Laadpalen verbonden met bovenleiding

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Laadpalen verbonden met bovenleiding

Bericht door Adler »

Door een ultieme wijziging van het oude beheerscontract van 2013 heeft Infrabel op het einde van 2022 nog 2 miljoen euro gekregen.

Dit bedrag zal grotendeels besteed worden voor het ontwikkelen van een innovatieve oplossing waarbij overtollige bovenleidings-energie wordt ter beschikking gesteld van laadpalen voor elektrische voertuigen (auto’s, bussen, vrachtwagens, …).

Het andere deel van het bedrag is bestemd voor de aanleg van een zonnepanelenpark van 2 MW in het Waalse Avernas langs de hsl.
De daar opgewekte elektriciteit zal binnen Infrabel worden gebruikt, bv. voor gebouwen en signalering.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Laadpalen verbonden met bovenleiding

Bericht door Shrek »

Adler schreef: 05 jan 2023, 11:29 Door een ultieme wijziging van het oude beheerscontract van 2013 heeft Infrabel op het einde van 2022 nog 2 miljoen euro gekregen.

Dit bedrag zal grotendeels besteed worden voor het ontwikkelen van een innovatieve oplossing waarbij overtollige bovenleidings-energie wordt ter beschikking gesteld van laadpalen voor elektrische voertuigen (auto’s, bussen, vrachtwagens, …).

Het andere deel van het bedrag is bestemd voor de aanleg van een zonnepanelenpark van 2 MW in het Waalse Avernas langs de hsl.
De daar opgewekte elektriciteit zal binnen Infrabel worden gebruikt, bv. voor gebouwen en signalering.
Heb je hier een bron van? Zeker het verhaal van de bovenleidingsenergie lijkt mij erg onrealistisch.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Laadpalen verbonden met bovenleiding

Bericht door Adler »

Shrek schreef: 05 jan 2023, 13:22
Heb je hier een bron van? Zeker het verhaal van de bovenleidingsenergie lijkt mij erg onrealistisch.
https://nieuwssite.duurzaam-mobiel.be/u ... e-treinen/

https://news.belgium.be/nl/ondersteunin ... n-infrabel
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Laadpalen verbonden met bovenleiding

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 05 jan 2023, 13:22
Adler schreef: 05 jan 2023, 11:29 Door een ultieme wijziging van het oude beheerscontract van 2013 heeft Infrabel op het einde van 2022 nog 2 miljoen euro gekregen.

Dit bedrag zal grotendeels besteed worden voor het ontwikkelen van een innovatieve oplossing waarbij overtollige bovenleidings-energie wordt ter beschikking gesteld van laadpalen voor elektrische voertuigen (auto’s, bussen, vrachtwagens, …).

Het andere deel van het bedrag is bestemd voor de aanleg van een zonnepanelenpark van 2 MW in het Waalse Avernas langs de hsl.
De daar opgewekte elektriciteit zal binnen Infrabel worden gebruikt, bv. voor gebouwen en signalering.
Heb je hier een bron van? Zeker het verhaal van de bovenleidingsenergie lijkt mij erg onrealistisch.
Waarom,gebeurt nu toch ook al,bij het voeden van wisselverwarming d.m.v. een transfo op een portiek. U hebt gelijk wanneer we gaan spreken van « overtollige bovenleidings-energie ».
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Laadpalen verbonden met bovenleiding

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef: 05 jan 2023, 23:07 Waarom,gebeurt nu toch ook al,bij het voeden van wisselverwarming d.m.v. een transfo op een portiek. U hebt gelijk wanneer we gaan spreken van « overtollige bovenleidings-energie ».
Dat laatste is enkel bij 25kV bovenleidingen en daar is er geen overtollige energie (die kan immers quasi verliesloos het net weer in). De overtollige energie bestaat enkel kortstondig op de 3000v bovenleidingen en dat krijg je echt niet eenvoudig in een auto geduwd.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Laadpalen verbonden met bovenleiding

