Rijpadkosten

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
trein92
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mar 2016, 15:50

Re: Nachttreinen

Bericht door trein92 »

joverwimp schreef: 18 aug 2022, 09:44
Shrek schreef: 18 aug 2022, 09:21
Malista schreef: 18 aug 2022, 08:58 Ik herinner mij vaag dat Infrabel wel degelijk een toeslag aanrekent personenvervoer t.o.v. goederenvervoer.
Een toeslag is er zeker niet. Maar de berekeningswijze voor goederen en passagiers is wel anders (uiteraard, het is een ander soort treinen) en daarin heeft men besloten om goederentreinen minder te laten betalen dan de reële kost. Dat verschil zou dan in principe door de rechtstreekse dotaties aan Infrabel bijgepast moeten worden.
In 2018 betaalde de NMBS voor zijn binnenlands vervoer meer dan 8 euro per treinkilometer. Als ik me goed herinner zijn ook de tarieven om in een station te stoppen erg duur.
Voor het internationaal reizigersvervoer betaalde de NMBS zelfs meer dan 10 euro. België behoort daarbij - samen met Frankrijk- tot de duurste van Europa. Dit wordt uiteindelijk doorgerekend naar de consument.
In 2014 inde ProRail (Nederland) voor de reizigerstreinen (NS en andere operatoren) daarentegen een gemiddelde infrastructuurvergoeding van 1,7€/treinkilometer, of ongeveer 5 keer minder.
Ten opzichte van 2018 zijn de tariefmodellen ook helemaal veranderd. Zo wordt er nu niets meer gefactureerd als een trein stopt in een station. Dus die cijfers gaan vandaag niet meer op
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 18 aug 2022, 17:43 Ha ja natuurlijk :lol:

Want als ik morgen een nieuw café begin in mijn stad
verkoop ik mijn bier dubbel zo duur als in de bestaande cafés met als argument dat zij meer klanten hebben dan ik

Dat gaat een succesvol café worden...
Het ander café heeft niet alleen meer klanten, maar zij nemen alleen bestellingen vanaf 10 drankjes op en hebben maar 1 bier op het vat. Jouw café moet er 15 op vat hebben en iedereen individueel bedienen.
Als de staat de ander dan nog gaat sponsoren is het verschil helemaal groot natuurlijk.
Maar geen nood: iedereen is verplicht naar het café in eigen dorp te gaan, dus succes is gegarandeerd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

trein92 schreef: 18 aug 2022, 18:30 Elke trein (passagier, goederen...) betaalt een vaste vergoeding van 1,79 euro per km op het netwerk. Voor passagierstreinen (nationaal+hst) die effectief openstaan voor passagiers (dus niet de lege ritten ervoor en erna) betalen nog een bijkomende heffing afhankelijk van welke lijn ze nemen op welk tijdstip (drukkere lijnen zijn het duurst, en de spitsuren zijn dan de duurste momenten). Dat laatste is die tabel die jij toont.
En die heffing (Ramsey-Bateux coëfficiënt - of iets in die aard) wordt aangepast aan de reële kosten die Infrabel heeft om het plaatje correct te houden.
trein92
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mar 2016, 15:50

Re: Nachttreinen

Bericht door trein92 »

Shrek schreef: 18 aug 2022, 19:20
trein92 schreef: 18 aug 2022, 18:30 Elke trein (passagier, goederen...) betaalt een vaste vergoeding van 1,79 euro per km op het netwerk. Voor passagierstreinen (nationaal+hst) die effectief openstaan voor passagiers (dus niet de lege ritten ervoor en erna) betalen nog een bijkomende heffing afhankelijk van welke lijn ze nemen op welk tijdstip (drukkere lijnen zijn het duurst, en de spitsuren zijn dan de duurste momenten). Dat laatste is die tabel die jij toont.
En die heffing (Ramsey-Bateux coëfficiënt - of iets in die aard) wordt aangepast aan de reële kosten die Infrabel heeft om het plaatje correct te houden.
Het is inderdaad de Ramsey-Boiteux :wink:
Zonder teveel in de details te treden: Die heffing van 1,79/km wordt berekend op basis van de directe kosten van het treinverkeer voor Infrabel. Om meer dan enkel die directe kosten te kunnen recupereren, laat de EU die Ramsey-Boiteux toe. Maar die is afhankelijk van wat de spoorwegondernemingen ´aankunnen´, dus volledig de kosten recupereren zal Infrabel nooit lukken via de rijpadvergoeding
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Nachttreinen

