investeringsplan overheid

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

investeringsplan overheid

Bericht door joverwimp »

Er wordt een miljard euro verdeeld over drie jaar. Een kwart daarvan gaat naar de spoorwegen:
181 miljoen euro naar de uitbouw van het goederenvervoer, wat ertoe moet leiden dat bedrijven minder vaak een beroep doen op vrachtwagens om goederen te transporteren.
42 miljoen naar verbeteringen aan de lijn tussen Brussel en Luxemburg
27 miljoen naar het toegankelijker maken van de stations
Volgend jaar gaat het over 200 miljoen euro, in 2023 over 350 miljoen en in 2024 over 450 miljoen

Dit pakket komt boven op de 1,25 miljard euro aan federale investeringen die via het Europese relanceplan gebeuren.
Los van het investeringsplan trekt de overheid ook nog 2 miljoen per jaar uit voor de ondersteuning van nachttreinen. De prijs om ’s nachts over het spoor te mogen rijden wordt verminderd voor het passagiersvervoer.
(uit: www.tijd.be/politiek-economie/belgie/fe ... 5304963611)
wbrm
Berichten: 406
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: investeringsplan overheid

Bericht door wbrm »

Als men spreekt over nachttreinen bedoelt men hier nationale of gaat het over de ondersteuning van internationale (slaap)treinen à la Nightjet?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: investeringsplan overheid

Bericht door Steven »

Dan gaat het over internationale nachttreinen. Jammer genoeg nog geen nachtnet in België.
wbrm
Berichten: 406
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: investeringsplan overheid

Bericht door wbrm »

Ik zit eerder te wachten op internationale nachttreinen dan nachttreinen op korte afstand maar ben er niet tegen hoor :lol:
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: investeringsplan overheid

Bericht door joverwimp »

Het betreft wel degelijk internationale lijnen: www.bruzz.be/mobiliteit/twee-miljoen-vo ... 2021-10-14
De federale regering maakt volgend jaar 2 miljoen euro vrij als steun voor spoorwegmaatschappijen die de stap willen zetten naar het aanbieden van een nachttrein. Dat meldt minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) donderdag. De investering moet van Brussel een Europese nachttreinhub maken.

Gilkinet wil van ons land een hub voor nachttreinen maken. Een belangrijke hinderpaal voor de heropleving van nachttreinen, is de investering die daarbij komt kijken, in afwachting van de uitbouw van een trouw reizigersaantal. De 2 miljoen euro moet een duw in de rug zijn.

De groene minister pleit er intussen bij de Europese Commissie voor de regels rond staatssteun te versoepelen, ook voor internationale treinen en nachttreinen. "Europa heeft mooie ambities in de Green Deal, en die ambitie moet nu vertaald worden in concrete acties. Daarom moet er dringend een eind komen aan de oneerlijke concurrentie tussen internationale treinen en vliegtuigen, zeker voor heel korte afstanden", luidt het.

De steun voor de nachttrein moet mee helpen de uitstoot van broeikasgassen te doen dalen. Zoals bekend mikt de regering tegen 2030 op een daling van die uitstoot met 55 procent, om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. Mobiliteit is in ons land verantwoordelijk voor een derde van de broeikasgasuitstoot.

'Te weinig'
Back on Track Belgium, een actiegroep die zich inzet voor nachttreinen, zegt in een reactie blij te zijn dat de federale regering "onze verzuchtingen en deze problematiek au sérieux neemt," maar hekelt het schamele bedrag dat ze vrijmaakt. "Wij weten ook dat de budgettaire middelen beperkt zijn maar 2 miljoen euro per jaar - dat is nog geen 5.500 euro per dag - lijkt ons wel heel weinig."

Daarom wil de organisatie in gesprek gaan met Gilkinet. De actiegroep wijst erop dat spoorwegmaatschappijen die nachttreinen inleggen, amper moeten investeren in infrastructuur. "Vijfentwintig jaar geleden doorkruisten meer dan tweehonderd nachttreinen elke nacht Europa. Reken daar nog eens een kleine honderdtal nationale nachttreinen bij. Nu rijden er nog een dikke twintigtal internationale nachttreinen op een infrastructuur die er, ten opzichte van twintig jaar geleden, nochtans op vooruit is gegaan," luidt het.

"De enige investering die moet gebeuren is op vlak van comfortabel en modern rollend materieel en - vooral - goede wil en een deftig economisch kader." (maar dat is problematisch : ww.bruzz.be/mobiliteit/zonder-nieuw-materieel-houden-nachttreinen-geen-grond-2021-06-26)
wilrijkenaar2610
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jan 2020, 12:54

Re: investeringsplan overheid

Bericht door wilrijkenaar2610 »

Heeft iemand enig idee hoe het geld voor Brussel- Luxemburg concreet zal worden gebruikt?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: investeringsplan overheid

Bericht door Shrek »

joverwimp schreef: 15 okt 2021, 11:18 "De enige investering die moet gebeuren is op vlak van comfortabel en modern rollend materieel en - vooral - goede wil en een deftig economisch kader."
Dat is zeker niet waar. Als je snachts meer spoorlijnen dan enkel de goederenassen wilt open hebben zal dit ervoor zorgen dat spoorwerken en onderhoud veel minder efficiënt ingepland gaan kunnen worden. Ik hoop dat ze met deze grote extra kost ook rekening houden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: investeringsplan overheid

Bericht door Steven »

Dat lukte 20-25 jaar geleden ook om die treinen te laten rijden. Je hebt trouwens niet alle lijnen van een land nodig voor die slaaptreinen. Voor België zijn dat zelfs weinig of geen nachtelijke uren aangezien die slaaptreinen voor middernacht het land uit zijn en zelden voor 5u terug België binnenkomen. Het is dus niet dat je een hele nacht alle lijnen van België gaat belasten met een trein. Zelfs al zouden het er zes zijn in verschillende richtingen is dat goed te regelen. Ons net verkeerd in een betere staat dan dat het 2 decennia terug was. We bezitten heel wat vernieuwde infrastructuur dus inderdaad daar is geen investering nodig in België. Andere landen moeten misschien sommige lijnen volledig vernieuwen/moderniseren. Ik denk dat de enige lijnen die nog niet volledig ok is de lijn 162 is. Maar ook dat project kent zijn einddatum denk ik zo.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: investeringsplan overheid

Bericht door Shrek »

Als het enkel gaat over treinen met aankomst/vertrek in België is er inderdaad geen probleem. Maar treinen die midden in de nacht ons land moeten doorkruisen en dit niet via één van de goederenassen doen vormen wel een heel groot probleem. Laten we dus hopen dat Brussel inderdaad het grote vertrek/aankomstpunt van die treinen wordt maar dat er geen stops midden in de nacht in ons land zijn.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: investeringsplan overheid

Bericht door groentje »

Daarom zorg je voor dienstregelingen met buffertijd en alternatieve routes. Bij onverwachte storingen deden we dat ook al, hoor (denk aan de oude Parijs-Berlijn die na een seinstoring in Leuven via Hasselt is moeten rijden).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: investeringsplan overheid

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 15 okt 2021, 17:39 Daarom zorg je voor dienstregelingen met buffertijd en alternatieve routes. Bij onverwachte storingen deden we dat ook al, hoor (denk aan de oude Parijs-Berlijn die na een seinstoring in Leuven via Hasselt is moeten rijden).
Die alternatieve routes zijn de laatste jaren grondig uitgewerkt voor alle goederenassen en dat was al een geweldig ingewikkelde puzzel om alle werkzaamheden in te passen, sommige werven hebben er zelfs vertraging door opgelopen.
Als daar nog meer lijnen bijkomen om ook op andere assen een zeker pad te kunnen garanderen zal het enkel nog langer duren om bepaalde werken te kunnen uitvoeren, of zullen er nog meer weekends met grote buitendienststellingen nodig zijn.

Dan komt natuurlijk de vraag boven of het wel een goed idee is om duizenden reizigers overdag te hinderen om toch maar die paar honderd mensen op een nachttrein te kunnen vervoeren.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: investeringsplan overheid

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 16 okt 2021, 16:27 Die alternatieve routes zijn de laatste jaren grondig uitgewerkt voor alle goederenassen en dat was al een geweldig ingewikkelde puzzel om alle werkzaamheden in te passen, sommige werven hebben er zelfs vertraging door opgelopen.
Als daar nog meer lijnen bijkomen om ook op andere assen een zeker pad te kunnen garanderen zal het enkel nog langer duren om bepaalde werken te kunnen uitvoeren, of zullen er nog meer weekends met grote buitendienststellingen nodig zijn.

