Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 23 feb 2021, 06:31 Nog een kanshebber voor een stopplaats is Gits, me dunkt. Werd al een paar keer gebruikt bij koers.
Toch nog een vraag, zou je alle stoptreinen van Kortrijk naar Brugge en terug sturen, of zou bijvoorbeeld een Gent-Tielt-Brugge, te samen met een L-trein Kortrijk-De Panne als tweede stoptreinserie kunnen werken? Ik denk dan aan een vast stoppatroon voor Aarsele, en een heropening van Pittem, in het bijzonder. En als we dan toch aan het dromen zijn, heropening van Diksmuide-Nieuwpoort, waar die tweede serie op lijn 73 ook naartoe kan...
In mijn voorstel verandert er niets op L73. De enige doortrekking die ik mogelijk zie is van de snelle IC richting Blankenberge, eens dat het 3e spoor daar ligt. Als je het materieel in dezelfde omloop als de IC naar Genk steekt heb je daar zelfs geen extra treinsamenstelling voor nodig.
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door TimJ36 »

groentje schreef: 23 feb 2021, 06:31 Toch nog een vraag, zou je alle stoptreinen van Kortrijk naar Brugge en terug sturen, of zou bijvoorbeeld een Gent-Tielt-Brugge, te samen met een L-trein Kortrijk-De Panne als tweede stoptreinserie kunnen werken?
Dit lijkt me een hele goeie, alleen hoe krijg je die tussen de twee verbindingen Kortrijk-Brugge ingewerkt als we een mooi gespreide halfuurdienst willen aanbieden op deze lijn? Vanuit Roeselare krijg je met de toevoeging van een trein De Panne-Kortrijk drie verbindingen naar Kortrijk, terwijl er maar twee zijn naar Brugge (want je moet overstappen in Lichtervelde voor die trein komende uit Gent/Tielt).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door Shrek »

Ik denk dat de vraag naar extra treinen op L73 nu wel een pak kleiner is, dat lijkt me geen nuttige investering.
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door TimJ36 »

Voor mij verdient L66 een een 15' minuten frequentie in de spits, een 20'/30' frequentie buiten de spits en in het weekend een '30 frequentie. Ik vind de lijn onderbenut, als je kijkt naar het wegverkeer op de parallelle E403. Daar rijzen zelfs stemmen om een derde rijstrook toe te voegen tussen Roeselare en Kortrijk. Ik zie liever meer investeringen in het spoorvervoer.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door groentje »

Voorbij Lichtervelde heb je een punt dat de vraag relatief beperkt is, maar ik zei het al, het is vooral in de hoop dat er ooit terug een trein gaat naar Nieuwpoort. Dat is echter niet mijn voornaamste bekommernis. Tielt is vandaag volgens mij wel onderbediend, en je zou een (snellere) rechtstreekse aanbieden naar Gent vanuit Torhout. En je kan stations heropenen in Pittem en Aarsele zonder de rit naar De Panne te moeten oprekken...
Hoewel een mooie halfuursdienst het meest leesbaar is, durf ik daar enigszins vanaf te wijken als je daardoor extra rechtstreekse verbindingen kan aanbieden. Misschien vergis ik mij, maar Roeselare lijkt me ook iets meer op Kortrijk gericht dan op Brugge, dus dat ze meer treinen daarheen zouden hebben, lijkt me geen onoverkomelijk probleem.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door jan_olieslagers »

de hoop dat er ooit terug een trein gaat naar Nieuwpoort
Dat ware dan een heractivering van L74? Is daar sprake van in enig investeringsplan?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 23 feb 2021, 12:56
de hoop dat er ooit terug een trein gaat naar Nieuwpoort
Dat ware dan een heractivering van L74? Is daar sprake van in enig investeringsplan?
L74 is nu een populaire fietsroute, zijn er geen andere haalbare tracés?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 23 feb 2021, 12:56
de hoop dat er ooit terug een trein gaat naar Nieuwpoort
Dat ware dan een heractivering van L74? Is daar sprake van in enig investeringsplan?
Neen

TimJ36 schreef: 23 feb 2021, 13:22 L74 is nu een populaire fietsroute, zijn er geen andere haalbare tracés?
Dat is nu echt wel het laatste waar je rekening mee houdt bij het definiëren van nuttige spoorlijnen. Die fietsroute kan wel wat opschuiven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door Steven »