Bericht door pmuy »

Begrijp ik het goed dat Infrabel voor elektriciteit 14.395407 €/MWh aanrekent? Kan men dit verbruik specifiek per trein meten? Hoeveel stroom verbruikt een trein gemiddeld (grootteorde)? Op die manier kan ik zicht krijgen op de reële kost van een treinrit, wat mij altijd geïnteresseerd heeft. Voor een rit Leuven-Luik via L2 op een piekmoment, komt dit allicht toch al neer op €2500+ enkel ten gunste van Infrabel?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Moet niet alle tractiemateriaal een opnemer/meter hebben voor de opgenomen electrische energie? Verplichting vanwege Infrabel? Dat lijkt me ook alleen maar logisch, trouwens.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

pmuy schreef: 18 aug 2022, 21:01 Begrijp ik het goed dat Infrabel voor elektriciteit 14.395407 €/MWh aanrekent? Kan men dit verbruik specifiek per trein meten? Hoeveel stroom verbruikt een trein gemiddeld (grootteorde)? Op die manier kan ik zicht krijgen op de reële kost van een treinrit, wat mij altijd geïnteresseerd heeft. Voor een rit Leuven-Luik via L2 op een piekmoment, komt dit allicht toch al neer op €2500+ enkel ten gunste van Infrabel?
Al die dingen staan te lezen in de netverklaring, dat is echt geen geheim. Maar ik kan alvast zeggen dat het een stuk meer is dan 50€/MWh.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 18 aug 2022, 21:08 Moet niet alle tractiemateriaal een opnemer/meter hebben voor de opgenomen electrische energie? Verplichting vanwege Infrabel? Dat lijkt me ook alleen maar logisch, trouwens.
Nog niet alle treinen hebben zo’n meter. Dat zal nog even duren. De oudste treinen zullen het nooit meer krijgen vrees ik. De nieuwste zoals de M7 hebben deze standaard natuurlijk.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

DDietzen schreef: 18 aug 2022, 18:03 Dat vind ik een zeer matige vergelijking die enkel zou opgaan als je een tweede spoornetwerk zou beginnen aanleggen in Nederland, volledig geïsoleerd van dat van ProRail. Of als je je café in een stad uitbaat waar je het enige café bent, maar waar minder mensen wonen dan in de eerstvolgende stad tientallen kilometers verderop.
Bovenstaande is absoluut niet hoe ik het bedoelde...
Als ik je ooit eens op café tegenkom probeer ik het eens mondeling te verduidelijken.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 18 aug 2022, 19:01
Portbou schreef: 18 aug 2022, 17:43 Ha ja natuurlijk :lol:

Want als ik morgen een nieuw café begin in mijn stad
verkoop ik mijn bier dubbel zo duur als in de bestaande cafés met als argument dat zij meer klanten hebben dan ik

Dat gaat een succesvol café worden...
Het ander café heeft niet alleen meer klanten, maar zij nemen alleen bestellingen vanaf 10 drankjes op en hebben maar 1 bier op het vat. Jouw café moet er 15 op vat hebben en iedereen individueel bedienen.
Ik volg niet meer... Mijn eigen schuld wellicht, blijkbaar niet de juiste vergelijking gemaakt.

Prorail bedient geen klanten met maar 1 trein en Infrabel wel ? Infrabel heeft 15 soorten rijpaden en Prorail maar één ? Kan je verduidelijken ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 18 aug 2022, 23:11 Ik volg niet meer... Mijn eigen schuld wellicht, blijkbaar niet de juiste vergelijking gemaakt.

