talloze databases, automatisatie van planningen en werkvoorbereidingen, het afhandelen van de terabytes aan informatie die de nieuwe meettreinen gaan bezorgen,...

Hiermee samenhangend is een gelijkaardig budget voorzien voor "asset developement". Hiermee wordt onder andere de opvolger van de EBP ontwikkeld, wordt er stevig ingezet op predictive maintenance (daarvoor dienen ook die 3 nieuwe meettreinen), wordt "low cost signalling" ingevoerd, komen er prototypes van zelfsmerende wissels, wordt de supply chain verder geoptimaliseerd,...

Een veel grotere som, zo'n 500 miljoen, gaat naar rollend materieel. Hier wordt de vloot grondig vernieuwd.
3 nieuwe meettreinen gaan een groot deel van de manuele schouwingen vervangen, deze aankoop was eerder al aangekondigd. Er komen ook nieuwe onderstoppers, ballastploegen, kranen, robeltreinen en wisseltransportwagons. De duurste toestellen zijn ongetwijfeld de nieuwe P-en C-trein voor dwarsliggervernieuwing en ballastvernieuwing.
Het meest in het oog springend is echter het budget voor de aankoop van 65 nieuwe bimode locomotieven. De oude 62'ers gaan dus tegen 2032 eindelijk met pensioen kunnen.
De spoorwerktuigen die in deze periode niet vervangen worden zullen uiteraard de komende 3 jaar nog met ETCS uitgerust worden, ook daar is budget voor voorzien.

Nog een spectaculaire investering wordt de nieuwe hoofdzetel van Infrabel aan de Frankrijkstraat. Dit is met bijna 100M€ een dure maar zeer rendabele investering omdat Infrabel zich nu blauw betaalt aan de huur van kantoorruimte. Zelfs het seinhuis van Brussel zit in een gehuurde ruimte die duur betaalt moet worden, maar dat gaat dus veranderen met één nieuw groot gebouw dat eigendom zal zijn van Infrabel zelf.
Plaats reactie