Verhoogde Sporen Vlaanderen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Tomstation
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 okt 2021, 18:26

Verhoogde Sporen Vlaanderen

Bericht door Tomstation »

Hallo,
Ik ben geïnteresseerd in verhoogde sporen in Vlaanderen. Ik herinner mij van Berlijn dat de sporen vaak een paar meter hoger lagen dan de straat en dat er telkens restaurants/winkels/tunnels onder het spoor lagen. Dat leek mij een enorme kwaliteit voor de stad.
Wat mij het dichtst in de buurt lijkt te komen is het gedeelte voor Antwerpen-Centraal, omdat het spoor daar ook op die klassieke structuur de stad binnenrijdt, maar er bevinden zich enkel tunnels onder.
Wat vinden jullie van zo'n structuren, kennen jullie zo'n plekken in Vlaanderen (of waar zoiets interessant zou zijn)?
Benieuwd!
spoorwegdromer
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Verhoogde Sporen Vlaanderen

Bericht door ovspotter_be »

Tomstation schreef: 08 mar 2022, 13:13 Hallo,
Ik ben geïnteresseerd in verhoogde sporen in Vlaanderen. Ik herinner mij van Berlijn dat de sporen vaak een paar meter hoger lagen dan de straat en dat er telkens restaurants/winkels/tunnels onder het spoor lagen. Dat leek mij een enorme kwaliteit voor de stad.
Wat mij het dichtst in de buurt lijkt te komen is het gedeelte voor Antwerpen-Centraal, omdat het spoor daar ook op die klassieke structuur de stad binnenrijdt, maar er bevinden zich enkel tunnels onder.
Wat vinden jullie van zo'n structuren, kennen jullie zo'n plekken in Vlaanderen (of waar zoiets interessant zou zijn)?
Benieuwd!
Spoorlijn 25 en 27 tussen Buda en Sint-Katelijne-Waver
Spoorlijn 27B tussen Y Muizen en Y Weerde
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Verhoogde Sporen Vlaanderen

Bericht door Steve »

In en rond de Brusselse Noord-Zuidverbinding heb je dat. Op heel het stuk tussen Brussel-Zuid en Brussel-Kapellekerk heb je onder de sporen een aanschakeling van stations, bus- en tramhaltes, tunnels, een paar winkels en organisaties (bv. Recyclart nabij Kapellekerk) en ook een paar ongebruikte grote zalen waar regelmatig plannen voor worden geopperd (maar aan heel strenge eisen qua brandveiligheid onderworpen zijn). Aan de andere kant heb je dat opnieuw tussen de Kruidtuin en het Noordstation, met in het bijzonder de "Rogierdoorgang" waar meerdere winkels in gevestigd zijn. Helaas wel niet te vergelijken met Berlijn, door de breedte van de talud en de vele donkere hoekjes oogt het niet altijd uitnodigend.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Verhoogde Sporen Vlaanderen

Bericht door jan_olieslagers »

Sporen op een berm zijn er zat, bv. ook in Gent ten oosten van St Pieters, L53 te Kapelle-op-den-Bos enzovoort enzoverder.
Maar winkels of zo in die berm herinner ik me enkel in Antwerpen (traditioneel heette dat daar "de centers" en er zaten vooral winkeltjes van juweliers; treffend afgebeeld in het Kiekeboe-album "Witter dan Wit" ) en aan Brussel-Zuid, al staat de boel daar droevig te verkrotten. Vlak aan de vijfhoek zaten er ooit diensten van de Posterijen, nu staat het al jaren leeg.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Verhoogde Sporen Vlaanderen

Bericht door Ducktape »

Onder L12 tussen Antwerpen-Oost en Schijnpoort zitten er hier en daar ook winkels en verenigingen.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Verhoogde Sporen Vlaanderen

Bericht door TimJ36 »

Steve schreef: 08 mar 2022, 13:34 In en rond de Brusselse Noord-Zuidverbinding heb je dat. Op heel het stuk tussen Brussel-Zuid en Brussel-Kapellekerk heb je onder de sporen een aanschakeling van stations, bus- en tramhaltes, tunnels, een paar winkels en organisaties (bv. Recyclart nabij Kapellekerk) en ook een paar ongebruikte grote zalen waar regelmatig plannen voor worden geopperd (maar aan heel strenge eisen qua brandveiligheid onderworpen zijn). Aan de andere kant heb je dat opnieuw tussen de Kruidtuin en het Noordstation, met in het bijzonder de "Rogierdoorgang" waar meerdere winkels in gevestigd zijn. Helaas wel niet te vergelijken met Berlijn, door de breedte van de talud en de vele donkere hoekjes oogt het niet altijd uitnodigend.
De brandveiligheid mag geen excuus zijn om niets met die winkeltjes te doen, er is heel veel potentieel om er wat van te maken bv. start-ups, een minibibliotheek, een atelier van een lokale kunstenaar, intiatieven genoeg. Maar het probleem is dat er bij de NMBS niemand van wakker ligt: behoorlijk frustrerend.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Verhoogde Sporen Vlaanderen

Bericht door kika »

