LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
treinliefhebber
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2022, 14:58

LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Bericht door treinliefhebber »

Hoe kan ik in contact komen met actiecomité lijn20 ?

Ik stel vast dat er 100 miljoen Euro gemeenschapsgeld gebruikt is om niets te bereiken.....

Misschien toch eens nadenken om (internationale) reizigerstreinen Hasselt Maastricht (-Aken) te voorzien (vanaf Diepenbeek reeds in Eigen bedding mogelijk) op een sneltram moeten we immers ook niet meer hopen. Toekomstvisie en milieuredenen zijn niet van belang....
De Goederentrafiek kan gedeeltelijk omgeleid worden over de nieuw geelektriceerde lijn 21C om de lijn 34 te ontlasten...
Plan B is om de (internationale) reizigers via Tongeren tot Visé (via goederenlijn 24...) te laten rijden en daar in Visé op de trein naar Maastricht te laten overstappen. (dus ipv Eindpunt verlengen van deze rit) , nog altijd comfortabeler dan Snelbus enz.... enz...

Tis maar een idee ??? van een forumlezer (geen Euro ontvangen van voorgaande studies , wel mee aan betaald...)

ps wist U dat een Diepenbekenaar op weekdagen NIET voor 7u37 in Luik-Guillemins kan geraken per trein.... (Luik is nochtans het ideaal overstapstation naar vele bestemmingen...) (misschien dan toch maar met de auto op pad...)
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Bericht door maarten »

Je bedoelt een trein van Hasselt naar Maastricht via het oude tracé? Dat wat in het begin al niet door kon gaan omdat de federale overheid daar geen geld voor vrij wilde maken?
Bijkomend probleem is dat Prorail de spoorbrug over de Maas wil slopen. Daar zijn protesten tegen, maar Rijkswaterstaat is al geen fan van treinverkeer over de brug omdat die dan bij hoog water te vaak open zou moeten voor de scheepvaart.

Wat beftreft je Viséplan zou het ook een (niet erg serieus) idee kunnen zijn om met twee stellen van Maastricht naar Visé te rijden en van daaruit een trein achteruit lijn 24 op te sturen en het andere stel door te laten rijden naar Luik.
Van de andere kant is de huidige treinverbinding al concurrerend met de bus. 1:10 met de trein, 1:24 met de bus (of 1:07 als je in Bilzen de trein pakt). Laten we hopen dat de drielandentrein niet tot Luik wordt beperkt. *droommodus* doortrekken naar Genk.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Bericht door desirootje »

Aken via L20 zal het IMO niet worden, L20 komt uit op Maastricht vanuit het noorden, er zou dus moeten kop gemaakt worden om Aken te bereiken via Herzogenrath en via Visé valt er wss weinig tijd te winnen, om nog niet te spreken dat Maastricht-Luik wss veel interessanter is financieel gezien dan Maastricht-Verviers-Aken.
Mocht L20 er toch komen zou men wel kunnen zorgen voor een goede overstap in Maastricht op de 3-landentrein en in Luik op de IC die dan hopelijk tot Aken rijdt.
Passagierstreinen over L24 lijkt me ook niet gewenst, Infrabel lijkt eerder te willen gaan voor goederenlijnen zonder passagierstreinen omdat daar meer capaciteit door vrijkomt. Met Gent-Terneuzen als mogelijks enige uitzondering.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Bericht door Steve »

Eigenlijk is dit hele debacle een zeer triestige bevestiging van een vaststelling die je al tientallen jaren kunt maken: echt nieuwe spoorlijnen krijg je bijna niet meer gebouwd, of het moet net gaan over stukjes HSL of specifieke goederenlijnen waar steeds grote economische belangen mee gemoeid zijn. Hier ontbreekt er een stuk van amper 10 km - met een nog grotendeels gevrijwaarde bedding - plus een upgrade van de recent herbouwde infrastructuur vanaf Lanaken, op wat een absoluut doorgaande as is tussen twee belangrijke provinciehoofdsteden, parallel met een drukke snelweg als de E314. Het zou de logica zelve zijn dat pakweg de rechtstreekse trein Brussel - Hasselt in het verlengde van de as doorgetrokken wordt naar Maastricht, een belangrijke universiteitsstad die nog groter is dan Brugge en talloze aansluitingen naar Nederland en Duitsland mogelijk maakt. Maar zelfs dat is allemaal niet genoeg: een volwaardige spoorlijn is nooit ernstig overwogen, de tram is na jaren sudderen vakkundig de nek omgewrongen en het zal in het beste geval dus met een veredelde bus te doen zijn.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Bericht door ronny »

Ik zie 2 mogelijke redenen voor dit besluit.
1. Mogelijks denkt NVA na volgende verkiezingen aan een staatshervorming waarbij de spoorwegen naar Vlaams niveau zou gaan. Dan is de aanleg van een treinverbinding naar Maastricht in de (verre) toekomst nog mogelijk.
2. De tunnelwerken in Antwerpen gaan veel meer geld kosten dan voorzien waardoor de projecten in Limburg werden wegbezuinigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Bericht door jan_olieslagers »

2) lijkt mij waarschijnlijker dan 1) ;-)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Bericht door K V B »

ronny schreef: 24 jun 2022, 14:48 Ik zie 2 mogelijke redenen voor dit besluit.
1. Mogelijks denkt NVA na volgende verkiezingen aan een staatshervorming waarbij de spoorwegen naar Vlaams niveau zou gaan. Dan is de aanleg van een treinverbinding naar Maastricht in de (verre) toekomst nog mogelijk.
Is daar wel een staatshervorming voor nodig? Vlaanderen zou toch gewoon de lijn kunnen kopen (is voor het sneltram plan per slot van rekening ook nodig) an die dan bijvoorbeeld gewoon heropbouwen en de exploitatie uitbesteden.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Bericht door DR-fan »

ronny schreef: 24 jun 2022, 14:48 1. Mogelijks denkt NVA na volgende verkiezingen aan een staatshervorming waarbij de spoorwegen naar Vlaams niveau zou gaan. Dan is de aanleg van een treinverbinding naar Maastricht in de (verre) toekomst nog mogelijk.
Laat maar. Ze hebben De Lijn al de grond in gesaneerd dus laat ze aub niet in de buurt van de spoorwegen komen. Die partij is 100% anti-spoorvervoer zoals al meermaals werd bewezen: torpederen van tramplannen in Limburg, naar de luchthaven, in Vlaams-Brabant, naar Ekeren en Brasschaat...
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Bericht door giuseppe »

K V B schreef: 12 jul 2022, 14:59
ronny schreef: 24 jun 2022, 14:48 Ik zie 2 mogelijke redenen voor dit besluit.
1. Mogelijks denkt NVA na volgende verkiezingen aan een staatshervorming waarbij de spoorwegen naar Vlaams niveau zou gaan. Dan is de aanleg van een treinverbinding naar Maastricht in de (verre) toekomst nog mogelijk.
Is daar wel een staatshervorming voor nodig? Vlaanderen zou toch gewoon de lijn kunnen kopen (is voor het sneltram plan per slot van rekening ook nodig) an die dan bijvoorbeeld gewoon heropbouwen en de exploitatie uitbesteden.
Dat is helemaal niet nodig, op dit moment bestaat er al cofinanciering voor heel wat projecten (prioritaire Vlaamse projecten).
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Bericht door dentheo »

giuseppe schreef: 13 jul 2022, 09:38
Dat is helemaal niet nodig, op dit moment bestaat er al cofinanciering voor heel wat projecten (prioritaire Vlaamse projecten).
Diabolo luchthaven is toch ook zoiets ...
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Bericht door K V B »

giuseppe schreef: 13 jul 2022, 09:38
K V B schreef: 12 jul 2022, 14:59
ronny schreef: 24 jun 2022, 14:48 Ik zie 2 mogelijke redenen voor dit besluit.
1. Mogelijks denkt NVA na volgende verkiezingen aan een staatshervorming waarbij de spoorwegen naar Vlaams niveau zou gaan. Dan is de aanleg van een treinverbinding naar Maastricht in de (verre) toekomst nog mogelijk.
Is daar wel een staatshervorming voor nodig? Vlaanderen zou toch gewoon de lijn kunnen kopen (is voor het sneltram plan per slot van rekening ook nodig) an die dan bijvoorbeeld gewoon heropbouwen en de exploitatie uitbesteden.
Dat is helemaal niet nodig, op dit moment bestaat er al cofinanciering voor heel wat projecten (prioritaire Vlaamse projecten).
Maar zou het mogelijk zijn voor het Vlaamse Gewest om deze lijn gewoon over te kopen van de NMBS, en zelf uit te baten?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Bericht door Steven »

De spoorlijnen uitbaten is een bevoegdheid die federaal zit. Regionale overheden enkel voor cofinanciering zover ik weet.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Bericht door overweg13 »

Ik weet niet of het fabeltje nog altijd rondgaat, maar laat de NMBS a.u.b. de NMBS en federaal blijven. De onbetrouwbaarheid van De Lijn neemt ondertussen hallucinante proporties aan.
Met vriendelijke groet

overweg13
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Bericht door maarten »

Dat zou ook niet veel goed voorspeld hebben voor de tram Hasselt - Maastricht. :P
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Bericht door groentje »

Steven schreef: 14 jul 2022, 12:07 De spoorlijnen uitbaten is een bevoegdheid die federaal zit. Regionale overheden enkel voor cofinanciering zover ik weet.
niet zeker, maar ik denk dat daar ondertussen wel een mouw aan te passen zou vallen. Mocht Vlaanderen zelf een spoorlijn willen bouwen, denk ik niet dat het federale niveau hen zou willen tegenhouden. Maar dan zou Vlaanderen daar wel in geïnteresseerd moeten zijn, en dat zijn ze voor zover ik zie niet.
Plaats reactie