L26/3

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
ovspotter_be
Berichten: 720
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

L26/3

Bericht door ovspotter_be »

JHS2013 schreef: 22 dec 2022, 20:42 de verbinding tussen L161 en L26 is opgebroken
Dan zal iemand OpenRailwayMap nog moeten aanpassen.
Schermafbeelding 2022-12-22 210914.png
jan_olieslagers
Berichten: 3515
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: TUC-RAIL 5508

Bericht door jan_olieslagers »

OpenRailwayMap baseert op de database van OpenstreetMap, en daar geldt er een basisregel om niet aan te passen voor tijdelijke toestanden zoals werken aan wegen - of spoorlijnen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: TUC-RAIL 5508

Bericht door Klassiekje »

JHS2013 schreef: 22 dec 2022, 20:42 Via Merode via L26 gaat niet meer vanaf Ottignies, de verbinding tussen L161 en L26 is opgebroken
Oh ja, da's waar :mrgreen:
Het verbindingslijntje 26/3 is inderdaad opgebroken. Geen idee of dit ooit nog terugkomt na het op 4 sporen brengen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TUC-RAIL 5508

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef: 23 dec 2022, 09:18
JHS2013 schreef: 22 dec 2022, 20:42 Via Merode via L26 gaat niet meer vanaf Ottignies, de verbinding tussen L161 en L26 is opgebroken
Oh ja, da's waar :mrgreen:
Het verbindingslijntje 26/3 is inderdaad opgebroken. Geen idee of dit ooit nog terugkomt na het op 4 sporen brengen.
Neen dat komt niet meer terug, er zijn immers genoeg alternatieven voor dat spoor.
jan_olieslagers
Berichten: 3515
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: TUC-RAIL 5508

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef: 23 dec 2022, 10:10
Klassiekje schreef: 23 dec 2022, 09:18 Het verbindingslijntje 26/3 is inderdaad opgebroken. Geen idee of dit ooit nog terugkomt na het op 4 sporen brengen.
Neen dat komt niet meer terug, er zijn immers genoeg alternatieven voor dat spoor.
Okee, ik heb het aangepast in OpenStreetMap, het zal wel een tijdje duren vooraleer de aanpassing ook zichtbaar is in OpenRailwayMap.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: TUC-RAIL 5508

Bericht door Steve »

Hebben we het wel degelijk over onderstaand verbindingsspoor, dat op Google Maps (dus in principe nog vrij recent) nog volledig intact is? Tot een paar jaar geleden was het nog dubbelsporig en je kunt goed begrijpen dat het op enkelspoor gebracht is, maar volledig weghalen lijkt me nogal zonde. Bij een probleem aan de kanten van Schuman is het een prima alternatief om bijvoorbeeld de IC Dinant - Airport en mogelijke andere toekomstige verbindingen via dat kerntracé om te leiden. Hoeveel jaar onderhoud zou er mogelijk zijn geweest met de kosten die gemaakt zijn om het eerst op enkelspoor te brengen en het enkele jaren later alsnog volledig te verwijderen?!

263.png
jan_olieslagers
Berichten: 3515
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: TUC-RAIL 5508

Bericht door jan_olieslagers »

Het is dat spoor dat ik in OSM gedesactiveerd heb. En ik vond ook al dat er nogal luchtig werd gedaan over die verwijdering (maar ik ben geen insider), ook voor goederentreinen tussen Antwerpen en Namur kan dit best nuttig zijn als alternatief voor de omweg langs Ottignies-Leuven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TUC-RAIL 5508

Bericht door Steven »

De verbindingsboog in Watermaal naar L26 is van dubbel naar enkel spoor gebracht maar ik kan me wel inbeelden dat er in een bepaalde fase van de werken daar de boog tijdelijk buiten dienst gaat.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: TUC-RAIL 5508

Bericht door JHS2013 »

Het is inderdaad dat stuk spoor dat is opgebroken, de bovenleiding is al een paar maanden eerder verwijderd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TUC-RAIL 5508

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 23 dec 2022, 11:34 Hebben we het wel degelijk over onderstaand verbindingsspoor, dat op Google Maps (dus in principe nog vrij recent) nog volledig intact is? Tot een paar jaar geleden was het nog dubbelsporig en je kunt goed begrijpen dat het op enkelspoor gebracht is, maar volledig weghalen lijkt me nogal zonde. Bij een probleem aan de kanten van Schuman is het een prima alternatief om bijvoorbeeld de IC Dinant - Airport en mogelijke andere toekomstige verbindingen via dat kerntracé om te leiden. Hoeveel jaar onderhoud zou er mogelijk zijn geweest met de kosten die gemaakt zijn om het eerst op enkelspoor te brengen en het enkele jaren later alsnog volledig te verwijderen?!
263.png
10 jaar geleden was de Schuman-Josaphat tunnel er nog niet dus was dat spoortje nodig, nu is het niet meer nuttig. Ik zie trouwens niet goed op welke grote kosten je doelt, er is toen één wissel bijgebouwd in Watermaal die nu uitgebroken wordt en elders hergebruikt kan worden.
Het spoortje zou je in de nieuwe configuratie van L161 sowieso maar in één richting kunnen gebruiken (of je zit 10km op tegenspoor) waardoor het voor alternatieve dienstregelingen toch geen belangrijke rol kan spelen.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: TUC-RAIL 5508

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 23 dec 2022, 14:55 10 jaar geleden was de Schuman-Josaphat tunnel er nog niet dus was dat spoortje nodig, nu is het niet meer nuttig. Ik zie trouwens niet goed op welke grote kosten je doelt, er is toen één wissel bijgebouwd in Watermaal die nu uitgebroken wordt en elders hergebruikt kan worden.
Het spoortje zou je in de nieuwe configuratie van L161 sowieso maar in één richting kunnen gebruiken (of je zit 10km op tegenspoor) waardoor het voor alternatieve dienstregelingen toch geen belangrijke rol kan spelen.
Zoals al werd aangehaald was het een nuttige omleiding voor goederentreinen bij problemen op L139 en goederentreinen zijn verboden in de Schuman-Josaphattunnel. Alweer een geval van A zeggen ('we bouwen uit om meer vervoer mogelijk te maken') en B doen (alle reservecapaciteit vernietigen).
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: TUC-RAIL 5508

Bericht door Davy »

De ziekte van ProRail dus, die zijn nog een slag erger trouwens.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TUC-RAIL 5508

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 24 dec 2022, 09:52 Zoals al werd aangehaald was het een nuttige omleiding voor goederentreinen bij problemen op L139 en goederentreinen zijn verboden in de Schuman-Josaphattunnel. Alweer een geval van A zeggen ('we bouwen uit om meer vervoer mogelijk te maken') en B doen (alle reservecapaciteit vernietigen).
Ik meen toch te weten dat Infrabel zegt dat alle weinig gebruikte sporen weg moeten en daar ook consequent naar handelt :wink:
Het was inderdaad ooit bruikbaar als omleiding voor L139, maar door de hele ombouw naar 4 sporen was dat toch al niet meer het geval richting noorden. Een halve omleidingsroute die in realiteit nooit gebruikt werd, dat kost natuurlijk te veel dus is uitbreken de juiste optie.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: TUC-RAIL 5508

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 24 dec 2022, 10:46 Ik meen toch te weten dat Infrabel zegt dat alle weinig gebruikte sporen weg moeten en daar ook consequent naar handelt :wink:
Het is inderdaad zo dat Infrabel alleen actief wordt om alles moeilijker te maken, daar zijn ze zeer gemotiveerd voor (zie nieuwe procedure sein dicht zetten of nieuwe configuratie Braine l'Alleud). Het is nog maar de vraag natuurlijk wat je als "weinig gebruikt" beschouwt. Gaan jullie L73 enkelsporig maken wanneer L50A 4 sporen heeft tussen Gent en Brugge? Die omleidingsroute wordt dan ook vrijwel nutteloos... Daarnaast heb je hoe dan ook reservecapaciteit nodig (back-up zoals de techboys- en girls dat noemen). Om dat te snappen heb je natuurlijk spoorwegmensen en transportexperts nodig, geen externe door cijfers geobsedeerde boekhouders die nog geen trein herkennen als ze er tegenaan lopen.