Je kan het natuurlijk ook andersom doen. Winkels en andere ruimtes bovenop de sporen 8) Antwerpen, Brussel, Luik, er zijn vast nog wat steden. Het is wel duurder natuurlijk. De onderdoorgangen in Berlijn zijn grotendeels wel groter en hoger. In Amsterdam heeft bvb. de Haarlemmer Houttuinen, of parkeerplekken in New York, Isenmarkt in Hamburg. Ook onder wegen zie je vaker zulke dingen: winkels, speeltuinen, markten..., of ook oude viaducten: Viaduc des Arts in Parijs. Heb me laten vertellen dat dat allemaal geen 'Vlaanderen' is :wink:

Ik vrees dat Tim gelijk heeft: het ontbreekt bij NMBS daar aan visie (en samenwerking met lokale gemeenten?) om daar serieus wat van te maken. Onbenutte kansen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verhoogde Sporen Vlaanderen

Bericht door Shrek »

kika schreef: 09 mar 2022, 10:39 Ik vrees dat Tim gelijk heeft: het ontbreekt bij NMBS daar aan visie (en samenwerking met lokale gemeenten?) om daar serieus wat van te maken. Onbenutte kansen.
Kiezen om iets niet te doen kan ook een visie zijn he. De NMBS heeft liever winkels in de stations, waar reizigers er iets aan hebben, dan ergens onder één of andere brug.

Buiten de stations is het trouwens Infrabel dat dit soort zaken beheert, maar ook daar is de visie: niet doen, er zijn andere prioriteiten.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Verhoogde Sporen Vlaanderen

Bericht door kika »

Shrek schreef: 09 mar 2022, 11:46 Buiten de stations is het trouwens Infrabel dat dit soort zaken beheert, maar ook daar is de visie: niet doen, er zijn andere prioriteiten.
Daarom noem ik ook de gemeenten. Die hebben natuurlijk ook hun eigen prioriteiten, maar als je in een buurt aan de slag gaat, moet je zoiets ook meenemen. Daar hoeft helemaal niet veel moeite ingestoken worden vanuit Infrabel, dat is projectwerk en geen jarenlange fulltime job. Er zijn natuurlijk heel wat afdelingen en teams met eigen prioriteiten. Als buitenstaander zie ik ook goed dat er genoeg andere prioriteiten elders zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verhoogde Sporen Vlaanderen

Bericht door Shrek »

kika schreef: 09 mar 2022, 18:01 Daar hoeft helemaal niet veel moeite ingestoken worden vanuit Infrabel, dat is projectwerk en geen jarenlange fulltime job.
Dat er niet veel moeite moet ingestoken worden ga ik even tegenspreken. Er is een enorm verschil tussen een structuur die enkel maar moet dienen om een brug te dragen en een gebouw dat alle modern comfort moet hebben.
Je hebt impact op de ondergrond, de brugstructuur zelf, vochtinsijpeling, trillingen,...
Dat zijn allesbehalve eenvoudige vraagstukken en die vragen allemaal uitgebreide, kostelijke studies. Daarna zit je dan nog eens met een situatie die veel ingewikkelder is dan ervoor (met een huurder, onderhoud van de draagstructuur, wat bij grote werken,...).
Nu kan er natuurlijk wel iets, kijk maar naar de centers in Borgerhout. Maar daar heeft de gemeente via één of ander fonds fors in tussengekomen en is men tevreden met een beperkt comfortniveau van de ruimtes (geen water en sanitair o.a.). Voor lokale vzw's en artiesten die een ruimte nodig hebben is zoiets perfect, maar dat kan je niet verhuren als handelsruimte.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Verhoogde Sporen Vlaanderen

Bericht door jan_olieslagers »

De NMBS heeft liever winkels in de stations
Ha, is het dáárom dat ze al die loketten sluiten, om plaats te maken voor winkels :mrgreen: ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Verhoogde Sporen Vlaanderen

Bericht door Knipex »

Tomstation schreef: 08 mar 2022, 13:13 Ik ben geïnteresseerd in verhoogde sporen in Vlaanderen.
Lijn 21C tussen Bilzen en Genk is bijna volledig op verhoogd talud. Deze lijn heeft geen enkele overweg.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Verhoogde Sporen Vlaanderen

Bericht door Hagelander »

Nu, veel gemeenten weten niet meer hoe ze nog winkelruimte aan de man kunnen brengen in de zin van: leegstand. Hier in Aarschot is meer dan 50% van de aanwezige winkelruimte gewoon leeg. Shoppen op internet is meer en meer de norm geworden, alhoewel dat ik persoonlijk meen dat een winkel met persoonlijk advies en hulp een pak interessanter is. Zolang die persoon in de winkel dan niet tegen je zegt: "dat moet ik nog even op internet bestellen", want dat kan de klant dus ook...
arvooke
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:18

Re: Verhoogde Sporen Vlaanderen

Bericht door arvooke »

Te Gent st pieters onder spoor 12 en 11 kan je enkele ruimtes van de lijn vinden, het tractiestation is al in gebruik voor de trams en men bekijkt nu of men de opstelsporen ook gaat aanleggen.
MarcVD
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2021, 15:23

Re: Verhoogde Sporen Vlaanderen

Bericht door MarcVD »

Van deze drie ben ik zeker :

Lijn 59 in Sint Niklaas en Lokeren
Lijn 89 in Oudenaarde
Lijn 118 tussen Y La Paix en voormalig station Bois du Luc

En ook deze maar niet zo zeker :

Lijn 75 in Waregem en Harelbeke
Lijnen 75 en 89 inrit van Kortrijk
Lijn 66 in Roeselare
Plaats reactie