Bovenleidingsrails

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bovenleidingsrails

Bericht door Shrek »

In andere landen bestaat het al langer, maar nu begint Infrabel ook met het uitrollen van bovenleidingsrails in tunnels. Hier zien we Luik-St Lambert.
20220409_161306.jpg
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Bovenleidingsrails

Bericht door jan_olieslagers »

Wat zijn de voordelen? Minder onderhoudsintensief, wellicht?

Wanneer in Brussel-Schuman? Meer algemeen: is er een soort kalender voor deze uitrol? Infrabel kennende zal het eerder zijn van "waar en wanneer de huidige bovenleiding aan vervanging toe is", waarschijnlijk?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Bovenleidingsrails

Bericht door JHS2013 »

Ik ken niet alle voordelen maar een belangrijke is de compacte bouwvorm, je hebt minder hoogte nodig. Hing er niet al een tijd een rail in de tunnel van Luik-St-Lambertus richting Herstal?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleidingsrails

Bericht door Steven »

In Nederland hangt er alvast een stuk in de Schipholtunnel. Zover ik weet enkel in gebruik op plaatsen met weinig ruimte voor een klassieke bovenleiding.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Bovenleidingsrails

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 09 apr 2022, 16:18 In andere landen bestaat het al langer, maar nu begint Infrabel ook met het uitrollen van bovenleidingsrails in tunnels. Hier zien we Luik-St Lambert.
20220409_161306.jpg
Dit is van PANDROL zie hun website https://www.pandrol.com/fr/product/syst ... re-rigide/
Het ideale is als je dit systeem hebt met slabtrack (Sonneville) ,(zodat je altijd een vaste afstand hebt) en dit gecombineerd met een "up-lift stop" panto op de krachtvoertuigen.
Tuurlijk eenmaal buiten de tunnel ,moet de de "up-lift stop" ongedaan maken.

We hebben de bedrijven Furrer+Frey, wiens ervaring teruggaat tot het begin van de jaren 80 en die sindsdien het luchtcontactprofiel installeerden op 1.700 km spoor (https://www.furrerfrey.ch/fr/systemes/pac.html ) en Delachaux (onder de merken Pandrol zie hierboven) die onder andere bedrijven, Railtech22 en KLK23 vertegenwoordigen , domineren de markt.
De OCS2 vertegenwoordigt verschillende bedrijven die starre en intrekbare bovenleidingen aanbieden.
Alstom ontwikkelt zijn eigen starre bovenleidingoplossing (https://www.environdec.com/library/_?Epd=14429 ). Hetzelfde geldt voor de GCF Company waarvan de bovenleiding nog steeds in de goedkeuringsprocedure zit.
De bedrijven Ineo Scle Ferroviaire en Galland ontwikkelen het eerste Franse hogesnelheidsvaste railsysteem dat het mogelijk maakt om oversteeksnelheden tot 250 km/u te bereiken.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Bovenleidingsrails

Bericht door jan_olieslagers »

Ok, het grote voordeel is dus dat er minder hoogte nodig is; maar dat speelt enkel bij nieuwbouw. Vervanging van bestaande "klassieke" bovenleiding zal dan nog niet voor onmiddellijk zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleidingsrails

Bericht door Steven »

De bekendste Belgische locatie voor mezelf voor bovenleiding met rail (beweegbaar) is de HST werkplaats van Vorst-Rijtuigen. Waar deze al jaren haar dienst bewijst. Deze heeft dan nog de eigenschap dat men ze zowel 3kV, 15kV en 25kV kan voeden. Deze is beweegbaar gemaakt zodat men met een kraan (rolbrug) vlot een deel van het dak van de trein kan wegnemen om er aan te werken. Vlot verwijderen stroomafnemers is zo’n taak waarom men de bovenleiding er wegdraait.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bovenleidingsrails

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef: 09 apr 2022, 18:11
Shrek schreef: 09 apr 2022, 16:18 In andere landen bestaat het al langer, maar nu begint Infrabel ook met het uitrollen van bovenleidingsrails in tunnels. Hier zien we Luik-St Lambert.
20220409_161306.jpg
Dit is van PANDROL zie hun website https://www.pandrol.com/fr/product/syst ... re-rigide/
Het ideale is als je dit systeem hebt met slabtrack (Sonneville) ,(zodat je altijd een vaste afstand hebt) en dit gecombineerd met een "up-lift stop" panto op de krachtvoertuigen.
Tuurlijk eenmaal buiten de tunnel ,moet de de "up-lift stop" ongedaan maken.
In België is er bij mijn weten geen beperking op de panto, het syteem moet in principe net dezelde krachten aankunnen als een klassieke bovenleiding.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Bovenleidingsrails

