Pagina 1 van 1
Mermec meettreinen
Geplaatst: 21 sep 2022, 18:03
door nighttrain
Infrabel heeft 3 meettreinen (0 emissie) gekocht bij het Italiaanse bedrijf Mermec.
Electrische traktie via batterijen en bovenleiding.
Re: Mermec meettreinen
Geplaatst: 21 sep 2022, 18:51
door Adler
Re: Mermec meettreinen
Geplaatst: 21 sep 2022, 19:05
door nighttrain
Er Is een verschil tussen een « tender » winnen en effectif tekenen.
Zo zijn er Al veel « tenders » gewonnen zonder verdere ondertekening
Re: Mermec meettreinen
Geplaatst: 21 sep 2022, 19:12
door Shrek
Ze wilden het pas op innotrans de wereld insturen, zoals wel vaker gebeurt met zo'n aankondigingen.
Re: Mermec meettreinen
Geplaatst: 22 sep 2022, 09:45
door Adler
Re: Mermec meettreinen
Geplaatst: 22 sep 2022, 10:26
door pietje
Geweldige stap vooruit voor Infrabel.
Maar uiteraard komt bij zo'n berichten de nerd in mij naar boven en wil ik ineens elk detail weten:
* Men spreekt over meettreinen, maar ik vermoed dat er dus verschillende types gaan zijn met elk een ander doel of is dat allemaal multifunctioneel?
* Hoeveel worden het er exact?
* Welk is de autonomie die men op de batterijen kan bekomen?
* Gaan deze treinen ALLE huidige meettreinen vervangen?
Re: Mermec meettreinen
Geplaatst: 22 sep 2022, 11:57
door b-loc
De nieuwe treinstellen gaan de EM130 vervangen.
Deze doet nu 3 meetcampagnes per jaar. Met deze 3 meettreinstellen kan de frequentie verhoogd worden naar 11 per jaar.
Zijn maximale snelheid wordt 200km/u
Re: Mermec meettreinen
Geplaatst: 22 sep 2022, 15:14
door Adler
Na wat opzoekingswerk denk ik dat het hier gaat om het type Roger 1000 die ook in gebruik is bij de Zwitserse en Noorse spoorwegen.
Re: Mermec meettreinen
Geplaatst: 22 sep 2022, 18:33
door pietje
Adler schreef: ↑22 sep 2022, 15:14
Na wat opzoekingswerk denk ik dat het hier gaat om het type Roger 1000 die ook in gebruik is bij de Zwitserse en Noorse spoorwegen.
Nu niet dat ik HLN als een referentie wil nemen maar in hun artikel staat:
De treinen zijn bijna 50 meter lang en wegen 148 ton.
In de specs van die Roger 1000 staat onder andere:
Length 25,300 mm (over buffers)
Weight approx. 66 t
(zie ook
https://www.mermecgroup.com/measuring-t ... r-1000.php
Slaat HLN de bal mis, of gaat het toch over iets anders dan die Roger 1000?
Re: Mermec meettreinen
Geplaatst: 22 sep 2022, 18:49
door Shrek
Ja het is een verbeterde versie van wat ze tot nu toe verkochten. Ik vermoed dat ze daarom de primeur voor op de beurs hielden.
Re: Mermec meettreinen
Geplaatst: 22 sep 2022, 20:17
door pietje
En dus ook in 2 delen in plaats van 1, want 50m lijkt mij wat lang voor 1 motorrijtuig?
Re: Mermec meettreinen
Geplaatst: 22 sep 2022, 21:35
door Shrek
pietje schreef: ↑22 sep 2022, 20:17
En dus ook in 2 delen in plaats van 1, want 50m lijkt mij wat lang voor 1 motorrijtuig?
Inderdaad, er zijn inmiddels zoveel automatische meettoestellen dat een trein van 25m te krap werd. Het is ook nodig om 200km/h te kunnen rijden.
Re: Mermec meettreinen
Geplaatst: 23 sep 2022, 20:01
door JHS2013
Re: Mermec meettreinen
Geplaatst: 25 sep 2022, 20:33
door pietje
Ik kijk er al naar uit om ze bij een opendeurdag binnen enkele jaren eens te bezichtigen
Re: Mermec meettreinen
Geplaatst: 25 sep 2022, 20:35
door Kevin
Hopelijk wel met een betere livrei dan op die eerste schets