Prorail bedient geen klanten met maar 1 trein en Infrabel wel ? Infrabel heeft 15 soorten rijpaden en Prorail maar één ? Kan je verduidelijken ?
Infrabel moet van de Belgische overheid een aantal dingen doen die veel geld kosten. Zoals spoorlijnen openhouden waar maar een trein of 30 per dag langskomt. Prorail heeft het geluk dat bijna al haar lijnen >60 treinen per dag zien en een groot deel zelfs >100. Hierdoor kan prorail de vaste onderhoudskosten verdelen over veel meer treinen (de variabele kosten hangen af van het aantal treinen en zijn dus wel gelijk).
Moesten we alle rustige lijnen in België sluiten zou dat verschil er niet meer zijn. Op zich niet erg, ook landelijke gebieden moeten treinen hebben, maar het geld moet ergens vandaan komen en dat zijn in dit geval de spoorwegoperatoren die iets meer betalen per trein en die op hun beurt natuurlijk doorrekenen aan de eindklant. Ter vergelijking: Nederland heeft 1,2M reizigers per dag over 7000km spoor, België heeft 700K reizigers per dag over 8300km spoor. Ofwel 171 reizigers per km tegenover 84 reizigers per km.
De rest van het verschil komt door de dotatie van de overheid: Prorail krijgt ongeveer 1800M€ per jaar van de Nederlandse overheden voor lopende kosten, Infrabel krijgt 60M€ van de Belgische overheid.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nachttreinen

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 19 aug 2022, 01:13 Ter vergelijking: Nederland heeft 1,2M reizigers per dag over 7000km spoor, België heeft 700K reizigers per dag over 8300km spoor. Ofwel 171 reizigers per km tegenover 84 reizigers per km.
De rest van het verschil komt door de dotatie van de overheid: Prorail krijgt ongeveer 1800M€ per jaar van de Nederlandse overheden voor lopende kosten, Infrabel krijgt 60M€ van de Belgische overheid.
Toch een vraagje: zijn dat allemaal km's die ook werkelijk door reizigerstreinen worden bereden of het volledige net? België heeft heel wat meer goederen- en industrielijnen dan Nederland en de meeste zien ook maar enkele treinen per dag.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Nachttreinen

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 18 aug 2022, 22:35
jan_olieslagers schreef: 18 aug 2022, 21:08 Moet niet alle tractiemateriaal een opnemer/meter hebben voor de opgenomen electrische energie? Verplichting vanwege Infrabel? Dat lijkt me ook alleen maar logisch, trouwens.
Nog niet alle treinen hebben zo’n meter. Dat zal nog even duren. De oudste treinen zullen het nooit meer krijgen vrees ik. De nieuwste zoals de M7 hebben deze standaard natuurlijk.
Zonder het te weten gaan we terug naar de jaren 50/60 toen alle electrische locomotieven en motorstellen zo een meter hadden ingebouwd. Om de premies te berekenen van de treinbestuurders als equivalent van hun kolenverbruik op de stoom.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 19 aug 2022, 09:14 Toch een vraagje: zijn dat allemaal km's die ook werkelijk door reizigerstreinen worden bereden of het volledige net? België heeft heel wat meer goederen- en industrielijnen dan Nederland en de meeste zien ook maar enkele treinen per dag.
In die 8300km zit alles in, ook bundels en industrielijnen.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nachttreinen

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 19 aug 2022, 11:44
DR-fan schreef: 19 aug 2022, 09:14 Toch een vraagje: zijn dat allemaal km's die ook werkelijk door reizigerstreinen worden bereden of het volledige net? België heeft heel wat meer goederen- en industrielijnen dan Nederland en de meeste zien ook maar enkele treinen per dag.
In die 8300km zit alles in, ook bundels en industrielijnen.
Dan is de vergelijking die je maakt wel wat twijfelachtig. Nog afgezien van het verschil in goederensporen (alleen al zowat 900 km in de Antwerpse haven als ik me niet vergis) heeft NL ook meer inwoners. Bovendien mag je niet vergeten dat er ten zuiden van de Maas zeer lange trajecten door dun bevolkt gebied lopen. Nogal normaal dat je dan minder reizigers per km hebt.
Plaats reactie