Radio

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Remco12
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2022, 14:37

Radio

Bericht door Remco12 »

Hallo iedereen
Weet iemand hoe het staat met het nieuwe project voor de radio's bij Infrabel.
Ik heb gehoord dat men bezig is met een soort 4G radio of zoiets.
Mij dunkt heel gevaarlijk als je je kwetsbaar opstelt ten opzichte van een operator bv ( proximus, orange enz...)
Weet iemand iets

Groeten,

remco12
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Radio

Bericht door Shrek »

De spoorwegen hebben hun eigen netwerk, compleet onafhankelijk van commerciële operatoren door andere frequenties. Dit netwerk heet GSM-R en werkt vandaag op de 2G (edge) standaard. Dit wil men over heel Europa upgraden naar 5G.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Radio

Bericht door HLE18 »

Dat heet FRMCS en is de opvolger van de GSM-R. Geen idee hoever ze er ondertussen mee staan maar het zal zeker vele tientallen jaren duren voor alles aangepast is, analoge radio is zelfs nog niet overal in Europa vervangen.

https://www.nokia.com/networks/industri ... wHEALw_wcB
Remco12
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2022, 14:37

Re: Radio

Bericht door Remco12 »

Beste,

Ik heb het hier niet over GSM-R .Er rijden per dag X aantal treinen rond zonder GSM-R dekkin in bepaalde gebieden. Is toch ook niet zo performant denk ik.
Ik heb het over de gewone nu analoge radio die men wil vervangen door iets anders.
Weet iemand meer??

Groeten,

Remco12
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Radio

Bericht door Shrek »

De analoge radio bestaat al jaren niet meer. GSM-R is trouwens veel performanter dan die radio ooit geweest is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Radio

Bericht door Steven »

Ik neem aan dat hij het over de radios heeft die in vormingen in gebruik zijn om lokale bewegingen/rangeringen toe te staan. Dus dat heeft totaal niets te maken met de gsm-r die al in de stuurpost en zit. Dit valt dus eerder onder portofoons.
Remco12
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2022, 14:37

Re: Radio

Bericht door Remco12 »

Beste,

Ja idd ik heb het over de walkie talkies die onder meer gebruikt worden in de seininrichting, dienst baan, enz...
Weet iemand iets meer over het nakende einde van het analoge tijdperk??
Dit is mijn initiële vraagstelling he.

Groeten,

Remco12
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Radio

Bericht door HLE18 »

Ja die worden vervangen door digitale versie (TETRA). De analoge radio is al enkele jaren afgeschaft maar nu worden ook de vaste posten in de stuurpost van de HLD77 aangepast. Ik spreek dan wel over de radio die NMBS gebruikt voor rangeringen, ik weet niet hoe juist zit bij Infrabel maar ik veronderstel dat die hetzelfde netwerk zullen gebruiken.
Remco12
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2022, 14:37

Re: Radio

Bericht door Remco12 »

Beste,

Kan goed zijn maar NMBS lees Ypto daar heb ik niks mee te maken.
Mijn b-vraagstelling was hoe het zit bij infrabel..
Weer veel grote dingen maar uiteindelijk weinig concreet te horen..

Met vriendelijke groten,

Remco12
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Radio

Bericht door Shrek »

Bij Infrabel worden er al lang GSM-R protofoons gebruikt bij werven hoor. Misschien dat ze nu op één concrete plaats klassieke walkietalkies door die gsm-r vervangen, maar dat is niets speciaal.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Radio

Bericht door 260689 »

In Duitsland gebruik iedereen een mobiele GSM-R. Veiliger om mee te rangeren en te communiceren.
Plaats reactie