Berchem

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Berchem

Bericht door K V B »

Vraagje: Ik zie dat in Antwerpen Berchem niks meer beweegt op sporen 1-4. Ik vermoedt omdat je vandaar niet in Centraal geraakt. Maar gaat dat zo blijven, of heeft men met Berchem plannen die toch weer bruikbaar te maken?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Berchem

Bericht door Steve »

Vanaf die sporen kun je inderdaad enkel richting het ringspoor en dus zijn er geen geplande stops meer, alle reizigersverkeer gaat immers richting Centraal en dat zal niet bepaald veranderen de komende jaren. Maar zijn die perrons echt volledig ontoegankelijk? Bij incidenten en dus omleiding via dat ringspoor zouden ze immers nog nut kunnen hebben, al raak je er natuurlijk ook vanaf de sporen 5 tot en met 8.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Berchem

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 05 jan 2023, 12:36 Vraagje: Ik zie dat in Antwerpen Berchem niks meer beweegt op sporen 1-4. Ik vermoedt omdat je vandaar niet in Centraal geraakt. Maar gaat dat zo blijven, of heeft men met Berchem plannen die toch weer bruikbaar te maken?
Er bewegen heel veel goederentreinen op perrons 1 en 4. Enkel 2 en 3 zijn quasi ongebruikt sinds de opening van de Antigoontunnel. Op korte termijn zal daar alvast niets aan veranderen, die sporen zijn immers nodig als backup in geval van grote problemen in de Antigoon.
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Berchem

Bericht door Wout912 »

Shrek schreef: 05 jan 2023, 13:25
K V B schreef: 05 jan 2023, 12:36 Vraagje: Ik zie dat in Antwerpen Berchem niks meer beweegt op sporen 1-4. Ik vermoedt omdat je vandaar niet in Centraal geraakt. Maar gaat dat zo blijven, of heeft men met Berchem plannen die toch weer bruikbaar te maken?
Er bewegen heel veel goederentreinen op perrons 1 en 4. Enkel 2 en 3 zijn quasi ongebruikt sinds de opening van de Antigoontunnel. Op korte termijn zal daar alvast niets aan veranderen, die sporen zijn immers nodig als backup in geval van grote problemen in de Antigoon.
1, 2, 3 en 4 worden ook gebruikt om treinen die door vertraging worden ingekort tot Berchem te laten kopmaken, iets wat tegenwoordig zeer regelmatig wordt toegepast. 1 en 4 worden dan gebruikt voor treinen komende uit Mechelen / Lier en 2 en 3 voor treinen uit Antwerpen-Zuid. Ze zijn dus zeker nog wel toegankelijk voor reizigers. Ook de personeelstreinen van en naar Antwerpen-Noord maken gebruik van perrons 2 en 3.

Komende dinsdag en woensdag (10 en 11 januari) worden er trouwens een aantal S34-treinen vanuit Sint-Niklaas ingekort tot Antwerpen-Berchem, waarbij zij zullen aankomen op spoor 3 en van daaruit naar bundel Schijnpoort zullen uitwijken. Vertrekken gebeurt dan terug vanaf spoor 2.
Bezoek ook mijn fotopagina op Flickr: https://www.flickr.com/photos/woutverelst/
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Berchem

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 05 jan 2023, 13:25Er bewegen heel veel goederentreinen op perrons 1 en 4. Enkel 2 en 3 zijn quasi ongebruikt sinds de opening van de Antigoontunnel. Op korte termijn zal daar alvast niets aan veranderen, die sporen zijn immers nodig als backup in geval van grote problemen in de Antigoon.
Recent nog werden bij werkzaamheden (tussen Centraal en Dam?) alle treinen omgeleid langs het ringspoor. De Benelux stopte op sporen 1 en 4, de Puurs-Roosendaal op sporen 2 en 3. Een Thalys gebruikte om onduidelijke reden spoor 5, en een overbrengingsrit (twee Thalys stellen) stond op zondagavond tussen twee Benelux treinen ruim een halfuur stil op spoor 4 (tot voorbij het sein omdat dit perron te kort is) dat kennelijk toch ook weer niet zo heel veel gebruikt wordt voor goederen. En voor wie het zich al afvroeg: er blijkt geen verbinding tussen de perrons spoor 1 en 4 (zoals wel het geval is tussen spoor 5 en 8 ).
Plaats reactie