Rijpadkosten

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Rijpadkosten

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 16 aug 2022, 23:13 De rijpadkosten in België zijn trouwens de reële kosten, geen € meer.
Waarom zijn ze dan zoveel hoger dan bijv. in Nederland?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 17 aug 2022, 22:15
Shrek schreef: 16 aug 2022, 23:13 De rijpadkosten in België zijn trouwens de reële kosten, geen € meer.
Waarom zijn ze dan zoveel hoger dan bijv. in Nederland?
In Nederland rijden per km spoor veel meer treinen, de kosten worden dus gespreid over meer betalers.
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Nachttreinen

Bericht door Malista »

Ik herinner mij vaag dat Infrabel wel degelijk een toeslag aanrekent personenvervoer t.o.v. goederenvervoer.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Nachttreinen

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 18 aug 2022, 08:41
K V B schreef: 17 aug 2022, 22:15
Shrek schreef: 16 aug 2022, 23:13 De rijpadkosten in België zijn trouwens de reële kosten, geen € meer.
Waarom zijn ze dan zoveel hoger dan bijv. in Nederland?
In Nederland rijden per km spoor veel meer treinen, de kosten worden dus gespreid over meer betalers.
Berekent Infrabel dat voor het hele net? Of is dat per lijn? Even abstractie gemaakt van HSL's...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Malista schreef: 18 aug 2022, 08:58 Ik herinner mij vaag dat Infrabel wel degelijk een toeslag aanrekent personenvervoer t.o.v. goederenvervoer.
Een toeslag is er zeker niet. Maar de berekeningswijze voor goederen en passagiers is wel anders (uiteraard, het is een ander soort treinen) en daarin heeft men besloten om goederentreinen minder te laten betalen dan de reële kost. Dat verschil zou dan in principe door de rechtstreekse dotaties aan Infrabel bijgepast moeten worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 18 aug 2022, 09:03 Berekent Infrabel dat voor het hele net? Of is dat per lijn? Even abstractie gemaakt van HSL's...
De rekening moet voor het hele net kloppen uiteraard.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Nachttreinen

Bericht door joverwimp »

Shrek schreef: 18 aug 2022, 09:21
Malista schreef: 18 aug 2022, 08:58 Ik herinner mij vaag dat Infrabel wel degelijk een toeslag aanrekent personenvervoer t.o.v. goederenvervoer.
Een toeslag is er zeker niet. Maar de berekeningswijze voor goederen en passagiers is wel anders (uiteraard, het is een ander soort treinen) en daarin heeft men besloten om goederentreinen minder te laten betalen dan de reële kost. Dat verschil zou dan in principe door de rechtstreekse dotaties aan Infrabel bijgepast moeten worden.
In 2018 betaalde de NMBS voor zijn binnenlands vervoer meer dan 8 euro per treinkilometer. Als ik me goed herinner zijn ook de tarieven om in een station te stoppen erg duur.
Voor het internationaal reizigersvervoer betaalde de NMBS zelfs meer dan 10 euro. België behoort daarbij - samen met Frankrijk- tot de duurste van Europa. Dit wordt uiteindelijk doorgerekend naar de consument.
In 2014 inde ProRail (Nederland) voor de reizigerstreinen (NS en andere operatoren) daarentegen een gemiddelde infrastructuurvergoeding van 1,7€/treinkilometer, of ongeveer 5 keer minder.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Nachttreinen

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 18 aug 2022, 09:33 De rekening moet voor het hele net kloppen uiteraard.
Dus... een rit over bv. lijn 53 kost evenveel als een rit over bv. lijn 90?
Als dat klopt subsidieert lijn 53 lijn 90...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

joverwimp schreef: 18 aug 2022, 09:44 Voor het internationaal reizigersvervoer betaalde de NMBS zelfs meer dan 10 euro. België behoort daarbij - samen met Frankrijk- tot de duurste van Europa. Dit wordt uiteindelijk doorgerekend naar de consument.
In 2014 inde ProRail (Nederland) voor de reizigerstreinen (NS en andere operatoren) daarentegen een gemiddelde infrastructuurvergoeding van 1,7€/treinkilometer, of ongeveer 5 keer minder.
Uiteraard wordt dat doorgerekend naar de eindklant, maar het alternatief is dat het via dotatie doorgerekend wordt aan de belastingbetaler. De overheid heeft het eerste gekozen.
Zoals ik eerder al zei: ProRail heeft veel minder km spoor maar wel veel meer treinen, dat maakt dat ze daar sowieso goedkoper zijn.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nachttreinen

Bericht door Lynx »

De reden dat het bij ProRail zo goedkoop is, is omdat ze niet de werkelijke kosten doorberekenen. De rest wordt bijgepast door de overheid.
En zelfs met deze tarieven klaagden de goederenboeren omdat ze 'zo veel' moesten betalen, waardoor er na een succesvolle lobby nu tijdelijk tot in ieder geval eind 2023 nog een extra potje is voor het goederenverkeer en ze dus nog minder zijn gaan betalen per kilometer.
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Nachttreinen

Bericht door pmuy »

stijn schreef: 18 aug 2022, 09:45
Shrek schreef: 18 aug 2022, 09:33 De rekening moet voor het hele net kloppen uiteraard.
Dus... een rit over bv. lijn 53 kost evenveel als een rit over bv. lijn 90?
Als dat klopt subsidieert lijn 53 lijn 90...
Het is voor zover ik weet niet zo dat elke lijn en elk tijdstip hetzelfde kost. Uit de netverklaring van Infrabel (bijlage F) - hier komen nog kosten bij:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 18 aug 2022, 09:45
Shrek schreef: 18 aug 2022, 09:33 De rekening moet voor het hele net kloppen uiteraard.
Dus... een rit over bv. lijn 53 kost evenveel als een rit over bv. lijn 90?
Als dat klopt subsidieert lijn 53 lijn 90...
Neen, maar er is ergens een coefficient die voor alle treinen in dezelfde verhouding is die wordt toegepast om de totale inkomsten van alle rijpadvergoedingen op de juiste hoogte te krijgen. Deze zorgt ervoor dat de rekening klopt over het ganse net.

Er zullen trouwens altijd lijnen zijn die transfers hebben naar andere lijnen, maar dat is niet erg
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 18 aug 2022, 08:41
K V B schreef: 17 aug 2022, 22:15
Shrek schreef: 16 aug 2022, 23:13 De rijpadkosten in België zijn trouwens de reële kosten, geen € meer.
Waarom zijn ze dan zoveel hoger dan bijv. in Nederland?
In Nederland rijden per km spoor veel meer treinen, de kosten worden dus gespreid over meer betalers.
Ha ja natuurlijk :lol:

Want als ik morgen een nieuw café begin in mijn stad
verkoop ik mijn bier dubbel zo duur als in de bestaande cafés
met als argument dat zij meer klanten hebben dan ik

Dat gaat een succesvol café worden...
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nachttreinen

Bericht door DDietzen »

Dat vind ik een zeer matige vergelijking die enkel zou opgaan als je een tweede spoornetwerk zou beginnen aanleggen in Nederland, volledig geïsoleerd van dat van ProRail. Of als je je café in een stad uitbaat waar je het enige café bent, maar waar minder mensen wonen dan in de eerstvolgende stad tientallen kilometers verderop.
trein92
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mar 2016, 15:50

Re: Nachttreinen

Bericht door trein92 »

pmuy schreef: 18 aug 2022, 10:23
stijn schreef: 18 aug 2022, 09:45
Shrek schreef: 18 aug 2022, 09:33 De rekening moet voor het hele net kloppen uiteraard.
Dus... een rit over bv. lijn 53 kost evenveel als een rit over bv. lijn 90?
Als dat klopt subsidieert lijn 53 lijn 90...
Het is voor zover ik weet niet zo dat elke lijn en elk tijdstip hetzelfde kost. Uit de netverklaring van Infrabel (bijlage F) - hier komen nog kosten bij:
Afbeelding
Afbeelding

Elke trein (passagier, goederen...) betaalt een vaste vergoeding van 1,79 euro per km op het netwerk. Voor passagierstreinen (nationaal+hst) die effectief openstaan voor passagiers (dus niet de lege ritten ervoor en erna) betalen nog een bijkomende heffing afhankelijk van welke lijn ze nemen op welk tijdstip (drukkere lijnen zijn het duurst, en de spitsuren zijn dan de duurste momenten). Dat laatste is die tabel die jij toont.
Plaats reactie