Inderdaad, op heel wat oude spoorbeddingen liggen fietsroutes met hoge populariteit. Dus dat argument ga je haast overal horen.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door groentje »

jan_olieslagers schreef: 23 feb 2021, 12:56
de hoop dat er ooit terug een trein gaat naar Nieuwpoort
Dat ware dan een heractivering van L74? Is daar sprake van in enig investeringsplan?
Helaas niet, nee, daarom ook dat ik zei dat ik aan het dromen was. Het lijkt me nochtans geen slecht idee, het zou de westkust beter ontsluiten, Nieuwpoort wordt populairder als een bestemming, en is vandaag slechts met een infrequente bus vanuit Diksmuide, en de Kusttram bediend.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 23 feb 2021, 11:48 Ik denk dat de vraag naar extra treinen op L73 nu wel een pak kleiner is, dat lijkt me geen nuttige investering.
Een lijn in Vlaanderen openhouden als je er niet minstens twee keer per uur elk station aandoet is geen nuttige besteding...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 25 feb 2021, 12:28
Shrek schreef: 23 feb 2021, 11:48 Ik denk dat de vraag naar extra treinen op L73 nu wel een pak kleiner is, dat lijkt me geen nuttige investering.
Een lijn in Vlaanderen openhouden als je er niet minstens twee keer per uur elk station aandoet is geen nuttige besteding...
Dat is dus niet waar. In vergelijking met pakweg Nederland of Zwitserland woont de bevolking hier veel gespreider waardoor iedereen een halfuurdienst aanbieden enorm veel meer kost dan in die landen. Dromen mag, maar halfuurdienst zal niet snel de norm worden.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door groentje »

Ik ben wel voorstander van een veralgemeende halfuursdienst, maar ik zie wel lijnen met een hogere prioriteit. Lijn 73 gaat door de Westhoek, draai of keer het hoe je wil, maar het is één van Vlaanderens dunstbevolkte gebieden. Vooraleer je daar een tweede vaste treinserie inlegt, zou ik eerst meer treinen willen naar Blankenberge, een tweede stoptrein op lijn 50A, een tweede "IR" op lijn 75...
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door Ruben »

In het voorstel van Shrek krijg je dan twee IC-verbindingen met verschillend stoppatroon, wat de leesbaarheid niet bevordert.

Persoonlijk zou ik er graag een L-verbinding Kortrijk - Blankenberge/Zeebrugge zien. Ik zou die trein naar daar laten doorrijden omdat L66 in Brugge in het verlengde ligt van L51 en je op die manier meer corridormatig kan rijden. Je kan dan een mooie halfuursfrequentie voorzien tussen Kortrijk en Brugge-Sint-Pieters en vanaf daar het ene halfuur naar Blankenberge en het andere halfuur naar Zeebrugge. Tussen Brugge en Zeebrugge kan dat ter vervanging van de huidige Mechelen-Zeebrugge, wat een heel lange L-verbinding is en dat zorgt ervoor dat vertraging van op één lijn gemakkelijk wordt verplaatst naar andere lijnen. Door die verbinding in te korten tot Brugge, kan je dat misschien wat beperken. Tussen Brugge en Blankenberge kan dat denk ik wel als extra trein bovenop de huidige IC. Kan even goed richting Heist/Duinbergen/Knokke, afhankelijk van waar het grootste potentieel is. (Of als er nergens voldoende potentieel is, één van beide treinen beperken tot Brugge en de andere naar Zeebrugge).

Daarbovenop zou je dan een echte IC kunnen aanbieden die enkel in Roeselare stopt. Die kan dan zoals de huidige IC doorrijden naar Oostende. Op die manier verbind je de 4 centrumsteden van West-Vlaanderen op een manier die hopelijk wat kan concurreren met de wagen. Als je die nog extra laat stoppen, verlies je die concurrentiekracht.

Om de kost te drukken kan je overwegen om ofwel de IC, ofwel een van de L-treinen (die naar Blankenberge dan) niet te laten rijden op zondag. In de week kunnen er dan misschien enkele P-treinen weg.

