L26

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

L26

Bericht door Klassiekje »

Vermoedelijk lijn 26, aangezien je daar tegenwoordig niet sneller kan rijden dan 50 km/h ofzo :)
DR-fan
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Minst favoriete spoorlijn

Bericht door DR-fan »

Klassiekje schreef: 25 mar 2021, 05:30 Vermoedelijk lijn 26, aangezien je daar tegenwoordig niet sneller kan rijden dan 50 km/h ofzo :)
Het is dan ook in de bebouwde kom... :lol:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Minst favoriete spoorlijn

Bericht door Steve »

Verwijs je dan naar de facto snelheid door de opeenvolging van haltes (en de treinen die daar moeten stoppen, voor lege of goederenritten...) of is er een of andere snelheidsbeperking van toepassing?

By the way, is er eigenlijk nog veel goederenverkeer op lijn 26? Vroeger zag ik dat regelmatig, maar met de sterke toename van het aantal reizigerstreinen lijkt me dat niet zo evident meer.
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Minst favoriete spoorlijn

Bericht door Klassiekje »

De lijn is gewoon oververzadigd, zeker in de spits.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Minst favoriete spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

[zijsprong]
De lijn is gewoon oververzadigd, zeker in de spits.
Deze lijn ziet toch nauwelijks P-treinen? ik denk dat ze weliswaar redelijk belast is, maar in de spits niet zoveel meer dan erbuiten.
Dan nog denk ik dat lijn 0 het zwaarder heeft: die zit echt volgestouwd, en krijgt in de spits wel degelijk heel wat P-treinen te verwerken. Niet meer dan logisch dus, dan men alles wegduwt van die NZV weg, en L26 ligt dan voor de hand als eerste keus. Als men nu nog wat meer gebruik maakte van L28 ook... maar daarover hebben we het elders reeds.

Wat verwerkt L26 nu, nu, per uur, op haar drukste punt, dat is volgens mij tussen Haren en Meiser? (want daar komen de treinen samen uit de richtingen Vilvoorde en Leuven)(en daar splitsen ze uit richting Etterbeek dan wel Schuman)
* S5 2 per uur
* S9 1 per uur
* S4 1 per uur
* 2 IC's vanaf de luchthaven, elks 1 per uur dacht ik?
Dus toch niet meer dan 6 per uur in elke richting, dat is gemiddeld om de tien minuten. Deed de NZV niet 1 per 3 of 3,5 minuut?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Minst favoriete spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 25 mar 2021, 19:51 [zijsprong]
De lijn is gewoon oververzadigd, zeker in de spits.
Deze lijn ziet toch nauwelijks P-treinen? ik denk dat ze weliswaar redelijk belast is, maar in de spits niet zoveel meer dan erbuiten.
Dan nog denk ik dat lijn 0 het zwaarder heeft: die zit echt volgestouwd, en krijgt in de spits wel degelijk heel wat P-treinen te verwerken. Niet meer dan logisch dus, dan men alles wegduwt van die NZV weg, en L26 ligt dan voor de hand als eerste keus. Als men nu nog wat meer gebruik maakte van L28 ook... maar daarover hebben we het elders reeds.

Wat verwerkt L26 nu, nu, per uur, op haar drukste punt, dat is volgens mij tussen Haren en Meiser? (want daar komen de treinen samen uit de richtingen Vilvoorde en Leuven)(en daar splitsen ze uit richting Etterbeek dan wel Schuman)
* S5 2 per uur
* S9 1 per uur
* S4 1 per uur
* 2 IC's vanaf de luchthaven, elks 1 per uur dacht ik?
Dus toch niet meer dan 6 per uur in elke richting, dat is gemiddeld om de tien minuten. Deed de NZV niet 1 per 3 of 3,5 minuut?
NZV ziet ongeveer 80 treinen op 6 sporen (dus 13 treinen per uur per spoor) op het drukste moment van de dag, maar da's moeilijk te vergelijken, want ook het kruisen van de sporen in de wisselzones bij Noord en/of Zuid slorpt capaciteit op.
Dat de bediening in en buiten de spitsuren nauwelijks verschillend is, is waar. Volgens mij is er zelfs niet eens een verschil. Maar je vergeet wel de S7 :mrgreen:
Hoe dan ook, de lijn is een stuk drukker dan voor de opening van de Schuman-Josaphattunnel en dus sneuvelen goederenpaden. Ook zijn er vandaag treinen met verschillende haltepatronen en dat zorgt eveneens voor capaciteitsverlies op de lijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Minst favoriete spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

Ok, ik wist wel dat ik iets moest vergeten hebben - de S7 dus ;)
Jawel het is er drukker dan vroeger, maar daarmee is de lijn nog niet verzadigd, laat staan oververzadigd.

Ik vraag me ook wel af welke goederentreinen er hier zouden moeten passeren:
* van Antwerpen of zelfs uit Gent of Zeebrugge naar Charleroi - maar in Charleroi is er toch nog nauwelijks industrie actief?
* als alternatief richting Namen, als het niet kan langs Leuven - toch enkel een plan B?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 25 mar 2021, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Minst favoriete spoorlijn

Bericht door rvdborgt »

Klassiekje schreef: 25 mar 2021, 19:29 De lijn is gewoon oververzadigd, zeker in de spits.
Niet volgens Infrabel.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Minst favoriete spoorlijn

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 25 mar 2021, 20:09 Ok, ik wist wel dat ik iets moest vergeten hebben - de S7 dus ;)
Jawel het is er drukker dan vroeger, maar daarmee is de lijn nog niet verzadigd, laat staan oververzadigd.

Ik vraag me ook wel af welke goederentreinen er hier zouden moeten passerren:
* van Antwerpen of zelfs uit Gent of Zeebrugge naar Charleroi - maar in Charleroi is er toch nog nauwelijks industrie actief?
* als alternatief richting Namen, als het niet kan langs Leuven - toch enkel een plan B?
Rond Chatelet zit er nog wel wat zware industrie hoor. Er passeren een tweetal goederentreinen per dag dan ook op L26 die Antwerpen-Chatelet doen. Vroeger was het inderdaad meer, maar die rijden nu via L28 of L139.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Minst favoriete spoorlijn

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 25 mar 2021, 20:10
Klassiekje schreef: 25 mar 2021, 19:29 De lijn is gewoon oververzadigd, zeker in de spits.
Niet volgens Infrabel.

Groetjes,
Rian
Klopt, als het stoppatroon wat meer uniform wordt kan er nog wel wat bij op L26.
Vertonghe
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 mar 2017, 11:12
Locatie: Mechelen

Re: L26

Bericht door Vertonghe »

Een vriend van me woont net naast het station Boondaal en zegt dat er toch best nog wat goederentreinen passeren. Kan zijn dat dit vooral 's nachts is, zover heb ik niet doorgevraagd.
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: L26

Bericht door Tram44 »

Onlangs had ik - in een andere context - een discussie over de toegankelijkheid van de stopplaatsen op lijn 26. Ik meen te weten dat allen perrons een hoogte van 76 cm hebben maar volgens de tegenpartij ging het om 55 cm. Is die informatie ergens (openbaar) beschikbaar?
Plaats reactie