Permanente snelheidsverlaging lijn 36N bij Leuven

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Permanente snelheidsverlaging lijn 36N bij Leuven

Bericht door rvdborgt »

Dag allemaal,

Infrabel lijkt het te hebben opgegeven om de spoordijk van lijn 36N tussen de brug over de vaart en Leuven op 160 km/h te onderhouden en heeft onlangs permanente borden voor een snelheid van 120 km/h (i.p.v. 160) neergezet. De snelheidsverlaging omvat de brug over de vaart en enkele honderden meters aan Leuvense kant van de brug.

Het is de afgelopen jaren meermaals voorgekomen dat er een tijdelijke snelheidsverlaging noodzakelijk was doordat er vlak voor de brug (kant Leuven) een verzakking was. Dat was in de trein dan altijd duidelijk voelbaar, met name op het zuidelijke spoor. Vaak was dat tot 120 km/h, 1 keer was het 40 km/h. Maar nu staan er dus permanente borden voor 120. Aan de Leuvense kant is een zeer lichte oneffenheid voelbaar.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 15 jan 2023, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Permanente snelheidsverlaging lijn 36N bij Leuven

Bericht door Shrek »

Het is geen kwestie van onderhoud, maar een echte verzakking van de bedding.
De zaak is echter nog niet opgegeven, men blijft naar oplossingen zoeken om het geheel gestabiliseerd te krijgen.
Yassine_TB
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03

Re: Permanente snelheidsverlaging lijn 36N bij Leuven

Bericht door Yassine_TB »

Nu we toch bezig zijn over snelheidsverlagingen, vraag ik me af waarom we de laatste tijd (met de 5xx treinen) op de Lijn 2 constant een snelheidsverlaging naar 160 krijgen net voor Pousset (richting Leuven)? Dus na Ans krijg je opdrijving naar 200, als je Pousset nadert krijg je verlaging naar 160, om daarna terug 200 te mogen. Toevallig een idee @Shrek?

(Vroeger gebeurde dit enkel als er een andere trein voor je zat op L2 of als je de wissel van 160 moest nemen in Pousset, maar de laatste paar weken krijg ik het constant)
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Permanente snelheidsverlaging lijn 36N bij Leuven

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 15 jan 2023, 20:10 Het is geen kwestie van onderhoud, maar een echte verzakking van de bedding.
De zaak is echter nog niet opgegeven, men blijft naar oplossingen zoeken om het geheel gestabiliseerd te krijgen.

Typisch probleem na een "hard" punt in de baan....
Doordat de bedding erachter ietsje elastischer is "valt" de trein daar 1mm of meer naar beneden.
Herhaal dat enkele honderden malen en je klopt een put.
Alleen op te lossen door een geleidelijke overgang van de hardheid van de bodem, niet simpel...
Anders frequent onderstoppen.....want je blijft bezig...
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Permanente snelheidsverlaging lijn 36N bij Leuven

Bericht door groentje »

Yassine_TB schreef: 15 jan 2023, 20:59 Nu we toch bezig zijn over snelheidsverlagingen, vraag ik me af waarom we de laatste tijd (met de 5xx treinen) op de Lijn 2 constant een snelheidsverlaging naar 160 krijgen net voor Pousset (richting Leuven)? Dus na Ans krijg je opdrijving naar 200, als je Pousset nadert krijg je verlaging naar 160, om daarna terug 200 te mogen. Toevallig een idee @Shrek?

(Vroeger gebeurde dit enkel als er een andere trein voor je zat op L2 of als je de wissel van 160 moest nemen in Pousset, maar de laatste paar weken krijg ik het constant)
Die snelheidsbeperking was altijd al geprogrammeerd als het merk it's in Pousset laattijdig wordt geopend. Nu is er bij een van de laatste updates een latere seinsturing geprogrammeerd, vroeger werd Pousset al gestuurd vanaf de trein in vooraankondiging kwam, wat erg vroeg was, nu is dat pas nadat het eerste merkbord en bijhorend baken werd gepasseerd. En dat zorgt voor die snelheidsbeperking vlak voor Pousset. De enige manier om dit op te lossen (in afwachting van een definitieve oplossing) is om een directe seinsturing te geven vooraleer de sein dat eerste merkbord gepasseerd is. Dat venster is erg kort, en ook zorgt het voor weinig vertraging, dus trekken veel collega's het zich niet al te ver aan... En de nieuwe procedure E 373 helpt ook niet om aan te moedigen om vroeger de seinsturing te geven...
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Permanente snelheidsverlaging lijn 36N bij Leuven

Bericht door Klassiekje »

groentje schreef: 16 jan 2023, 10:50
Yassine_TB schreef: 15 jan 2023, 20:59 Nu we toch bezig zijn over snelheidsverlagingen, vraag ik me af waarom we de laatste tijd (met de 5xx treinen) op de Lijn 2 constant een snelheidsverlaging naar 160 krijgen net voor Pousset (richting Leuven)? Dus na Ans krijg je opdrijving naar 200, als je Pousset nadert krijg je verlaging naar 160, om daarna terug 200 te mogen. Toevallig een idee @Shrek?

