Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
pieterdas
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2022, 16:32

Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door pieterdas »

Dag allemaal,
Vanuit mijn opleiding HBO Business Innovation doe ik onderzoek naar het fenomeen spoorlopen. Ik heb al een aantal bronnen gevonden die hebben uitgewezen dat dit een relevant en groot probleem is. Zo is 36% van alle treinvertragingen terug te leiden naar spoorlopers (ProRail, n.d.). Ook is het probleem gegroeid, zo waren er in 2015, 2905 spoorlopers en in 2019, 3289 gevallen, een toename van 13%. De kosten zijn ook enorm, zo loopt Nederland jaarlijks 140 tot 175 miljoen euro mis door het fenomeen.
Bron: https://www.prorail.nl/veiligheid/spoorlopen

Nu ben ik benieuwd of jullie ervaringen, kennis en meningen hebben die jullie zouden willen delen. Alles is welkom.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door Steven »

Ik kan je zeggen dat niet alle incidenten gemeld worden. Niet elke spoorlopers zit dus in die statistiek. Op sommige locaties heeft het ook weinig zin. Als er geen camera’s zijn en de mensen lopen enkel over om een stuk weg af te snijden dan is er niemand meer te zien tegen dat er politie ter plaatse is. Zeker op heel landelijk gebied is het verkeer stilleggen voor 1 spoorloper haast als dweilen met de kraan open.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door HLE18 »

Strafste wat ik heb gezien zijn 2 Indiërs die gewoon over het spoor op L60 richting Brussel aan het wandelen waren.

Soms vraag ik mij ook af of ze ook niet sneller de neiging hebben alle treinverkeer onderbreken t.o.v. vroeger misschien alleen snelheid zouden verminderen en claxonneren?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef: 01 feb 2022, 18:16 Strafste wat ik heb gezien [...]
Wat ik zelf vrij straf vond was een paar jaar geleden in Cambron-Casteau, hier al eens beschreven:
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=228484#p228484

Als er op een bepaalde plaats veel spoorlopers zijn, dan moet je altijd kijken naar de achterliggende oorzaak daarvan. Idem als het aantal blijft stijgen. Anders blijft het dweilen met de kraan open.

Groetjes,
Rian
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door DR-fan »

HLE18 schreef: 01 feb 2022, 18:16 Strafste wat ik heb gezien zijn 2 Indiërs die gewoon over het spoor op L60 richting Brussel aan het wandelen waren.

Soms vraag ik mij ook af of ze ook niet sneller de neiging hebben alle treinverkeer onderbreken t.o.v. vroeger misschien alleen snelheid zouden verminderen en claxonneren?
Inderdaad, het begint overdreven te worden. Zo heeft Infrabel vorige zomer alle verkeer op L86 stilgelegd nadat een trein een hond had aangereden. Reden: "de eigenaar zou wel eens in het spoor het kadaver kunnen gaan ophalen". De bestuurder had nochtans duidelijk gemeld dat er geen personen in de buurt waren. Met die redenering zou je beter ineens alle treinverkeer verbieden.

Het heeft waarschijnlijk allemaal te maken met de toegenomen Amerikaanse ziekte om schuldigen - en te vervolgen partijen - te zoeken.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door jan_olieslagers »

Soms vraag ik me af of de diverse spoorbedrijven het probleem niet overroepen.
Door te roepen dat het gevaarlijk is verzorgen ze het eigen imago, "wij zijn bezorgd om de algemene veiligheid".
Door te roepen dat het veel geld kost kunnen ze meer overheidsgeld claimen.

Wat ik er persoonlijk erg aan vind is dat de treinbestuurder maar nooit kan weten of er niet iemand op het laatste moment ineens voor de trein springt - als ik bestuurder was, ik zou beginnen schrik krijgen zodra ik ook maar iemand zag, min of meer in de buurt van mijn spoor.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door JHS2013 »

jan_olieslagers schreef: 02 feb 2022, 10:25 Soms vraag ik me af of de diverse spoorbedrijven het probleem niet overroepen.
Door te roepen dat het gevaarlijk is verzorgen ze het eigen imago, "wij zijn bezorgd om de algemene veiligheid".
Door te roepen dat het veel geld kost kunnen ze meer overheidsgeld claimen.

Wat ik er persoonlijk erg aan vind is dat de treinbestuurder maar nooit kan weten of er niet iemand op het laatste moment ineens voor de trein springt - als ik bestuurder was, ik zou beginnen schrik krijgen zodra ik ook maar iemand zag, min of meer in de buurt van mijn spoor.
Het spoorloperprobleem is niet te onderschatten hoor. De vertragingen die veroorzaakt worden zijn significant. Daarnaast moet vaak de politie of andere hulpdiensten nog tussenkomen (dat kost de maatschappij ook geld).

Voor de bestuurders en ander personeel is het inderdaad ook geen feest. Spoorlopers zijn vaak slecht zichtbaar, zelfs in volle baan. Daardoor zie je ze vaak veel te laat en kan je behoorlijk schrikken. Toevallig gister nog een stel malloten pal naast het spoor die dachten een shortcut te kunnen nemen naar Brussel-Noord via de spoorbedding. De schrik kom je wel weer te boven als het duidelijk is dat er geen aanrijdingsgevaar is maar toch zeer onprettig
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door jan_olieslagers »

Over uw tweede punt zijn we het dus blijkbaar eens. En nogmaals: alle sympathie met de treinbestuurders (v/m/x) die het voorhebben.

Maar dat er grote vertragingen van komen, tussenkomst politie, enzovoort enzoverder, dat komt toch alleen maar door de procedures/regels die het spoorbedrijf zelf heeft ingesteld? Daarover mogen ze niet klagen, vind ik.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door JHS2013 »

Men (niet alleen de spoorwegen) is nou eenmaal verplicht lichamelijk letsel en schade in de mate van het mogelijke te voorkomen. Dat daarbij het verkeer gesperd moet worden kan verschillende oorzaken hebben: de locatie van de personen kan onduidelijk zijn waardoor andere, minder restrictieve, maatregelen nog niet kunnen worden toegepast of omdat de politie de sporen direct moet betreden en ook zij over hun eigen veiligheid moeten waken.

Ik kan me niet voorstellen dat je zou vinden dat we ze maar plat moeten rijden.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door trainlovertje »

JHS2013 schreef: 02 feb 2022, 21:51 Ik kan me niet voorstellen dat je zou vinden dat we ze maar plat moeten rijden.
Niet platrijden, maar voorzichtig rijden. In Oost-Europese landen wordt er helemaal geen rekening gehouden met spoorlopers, want daar steken ze zelfs in de grootste stations gewoon de sporen over. Daar vallen nu ook niet ontzettend veel doden, maar wel meer dan hier uiteraard, want daar zijn nu eenmaal veel meer spoorlopers.
Het preventief volledig oponthouden van alle verkeer vind ik persoonlijk ook echt overshooting in vele situaties.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door DR-fan »

JHS2013 schreef: 02 feb 2022, 21:51 Ik kan me niet voorstellen dat je zou vinden dat we ze maar plat moeten rijden.
Nee, maar het zou al veel helpen als er eenvormiger richtlijnen kwamen. Op sommige blokposten leggen ze onmiddellijk alle verkeer stil, ook al is er geen gevaar (zie mijn vb ivm L86) en op andere plaatsen laten ze eerst 2 treinen bevestigen of er nog iemand loopt vooraleer ze maatregelen nemen.

Wat ook dringend aangepakt moet worden is de bemoeizucht van het SOC - ook al melden de politie of leader Infrabel ter plaatse dat iedereen het spoorwegdomein heeft verlaten, dan nog moeten zij hun akkoord geven terwijl Securail niet eens ter plaatse gaat. Daar wordt soms ook veel te veel tijd mee verloren.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door rvdborgt »

DR-fan schreef: 03 feb 2022, 09:19 Wat ook dringend aangepakt moet worden is de bemoeizucht van het SOC - ook al melden de politie of leader Infrabel ter plaatse dat iedereen het spoorwegdomein heeft verlaten, dan nog moeten zij hun akkoord geven terwijl Securail niet eens ter plaatse gaat. Daar wordt soms ook veel te veel tijd mee verloren.
Wie of wat is SOC? Of heet Securail officieel zo?

Groetjes,
Rian
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door byter »

Security Operations Center.
Zijn eigenlijk de link met de hulpdiensten, Securail, SPC (spoorwegpolitie), ..

Simpel voorbeeld: overweg in groot alarm moeten we SOC altijd inlichten zodat zij de lokale politie op de hoogte brengen.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door TB_worden »

Ik neem aan dat er statistieken bijgehouden worden? Kan men dan niet op die plaatsen waar veel spoorlopers zijn, hekwerk langs het spoor plaatsen? Dat hoeft natuurlijk niet aan weerszijden van de volle 3500 km spoor...
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door CursorX »

TB_worden schreef: 03 feb 2022, 11:55 Ik neem aan dat er statistieken bijgehouden worden? Kan men dan niet op die plaatsen waar veel spoorlopers zijn, hekwerk langs het spoor plaatsen? Dat hoeft natuurlijk niet aan weerszijden van de volle 3500 km spoor...
Denk je echt dat men dit niet doet? :roll:

Maar heel veel wordt er niet gemeld, want als wij als tb elke mens moeten melden die langs het spoor loopt, dan rijdt er morgen geen enkele trein meer.
Plaats reactie