Kruisingen L25 en L27

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Kruisingen L25 en L27

Bericht door Portbou »

Als ik het verloop van lijnen 25 en 27 volg van Brussel richting Antwerpen ligt L27 ten oosten en L25 ten westen. Kort voor Mechelen is er een ongelijkvloerse kruising waardoor dit omkeert, L27 ligt dan west en L25 oost. Na het doorrijden van Mechelen Nekkerspoel wordt er opnieuw ongelijkvloers gekruist en ligt L27 weer oost en L25 west. Dit blijft zo tot Antwerpen.

Is dit correct ?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door jan_olieslagers »

Zo begrijp ik het toch zeker ook, ja. Het idee is dat de sneltreinen van L25 in Mechelen aan het "hoge" spoor komen - perrons 7-8-9-10-11-12.
De kruising ten zuiden van Mechelen valt samen met de Y-Abeelstraat, die wordt thans herwerkt in het kader van de werken aan station Mechelen en de nieuwe omleidingsweg "Tangent". Ten noorden van Mechelen maakt men gebruik van de fly-over die ooit werd aangelegd voor de toen hypermoderne maar amper gebruikte lijn L25A naar het eveneeens amper gebruikte station Antwerpen-Zuid.

Zie ook de pagina van onze vriend Paul K. : https://sites.google.com/view/belgische ... 7zl26j63k3
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 07 aug 2022, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door ovspotter_be »

Als ik OpenRailwayMap bekijk lijkt dit inderdaad te kloppen.
Het nut van deze kruisingen heb ik wel nooit begrepen, maar die zal er waarschijnlijk (vroeger of nu) wel zijn.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door Portbou »

Ok, lijkt dus te kloppen.

Dan vraag ook ik me af wat hiervan de reden is. Op het eerste zicht lijkt het kruisen nutteloos. Historisch gegroeid ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door Portbou »

jan_olieslagers schreef: 07 aug 2022, 22:19 Zo begrijp ik het toch zeker ook, ja. Het idee is dat de sneltreinen van L25 in Mechelen aan het "hoge" spoor komen - perrons 7-8-9-10-11-12.
Ok, maar waarom ?
Waarom moeten de sneltreinen naar het hoge spoor ?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door jan_olieslagers »

Ik weet het niet hoor, maar mischien zou het kunnen dat het "hoge" spoor later werd toegevoegd, enkel om de capaciteit te verhogen van Antwerpen-Brussel, terwijl het "lage" spoor (1-6) maximale verbindingsmogelijkheden moest bieden voor "lokaal" verkeer? Bv. ook voor de P-treinen Leuven-Mechelen-Brussel die er ooit reden.

De extra capaciteit van die hoge sporen kwam natuurlijk goed te pas bij het toevoegen van L25N, maar zouden ze ZO ver vooruit gedacht hebben bij de aanleg?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door Ducktape »

Portbou schreef: 07 aug 2022, 22:33
jan_olieslagers schreef: 07 aug 2022, 22:19 Zo begrijp ik het toch zeker ook, ja. Het idee is dat de sneltreinen van L25 in Mechelen aan het "hoge" spoor komen - perrons 7-8-9-10-11-12.
Ok, maar waarom ?
Waarom moeten de sneltreinen naar het hoge spoor ?
Omdat L25 zo goed als volledig 160 km/h is van Vilvoorde tot bijna Berchem (enige uitzondering is Mechelen, max 40 tijdens de "werken"). L27 daarentegen is max 120 km/h en heeft een hele hoop tragere snelheden onderweg (Mechelen is 40, Nekkerspoel 60, fly-over tussen Nekkerspoel en SKW 90, Hove - Mortsel-Liersesteenweg 80, dan 60 richting Mortsel).
L25 sluit aan op sporen 7-10 in Mechelen, dus logisch dat de IC's daar altijd zitten.