Daar komt dan nog bij dat zelfs de te behouden infrastructuur zo slecht wordt onderhouden dat je soms maanden lang geen sporen kan gebruiken (bv. beruchte kruising Y Melsele en wissel kant Aarschot in Lier). Dat zorgt voor hopen nutteloze vertraging en daarna het risico van opbraak omdat die sporen zogezegd niet meer gebruikt worden...
Shrek schreef: 24 dec 2022, 10:46Het was inderdaad ooit bruikbaar als omleiding voor L139, maar door de hele ombouw naar 4 sporen was dat toch al niet meer het geval richting noorden. Een halve omleidingsroute die in realiteit nooit gebruikt werd, dat kost natuurlijk te veel dus is uitbreken de juiste optie.
Bij werken op L96 wordt 's nachts ook tegenspoor gereden van Halle tot Klein-Eiland, dus waarom zou dat op L161 niet kunnen?
trainlovertje
Berichten: 2348
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: TUC-RAIL 5508

Bericht door trainlovertje »

DR-fan schreef: 24 dec 2022, 11:45
Shrek schreef: 24 dec 2022, 10:46 Ik meen toch te weten dat Infrabel zegt dat alle weinig gebruikte sporen weg moeten en daar ook consequent naar handelt :wink:
Het is inderdaad zo dat Infrabel alleen actief wordt om alles moeilijker te maken, daar zijn ze zeer gemotiveerd voor (zie nieuwe procedure sein dicht zetten of nieuwe configuratie Braine l'Alleud). Het is nog maar de vraag natuurlijk wat je als "weinig gebruikt" beschouwt. Gaan jullie L73 enkelsporig maken wanneer L50A 4 sporen heeft tussen Gent en Brugge? Die omleidingsroute wordt dan ook vrijwel nutteloos... Daarnaast heb je hoe dan ook reservecapaciteit nodig (back-up zoals de techboys- en girls dat noemen). Om dat te snappen heb je natuurlijk spoorwegmensen en transportexperts nodig, geen externe door cijfers geobsedeerde boekhouders die nog geen trein herkennen als ze er tegenaan lopen.

Daar komt dan nog bij dat zelfs de te behouden infrastructuur zo slecht wordt onderhouden dat je soms maanden lang geen sporen kan gebruiken (bv. beruchte kruising Y Melsele en wissel kant Aarschot in Lier). Dat zorgt voor hopen nutteloze vertraging en daarna het risico van opbraak omdat die sporen zogezegd niet meer gebruikt worden...
Shrek schreef: 24 dec 2022, 10:46Het was inderdaad ooit bruikbaar als omleiding voor L139, maar door de hele ombouw naar 4 sporen was dat toch al niet meer het geval richting noorden. Een halve omleidingsroute die in realiteit nooit gebruikt werd, dat kost natuurlijk te veel dus is uitbreken de juiste optie.
Bij werken op L96 wordt 's nachts ook tegenspoor gereden van Halle tot Klein-Eiland, dus waarom zou dat op L161 niet kunnen?
Kan je ook wat constructiefs bijdragen? Deze tirade doorlezen deprimeert mij, eerlijk gezegd.
Overigens, 's nachts kan je toch altijd zonder problemen via Schaarbeek rijden, komende van L161. Daar is dan ook nauwelijks verkeer, dus ook in dat geval draagt dat verbindingsspoor weinig bij.
Maar dit leidt ons eigenlijk te ver, het lijkt stilaan een politieke discussie ipv over de HLE 55.
Plaats reactie