Spoorlijn 40A 2.0?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Spoorlijn 40A 2.0?

Bericht door trainlovertje »

Ik zat vandaag op de trein van Bressoux naar Luik en merkte op aan de signalisatie dat we opeens op spoorlijn 40A terecht kwamen. Gewoon, plotsklaps - ik schat ergens ter hoogte van het vroegere Y.Cornillon - ging L40 over in L40A, zonder de aanwezigheid van enige wissel of wat dan ook. Eerlijk gezegd wist ik niet eens van het bestaan van een L40A die eind vorige eeuw opgebroken werd, dus heb ik even research gedaan hierover en het station Liège-Longdoz: L40A en dat station zouden al lang verdwenen moeten zijn, en dat vermeldt ook de site van onze befaamde Paul. Daar is dus recent verandering in gekomen, omdat men een gedeelte van L40 heeft omgedoopt tot L40A.
Dus mijn vraag aan een infrastructuurkenner: waarom wordt het gedeelte tussen Y.Val Benoit en het vroegere Y.Cornillon (of toch ergens in die buurt) nu L40A genoemd? Waarom was L40 voor die sectie niet meer goed genoeg?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorlijn 40A 2.0?

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 09 jun 2021, 22:19 Ik zat vandaag op de trein van Bressoux naar Luik en merkte op aan de signalisatie dat we opeens op spoorlijn 40A terecht kwamen. Gewoon, plotsklaps - ik schat ergens ter hoogte van het vroegere Y.Cornillon - ging L40 over in L40A, zonder de aanwezigheid van enige wissel of wat dan ook. Eerlijk gezegd wist ik niet eens van het bestaan van een L40A die eind vorige eeuw opgebroken werd, dus heb ik even research gedaan hierover en het station Liège-Longdoz: L40A en dat station zouden al lang verdwenen moeten zijn, en dat vermeldt ook de site van onze befaamde Paul. Daar is dus recent verandering in gekomen, omdat men een gedeelte van L40 heeft omgedoopt tot L40A.
Dus mijn vraag aan een infrastructuurkenner: waarom wordt het gedeelte tussen Y.Val Benoit en het vroegere Y.Cornillon (of toch ergens in die buurt) nu L40A genoemd? Waarom was L40 voor die sectie niet meer goed genoeg?
Lijn 40 had daar een heel vreemde telling van de kilometerpalen, om dat recht te trekken is er een stuk omgedoopt tot L40A.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spoorlijn 40A 2.0?

Bericht door trainlovertje »

À la L90 en L90C dus.
Puur uit nieuwsgierigheid: hoe verliep de kilometertelling vroeger en hoe verloopt die nu? Kan je dat ongeveer schetsen?
En da's dan wel vreemd dat men het verbindingsspoor 40/1 niet mee heeft omgedoopt naar L40A/1, gezien deze sinds kort aansluit op L40A en niet meer op L40.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorlijn 40A 2.0?

Bericht door Shrek »

De KP's lagen eigenlijk hetzelfde als ze vandaag liggen, je kon op L40 dus 2x KP 2 tegenkomen.
DR-fan
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Spoorlijn 40A 2.0?

Bericht door DR-fan »

Dat heeft een historische reden: Liège-Longdoz was een kopstation van de Nord-Belge (lijn richting Namen via Kinkempois). Later bouwde een andere privémaatschappij de lijn van Longdoz richting Visé en Maastricht. Longdoz bleef een kopstation en alle treinen moesten er dus van front veranderen. De rechtstreekse verbinding tussen beide lijnen - het huidige tracé dus - werd pas in 1917 aangelegd door de Duitsers. Dat was een gevolg van de aanleg van L24. Om treinen naar het front te versnellen wilden ze de omslachtige omweg over Longdoz vermijden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Spoorlijn 40A 2.0?

Bericht door overweg13 »

In maart 1998 heb ik een kaartje gemaakt van de toestand daar. Het is natuurlijk het werk van een amateur en de gegevens heb ik gewoon opgetekend uit rijdende treinen. Gezien de complexiteit aldaar zou ik er mijn hoofd niet op durven verwedden dat het allemaal correct is. Ter verduidelijking: zeshoeken geven seinposten aan, rechthoeken seinen, cirkels overwegen en de driehoeken snelheidsbepalingen. Ook de kilometerpalen komen voor op het kaartje. KP 0 bevindt zich ter hoogte van de gesloten halte Cornillon. Als ik me niet vergis, begint vanaf daar een telling richting Y. Val-Benoit en een andere richting Visé. Als ik het me goed herinner, hadden de kilometerpalen trouwens een gelige kleur om het onderscheid duidelijk te maken met de blauwe.
lijnen 40 en 40A.jpg
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie