Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door Ducktape »

dentheo schreef: 03 feb 2022, 19:46
Eimai schreef: 03 feb 2022, 18:20 [ Maar geen enkele treinbestuurder wil het op zijn of haar geweten hebben dat die niet belde voor iemand die dan onder de trein van de collega achter je is gesprongen. Dus als we twijfelen dan bellen we het door, of geven we alarm als we denken gevaar te zien.
En mag je volgende collega dan doorbellen om te zeggen "ik zie niks".. hier op lijn 12 moest dat blijkbaar "anderhalf uur" duren, volgens NMBS !
Het is niet NMBS die dat op zijn eentje beslist natuurlijk. De hulpdiensten spelen hier een veel grotere rol in. Zij moeten eerst een "zoektocht" doen vooraleer ze de sporen terug vrijgeven aan normale snelheid.

Persoonlijk voorbeeld van enkele weken terug: S1 Mechelen-Antwerpen op een weekendavond, vlak na het vertrek in Duffel kregen mijn leerling en ik (leerling reed) een alarm binnen voor een persoon langs het spoor in ... Duffel. We stonden stil ongeveer 100m voorbij het perron en mochten ons dus niet meer verplaatsen. Enkele minuten later stroomden de hulpdiensten toe, voornamelijk de brandweer (aangezien zij letterlijk naast het spoor zitten daar zijn zij direct ter plaatse) maar ook een ambulance/MUG en een aantal politiecombi's. Hun zoektocht was gefocust op een brug ongeveer 50m verder van waar wij stil stonden. We zagen heel de tijd zaklampen heen en weer gaan + het zoeklicht van de combi's. Nadat ze daar "klaar" waren gingen ze het spoor af in de beide richtingen, om toch maar zeker te zijn dat er niemand zich in de boskes verstopt om dan bij de eerste passerende trein op volle snelheid hun poging te wagen. Uiteindelijk hebben we daar iets meer dan een half uur gestaan, voor we opnieuw mochten vertrekken.

De melding van deze persoon (die we voor alle duidelijkheid dus nooit gezien hebben) kwam van een 3de, geen bestuurder. Het alarm werd verzonden vanop het seinhuis.

Liever een half uur het verkeer onderbreken, dan te denken dat het wel "ok" zal zijn om dan te zien dat er iemand aangereden werd, want dan zit je met onderbrekingen van minstens 3 uur en een hele hoop menselijk leed en potentiële trauma's.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door dentheo »

Ducktape schreef: 03 feb 2022, 20:06
dentheo schreef: 03 feb 2022, 19:46
Eimai schreef: 03 feb 2022, 18:20 [ Maar geen enkele treinbestuurder wil het op zijn of haar geweten hebben dat die niet belde voor iemand die dan onder de trein van de collega achter je is gesprongen. Dus als we twijfelen dan bellen we het door, of geven we alarm als we denken gevaar te zien.
En mag je volgende collega dan doorbellen om te zeggen "ik zie niks".. hier op lijn 12 moest dat blijkbaar "anderhalf uur" duren, volgens NMBS !
Het is niet NMBS die dat op zijn eentje beslist natuurlijk. De hulpdiensten spelen hier een veel grotere rol in. Zij moeten eerst een "zoektocht" doen vooraleer ze de sporen terug vrijgeven aan normale snelheid.....
Hier was niets noppes gebeurd.... toch anderhalf uur tussen Wildert en Kalmthout ! De dienstregeling zat 4 uur in ne knoop.
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door Eimai »

dentheo schreef: 03 feb 2022, 21:12Hier was niets noppes gebeurd.... toch anderhalf uur tussen Wildert en Kalmthout ! De dienstregeling zat 4 uur in ne knoop.
Het is best wel al voorgevallen dat ze een uur aan het zoeken zijn naar iemand en niet vinden, dan de eerste treinen voorzichtig laten rijden en dan na een tijd zeggen van, die zal ondertussen dan wel weg zijn met al de mensen in de buurt die aan het zoeken zijn, we vinden echt niemand, en dan als het verkeer terug normaal wordt hervat die persoon toch nog onder een trein springt daar. Je kan het nooit zeker weten tot je de persoon gevonden hebt en het zal altijd een inschatting blijven van iedereen ter plekke en er gebeurt wel eens een foute inschatting, dat kan je niet vermijden. Maar als er echt sterke aanwijzingen zijn dat iemand wil springen zijn ze niet zo happig om snel de treinen weer normaal te laten rijden zo lang ze die niet vinden.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door DR-fan »

Ducktape schreef: 03 feb 2022, 20:06 Persoonlijk voorbeeld van enkele weken terug: S1 Mechelen-Antwerpen op een weekendavond, vlak na het vertrek in Duffel kregen mijn leerling en ik (leerling reed) een alarm binnen voor een persoon langs het spoor in ... Duffel. We stonden stil ongeveer 100m voorbij het perron en mochten ons dus niet meer verplaatsen. Enkele minuten later stroomden de hulpdiensten toe, voornamelijk de brandweer (aangezien zij letterlijk naast het spoor zitten daar zijn zij direct ter plaatse) maar ook een ambulance/MUG en een aantal politiecombi's. Hun zoektocht was gefocust op een brug ongeveer 50m verder van waar wij stil stonden. We zagen heel de tijd zaklampen heen en weer gaan + het zoeklicht van de combi's. Nadat ze daar "klaar" waren gingen ze het spoor af in de beide richtingen, om toch maar zeker te zijn dat er niemand zich in de boskes verstopt om dan bij de eerste passerende trein op volle snelheid hun poging te wagen. Uiteindelijk hebben we daar iets meer dan een half uur gestaan, voor we opnieuw mochten vertrekken.

De melding van deze persoon (die we voor alle duidelijkheid dus nooit gezien hebben) kwam van een 3de, geen bestuurder. Het alarm werd verzonden vanop het seinhuis.

Liever een half uur het verkeer onderbreken, dan te denken dat het wel "ok" zal zijn om dan te zien dat er iemand aangereden werd, want dan zit je met onderbrekingen van minstens 3 uur en een hele hoop menselijk leed en potentiële trauma's.
Daar was toen wel degelijk iemand met zelfmoordneigingen aan het toezicht ontsnapt en op de brug gesignaleerd. Duffel is dan ook een hotspot.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door DR-fan »

dentheo schreef: 03 feb 2022, 15:21 Het effect van spoorlopers "in de statistieken" is toegenomen, of het in werkelijkheid ook is toegenomen betwijfel ik .
De instelling van de machinisten is echter ook sterk veranderd en in plaats van hun vuist op te steken, zoals vroeger. Nu gaan ze bellen en hun collega's anderhalf uur traag rijden....
Inderdaad. Begin januari een uur geen treinverkeer tussen Schellebelle en Dendermonde omdat een tiener thv Schoonaarde "naast het spoor liep". Voor wie de streek niet kent: daar loopt een veldweg naast het spoor die populair is bij wandelaars en fietsers - en ja: een openbare weg :roll:
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 03 feb 2022, 17:33 Overigens heb ik zelf niet zo lang geleden een grappige maar toch ook ietwat bizarre ervaring gehad aangaande zelfmoordneigingen: ik was nogal ruim op tijd voor mijn S9 van 08:05 in Kortenberg (het moet in januari 2022 geweest zijn, of misschien december 2021, toen reed die nog...) zo ruim dat ik er al stond toen de S2 van 07:58 aankwam en terug vertrok. Ik liep me daar behoorlijk te vervelen, en ging eventjes op L36N kijken naar de aangekondigde trein in doortocht - hij maakte te weinig lawaai om zo'n vervelende jankende break te zijn - toen ik werd aangeklampt door een dametje die me kennelijk verdacht van zelfmoordneigingen, en behoorlijk hevig te keer ging. Eerst vertelde ze me dat het leven zo mooi is - wat ik graag onderschreef :) - maar toen ik haar met enige aandrang verzocht me met rust te laten begon ze zelfs aan mijn arm te trekken, wat ik toch wel heel erg opdringerig vond. Ze ging toen zelfs de TBG van de S2 aanspreken, die warempel zijn trein eventjes liet wachten voor een korte woordenwisseling met me. Deze goede man kon ik gelukkig beter overtuigen dat alles best okee met me was en is... ik heb hem dan ook welgemeend bedankt voor zijn bezorgdheid.
Jaren terug stond ik langs L12 te fotograferen toen ik vanuit een tuintje aan de andere zijde van de lijn werd aangesproken door een bezorgde dame die me vroeg of ik onder een trein ging springen - ze had dat niet graag achter haar tuin. Ergens anders was geen probleem blijkbaar :lol:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door overweg13 »

Eigenlijk gaat er geen dag voorbij of spoorlopers ontwrichten vaak langere tijd het spoorverkeer. Blijkbaar wordt er een vrij rigoureuze politiek gevoerd waarbij het verkeer na elke melding van spoorlopers wordt gehinderd, om het zacht uit te drukken.

Ik heb daar toch wel wat bedenkingen bij.

1. Ondanks de strenge aanpak gaat er ook geen week voorbij zonder - eufemistisch - een of meerdere aanrijdingen. Er zijn zelfs gekende zwarte punten waar net nog iets meer mensen onder de trein springen dan elders. Mijn bedenking: schiet die strenge aanpak dan zijn doel niet voorbij? Hoeveel mensenlevens worden er door gered? En daarbij aansluitend mijn 2de bedenking:

2. Het zal ongetwijfeld nog nooit onderzocht zijn, maar hoeveel van de gespotte spoorlopers hebben inderdaad zelfmoordplannen? M.a.w. hoe vaak gaat het niet gewoon om vnl. jongeren die een kortere weg zoeken, een geheim plekje willen, mensen die bij gebrek aan alternatief de sporen kruisen en die al bij al weinig kans lopen om aangereden te worden?

De gevolgen van de gevolgde politiek zijn in mijn ogen buiten proportie als je dit allemaal in rekening brengt. En nee, ik vind niet dat je helemaal niets moet doen, want ik wil betrokken treinbestuurders niet met een trauma opzadelen. Ik vraag me alleen af of het niet anders kan.
Met vriendelijke groet

overweg13
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie

Bericht door TB_worden »

Ik heb deze week ook spoorgelopen :o

Tijdens een wandeling in Bokrijk kwam ik tot mijn grote verbazing bij een bewaakte voetgangersoversteek (overpad in het jargon, blijkbaar) op lijn 21. Ik wist niet eens dat dat bestond.

Net op het moment dat ik ter hoogte van het overpad kwam, hoorde ik de bel rinkelen van een overweg verderop, quasi direct gevolgd door die van het overpad. Even gewacht - logisch - en dan een passerende MS96 van de IC03 zien voorbij denderen.

Toch wel indrukwekkend, zo'n passerende trein als je op de grond naast het spoor staat.
Plaats reactie