Dan komt natuurlijk de vraag boven of het wel een goed idee is om duizenden reizigers overdag te hinderen om toch maar die paar honderd mensen op een nachttrein te kunnen vervoeren.
Zo'n afweging hoort thuis bij de toekenning van de paden en moet niet vooraf al maken. Het niet toekennen van paden kan natuurlijk wel leiden tot een overbelastverklaring, met de daarbij horende verplichtingen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: investeringsplan overheid

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 16 okt 2021, 18:01 Zo'n afweging hoort thuis bij de toekenning van de paden en moet niet vooraf al maken. Het niet toekennen van paden kan natuurlijk wel leiden tot een overbelastverklaring, met de daarbij horende verplichtingen.
Neen, zo werkt het totaal niet.
Voor de goederenassen is de vraag heel fluctuerend en wil Infrabel ook nog dagen/weken/maanden voor de dag van uitvoering rijpaden kunnen verkopen. De enige manier om dat te kunnen waarmaken is om te zorgen dat er elke nacht, 365 dagen per jaar, vrije corridors zijn op de goederenassen. Zelfs als er geen enkel rijpad verkocht is worden deze vrijgehouden, de rijpaden worden later alsnog ingevuld.
Als men niet op deze manier zou werken en enkel naar lang op voorhand aangevraagde rijpaden zou kijken om werken in te plannen zouden er gedurende lange periodes in het jaar geen goederentreinen kunnen rijden die geen 2 jaar op voorhand hun rijpad gekocht hebben.
Infrabel heeft het corridorsysteem uitgewerkt om tegemoet te komen aan concrete vragen van de klanten. Zo'n klantgerichte werkwijze staat natuurlijk mijlenver van een papieren droomwereld met "niet-toekenningen "en "overbelastverklaringen".
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: investeringsplan overheid

Bericht door BlackEagle »

Voor alle internationale assen vanuit Brussel naar het buitenland heb je toch minstens twee spoorlijnen beschikbaar:
- NL-Antwerpen: L12 en L4
- Antwerpen-Brussel: Vier sporen L25-27 en een alternatieve route via Lier-Aarschot-Leuven
- Brussel-Leuven: Vier sporen L36
- Leuven-Luik: L36 en L2
- Luik-DE: L37 en L3
- Voor de hele trek Brussel-Aken ook nog een alternatieve route via Aarschot-Hasselt-Tongeren-Montzen
- Brussel-Lille-FR: L94 en L1 en de oude route via Bergen
- Brussel-Namen-Luxemburg: L161/162 en de parallelle goederenroute (L140, L144, L166/L165)

Het moet toch mogelijk zijn om daar de werven te coördineren zodat steeds één van de routes beschikbaar is.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: investeringsplan overheid

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 17 okt 2021, 00:49
rvdborgt schreef: 16 okt 2021, 18:01 Zo'n afweging hoort thuis bij de toekenning van de paden en moet niet vooraf al maken. Het niet toekennen van paden kan natuurlijk wel leiden tot een overbelastverklaring, met de daarbij horende verplichtingen.
Neen, zo werkt het totaal niet.
Voor de goederenassen is de vraag heel fluctuerend en wil Infrabel ook nog dagen/weken/maanden voor de dag van uitvoering rijpaden kunnen verkopen. De enige manier om dat te kunnen waarmaken is om te zorgen dat er elke nacht, 365 dagen per jaar, vrije corridors zijn op de goederenassen. Zelfs als er geen enkel rijpad verkocht is worden deze vrijgehouden, de rijpaden worden later alsnog ingevuld.
Als men niet op deze manier zou werken en enkel naar lang op voorhand aangevraagde rijpaden zou kijken om werken in te plannen zouden er gedurende lange periodes in het jaar geen goederentreinen kunnen rijden die geen 2 jaar op voorhand hun rijpad gekocht hebben.
Infrabel heeft het corridorsysteem uitgewerkt om tegemoet te komen aan concrete vragen van de klanten.
Andere klanten, andere behoeften. Zo'n corridoraanpak werkt blijkbaar goed voor het goederenvervoer. Maar wat als er nu iemand midden in de nacht een nachttrein met reizigers wil rijden? Die vraagt dus wel een pad aan voor de jaardienstregeling, dat dan in principe samen met die goederencorridors en de werkzaamheden moet worden ingepast. Van te voren al beslissen dat je zo'n extra pad niet wilt, dat kan niet.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie