Unfinished Stories

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Unfinished Stories

Bericht door Shrek »

Infrabel heeft intussen al een week of 2 een nieuwe campagne, na de ludieke Jeroom Slagboom of de eerder shokerende beelden van ongevallen komt ditmaal de moeder van een verongelukt kind aan het woord.

https://infrabel.be/nl/campaign/unfinished-stories

https://mnm.be/luister/select/de-grote- ... reinsporen

https://mnm.be/luister/select/de-grote- ... aar-praten
rdv
Berichten: 1220
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Unfinished Stories

Bericht door rdv »

Inderdaad al gezien.

Ik stoor me wel een beetje aan het gebruik van stockfoto's met beelden uit het buitenland, jammer dat het bedrijf geen foto's van zijn eigen infra gebruikt.
JHS2013
Berichten: 468
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Unfinished Stories

Bericht door JHS2013 »

Erg goed dat Infrabel weer eens stevig de aandacht op de gevaren van spoorlopen richt. Wat ik me afvroeg, zijn er sinds COVID meer spoorloopincidenten? Dat gevoel krijg ik namelijk soms
rdv
Berichten: 1220
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Unfinished Stories

Bericht door rdv »

Volgens de teksten van de campagne zijn er idd meer spoorlopers.

Spoorlopen is niet goed te praten natuurlijk, maar in bepaalde gevallen draagt de inrichting van een station bij tot spoorlopen. Concreet geval dat ik ken: in Gontrode staat de automaat op het perron richting Zottegem (zuidoost gericht). Maar
- door de halte in Landskouter gaat de overweg in Gontrode 3 tot 4 minuten voor gepland vertrek dicht
- de meeste mensen reizen richting Gent
- een aantal hotspots van reizigers liggen aan de "Zottegem" kant van de spoorweg (waaronder 2 kleine universiteitscampussen)

Mensen die het station maar sporadisch gebruiken weten niet dat ze eigenlijk 4 minuten extra moeten rekenen om nog veilig te kunnen oversteken. Als je nog een ticket moet kopen, moet je min. 6 minuten op voorhand aanwezig zijn (en dan mag er niemand voor je staan).

Door de automaat op het perron richting Gent te zetten, zou je alvast kunnen vermijden dat mensen door het aankopen van een ticket de slagboom voor hun neus zien sluiten.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Unfinished Stories

Bericht door LML »

Zou er nog minder spoorgelopen worden als een station/stopplaats met 2 perrons, er op elk perron 1 automaat voorzien wordt? Als je opstapt in een stopplaats met 1 perron/1 automaat en die is kapot, dan zit je op dat moment effe in de sh*t en moet het langs de conducteur gebeuren. Als er stations/stopplaatsen zijn met 2 perrons/1 automaat per perron en er is 1 automaat stuk, kan je nog steeds naar de wel werkende automaat.

Zou dit het spoorlopen ook niet verminderen?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Unfinished Stories

Bericht door jan_olieslagers »

Mij lijkt het dat iemand die de automaat wil gebruiken meestal een gelegenheidsreiziger is, en die komen meestal ruim op tijd want ze kennen het allemaal zo goed niet en willen graag wat marge. Ik zie het spoorlopen vooral bij vaste klanten, met abonnement of meerrittenkaart, die de situatie ter plekke immers goed kennen - of dat denken ze toch, sommigen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 468
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Unfinished Stories

Bericht door JHS2013 »

Ook gelegenheidsreizigers,voor zover je dat aan ze kan zien, steken rare fratsen uit. In paniek dat ze de trein missen, terwijl het niet de hunne is. En er lijken nog altijd mensen te zijn die niet weten dat de treinen normaal van rechts komen in België.
Dan kan je nog zoveel automaten plaatsen maar er zijn gewoon mensen die niet weten hoe de spoorwegen werken
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Unfinished Stories

Bericht door Steven »

Er zijn ook nog heel wat spoorlopers op plaatsen waar gewoonweg geen perron is. Omdat men het vertikt om brug of tunnel te gebruiken, of gewoon omdat men zich verveelt en dan maar wat gaan hangen nabij het spoor.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Unfinished Stories

Bericht door rvdborgt »

Er zijn verschillende oorzaken voor spoorlopers. Vandaar ook dat Infrabel, op plaatsen waar er vaak worden gesignaleerd, moet onderzoeken wat de achterliggende oorzaken daarvan zijn. Automaten op slechts 1 perron in combinatie met een vroeg sluitende overweg (of een grote omweg naar het andere perron, ik meen in Ekeren) zal op sommige stations de achterliggende oorzaak zijn. Een overweg die vroeg sluit en die niet opengaat als de trein daarna stopt, is een andere oorzaak (gezien in Cambron-Casteau: overweg dicht 7 min. voor vertrek van de trein). En zo zullen er nog meer zijn. Het is belangrijk om dit soort dingen uit te zoeken, anders zullen sommige "hotspots" ondanks allerlei campagnes blijven bestaan.
Plaats reactie