(Vroeger gebeurde dit enkel als er een andere trein voor je zat op L2 of als je de wissel van 160 moest nemen in Pousset, maar de laatste paar weken krijg ik het constant)
Die snelheidsbeperking was altijd al geprogrammeerd als het merk it's in Pousset laattijdig wordt geopend. Nu is er bij een van de laatste updates een latere seinsturing geprogrammeerd, vroeger werd Pousset al gestuurd vanaf de trein in vooraankondiging kwam, wat erg vroeg was, nu is dat pas nadat het eerste merkbord en bijhorend baken werd gepasseerd. En dat zorgt voor die snelheidsbeperking vlak voor Pousset. De enige manier om dit op te lossen (in afwachting van een definitieve oplossing) is om een directe seinsturing te geven vooraleer de sein dat eerste merkbord gepasseerd is. Dat venster is erg kort, en ook zorgt het voor weinig vertraging, dus trekken veel collega's het zich niet al te ver aan... En de nieuwe procedure E 373 helpt ook niet om aan te moedigen om vroeger de seinsturing te geven...
Maakt ook niet uit want het sein staat toch dicht in Leuven :cry:
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Permanente snelheidsverlaging lijn 36N bij Leuven

Bericht door brouckie »

groentje schreef: 16 jan 2023, 10:50
Yassine_TB schreef: 15 jan 2023, 20:59 Nu we toch bezig zijn over snelheidsverlagingen, vraag ik me af waarom we de laatste tijd (met de 5xx treinen) op de Lijn 2 constant een snelheidsverlaging naar 160 krijgen net voor Pousset (richting Leuven)? Dus na Ans krijg je opdrijving naar 200, als je Pousset nadert krijg je verlaging naar 160, om daarna terug 200 te mogen. Toevallig een idee @Shrek?

(Vroeger gebeurde dit enkel als er een andere trein voor je zat op L2 of als je de wissel van 160 moest nemen in Pousset, maar de laatste paar weken krijg ik het constant)
Die snelheidsbeperking was altijd al geprogrammeerd als het merk it's in Pousset laattijdig wordt geopend. Nu is er bij een van de laatste updates een latere seinsturing geprogrammeerd, vroeger werd Pousset al gestuurd vanaf de trein in vooraankondiging kwam, wat erg vroeg was, nu is dat pas nadat het eerste merkbord en bijhorend baken werd gepasseerd. En dat zorgt voor die snelheidsbeperking vlak voor Pousset. De enige manier om dit op te lossen (in afwachting van een definitieve oplossing) is om een directe seinsturing te geven vooraleer de sein dat eerste merkbord gepasseerd is. Dat venster is erg kort, en ook zorgt het voor weinig vertraging, dus trekken veel collega's het zich niet al te ver aan... En de nieuwe procedure E 373 helpt ook niet om aan te moedigen om vroeger de seinsturing te geven...
Wel leuk om lezen dit. Dat een trein daar nodeloos in de remmen moet om daarna weer op te trekken interesseert jullie dus niet? En wij maar proberen economisch te rijden...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Permanente snelheidsverlaging lijn 36N bij Leuven

Bericht door groentje »

Ik trek het me ook maar weinig aan, hoor, ik probeer op tijd open te zetten, maar zal mezelf niet voor het hoofd slaan als het om een of andere reden niet lukt. Zoals gezegd, het venster waarin je moet handelen is kort, en de gevolgen al bij al beperkt als je niet snel genoeg was. Als het lukt, fijn, zoniet, tant pis. We hebben ook nog wel andere zaken te doen dan op vinkenslag liggen voor elke trein komende van Luik.
Het is niet dat we niet willen, maar laat ons wel wezen, deze aanpassing is niet op onze vraag gebeurd, toch niet op deze manier. We zouden ook veel liever hebben dat Pousset niet te vroeg, maar wel op tijd zou open komen, maar dan als structurele oplossing.
Laatst gewijzigd door groentje op 17 jan 2023, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Permanente snelheidsverlaging lijn 36N bij Leuven

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 16 jan 2023, 10:22 Typisch probleem na een "hard" punt in de baan....
Doordat de bedding erachter ietsje elastischer is "valt" de trein daar 1mm of meer naar beneden.
Herhaal dat enkele honderden malen en je klopt een put.
Alleen op te lossen door een geleidelijke overgang van de hardheid van de bodem, niet simpel...
Anders frequent onderstoppen.....want je blijft bezig...
Blijven onderstoppen en ballast bijgooien helpt ook niet, dan maak je de zachte laag alleen maar dikker en wordt het probleem groter.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Permanente snelheidsverlaging lijn 36N bij Leuven

