Rijpadkosten

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Rijpadkosten

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, maar de overheid legt nu eenmaal op dat die gebieden bediend moeten worden, zowel aan Infrabel als aan NMBS.
Wel vind ik dat de kost daarvoor dan aan de overheid moet aangerekend worden, en niet aan de operatoren.

Eigenlijk zouden er Europese normen moeten zijn voor de rijpadtarieven, maar dat zal nog niet voor morgen zijn vrees ik. Dat lukt zelfs nog niet voor de autosnelwegen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 20 aug 2022, 15:09 Dan is de vergelijking die je maakt wel wat twijfelachtig. Nog afgezien van het verschil in goederensporen (alleen al zowat 900 km in de Antwerpse haven als ik me niet vergis) heeft NL ook meer inwoners. Bovendien mag je niet vergeten dat er ten zuiden van de Maas zeer lange trajecten door dun bevolkt gebied lopen. Nogal normaal dat je dan minder reizigers per km hebt.
Maar daar komt het verschil juist vandaan. Nederland heeft meer inwoners, dus meer treinen, dus meer betalers voor de rijpadvergoeding. Nederland heeft veel minder km sporen door dun bevolkt gebied, dus lagere rijpadvergoeding. Dat hangt allemaal samen natuurlijk.
Dit allemaal maar om aan te tonen dat KVB ongelijk heeft wanneer hij zegt dat de rijpadvergoeding in België buitensporig hoog is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rijpadkosten

Bericht door Steven »

Maar hoeveel km hoofdspoor hebben we? Want al die zeldzame gebruikte bundels meetellen is wel eenvoudig om veel km te hebben. Ik dacht dat we in België iets meer dan 3000 km hoofdspoor hebben in Vlaanderen en een nog kleiner getal in Wallonië.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rijpadkosten

Bericht door Steven »

Na wat zoeken gevonden hoeveel hoofdspoor er is
Vlaanderen 3276
Brussel 313 km
Wallonië 2945

Dus in totaal 6534 km hoofdpsoor waarover zowel reizigers als goederenverkeer gaat.

Dit zijn de cijfers van 2021 die ik kon terugvinden.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Rijpadkosten

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, maar als men de totale kost verdeelt over enkel hoofdspoor, dan wordt de kost per km alleen maar hoger dan als men rekent over de totale spoorlengte. Misschien ook daarom dat Infabel er als de kippen bij is om ongebruikt spoor af te breken? Zoals bv. in het fiasco van Lanaken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rijpadkosten

Bericht door Steven »

Ja maar de reizigerstreinen zitten hoofdzakelijk op dat hoofdspoor, enkel de opstelbundels waar ze uitwijken voor reiniging zijn bijspoor. Goederentreinen maken veel meer gebruik van bijspoor. Dus heb je minder KM die meer opbrengen. Want bijspoor zal wel een andere rekening hebben.

Nederland zet daar 7051 km hoofdspoor tegenover (ook het getal van 2021 genomen, want in 2022 is dat blijkbaar gedaald naar 7040)
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Rijpadkosten

Bericht door nighttrain »

https://opendata.infrabel.be/explore/da ... lectrified
Om te voorkomen dat er teveel natte vingerwerk in omloop gaat.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rijpadkosten

Bericht door Steven »

nighttrain schreef: 20 aug 2022, 19:21 https://opendata.infrabel.be/explore/da ... lectrified
Om te voorkomen dat er teveel natte vingerwerk in omloop gaat.
De getallen die ik citeerde komen van die pagina :wink:
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Rijpadkosten

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 20 aug 2022, 20:07
nighttrain schreef: 20 aug 2022, 19:21 https://opendata.infrabel.be/explore/da ... lectrified
Om te voorkomen dat er teveel natte vingerwerk in omloop gaat.
De getallen die ik citeerde komen van die pagina :wink:
Maar dat heb ik er niet in gelezen in dit document : uw statement "Dus in totaal 6534 km hoofdpsoor waarover zowel reizigers als goederenverkeer gaat." dat denk ik niet dat die 6534 km allemaal gemixed is.
Vergeten vermelden 425 km HS hoofdspoor.
Je had ook de link kunnen delen!
De link is beter voor iedereen want er staat heel veel data in , of dacht je dat het super confidentieel was??
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rijpadkosten

Bericht door Steven »

Natuurlijk is niet alles gemixt van hoofdspoor. Maar van het bijspoor is de grootste massa goederen verkeer met al ongeveer 900 km in de Antwerpse haven allen al.
Het ging er mij gewoon om dat het gewone reizigersverkeer in beide landen op hoofdspoor plaatsvind. Dat je dus ook best de km hoofdspoor gebruikt om te vergelijken. België telt namelijk veel meer bijspoor dan NL. Omdat Shrek op een geven moment reizigers per km begon te gebruiken als maatstaf.
Ik beweer nergens dat die info geheim is. Dat is wat jij er van maakt. Ik heb gewoon de km spoor per gewest opgeteld. Dat kan het kleinste kind, 3 getallen optellen.
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Rijpadkosten

Bericht door trainlovertje »

nighttrain schreef: 21 aug 2022, 08:54 Maar dat heb ik er niet in gelezen in dit document : uw statement "Dus in totaal 6534 km hoofdpsoor waarover zowel reizigers als goederenverkeer gaat." dat denk ik niet dat die 6534 km allemaal gemixed is.
Vergeten vermelden 425 km HS hoofdspoor.
Je had ook de link kunnen delen!
De link is beter voor iedereen want er staat heel veel data in , of dacht je dat het super confidentieel was??
Amai, de toon is meteen gezet. Ook een goeiemorgen.
Aangezien de link begint met 'opendata' denk ik niet dat iemand ervan uit zal gaan dat het confidentieel is...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rijpadkosten

Bericht door Steven »

https://opendata.infrabel.be/explore/da ... er-gewest/

Hier heb je de link met de km hoofdspoor per gewest. Daarin maakt men dus geen onderscheid tussen hsl of ander spoor zoals je ziet. Je tracht mij (en anderen) geregeld te corrigeren maar de arrogante manier waarop zou een mens voor minder beu worden. Mag ik u vragen om mensen wat vriendelijker aan te spreken. Je mag dan wel geregeld inhoudelijk goede info geven de manier van schrijven is minder vriendelijk. Dit is een forum voor en door spoorwegliefhebbers. We trachten hier een leuke aangename sfeer te houden op een familiale wijze.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nachttreinen

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 20 aug 2022, 18:36
DR-fan schreef: 20 aug 2022, 15:09 Dan is de vergelijking die je maakt wel wat twijfelachtig. Nog afgezien van het verschil in goederensporen (alleen al zowat 900 km in de Antwerpse haven als ik me niet vergis) heeft NL ook meer inwoners. Bovendien mag je niet vergeten dat er ten zuiden van de Maas zeer lange trajecten door dun bevolkt gebied lopen. Nogal normaal dat je dan minder reizigers per km hebt.
Maar daar komt het verschil juist vandaan. Nederland heeft meer inwoners, dus meer treinen, dus meer betalers voor de rijpadvergoeding. Nederland heeft veel minder km sporen door dun bevolkt gebied, dus lagere rijpadvergoeding. Dat hangt allemaal samen natuurlijk.
Dit allemaal maar om aan te tonen dat KVB ongelijk heeft wanneer hij zegt dat de rijpadvergoeding in België buitensporig hoog is.
Momentje! Je hebt zelf geschreven dat de Nederlandse rijpadkosten in verhouding goedkoper zijn omdat ze over meer treinen werden verdeeld - met als maatstaf het aantal reizigers per km spoor. Net die vergelijking gaat gewoon niet op. Als je dan absoluut het aantal reizigers/km wil vergelijken, gebruik dan enkel de lijnen die ook effectief door reizigerstreinen worden bereden. Met jouw cijfers kunnen de Belgische resultaten alleen maar lager liggen dan die in NL als gevolg van de aangehaalde redenen.
Laatst gewijzigd door DR-fan op 22 aug 2022, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Rijpadkosten

Bericht door DR-fan »

Steven schreef: 21 aug 2022, 10:28 Natuurlijk is niet alles gemixt van hoofdspoor. Maar van het bijspoor is de grootste massa goederen verkeer met al ongeveer 900 km in de Antwerpse haven allen al.
Het ging er mij gewoon om dat het gewone reizigersverkeer in beide landen op hoofdspoor plaatsvind. Dat je dus ook best de km hoofdspoor gebruikt om te vergelijken. België telt namelijk veel meer bijspoor dan NL. Omdat Shrek op een geven moment reizigers per km begon te gebruiken als maatstaf.
Ik beweer nergens dat die info geheim is. Dat is wat jij er van maakt. Ik heb gewoon de km spoor per gewest opgeteld. Dat kan het kleinste kind, 3 getallen optellen.
Niet vergeten: ook heel wat lijnen die enkel goederenverkeer hebben staan geklasseerd als hoofdlijn (L10, L11, L24, deel van L27A, L55 ...). Je moet dus kijken naar de effectieve lengte van het reizigersnet.
pietje
Berichten: 641
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Rijpadkosten

Bericht door pietje »

Uiteindelijk is dit een discussie zonder voorwerp, want in de rijpadkosten zitten meerdere variabelen die in verschillende landen anders gebruikt worden.
De manier waarop dit in elk land verschilt, zijn uiteindelijk politieke beslissingen die genomen worden en waarvoor de redenen nogal divers zijn.
Soms gaat het over bevoordelen van vracht ten opzichte van passagiers of omgekeerd
Soms gaat het ook om zuiver protectionisme, waarbij gekeken wordt hoe de binnenlandse operator(en) er het best vanaf komen
soms gaat het om kruissubsidiëring van lokale lijnen met de inkomsten van drukkere lijnen.

Je moet het ook zo zien: de afschrijftermijnen van aangelegde infrastructuur zijn zodanig lang dat het ook niet echt zin heeft om voor elke lijn exact de investeringskosten te willen terugverdienen, want dan zou de tarifiëring een ondoorgrondelijk kluwen worden en zou er zelfs helemaal niemand nog aaan beginnen om een trein te laten rijden.

Maar het is alvast heel erg kort door de bocht om te stellen dat de rijpadkosten exact het bedrag is dat het kost om de infrastructuur te gebruiken.
En dit is al even kort door de bocht: breek alle spoorlijnen af, behalve de internationale goederencorridors, en gebruik het spoornet dat overblijft enkel voor goederen. Het zou zomaar kunnen dat dan de rijpadkosten veel lager kunnen worden.
Maar ik vermoed dat we die weg niet op willen gaan
Plaats reactie