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 09 apr 2022, 16:18 In andere landen bestaat het al langer, maar nu begint Infrabel ook met het uitrollen van bovenleidingsrails in tunnels. Hier zien we Luik-St Lambert.
20220409_161306.jpg
In België bestond het ook al véél langer in de premetro van de MIVA.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bovenleidingsrails

Bericht door Shrek »

jknockaert schreef: 09 apr 2022, 22:09
Shrek schreef: 09 apr 2022, 16:18 In andere landen bestaat het al langer, maar nu begint Infrabel ook met het uitrollen van bovenleidingsrails in tunnels. Hier zien we Luik-St Lambert.
20220409_161306.jpg
In België bestond het ook al véél langer in de premetro van de MIVA.
Ja uiteraard, maar dat is lightrail he :wink:
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: Bovenleidingsrails

Bericht door Kevin »

Op L24 hangt er sinds kort ook zo'n rail in een van de kokers in Voeren, is alleszins een pak compacter dan de klassieke bovenleiding
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Bovenleidingsrails

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 09 apr 2022, 18:19 Ok, het grote voordeel is dus dat er minder hoogte nodig is; maar dat speelt enkel bij nieuwbouw. Vervanging van bestaande "klassieke" bovenleiding zal dan nog niet voor onmiddellijk zijn.
Niet alleen nieuwbouw. Bij eventuele elektrificatie van L86 kan ik me voorstellen dat het een behoorlijke besparing zou betekenen in de tunnel van Louise-Marie.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Bovenleidingsrails

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 09 apr 2022, 22:07
nighttrain schreef: 09 apr 2022, 18:11
Shrek schreef: 09 apr 2022, 16:18 In andere landen bestaat het al langer, maar nu begint Infrabel ook met het uitrollen van bovenleidingsrails in tunnels. Hier zien we Luik-St Lambert.
20220409_161306.jpg
Dit is van PANDROL zie hun website https://www.pandrol.com/fr/product/syst ... re-rigide/
Het ideale is als je dit systeem hebt met slabtrack (Sonneville) ,(zodat je altijd een vaste afstand hebt) en dit gecombineerd met een "up-lift stop" panto op de krachtvoertuigen.
Tuurlijk eenmaal buiten de tunnel ,moet de de "up-lift stop" ongedaan maken.
In België is er bij mijn weten geen beperking op de panto, het syteem moet in principe net dezelde krachten aankunnen als een klassieke bovenleiding.
Ik denk dat ik me niet goed heb uitgedrukt.
"Up-lift"stop is een systeem in de panto, die de bovenste stand gaat vergrendelen,zodanig dat je altijd de optimale druk en kontakt garandeerd met de "bovenleiding".
Dus wanneer je een zeer stabiele/vaste ondergrond hebt(slab-track) en een zeer stabiele bovenleiding (dus draad zonder tegengewichten) ga je altijd perfecte kontacten hebben,en gaat de panto niet "wippen" en vonken maken. Inderdaad zal er altijd een lichte druk zijn vanuit de panto tegen de bovenleiding.
Dan zal alles perfect 6M...hoogte hebben .
Die vonken zijn in feite altijd kleine beschadigingen van bovenleiding en sleepstukken.
Tuurlijk is dit logischer in een tunnelomgeving waar ballast niet de meest ideale oplossing geeft als "vering" voor de treinen en veel stof geeft.
Eenmaal buiten de tunnel gaat de panto ontgrendelen (manueel of door seinsysteem)om zo het conventionnele bovenleidingsysteem te volgen.Ttz lichte spelingen in de hoogte en de draad die onder spanning(geen electrische spanning) gehouden wordt door de tegengewichten
Maar ook HST lijnen kunnen slabtrack hebben in volle lijn.(HHR lijn heeft 30Km slabtrack in vollle woestijn)
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bovenleidingsrails

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef: 10 apr 2022, 09:21 [

Ik denk dat ik me niet goed heb uitgedrukt.
"Up-lift"stop is een systeem in de panto, die de bovenste stand gaat vergrendelen,zodanig dat je altijd de optimale druk en kontakt garandeerd met de "bovenleiding".

idd ik dacht ook even aan de haak die men op panto's heeft in Nederland voor bruggen zonder bovenleiding

:) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie