Capaciteit, spits & aantal passagiers in Bru. Noord, Centraal en Zuid

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
rndtrein
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2021, 21:25

Capaciteit, spits & aantal passagiers in Bru. Noord, Centraal en Zuid

Bericht door rndtrein »

Hallo,

Ik ben onderzoek aan het doen over het treinverkeer in België. Ik heb een paar vraagjes die ik met al mijn zoekwerk niet kon beantwoorden. Ik hoop dat een treinfanaat mij zou kunnen helpen.

Ik lees dat de 3 stations (Noord, Centraal en Zuid) in Brussel verreweg de drukste stations in België zijn. Zo'n 60.000 opgestapte reizigers per dag, per station.

1. Wat betekent die 60.000 opgestapte reizigers? Is dit 60.000 mensen die in de ochtend gaan werken en 's avonds weer op/instappen?
2. Hoe ziet de spits eruit van zo'n station? 60.000 mensen die bv. tussen 7u en 8u aankomen? en 's avonds weer rond 16u-17u vertrekken? Is dit dezelfde soort spits als met de auto (lijkt aannemelijk)?
3. Als zo'n MS08 / Desiro trein volgeladen met zo'n 260 personen in een Brussel aankomt, hoeveel % stapt dan ongeveer af bij ieder station? Want bij iedere stop stappen ook weer mensen op neem ik aan.
4. Bij Brussel Noord, hoeveel reizigers kunnen ongeveer vertrekken per uur? (Maximale capaciteit)

RNDTrein
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Capaciteit, spits & aantal passagiers in Bru. Noord, Centraal en Zuid

Bericht door rvdborgt »

rndtrein schreef: 05 apr 2021, 21:36 Ik ben onderzoek aan het doen over het treinverkeer in België. Ik heb een paar vraagjes die ik met al mijn zoekwerk niet kon beantwoorden. Ik hoop dat een treinfanaat mij zou kunnen helpen.

Ik lees dat de 3 stations (Noord, Centraal en Zuid) in Brussel verreweg de drukste stations in België zijn. Zo'n 60.000 opgestapte reizigers per dag, per station.

1. Wat betekent die 60.000 opgestapte reizigers? Is dit 60.000 mensen die in de ochtend gaan werken en 's avonds weer op/instappen?
De telcijfers van de NMBS zijn altijd het totaal aantal instappers (per station) over een hele dag.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Capaciteit, spits & aantal passagiers in Bru. Noord, Centraal en Zuid

Bericht door Shrek »

rndtrein schreef: 05 apr 2021, 21:36 Ik ben onderzoek aan het doen over het treinverkeer in België. Ik heb een paar vraagjes die ik met al mijn zoekwerk niet kon beantwoorden. Ik hoop dat een treinfanaat mij zou kunnen helpen.
Interessant ! Aan welke universiteit/onderzoeksinstelling ben je verbonden? Heb je al de nodige contacten bij de NMBS?
Plaats reactie