Pagina 3 van 3

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 21 jul 2022, 00:55
door Shrek
K V B schreef: 20 jul 2022, 22:46
TB_worden schreef: 15 jul 2022, 10:56 Anderzijds, waarom zou je (veel) geld investeren in het Limburgs spoor als de NMBS toch 0,0 interesse heeft om hier iets te doen?
Waarom zou de NMBS geïnteresseerd moeten zijn? Bouw gewoon de lijn uit, en besteed de exploitatie aan. Hoeft niet door de NMBS gedaan te worden, toch?
Wel als je het geheel geïntegreerd wilt hebben met de rest van het net.

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 21 jul 2022, 08:11
door K V B
Shrek schreef: 21 jul 2022, 00:55
K V B schreef: 20 jul 2022, 22:46
TB_worden schreef: 15 jul 2022, 10:56 Anderzijds, waarom zou je (veel) geld investeren in het Limburgs spoor als de NMBS toch 0,0 interesse heeft om hier iets te doen?
Waarom zou de NMBS geïnteresseerd moeten zijn? Bouw gewoon de lijn uit, en besteed de exploitatie aan. Hoeft niet door de NMBS gedaan te worden, toch?
Wel als je het geheel geïntegreerd wilt hebben met de rest van het net.
Daarvoor is het niet nodig dat de dienst door de NMBS uitgebaat wordt.

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 21 jul 2022, 08:23
door Shrek
K V B schreef: 21 jul 2022, 08:11
Shrek schreef: 21 jul 2022, 00:55
K V B schreef: 20 jul 2022, 22:46

Waarom zou de NMBS geïnteresseerd moeten zijn? Bouw gewoon de lijn uit, en besteed de exploitatie aan. Hoeft niet door de NMBS gedaan te worden, toch?
Wel als je het geheel geïntegreerd wilt hebben met de rest van het net.
Daarvoor is het niet nodig dat de dienst door de NMBS uitgebaat wordt.
In theorie niet, in realiteit wel.

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 21 jul 2022, 09:32
door DR-fan
Shrek schreef: 21 jul 2022, 00:55 Wel als je het geheel geïntegreerd wilt hebben met de rest van het net.
Het hoeft niet noodzakelijk het NMBS-net te zijn. Je kan het ook een verlengstuk van het Limburgse net van Veolia maken. Rechtstreeks Hasselt - Maastricht - Aachen iemand?

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 21 jul 2022, 10:25
door ovspotter_be
DR-fan schreef: 21 jul 2022, 09:32 Je kan het ook een verlengstuk van het Limburgse net van Veolia maken.
Ondertussen rijdt Arriva de regionale treinen in Nederlands Limburg :wink:.

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 21 jul 2022, 10:35
door TB_worden
K V B schreef: 20 jul 2022, 22:46
TB_worden schreef: 15 jul 2022, 10:56 Anderzijds, waarom zou je (veel) geld investeren in het Limburgs spoor als de NMBS toch 0,0 interesse heeft om hier iets te doen?
Waarom zou de NMBS geïnteresseerd moeten zijn? Bouw gewoon de lijn uit, en besteed de exploitatie aan. Hoeft niet door de NMBS gedaan te worden, toch?
Dat kan toch nog niet? De NMBS bezit nog het monopolie op personenvervoer? Er was bij de start van Vivaldi wel sprake van een test in een vervoersregio voor een private operator, en dan werd er over Limburg gesproken. Maar daar is toch niets meer mee gebeurd?

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 21 jul 2022, 10:46
door wbrm
Vervoerregio's zijn een Vlaamse aangelegenheid en geen federale. Het gaat dan over stads- en streekvervoer.
Sowieso is het voornemen om een vervoerregio aan te besteden vervangen door exploitanten een groter aandeel te laten uitvoeren dan vandaag.

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 21 jul 2022, 10:51
door DR-fan
ovspotter_be schreef: 21 jul 2022, 10:25
DR-fan schreef: 21 jul 2022, 09:32 Je kan het ook een verlengstuk van het Limburgse net van Veolia maken.
Ondertussen rijdt Arriva de regionale treinen in Nederlands Limburg :wink:.
Oeps :oops: Het is duidelijk dat ik daar al een tijdje niet meer ben geweest...

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 21 jul 2022, 10:52
door DR-fan
TB_worden schreef: 21 jul 2022, 10:35 Dat kan toch nog niet? De NMBS bezit nog het monopolie op personenvervoer? Er was bij de start van Vivaldi wel sprake van een test in een vervoersregio voor een private operator, en dan werd er over Limburg gesproken. Maar daar is toch niets meer mee gebeurd?
Dat monopolie slaat op binnenlands verkeer. Internationale treinen vallen daar niet onder, hoewel Hasselt - Maastricht natuurlijk voer voor discussie is.

