Onkruidverdelging

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Onkruidverdelging

Bericht door overweg13 »

DDT is een insecticide. Kleine anekdote: lang voor men wist hoe schadelijk DDT was en in de tijd dat mijn grootouders nog een varken kweekten voor eigen gebruik, had mij grootmoeder de gewoonte om op de rug van het varken DDT te strooien, want dat hield het dier lekker insectenvrij. Ongetwijfeld moet een deel van die DDT vandaag na meer dan 60 jaar nog in mij te vinden zijn.
Wat er voor glyfosaat (Roundup) gebruikt werd, weet ik eigenlijk niet meer. Er bestonden zeker al selectieve bestrijdingsmiddelen die bijvoorbeeld het gras spaarden en alle andere planten vernietigden. Ik denk trouwens nog altijd dat die veel schadelijker waren/zijn dan roundup.
Met vriendelijke groet

overweg13
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Onkruidverdelging

Bericht door rdv »

dubbel
Laatst gewijzigd door rdv op 29 nov 2021, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Onkruidverdelging

Bericht door rdv »

overweg13 schreef: 29 nov 2021, 19:47 DDT is een insecticide.
Natuurlijk :oops:

Ik zal mijn vraag herformuleren: hoe deed men de onkruisbetrijding voor er chemische bestrijdingsmiddelen waren?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Onkruidverdelging

Bericht door overweg13 »

Handmatig wieden, met de losse hand, sikkel of zeis. Maar dat is natuurlijk geen antwoord op de vraag hoe men spoorlijnen onkruidvrij hield of maakte. Nog maar eens een anekdote: toen ik nog langs de spoorweg (overweg13! 1955-1967) woonde, kwam er ook al een onkruidvrij langs, tot grote ergernis van mijn ouders die niet zelden een deel van hun bloementuin zagen vernietigen. Men spoot met een product dat de planten direct vernietigde, als ik het juist heb op basis van zwavel. Het was precies om die erg schadelijke producten te vervangen dat het milieuvriendelijke glyfosaat werd ingevoerd.
Met vriendelijke groet

overweg13
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Onkruidverdelging

Bericht door pietje »

overweg13 schreef: 29 nov 2021, 17:33 Eigenlijk bestaat zo een alternatief, op basis van pelargonzuur en maleïnehydrazide. Ik heb de indruk dat het de plant sneller doet afsterven dan glyfosaat maar dat de werking minder lang duurt. Bij AVEVE werd het verkocht als Ultima en het kreeg het label eco mee. Eco of niet, ik kan het niet gebruiken want het irriteert mijn neus en keel. Ik weet dus niet of dit een bruikbaar alternatief zou zijn als de sproeitrein dezelfde reacties veroorzaakt bij een deel van de reizigers.
Onder de merknaam Roundup wordt intussen ook onkruidverdelger verkocht op basis van pelargonzuur.
Het grote verschil met glyfosaat is dat deze laatste ook de wortels mee vernietigt terwijl het alternatief enkel de structuur van de bladeren vernietigen waardoor deze snel verdorren, maar voor de meeste onkruiden is dat onvoldoende om ook de wortels te vernielen. Hierdoor is het maar een kwestie van enkele weken voor ze terug in hun oude "glorie" hersteld zijn.
De keer dat ik zo'n eco herbicide op basis van pelargonzuur gebruikt heb, vond ik vooral dat het een erg penetrante geur afgaf gedurende meerdere weken. Ook waarschuwen milieuverenigingen ervoor dat dit zuur ook schadelijk is als het in het oppervlaktewater terecht komt.

