Nieuwe spoorlijn Athus

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Nieuwe spoorlijn Athus

Bericht door Shrek »

Vandaag is er weer eens een nieuwe spoorlijn in dienst genomen: L165/3 verbindt Athus met Longwy (Frankrijk).
De nieuwe lijn dient vooral om goederentreinen van de containerterminal van Athus richting zuid-Europa te kunnen inleggen.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe spoorlijn Athus

Bericht door jan_olieslagers »

Goed nieuws! Op openstreetmap nog vermeld als "in aanleg", dat wil ik wel eens bijsturen.
https://www.openstreetmap.org/way/758174515
Dan wel graag wat details:
* enkelspoor?
* electrisch? 25 kV?
* tbl?
* etcs?

En uit persoonlijke nieuwsgierigheid: zo'n trein moet dan toch kop maken, bv. in het station van Athus-dorp? Tot daar met een rangeerloc van de terminal, en dan een vollebaanloc ervoor, ineens een Franse of eerst nog een Belgische of zelfs Luxemburgse?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuwe spoorlijn Athus

Bericht door Paul »

En zo wordt een verbinding hersteld die 130 jaar lang bestaan heeft, van 1863 tot 1993 (de oorspronkelijke L. 167), en toen - ofschoon nog maar pas geëlektrificeerd in 1988 - moest wijken voor de aanleg van L. 165/1...
"Faire et refaire, c'est toujours travailler" zei mijn moeder destijds.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe spoorlijn Athus

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 07 jun 2021, 19:53 Goed nieuws! Op openstreetmap nog vermeld als "in aanleg", dat wil ik wel eens bijsturen.
https://www.openstreetmap.org/way/758174515
Dan wel graag wat details:
* enkelspoor?
* electrisch? 25 kV?
* tbl?
* etcs?

En uit persoonlijke nieuwsgierigheid: zo'n trein moet dan toch kop maken, bv. in het station van Athus-dorp? Tot daar met een rangeerloc van de terminal, en dan een vollebaanloc ervoor, ineens een Franse of eerst nog een Belgische of zelfs Luxemburgse?
Inderdaad enkelsporig 25kV en ETCS.
Kopmaken is niet echt het juiste woord, ze moeten de trein in de bundel van Athus samenstellen. De sporen daar zijn immers verlengd om treinen van 750m te kunnen laten rijden, zo'n trein komt in minstens 3 delen uit de terminal.
Uit welk land de loc komt maakt niet uit, zolang hij in België gehomologeerd is mag hij daar rijden.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe spoorlijn Athus

Bericht door trainlovertje »

Ik ben al even niet meer in Athus geweest, dus heb geen idee hoe die spoorlijn exact loopt. Onder de terminal en spoorlijn 165/1, gok ik? In een tunnel dus?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe spoorlijn Athus

Bericht door Shrek »

Paul schreef: 07 jun 2021, 21:53 En zo wordt een verbinding hersteld die 130 jaar lang bestaan heeft, van 1863 tot 1993 (de oorspronkelijke L. 167), en toen - ofschoon nog maar pas geëlektrificeerd in 1988 - moest wijken voor de aanleg van L. 165/1...
"Faire et refaire, c'est toujours travailler" zei mijn moeder destijds.
De lijn heeft vroeger inderdaad al eens bestaan, maar toen was dat om ijzererts naar de hoogoven van Athus te brengen. Toen de hoogoven sloot was de lijn sluiten de enige logische oplossing. Het spoor 30 jaar lang voor niets onderhouden zou duurder zijn dan de heraanleg nu.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe spoorlijn Athus

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 08 jun 2021, 00:09 Ik ben al even niet meer in Athus geweest, dus heb geen idee hoe die spoorlijn exact loopt. Onder de terminal en spoorlijn 165/1, gok ik? In een tunnel dus?
Neen het is allemaal gelijkvloers. Het verkeer daar is niet zo intens dat je flyovers of tunnels nodig hebt.
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuwe spoorlijn Athus

Bericht door Paul »

Je kunt het goed zien op het kaartje van openstreetmap dat Jan gepost heeft. In feite gaat het om een verlegging van delen van L. 167 en L, 165/2, zodat alle lijnen via een dubbele Y op L. 165/1 op elkaar aansluiten. Denk ik toch.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe spoorlijn Athus

Bericht door jan_olieslagers »

Ik ga daar eens gaan poolshoogte nemen, misschien volgend weekend, vooraleer ik OpenStreetmap begin bij te werken.
@Shrek: zijn de werken nu afgerond? Zoniet, wat is er nog aan de gang of moet nog aangevat worden?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe spoorlijn Athus

Bericht door dentheo »

jan_olieslagers schreef: 08 jun 2021, 12:51 Ik ga daar eens gaan poolshoogte nemen, misschien volgend weekend, vooraleer ik OpenStreetmap begin bij te werken.
Kun je gelijk een kopietje sturen naar : http://www.sporenplan.nl/ kan die man zijn website bijwerken....
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe spoorlijn Athus

Bericht door jan_olieslagers »

Lijkt me simpeler dat hij zelf op openstreetmap kijkt...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe spoorlijn Athus

Bericht door dentheo »

Hij wil tot op wisselniveau, maar moet wel weten dat er iets veranderd is. :D
Theo
Groeten vanop de Heide
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Nieuwe spoorlijn Athus

Bericht door HVHTB »

Is er met deze nieuwe verbinding ook een verbinding voor reizigers tussen Longuy en Athus op komst? De SNCF heeft met de TER 2N NG materiaal om in Luxemburg te geraken, dus ik veronderstel dat een toelating tot Athus dan ook geen probleem kan zijn (ETCS + 25kV, zoals ook al de CFL 2200).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe spoorlijn Athus

Bericht door Shrek »

HVHTB schreef: 09 jun 2021, 21:49 Is er met deze nieuwe verbinding ook een verbinding voor reizigers tussen Longuy en Athus op komst? De SNCF heeft met de TER 2N NG materiaal om in Luxemburg te geraken, dus ik veronderstel dat een toelating tot Athus dan ook geen probleem kan zijn (ETCS + 25kV, zoals ook al de CFL 2200).
Ik denk niet dat er iemand in zo'n verbinding geïnteresseerd is.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe spoorlijn Athus

Bericht door trainlovertje »

Aangezien er al nauwelijks treinen rijden tussen Longwy en Luxemburg, zie ik niet snel treinen verschijnen tussen Longwy en Athus of Aarlen.
Plaats reactie