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 21 jul 2022, 15:22
door K V B
TB_worden schreef: 21 jul 2022, 10:35 Dat kan toch nog niet? De NMBS bezit nog het monopolie op personenvervoer?
Dat is toch al lang niet meer het geval. Of biedt "De Lijn" geen personenvervoer aan?

Voor het Spartacus plan had De Lijn sowieso deze lijn moeten kopen. En eens in het bezit van het Vlaams Gewest, wat is er op tegen dat die daar gewoon een treindienst over laat uitbaten?
Shrek schreef: 21 jul 2022, 08:23
K V B schreef: 21 jul 2022, 08:11
Shrek schreef: 21 jul 2022, 00:55 Wel als je het geheel geïntegreerd wilt hebben met de rest van het net.
Daarvoor is het niet nodig dat de dienst door de NMBS uitgebaat wordt.
In theorie niet, in realiteit wel.
Ja, maar dat is dus enkel een kwestie van gewoon politiek wil. Als de NMBS kaartjes kan verkopen geldig op het net van de NS, of de DB dan zie ik niet in waarom ze geen kaartjes zou kunnen verkopen waar een traject op het net van de "Limburgse Spoorwegmaatschappij" bij zit.

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 21 jul 2022, 15:34
door Steven
K V B schreef: 21 jul 2022, 15:22
TB_worden schreef: 21 jul 2022, 10:35 Dat kan toch nog niet? De NMBS bezit nog het monopolie op personenvervoer?
Dat is toch al lang niet meer het geval. Of biedt "De Lijn" geen personenvervoer aan?

Voor het Spartacus plan had De Lijn sowieso deze lijn moeten kopen. En eens in het bezit van het Vlaams Gewest, wat is er op tegen dat die daar gewoon een treindienst over laat uitbaten?
Shrek schreef: 21 jul 2022, 08:23
K V B schreef: 21 jul 2022, 08:11

Daarvoor is het niet nodig dat de dienst door de NMBS uitgebaat wordt.
In theorie niet, in realiteit wel.
Ja, maar dat is dus enkel een kwestie van gewoon politiek wil. Als de NMBS kaartjes kan verkopen geldig op het net van de NS, of de DB dan zie ik niet in waarom ze geen kaartjes zou kunnen verkopen waar een traject op het net van de "Limburgse Spoorwegmaatschappij" bij zit.
Noch de NMBS of de lijn zou die lijn bezitten als het over het deel van lijn 20 gaat aangezien dit over eigendom van Infrabel gaat. Infrabel is zover ik weet de enige firma die het spoor mag onderhouden en bezitten voor treinverkeer ook al stuur je er een halve tram over. De lijn zou dus in het beste geval een operator naast NMBS zijn. Maar aangezien de nationale overheid beslist heeft dat de NMBS de komende tien jaar de enige partner is voor binnenlands treinverkeer op sporen van Infrabel… of je moet een volledig afzonderlijke lijn gaan aanleggen 100% in beheer door de lijn en dan leg je niet meer aan dan een gewone tramlijn maar dan in normaalspoor zoals in brussel.

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 21 jul 2022, 17:47
door TB_worden
K V B schreef: 21 jul 2022, 15:22
TB_worden schreef: 21 jul 2022, 10:35 Dat kan toch nog niet? De NMBS bezit nog het monopolie op personenvervoer?
Dat is toch al lang niet meer het geval. Of biedt "De Lijn" geen personenvervoer aan?

Voor het Spartacus plan had De Lijn sowieso deze lijn moeten kopen. En eens in het bezit van het Vlaams Gewest, wat is er op tegen dat die daar gewoon een treindienst over laat uitbaten?
Shrek schreef: 21 jul 2022, 08:23
K V B schreef: 21 jul 2022, 08:11

Daarvoor is het niet nodig dat de dienst door de NMBS uitgebaat wordt.
In theorie niet, in realiteit wel.
Ja, maar dat is dus enkel een kwestie van gewoon politiek wil. Als de NMBS kaartjes kan verkopen geldig op het net van de NS, of de DB dan zie ik niet in waarom ze geen kaartjes zou kunnen verkopen waar een traject op het net van de "Limburgse Spoorwegmaatschappij" bij zit.
Personenvervoer per spoor, natuurlijk. My bad voor de onduidelijkheid. En cfr. het antwoord van Steven zijn private operatoren op Belgische sporen nog niet voor meteen.

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 23 nov 2023, 11:40
door Klassiekje
Met Sappi verdwijnt nu ook de grootste pleitbezorger van de heractivering.

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 23 nov 2023, 18:01
door giuseppe
En er is een rapport om de brug over de Maas af te breken en te vervangen door een fietsbrug. Mocht de LRM nog iets willen op termijn moeten ze haast maken…