Feit blijft dus dat er over de glyfosaat-alternatieven weinig zekerheid zijn dat ze in totaal minder schade veroorzaken, want alles is nogal "mogelijks"
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Onkruidverdelging

Bericht door overweg13 »

Voor alle duidelijkheid, ik ben zelf lid van Greenpeace, WWF, Natuurpunt, Velt etc. maar dat weerhoudt er me niet van veel van hun op- en aanmerkingen met de nodige scepsis te benaderen. Die groene jongens lijken wat op nieuwe katholieken, beladen met de erfzonde, waar ze dan hun hele leven boete moeten voor doen. Telkens als een product uitgerangeerd is, is het wachten op iets nieuws en dan zijn ze er als de kippen bij om ook de nieuwigheid weer in een slecht daglicht te zetten. De argeloze gelover wordt op die manier voortdurend met gewetensproblemen opgezadeld en soms lijkt het erop dat het de natuurminnenden vooral daar om te doen is. Ik heb voor mezelf allang uitgemaakt dat leven (of het nu menselijk, dierlijk of plantaardig is) altijd bijdraagt tot het verknoeien van onze planeet. Het komt erop aan om zelf bewust grenzen te leggen.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Onkruidverdelging

Bericht door jan_olieslagers »

Pfieeuw! Dat had ik niet schoonder kunnen gezegd hebben, het is wel helemaal mijn opvatting, eveneens. Proficiat!

(alleen vergeet ge de groene meisjes te vermelden +: )
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Onkruidverdelging

Bericht door Paul »

overweg13 schreef: 30 nov 2021, 14:46Die groene jongens lijken wat op nieuwe katholieken, beladen met de erfzonde, waar ze dan hun hele leven boete moeten voor doen.
Dat lijkt me eerder iets voor strenge calvinisten dan voor katholieken, maar goed.... Omnis comparatio claudicat, zoals je zelf al eens geschreven hebt geloof ik :wink:

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Onkruidverdelging

Bericht door pietje »

overweg13 schreef: 30 nov 2021, 14:46 Voor alle duidelijkheid, ik ben zelf lid van Greenpeace, WWF, Natuurpunt, Velt etc. maar dat weerhoudt er me niet van veel van hun op- en aanmerkingen met de nodige scepsis te benaderen. Die groene jongens lijken wat op nieuwe katholieken, beladen met de erfzonde, waar ze dan hun hele leven boete moeten voor doen. Telkens als een product uitgerangeerd is, is het wachten op iets nieuws en dan zijn ze er als de kippen bij om ook de nieuwigheid weer in een slecht daglicht te zetten. De argeloze gelover wordt op die manier voortdurend met gewetensproblemen opgezadeld en soms lijkt het erop dat het de natuurminnenden vooral daar om te doen is. Ik heb voor mezelf allang uitgemaakt dat leven (of het nu menselijk, dierlijk of plantaardig is) altijd bijdraagt tot het verknoeien van onze planeet. Het komt erop aan om zelf bewust grenzen te leggen.
Hier ben ik het grotendeels mee eens, maar voor mij is het een tijdje geleden wel een reden geweest om, na lang twijfelen, mijn lidmaatschap bij enkele van deze verenigingen op te zeggen.
Als 6-jarige had ik al een poster boven mijn bed hangen "Help de zeehondjes overleven" (sommigen weten nu ineens hoe oud ik ben ;-) )
Daar sta ik nog steeds 100% achter, maar het eco-fundamentalisme van sommigen, heeft mij een afkeer doen krijgen van de groene beweging, maar niet van hun oorspronkelijke gedachtengoed.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Onkruidverdelging

Bericht door Bordensteker »

Shrek schreef: 26 nov 2021, 15:32
rdv schreef: 26 nov 2021, 15:17 Dankuwel Shrek.
Wat wordt er gedempt door het ballast? Geluid? Schokken? ...?
Ik dacht dat ballast diende om de dwarsliggers op hun plaats te houden, verkeerd dus.

Maar wat dan met rails op beton, dat dempt of geleidt toch helemaal niet meer?
Ballast moet de trillingen en schokken dempen. Het houdt de dwarsliggers inderdaad op hun plaats, maar met een zekere verende werking. Op het eerste zicht ziet dat er allemaal heel vast uit, maar als je er een kracht van enkele tientallen tonnen op zet wordt een ballastbed iets beweeglijk.
Rails op beton hebben dat effect veel minder, dat gebruikt Infrabel dan ook enkel voor sporen met lagere snelheden (enkele andere landen gebruiken beton ook voor hogere snelheden, maar dat levert problemen op).
Op Antwerpen Noord moest ik als rangeerbestuurder naar de geparkeerde 77 vaak een flink eindje gaan over een stuk terrein met alleen ballast, zonder een echt dienstpad van porfier (de zeer fijnkorrelige steenslag). In de parkeerbundel N bij het depot liggen keurige looppaden, maar bij blok G9H9 aan de westelijke kop van de bundel C2 staan er bij de shiftwissel altijd meerdere locs geparkeerd waar er geen looppaden naartoe zijn. Dat is op de spoortjes op de plek van de nooit echt gerealiseerde afzonderlijke vertrekbundel C3, waar men later enkele kopsporen van de C2 gemaakt heeft.
En ik spreek over de jaren 2008-2014. Rail transport rulez, but time flies!

Als je daar in de nacht of de vroege stapte bij vriezend weer, dan was het telkens weer een verrassing als het ballastbed ineens keihard aan je voeten aanvoelde. Alsof je op een onverdachte ijsvloer van minstens 10 cm dikte liep. Zoals waar ik vorige eeuw een keer met mijn wagen op ben gaan rijden over een stijfbevroren polderringvaartgracht! Mijn broer stond op de oever plaatsvervangende doodsangsten uit, maar ik had te voet eerst wel de aanzienlijke ijsdikte van het nog heldere ijs (er was daar toen nog niemand aan het schaatsen) beoordeeld aan de hand van zichtbare breukvlakken, en het ijs gaf geen krimp; ik wist na wat leuke slip- en glijpartijen ook nog zelf terug de toch iets hogere graskant op te rijden, achteruit met een aanloopje en de lichte achterkant van de wagen eerst.

Van de niet meegevende gracht terug naar ’t Noord.
Kennelijk raken de ballaststenen van een onbeschut vormingsstation bij vochtig helder vriezend weer (ruitenkrabweer) tot enige diepte aan elkaar vastgevroren, en is er dus bij normaal niet-vriezend weer zelfs onder een op dienstbotten voetstampende mens een (normaal niet opvallende) licht verende werking doordat de stenen van de ballast lichtjes ten opzichte van elkaar kunnen bewegen.
Ik denk dat dat ook deels verklaart hoe een ballastbed veroudert: de stenen komen al verslijtend (ttz onder bonkende treinen) geleidelijk steeds knusser tegen elkaar aan te liggen, en een keer flink opschudden doet wonderen.

U kunt zich nu meteen wel voorstellen dat rangeerders die onder de buffers door bukkend afwisselend over nat-gladde of bevroren dwarsliggers gaan en daarbij op het vaak onregelmatig liggend struikelbed van ballast bij vriezend weer geen gemakkelijk werk hebben! Op ’t Noord krijg je daar beslist groot ontzag voor.

Zo. Na deze informeel informatieve zijstamp maar gauw weer terug naar het vormvaste onderwerp.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Onkruidverdelging

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 29 nov 2021, 08:13 Zou je de planten met infrarood of laser niet kunnen verschroeien? Kost natuurlijk wel relatief veel energie.
Infrabel staat open voor alle oplossingen, als je iets kan maken dat werkt krijg je het sowieso verkocht aan infrabeheerders in heel Europa.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Onkruidverdelging

Bericht door FLV-FGSP »

Infrabel doet een uitgebreide test met een heetwatertrein:
https://press.infrabel.be/de-heetwatert ... erminderen
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Onkruidverdelging

Bericht door Klassiekje »

FLV-FGSP schreef: 20 jun 2022, 17:17 Infrabel doet een uitgebreide test met een heetwatertrein:
https://press.infrabel.be/de-heetwatert ... erminderen
Die heb ik al een paar keer gezien in Welkenraedt. Ik dacht al dat het hiermee iets te maken had.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Onkruidverdelging

Bericht door jan_olieslagers »

Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Onkruidverdelging

Bericht door TB_worden »

De laatste tijd staat het onkruid behoorlijk hoog in Genk, vooral op het minst gebruikte spoor 3.

Maar ik moet bekennen dat ik het wel wat vind hebben, lijkt wel een tramspoor in de stad :)
Plaats reactie