Kruisingen L25 en L27

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 17 aug 2022, 14:09 Omdat lijn 25N aansluit op lijn 36N, kom je in Brussel-Noord op de lage perrons, da's dus niet zo handig voor de treinen naar Charleroi. De oude IR bedient dan weer Vilvoorde... Radicale veranderingen zoals de IC uit Antwerpen aan een trein richting Gent of Bergen koppelen zou eventueel mogelijk maken dat de IC over lijn 25N gaat rijden, maar Antwerpen-Charleroi werkt omdat beide assen een vergelijkbare vervoersvraag hebben, ik weet niet of Antwerpen-Bergen even evenwichtig zou zijn. De ex-IR doortrekken naar Charleroi, en de IC laten eindigen in Brussel, lijkt me dan een interessantere denkpiste.
Maar waarom zou je persé de IC op L25N willen hebben? Dan moet je aan Y. Albeertbrug passeren en daar zit het al stampvol. L25 is veel beter geschikt voor de IC's.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door groentje »

L.25 lijkt me anders ook goed vol te zitten... Maar goed, Y Albertbrug is inderdaad een knelpunt, al heb je daar ook de alternatieve L.36 om dat punt te vermijden. Het is meer het idee om een alternatieve trein te hebben mocht er bijvoorbeeld wat gebeuren in Vilvoorde, die ene Benelux via de luchthaven is niet meteen de oplossing voor een van 's lands drukste verbindingen.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door ovspotter_be »

groentje schreef: 17 aug 2022, 14:29 Het is meer het idee om een alternatieve trein te hebben mocht er bijvoorbeeld wat gebeuren in Vilvoorde
Dat gebeurd nu al hoor.
Een paar jaar geleden heb ik zelf meegemaakt dat er een stroompanne was op L27, en toen hadden ze de stoptreintjes verplaatst naar L25 en de IC-treinen stuurde ze via L25N.
Een paar maanden geleden heb ik zelf eens in Eppegem de S5 genomen vanaf spoor 1, al weet ik wel niet meer wat er toen exact aan de hand was en of die IC'tjes toen ook via L25N werden gestuurd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door Shrek »

In geval van storingen worden er inderdaad soms IC's langs L25N gestuurd (met dan de nodige hinder voor treinen op L36N). Maar dat is geen reden om altijd treinen zo te laten rijden.
L25 tussen Vilvoorde en Brussel zit inderdaad ook goed vol, maar daar is de lange termijn visie om L27 meer te gaan gebruiken voor S-treinen. Die komen dan samen met de S-treinen vanop L36 en L161 op de middelste koker van L0 waar dan enkel nog Desiros zullen rijden.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door jan_olieslagers »

daar is de lange termijn visie om L27 meer te gaan gebruiken voor S-treinen
Dat is toch vandaag ook al grotendeels het geval? S1 en S5 vormen toch het merendeel van de trafiek op L27? Met nog een S4 en een S7 ertussendoor af en toe. Weliswaar rijdt de S5 voorlopig nog met duikbril, niet met Desiro.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
delta
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door delta »

Shrek schreef: 17 aug 2022, 14:43L25 tussen Vilvoorde en Brussel zit inderdaad ook goed vol
Dat valt toch wel mee met die paar IC's uit Mechelen, of takt hier ander verkeer bij aan?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door Shrek »

delta schreef: 17 aug 2022, 16:58
Shrek schreef: 17 aug 2022, 14:43L25 tussen Vilvoorde en Brussel zit inderdaad ook goed vol
Dat valt toch wel mee met die paar IC's uit Mechelen, of takt hier ander verkeer bij aan?
De S1 zit daar ook nog bij en die stopt bovendien nog in Schaarbeek en soms in Buda. Zeker gezien de geplande frequentieverhoging van de S1 gaat dat problemen geven.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door jan_olieslagers »

delta schreef: 17 aug 2022, 16:58Dat valt toch wel mee met die paar IC's uit Mechelen, of takt hier ander verkeer bij aan?
Integendeel, er valt er weg: de S5 schiet vanaf Vilvoorde naar L26.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
delta
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door delta »

jan_olieslagers schreef: 17 aug 2022, 17:41
delta schreef: 17 aug 2022, 16:58Dat valt toch wel mee met die paar IC's uit Mechelen, of takt hier ander verkeer bij aan?
Integendeel, er valt er weg: de S5 schiet vanaf Vilvoorde naar L26.
Ja, maar het ging over L25. Neem aan dat S5 over L27 rijdt.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door jan_olieslagers »

Oei sorry. Ja inderdaad, al wat S-trein is (en andere "trage" diensten) gaat normaliter over L27.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Kruisingen L25 en L27

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 17 aug 2022, 16:12
daar is de lange termijn visie om L27 meer te gaan gebruiken voor S-treinen
Dat is toch vandaag ook al grotendeels het geval? S1 en S5 vormen toch het merendeel van de trafiek op L27? Met nog een S4 en een S7 ertussendoor af en toe. Weliswaar rijdt de S5 voorlopig nog met duikbril, niet met Desiro.
Het gaat dan specifiek over het gedeelte van L27 tussen Vilvoorde en Schaarbeek, waar quasi alle verkeer nog steeds over L25 rijdt. L27 wordt daar zuidelijk van de aftakking met L26/1 (Y.Haren-Noord?) niet veel gebruikt.
Plaats reactie