Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
ov_wijzer
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 mar 2016, 08:15

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door ov_wijzer »

L287 naar Ghislenghien is inmiddels buiten dienst gesteld.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door Tim »

ov_wijzer schreef: 15 dec 2021, 09:22 L287 naar Ghislenghien is inmiddels buiten dienst gesteld.
Klopt niet, er rijden nog steeds goederentreinen.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door DR-fan »

Inderdaad: de lijn ging een week buiten dienst voor voorziene werken. In Ath werd namelijk ETCS geïnstalleerd en ook het inritsein vanuit Ghislenghien werd vervangen. Op 21/12 waren er proefritten om de goede werking te testen.
ov_wijzer
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 mar 2016, 08:15

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door ov_wijzer »

Uit deze tekst begrijp ik toch echt dat de lijn dicht gaat:
https://www.flickr.com/photos/wallorail ... datetaken/
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door DR-fan »

Die foto's dateren van na het door jou vermelde 15/12. In ieder geval: in de nieuwe dienstregeling (geldig tot 06/02/22) voor de goederendienst zijn er nog steeds 3 treinen van Lineas per week voorzien. Ook Rurtalbahn rijdt trouwens af en toe naar Ghislenghien.

Ik interpreteer het anders: de lijn wordt tijdelijk buiten exploitatie genomen wegens geen verkeer in de eindejaarsperiode. Hetzelfde gebeurt elke zomervakantie met L82. Zelfs de overwegen worden dan uitgeschakeld - ook de witte lampen zijn gedoofd... Dat heeft voor Infrabel het voordeel dat er geen ontroestingsritten nodig zijn gedurende de week of weken dat er geen verkeer is. Die ritten zijn verplicht op in dienst zijnde lijnen indien er gedurende 72 uur geen trein heeft gereden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door dentheo »

DR-fan schreef: 25 dec 2021, 09:33 Die foto's dateren van na het door jou vermelde 15/12. In ieder geval: in de nieuwe dienstregeling (geldig tot 06/02/22) voor de goederendienst zijn er nog steeds 3 treinen van Lineas per week voorzien. Ook Rurtalbahn rijdt trouwens af en toe naar Ghislenghien.
Wie is daar de "gebruiker" van de goederen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door groentje »

Je hebt daar de industriezone van Ghislenghien, ik zie dat er daar precies een grote autoverdeler (?) zit, en enkele bedrijven in de agrosector, dat zijn vrij typische gebruikers van het spoor. Verder heb je daar ook nog oa. Colruyt, maar ik weet niet of die de trein gebruiken.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door jan_olieslagers »

groentje schreef: 27 dec 2021, 17:13 Je hebt daar de industriezone van Ghislenghien, ik zie dat er daar precies een grote autoverdeler (?) zit, en enkele bedrijven in de agrosector, dat zijn vrij typische gebruikers van het spoor. Verder heb je daar ook nog oa. Colruyt, maar ik weet niet of die de trein gebruiken.
Colruyt niet, zelfs hun hoofdzetel in Halle heeft geen aansluiting op het spoor, dat nochtans aan hun achterdeur passeert.
https://www.openstreetmap.org/#map=16/50.7289/4.2173
Maar jawel, er staan daar wel heel veel auto's geparkeerd, misschien heeft D'Ieteren daar een verdeelpunt, aanvullend bij dat in Kortenberg?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door overweg13 »

Het is Citroën - enfin, dat was het oorspronkelijk, met wie die ondertussen allemaal al samengegaan zijn, heb ik niet gevolgd. Wat Colruyt in Halle betreft: de spoorlijn ligt daar diep uitgegraven, de depots van Colruyt zijn nauwelijks bereikbaar. Ze voeren wel een redelijk actieve politiek om hun werknemers met de fiets van het station van Halle tot de site te laten rijden. Overigens verkiezen de meesten de bussen van lijn 156 boven de fiets. En je ziet er soms zelfs te voet optrekken, wat inderdaad niet echt onoverkomelijk is.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door jan_olieslagers »

Om bij Ghislenghien te blijven: enig zoeken op het www leverde op
En 1971, GEFCO rachète le transporteur belge Vandecasteele, répondant ainsi au besoin de Peugeot de sécuriser la distribution de ses voitures. Implantée près de Bruxelles, sur le parc voitures de Peugeot, la filiale s'installe en 1976 à Ghislenghien (l'ancien parc voitures de Citroën).
Voor wat betreft Colruyt: als men dat echt wil zou men best een paar nevensporen kunnen aanleggen, daar in Halle, ook al is het reliëf een hindernis. Over hun andere distribututiecentra dan nog gezwegen. Maar het valt op dat de volledige Belgische distributiesector nog nooit lijkt gehoord te hebben van de mogelijkheid om goederen per spoor te vervoeren, alle grote schone woorden over "modal shift" ten spijt. Het enige dat ik me terzake kan herinneren is een biertrein die uit Jupille vertrok, maar veel hebben we daar toch niet meer over gehoord na de aanvankelijke heisa in de media.

Zou het kunnen dat de spoorbedrijven wachten op vraag vanuit de distributie, terwijl de distributeurs wachten op aanbod vanwege de spoorbedrijven? Dan kan men nog lang wachten, natuurlijk.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door overweg13 »

Nog eens Colruyt: er zijn ooit plannen geweest (GEN?) om ter hoogte van Colruyt een treinhalte te bouwen, maar ik heb er al een hele tijd niets meer van gehoord. Of dit zinvol is, is een andere vraag.
Met vriendelijke groet

overweg13
ov_wijzer
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 mar 2016, 08:15

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door ov_wijzer »

DR-fan schreef: 25 dec 2021, 09:33 Die foto's dateren van na het door jou vermelde 15/12. In ieder geval: in de nieuwe dienstregeling (geldig tot 06/02/22) voor de goederendienst zijn er nog steeds 3 treinen van Lineas per week voorzien. Ook Rurtalbahn rijdt trouwens af en toe naar Ghislenghien.
De laatste trein van RTB naar Ghislenghien is al even geleden, de laatste was eind September 2020.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door ronny »

Op de website van Wallorail staan er foto's van de laatste rit op lijn 287.
Plaats reactie