station denderleeuw

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

station denderleeuw

Bericht door desirootje »

Denderleeuw bestaat volgens de satelietfoto's van Google Maps uit 19 sporen afhankelijk van hoe je het telt waarvan 9 met een perron, wat is hier het nut van? Is dit om treinen te kunnen stallen mocht er iets gebeuren op L50A of Brussel-Zuid, een beetje zoals Schaarbeek?
De sporen worden nooit gebruikt door goederentreinen behalve dan de goederentreinen die daar 6 maand blijven staan, en de stellen voor de S6 zijn er pas sinds dit jaar, en de sporen zijn nogal een overkill.
Ik vroeg me ook af wat het nut is van al die doodlopende sporen na een groot station, zo zijn L89 en L90 elk juist voorbij Denderleeuw 3-sporig voor een kilometertje, waarna ze eindigen in een stootblok en niet meer samenvoegen met de andere 2 sporen, voor mij lijkt dat een verspilling van bovenleiding en wissels die men elders zou kunnen gebruiken
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: station denderleeuw

Bericht door Shrek »

Een verspilling van bovenleiding is het zeker niet, de bundelsporen zijn niet geëlektrificeerd. Ook de wissels zijn heel eenvoudige exemplaren zonder sturing of controle, die kan je niet veilig voor reizigerstreinen gebruiken.
Deze bundel wordt door Infrabel gebruikt voor het stallen, laden en gereedmaken van werftreinen verbonden aan het LCI. Het zijn dus geen echte goederentreinen maar werktreinen die daar staan. En neen dat is geen overkill, daar moet immers vlot gerangeerd kunnen worden om de werktreinen samen te stellen.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: station denderleeuw

Bericht door b-loc »

Op de bundelsporen staan regelmatig werktreinen.
Rijden meestal 's nachts uit en komen in de vroege ochtend terug.
Daarom lijkt het misschien dat er nooit beweging is op deze sporen.
traindriverbe
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37

Re: station denderleeuw

Bericht door traindriverbe »

desirootje schreef: 09 apr 2022, 21:09 Denderleeuw bestaat volgens de satelietfoto's van Google Maps uit 19 sporen afhankelijk van hoe je het telt waarvan 9 met een perron, wat is hier het nut van? Is dit om treinen te kunnen stallen mocht er iets gebeuren op L50A of Brussel-Zuid, een beetje zoals Schaarbeek?
De sporen worden nooit gebruikt door goederentreinen behalve dan de goederentreinen die daar 6 maand blijven staan, en de stellen voor de S6 zijn er pas sinds dit jaar, en de sporen zijn nogal een overkill.
Ik vroeg me ook af wat het nut is van al die doodlopende sporen na een groot station, zo zijn L89 en L90 elk juist voorbij Denderleeuw 3-sporig voor een kilometertje, waarna ze eindigen in een stootblok en niet meer samenvoegen met de andere 2 sporen, voor mij lijkt dat een verspilling van bovenleiding en wissels die men elders zou kunnen gebruiken
Staan soms meer treinen in de bundel dan je denkt , en die doodlopende sporen? Hoe zou je een trein aan het perron brengen als die in de bundel staat? Je kan maar moeilijk het hoofdspoor oprijden en daar dan keren van kant hé... :wink:
Plaats reactie