Bericht door brouckie »

groentje schreef: 16 jan 2023, 18:07 Ik trek het me ook maar weinig aan, hoor, ik probeer op tijd open te zetten, maar zal mezelf niet voor het hoofd slaan als het om een of andere reden niet lukt. Zoals gezegd, het venster waarin je moet handelen is kort, en de gevolgen al bij al beperkt als je niet snel genoeg was. Als het lukt, fijn, zoniet, tant pis. We hebben ook nog wel andere zaken te doen dan op vinkenslag liggen voor elke trein komende van Luik.
Het is niet dat we niet willen, maar laat ons wel wezen, deze aanpassing is niet op onze vraag gebeurd, toch niet op deze manier. We zouden ook veel liever hebben dat Pousset niet te vroeg, maar wel op tijd zou open komen, maar dan als structurele oplossing.
Nochtans de essentie van een veilig en stipt spoorverkeer. Seintjes die mooi op tijd openen. En dan moet de grootste klucht nog komen. Leuven binnenrijden...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Permanente snelheidsverlaging lijn 36N bij Leuven

Bericht door groentje »

Het baken aan de merkborden van Pousset staan op tijd open, hé, je moet niet naar een overschrijdingslicht zoeken, de seinsturing gebeurt na passeren van het eerste merkbord na Ans. Er zit alleen een rare kink geprogrammeerd die onnodig een snelheidsbeperking oplegt als Pousset niet open staat vooraleer je datzelfde merkbord passeert... Die kink zat er altijd al in, maar omdat de seinsturing voor december al gebeurde zodra de trein in vooraankondiging was (halverwege de hellingen), merkte je er meestal niks van.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Permanente snelheidsverlaging lijn 36N bij Leuven

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 17 jan 2023, 09:41 Blijven onderstoppen en ballast bijgooien helpt ook niet, dan maak je de zachte laag alleen maar dikker en wordt het probleem groter.
Ach in afwachting van een goede oplossing...
Enige goede oplossing is elasticiteit van de baan langzamer laten dalen en daarvoor moet waarschijnlijk de ganse baan eruit.
Dat kan door eerste stuk achter brug ook harder te maken.....hierdoor rijdt trein door geleidelijke samendrukking bergaf en valt dus geen stukje naar beneden..dat reduceert klap op het ballast....
Oplossingen varieren van ballast onderaan aan elkaar kleven tot brug verlengen met dunner(minder stijf deel).
Dikker laag ballast op de brug kan ook helpen.....maar dat wordt nieuwe brug.
Het kan dus nog lang duren aan die brug.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Permanente snelheidsverlaging lijn 36N bij Leuven

Bericht door dentheo »

Gisteren uit doorgaans goed ingelichte bron vernomen dat er aan de onderdoorgang van de beek in mijn buurt ( L12 km 69) gewerkt zal worden door Infrabel in Mei, exacte datum onbekend.
Het ballast en de onderbouw zouden diep uitgegraven worden.. hoe diep juist, zal dan blijken.
We zullen er eens naartoe wandelen, om te zien waarmee ze daarna opvullen onder het ballast, misschien beetje cement erbij (stabilisé ?) om de overgang naar de harde gemetselde beekdoorgang toch iets geleidelijker te maken...we zullen zien.

Tot nog toe moest men ongeveer om de vijf jaar een "ingeklopte" put wegwerken...
Wat goed is mag ook gezegd worden: na een melding werd er meestal prompt gereageerd door Infrabel.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Permanente snelheidsverlaging lijn 36N bij Leuven

Bericht door Shrek »

Yassine_TB schreef: 15 jan 2023, 20:59 Nu we toch bezig zijn over snelheidsverlagingen, vraag ik me af waarom we de laatste tijd (met de 5xx treinen) op de Lijn 2 constant een snelheidsverlaging naar 160 krijgen net voor Pousset (richting Leuven)? Dus na Ans krijg je opdrijving naar 200, als je Pousset nadert krijg je verlaging naar 160, om daarna terug 200 te mogen. Toevallig een idee @Shrek?

(Vroeger gebeurde dit enkel als er een andere trein voor je zat op L2 of als je de wissel van 160 moest nemen in Pousset, maar de laatste paar weken krijg ik het constant)
Er wordt gewerkt aan een oplossing :wink:
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Permanente snelheidsverlaging lijn 36N bij Leuven

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 18 feb 2023, 16:03
Yassine_TB schreef: 15 jan 2023, 20:59 Nu we toch bezig zijn over snelheidsverlagingen, vraag ik me af waarom we de laatste tijd (met de 5xx treinen) op de Lijn 2 constant een snelheidsverlaging naar 160 krijgen net voor Pousset (richting Leuven)? Dus na Ans krijg je opdrijving naar 200, als je Pousset nadert krijg je verlaging naar 160, om daarna terug 200 te mogen. Toevallig een idee @Shrek?

(Vroeger gebeurde dit enkel als er een andere trein voor je zat op L2 of als je de wissel van 160 moest nemen in Pousset, maar de laatste paar weken krijg ik het constant)
Er wordt gewerkt aan een oplossing :wink:
Is al geweten tegen welk decennium? :lol:
Plaats reactie