Rijpadkosten

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 02 sep 2022, 20:54 Maar een "vestzak - broekzak" operatie die zorgt voor lagere marginal rijpadvergoedingen zou kunnen betekeken dat we bijvoorbeeld in Vlaanderen de halfuurfrequentie kunnen krijgen die we eigenlijk nodig hebben. En dat operatoren die bijvoorbeeld klassieke internationale dag en nachttreinen willen uitbaten dat kunnen doen.
Waarom zou dat opeens halfuurfrequenties mogelijk maken? Het principe van vestzak-broekzak wilt net zeggen dat er van de NMBS evenveel dotatie zou afgenomen worden als er aan Infrabel wordt bijgegeven.
Meer treinen laten rijden - en dus meer onkosten voor Infrabel - en dus meer dotatie voor Infrabel - en dus minder dotatie voor NMBS. Als dat allemaal over dezelfde bedragen gaat wilt dat zeggen dat de financiële case om dan de frequentie te verdubbelen exact dezelfde is als deze van vandaag.
Als er dan nog andere operatoren bijkomen die onder de prijs het netwerk gaan gebruiken moet je van de NMBS zelfs meer afnemen dan wat ze zelf zouden terugwinnen met lagere rijpadvergoedingen.
Je theorie klopt dus niet (tenzij je er vanuit gaat dat extra slijtage aan Infrabel niets kost, quod non).
Als de overheid met extra middelen die rijpaden goedkoper maakt kan dat natuurlijk wel als een boost werken, maar daar is helaas geen sprake van op dit moment.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 02 sep 2022, 00:06 Ik droom niks. Je redeneert nog zoals de ministers en hun kabinetten van een aantal jaren geleden, toen de structuur van de infravergoedingen ervoor zorgde dat de NMBS zeer voorzichtig was met uitbreidingen van de dienstregeling.
Omdat die ministers toen nog het hele plaatje durfden bekijken. Daarna hebben ze de rijpadvergoeding geforceerd verlaagd waardoor Infrabel een onderhoudsachterstand op een aantal lijnen heeft opgelopen. Joepie enzo...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 03 sep 2022, 00:27
rvdborgt schreef: 02 sep 2022, 00:06 Ik droom niks. Je redeneert nog zoals de ministers en hun kabinetten van een aantal jaren geleden, toen de structuur van de infravergoedingen ervoor zorgde dat de NMBS zeer voorzichtig was met uitbreidingen van de dienstregeling.
Omdat die ministers toen nog het hele plaatje durfden bekijken. Daarna hebben ze de rijpadvergoeding geforceerd verlaagd waardoor Infrabel een onderhoudsachterstand op een aantal lijnen heeft opgelopen. Joepie enzo...
Bij mijn weten is de dotatie niet navenant verhoogd, en ook ieder jaar verlaagd in het kader van besparingen. Die besparingen zijn een apart thema en staan los van de structuur van de infravergoedingen op zich.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 03 sep 2022, 10:54 Bij mijn weten is de dotatie niet navenant verhoogd, en ook ieder jaar verlaagd in het kader van besparingen. Die besparingen zijn een apart thema en staan los van de structuur van de infravergoedingen op zich.
Dat kan je helemaal niet los van elkaar bekijken. Dotatie en de totale som van alle infravergoedingen samen moeten hoog genoeg zijn om de kosten te dekken. Die twee zijn dus rechtstreeks gelieerd.
Maar vermits de dotatie inmiddels zo laag is geworden dat ze zelfs de grote korting die goederentreinen krijgen niet meer dekt is deze parameter bijna onbeduidend geworden. De rijpaden moeten dus in totaal genoeg opbrengen om het onderhoud te kunnen bekostigen en dat is sinds enkele jaren niet meer het geval waardoor een onderhoudsachterstand is ontstaan. Dat kan opgelost worden door ofwel de rijpadkosten te verhogen ofwel de dotatie opnieuw te laten groeien.
Plaats reactie