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 05 jan 2023, 23:32
nighttrain schreef: 05 jan 2023, 23:07 Waarom,gebeurt nu toch ook al,bij het voeden van wisselverwarming d.m.v. een transfo op een portiek. U hebt gelijk wanneer we gaan spreken van « overtollige bovenleidings-energie ».
Dat laatste is enkel bij 25kV bovenleidingen en daar is er geen overtollige energie (die kan immers quasi verliesloos het net weer in). De overtollige energie bestaat enkel kortstondig op de 3000v bovenleidingen en dat krijg je echt niet eenvoudig in een auto geduwd.
Heb gewoon gereageerd op uw standpunt "onrealistisch".
Er zijn toch 25Kv lijnen in Belgie ,dus is iets mogelijk ,er staat niet waar het zal zijn!. Als de Nederlanders ons wijsmaken dat hun spoorwegnetwerk gevoed is met groen stroom uit Noorwegen,kan Belgie niet achter blijven.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Laadpalen verbonden met bovenleiding

Bericht door Adler »

Met 'overtollige energie' bedoelt men dat het elektriciteitsnetwerk van de spoorwegen niet op elk moment van de dag even sterk belast wordt.
Dat wordt ook zo uitgelegd in het artikel.
Het netwerk is ontworpen en berekend om het piekvermogen te kunnen leveren.
Op momenten dat er minder vermogen nodig is voor de treinen (bv. in de nacht) zou men dit kunnen gebruiken om auto's op te laden.

Ik denk niet dat dit zo maar een ideetje is dat uit de lucht komt vallen.
Als de huidige trend van meer elektrische auto's zich voortzet hebben verschillende studies aangetoond dat het publieke distributienetwerk op heel veel plaatsen zal moeten versterkt worden (onderstations, voedingskabels,enz.)
Dit zal enorme kosten met zich meebrengen.
De spoorwegen beschikken al over een zeer sterk netwerk dat bv 's nachts sterk onderbelast is.
Dus waarom dit niet gebruiken dan.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Laadpalen verbonden met bovenleiding

Bericht door Steve »

Het netwerk mag qua capaciteit dan wel berekend zijn op piekmomenten, dat wil helemaal nog niet zeggen dat de productie er dan steeds is en buiten misschien wat zonnepanelen links en rechts hebben de spoorwegen ook geen eigen productie waar ik weet van heb. Ik zou dus ook niet weten waar al die zogenaamd overtollige energie plots vandaan zou komen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Laadpalen verbonden met bovenleiding

Bericht door Adler »

Steve schreef: 06 jan 2023, 08:31 Het netwerk mag qua capaciteit dan wel berekend zijn op piekmomenten, dat wil helemaal nog niet zeggen dat de productie er dan steeds is en buiten misschien wat zonnepanelen links en rechts hebben de spoorwegen ook geen eigen productie waar ik weet van heb. Ik zou dus ook niet weten waar al die zogenaamd overtollige energie plots vandaan zou komen.
Het gaat niet over de productie van energie maar om de distributie, dat is iets heel anders.
Zoals ik hierboven al probeerde uit te leggen is het publieke distributienetwerk momenteel niet sterk genoeg om de voorziene toename van elektrische auto's te kunnen opvangen, dat hebben verschillende studies uitgewezen.
De onderstations van de spoorwegen zijn er en worden op bepaalde tijdstippen onderbelast, bv. 's nachts.
De voedingskabels naar die onderstations zijn er en zijn berekend om het piekvermogen te kunnen overbrengen.
Hier zijn dus geen aanpassingen nodig voor zwaardere kabels of transformatoren op momenten van onderbelasting.

Daarnaast heeft Infrabel wel degelijk eigen produktie zoals bijvoorbeeld het Greensky windmolenpark langs de E40 met een jaarlijkse produktie van 10 GWh en de 16000 zonnepanelen op de Peerdsbos tunnel en de 3000 m2 zonnepanelen in Bascoup.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Laadpalen verbonden met bovenleiding

Bericht door nighttrain »

Adler schreef: 06 jan 2023, 08:41
Steve schreef: 06 jan 2023, 08:31 Het netwerk mag qua capaciteit dan wel berekend zijn op piekmomenten, dat wil helemaal nog niet zeggen dat de productie er dan steeds is en buiten misschien wat zonnepanelen links en rechts hebben de spoorwegen ook geen eigen productie waar ik weet van heb. Ik zou dus ook niet weten waar al die zogenaamd overtollige energie plots vandaan zou komen.
Het gaat niet over de productie van energie maar om de distributie, dat is iets heel anders.
Zoals ik hierboven al probeerde uit te leggen is het publieke distributienetwerk momenteel niet sterk genoeg om de voorziene toename van elektrische auto's te kunnen opvangen, dat hebben verschillende studies uitgewezen.
De onderstations van de spoorwegen zijn er en worden op bepaalde tijdstippen onderbelast, bv. 's nachts.
De voedingskabels naar die onderstations zijn er en zijn berekend om het piekvermogen te kunnen overbrengen.
Hier zijn dus geen aanpassingen nodig voor zwaardere kabels of transformatoren op momenten van onderbelasting.

Daarnaast heeft Infrabel wel degelijk eigen produktie zoals bijvoorbeeld het Greensky windmolenpark langs de E40 met een jaarlijkse produktie van 10 GWh en de 16000 zonnepanelen op de Peerdsbos tunnel en de 3000 m2 zonnepanelen in Bascoup.
Wat U zegt is juist. ik heb enkel bedenkingen bij de definities "onderbellast" en "overtollige energie".
Wat is het vermogen nodig om een serie van bv. 10 laadpalen (extra snelle) te laten stroom leveren aan hongerige Tesla's?
Wat is de vertegenwoordeging van dit vermogen gezien op een spoorlijn van 50(100Km) met 25 Kv met bv 10laadstations of bv 100 laadpalen. Is dit het equivalent van een optrekkende goederentrein? Ik denk het niet.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Laadpalen verbonden met bovenleiding

Bericht door Steve »

Adler schreef: 06 jan 2023, 08:41
Steve schreef: 06 jan 2023, 08:31 Het netwerk mag qua capaciteit dan wel berekend zijn op piekmomenten, dat wil helemaal nog niet zeggen dat de productie er dan steeds is en buiten misschien wat zonnepanelen links en rechts hebben de spoorwegen ook geen eigen productie waar ik weet van heb. Ik zou dus ook niet weten waar al die zogenaamd overtollige energie plots vandaan zou komen.
Het gaat niet over de productie van energie maar om de distributie, dat is iets heel anders.
Zoals ik hierboven al probeerde uit te leggen is het publieke distributienetwerk momenteel niet sterk genoeg om de voorziene toename van elektrische auto's te kunnen opvangen, dat hebben verschillende studies uitgewezen.
De onderstations van de spoorwegen zijn er en worden op bepaalde tijdstippen onderbelast, bv. 's nachts.
De voedingskabels naar die onderstations zijn er en zijn berekend om het piekvermogen te kunnen overbrengen.
Hier zijn dus geen aanpassingen nodig voor zwaardere kabels of transformatoren op momenten van onderbelasting.

Daarnaast heeft Infrabel wel degelijk eigen produktie zoals bijvoorbeeld het Greensky windmolenpark langs de E40 met een jaarlijkse produktie van 10 GWh en de 16000 zonnepanelen op de Peerdsbos tunnel en de 3000 m2 zonnepanelen in Bascoup.
Het publieke distributienetwerk is inderdaad niet sterk genoeg voor al die elektrische auto's, maar bij mijn weten is het vooral problematisch op piekmomenten voor datzelfde publieke net - met het schrikbeeld van de windstille, donkere winteravond van pakweg 17 tot 21 u als uiterste voorbeeld. Maar dat zijn juist ook momenten dat het Infrabel-net aardig belast wordt. Midden in de nacht is dat uiteraard niet zo, maar zouden er dan nog steeds zoveel capaciteitsproblemen zijn op het publieke net? En zouden de investeringen om daar iets aan te doen echt zoveel groter zijn dan de investeringen die ongetwijfeld noodzakelijk zullen zijn om het elektriciteitsnet van de spoorwegen te kunnen koppelen aan het publieke net? Ik ken het dossier onvoldoende om er echt over te oordelen, maar heb toch flinke twijfels.

En ja, zoals ik zelf ook aangaf is er wel wat productie binnen de spoorweggroep, maar die is met alle respect absolute peanuts in vergelijking met wat nodig is om zelfs maar een deel van het publieke net te voeden.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Laadpalen verbonden met bovenleiding

Bericht door Adler »

nighttrain schreef: 06 jan 2023, 09:36
Wat U zegt is juist. ik heb enkel bedenkingen bij de definities "onderbellast" en "overtollige energie".
Wat is het vermogen nodig om een serie van bv. 10 laadpalen (extra snelle) te laten stroom leveren aan hongerige Tesla's?
Wat is de vertegenwoordeging van dit vermogen gezien op een spoorlijn van 50(100Km) met 25 Kv met bv 10laadstations of bv 100 laadpalen. Is dit het equivalent van een optrekkende goederentrein? Ik denk het niet.
De term 'overtollige energie' in het artikel is inderdaad slecht gekozen.
Men had beter gesproken over 'overtollige distributiecapaciteit'.
Voor zover ik het begrijp wil men de onderbenuttiging van de onderstations tijdens de nacht en andere momenten wanneer er minder treinverkeer is (weekend en feestdagen) gebruiken om laadpalen te voeden.

Het bestaande publieke distributienet is zelfs 's nachts ontoereikend bij de geplande groei van de elektrische auto's die vooral 's nachts worden opgeladen.
Men kan dus beter gebruik maken van infrastructuur die toch maar voor een fractie wordt benut 's nachts dan waarvoor het berekend is, in plaats van overal transformatoren en voedingskabels te verzwaren.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Laadpalen verbonden met bovenleiding

Bericht door nighttrain »

Adler schreef: 06 jan 2023, 11:01
nighttrain schreef: 06 jan 2023, 09:36
Wat U zegt is juist. ik heb enkel bedenkingen bij de definities "onderbellast" en "overtollige energie".
Wat is het vermogen nodig om een serie van bv. 10 laadpalen (extra snelle) te laten stroom leveren aan hongerige Tesla's?
Wat is de vertegenwoordeging van dit vermogen gezien op een spoorlijn van 50(100Km) met 25 Kv met bv 10laadstations of bv 100 laadpalen. Is dit het equivalent van een optrekkende goederentrein? Ik denk het niet.
De term 'overtollige energie' in het artikel is inderdaad slecht gekozen.
Men had beter gesproken over 'overtollige distributiecapaciteit'.
Voor zover ik het begrijp wil men de onderbenuttiging van de onderstations tijdens de nacht en andere momenten wanneer er minder treinverkeer is (weekend en feestdagen) gebruiken om laadpalen te voeden.

Het bestaande publieke distributienet is zelfs 's nachts ontoereikend bij de geplande groei van de elektrische auto's die vooral 's nachts worden opgeladen.
Men kan dus beter gebruik maken van infrastructuur die toch maar voor een fractie wordt benut 's nachts dan waarvoor het berekend is, in plaats van overal transformatoren en voedingskabels te verzwaren.
Zou dit kunnen dat elk denkbeeldig laadeiland met 10 laadpalen (220 kW) het equivalent verbruikt van een trein met 5 rijtuigen (40 kW/rijtuig)?
Wie gaat dit alles installeren/ commercieel uitbaten/onderhouden? Een nieuwe firma binnen de NMBS?
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Laadpalen verbonden met bovenleiding

Bericht door desirootje »

Nu spreek je jezelf bijna tegen: dit is een goed idee want we kunnen de auto's 's nachts opladen, hoewel ons elektriciteitsnet dat momenteel niet aankan, op zijn rustigste moment. Maar hier kan men niet aan overdag, sinds dat er dan geen overtollige energie is van de bovenleiding. We hebben dus sws een sterker net nodig en geld lijkt me beter geïnvesteerd daarin dan peulschil maatregelen die weinig zal bijdragen.
Het lijkt me ook enkel logisch dat die energie naar publieke laadpalen gaat ipv private. Maar sinds iedereen die het kan zijn auto in hun garage of oprit zal willen opladen overnacht maakt het nog minder een verschil...
Het klinkt mooi maar ik ben onzeker van de werkelijke voordelen.
Plaats reactie