Waarom je daar 2x met een fly-over zit zal wrs een historische reden hebben, die ik ook niet ken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door Shrek »

Toen de uitbreiding van 2 naar 4 sporen er kwam was er enkel aan de achterkant van Mechelen nog plaats, dus de "nieuwe" perrons moesten daar wel komen. Een hoog viaduct aan die zijde lijkt mij ook simpeler dan zoiets te bouwen over de lijn richting Dendermonde vlak aan het kanaal.
De snelle lijn helemaal aan de oostzijde houden ging ook niet: de L27 richting Mortsel/Antwerpen-Oost, L27B naar Muizen en L26 naar Bordet zitten aan de oostkant. Er moesten dus sowieso een resem flyovers komen, dan lijkt de huidige indeling mij -gelet op het verkeer van de jaren '50- nog wel efficiënt gekozen.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 07 aug 2022, 23:06 Toen de uitbreiding van 2 naar 4 sporen er kwam was er enkel aan de achterkant van Mechelen nog plaats, dus de "nieuwe" perrons moesten daar wel komen. Een hoog viaduct aan die zijde lijkt mij ook simpeler dan zoiets te bouwen over de lijn richting Dendermonde vlak aan het kanaal.
De snelle lijn helemaal aan de oostzijde houden ging ook niet: de L27 richting Mortsel/Antwerpen-Oost, L27B naar Muizen en L26 naar Bordet zitten aan de oostkant. Er moesten dus sowieso een resem flyovers komen, dan lijkt de huidige indeling mij -gelet op het verkeer van de jaren '50- nog wel efficiënt gekozen.
Inderdaad, en vergeet niet dat L27 en L27B later werden bijgebouwd vanwege het drukke goederenverkeer. De fly-over tussen Nekkerspoel en St-Katelijne-Waver (vertakking Vrouwenvliet) liet toe om goederentreinen uit het toen nog belangrijke goederenstation Antwerpen-Zuid te laten invoegen zonder L25 te kruisen.

Dat de L25 ter hoogte van Mechelen werd verhoogd hing ook samen met de elektrificatie van die lijn. Op die manier ontstond een snelle lijn zonder gelijkgrondse kruisingen met andere assen. Ook vandaag zijn er nog wel eens vertragingen omdat het verkeer Gent - Mechelen - Leuven in Mechelen L27 gelijkgronds kruist.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door Portbou »

Bedankt voor jullie antwoorden, weer iets bijgeleerd.
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door Knipex »

In een vorige post was er een kaartje
delta
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door delta »

Er liggen 3 spoorlijnen tussen Mechelen en Brussel: lijn 25, 25n en 27. Begrijp dat lijn 27 voor het regionale verkeer is. Hoe is de verdeling tussen 25 en 25n? Is het zo dat Thalys, Eurostar en IC Amsterdam - Brussel en de IC's via de Luchthaven via 25n gaan en de rest via 25?
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door ovspotter_be »

delta schreef: 10 aug 2022, 12:35 Er liggen 3 spoorlijnen tussen Mechelen en Brussel: lijn 25, 25n en 27. Begrijp dat lijn 27 voor het regionale verkeer is. Hoe is de verdeling tussen 25 en 25n? Is het zo dat Thalys, Eurostar en IC Amsterdam - Brussel en de IC's via de Luchthaven via 25n gaan en de rest via 25?
Dat is inderdaad het geval.
De enige uitzondering is zondag: want dan rijdt de S1 ook over lijn 25 (alvast tussen Mechelen en Brussel).
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door jan_olieslagers »

In de week overdag: sneltreinen over L25, stoptreinen over L27
In de week des nachts, en ook in het weekeinde: reizigerstreinen over L25, goederentreinen over L27.
Maar op zaterdag wordt L27 vrijgehouden voor onderhoud. Of dat ook geldt voor L27B (de omleiding omheen Mechelen) zou ik niet weten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door groentje »

Omdat lijn 25N aansluit op lijn 36N, kom je in Brussel-Noord op de lage perrons, da's dus niet zo handig voor de treinen naar Charleroi. De oude IR bedient dan weer Vilvoorde... Radicale veranderingen zoals de IC uit Antwerpen aan een trein richting Gent of Bergen koppelen zou eventueel mogelijk maken dat de IC over lijn 25N gaat rijden, maar Antwerpen-Charleroi werkt omdat beide assen een vergelijkbare vervoersvraag hebben, ik weet niet of Antwerpen-Bergen even evenwichtig zou zijn. De ex-IR doortrekken naar Charleroi, en de IC laten eindigen in Brussel, lijkt me dan een interessantere denkpiste.
Plaats reactie