Voor de aansluitingen in Lichtervelde zie ik dan twee opties:
Ofwel laat je de L-trein kort stoppen op het uur en op het halfuur. Op één van beide laat je dan ook de treinen van L73 stoppen, met een iets langere stop, zodat reizigers in de twee richtingen kunnen overstappen.
Ofwel laat je de L-trein kort stoppen om xx.15 en xx.45, waarbij er de ene keer aansluiting is van/naar de trein naar De Panne en de andere keer van/naar de trein uit De Panne. In dat geval zouden de treinen op L73 elkaar niet meer kruisen in Veurne en Lichtervelde maar eerder in de buurt van Diksmuide.

Wat vinden jullie van dit idee?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door Shrek »

Ruben schreef: 01 mar 2021, 17:33 In het voorstel van Shrek krijg je dan twee IC-verbindingen met verschillend stoppatroon, wat de leesbaarheid niet bevordert.
Leesbaarheid is iets wat doorwinterde reizigers leuk vinden en daardoor op dit forum teveel belang krijgt. De doorsnee reiziger kijkt op zijn app en leert de uren van de treinen in zijn station vanbuiten. Zolang de trein maar elk uur rijdt maakt het niet veel uit. Op Mechelen-Leuven of Antwerpen-Gent begrijpt de doorsnee reiziger de dienstregeling even goed al op de "leesbare" Antwerpen-Brussel.
Dat voordeel weegt volgens mij niet op tegen het feit dat je een heel deel reizigers een langere reistijd bezorgt dan ze vandaag hebben.
Ruben schreef: 01 mar 2021, 17:33 Persoonlijk zou ik er graag een L-verbinding Kortrijk - Blankenberge/Zeebrugge zien. Ik zou die trein naar daar laten doorrijden omdat L66 in Brugge in het verlengde ligt van L51 en je op die manier meer corridormatig kan rijden. Je kan dan een mooie halfuursfrequentie voorzien tussen Kortrijk en Brugge-Sint-Pieters en vanaf daar het ene halfuur naar Blankenberge en het andere halfuur naar Zeebrugge. Tussen Brugge en Zeebrugge kan dat ter vervanging van de huidige Mechelen-Zeebrugge, wat een heel lange L-verbinding is en dat zorgt ervoor dat vertraging van op één lijn gemakkelijk wordt verplaatst naar andere lijnen. Door die verbinding in te korten tot Brugge, kan je dat misschien wat beperken. Tussen Brugge en Blankenberge kan dat denk ik wel als extra trein bovenop de huidige IC. Kan even goed richting Heist/Duinbergen/Knokke, afhankelijk van waar het grootste potentieel is. (Of als er nergens voldoende potentieel is, één van beide treinen beperken tot Brugge en de andere naar Zeebrugge).
Potentieel is er misschien wel, maar zolang het derde spoor er niet ligt is er helaas niets mogelijk daar.

Ruben schreef: 01 mar 2021, 17:33 Persoonlijk zou ik er graag een L-verbinding Kortrijk - Blankenberge/Zeebrugge zien. Ik zou die trein naar daar laten doorrijden omdat L66 in Brugge in het verlengde ligt van L51 en je op die manier meer corridormatig kan rijden.
Leve de corridors, maar dat betekent dan vooral dat je een trein van L66 niet naar Oostende stuurt. De trein uit Kortrijk zou dan naar Blankenberge kunnen gaan en de Genk verhuist dan naar Oostende. Dat zou de situatie in Brugge wat simpeler maken. En als we toch bezig zijn, de Antwerpen-Oostende en de Welkenraedt-Kortrijk van bestemming laten wisselen zou de stiptheid ook helpen.
Ruben schreef: 01 mar 2021, 17:33 Voor de aansluitingen in Lichtervelde zie ik dan twee opties:
Ofwel laat je de L-trein kort stoppen op het uur en op het halfuur. Op één van beide laat je dan ook de treinen van L73 stoppen, met een iets langere stop, zodat reizigers in de twee richtingen kunnen overstappen.
Ofwel laat je de L-trein kort stoppen om xx.15 en xx.45, waarbij er de ene keer aansluiting is van/naar de trein naar De Panne en de andere keer van/naar de trein uit De Panne. In dat geval zouden de treinen op L73 elkaar niet meer kruisen in Veurne en Lichtervelde maar eerder in de buurt van Diksmuide.
Gezien de De Panne vasthangt aan de cadans op L59 mag je daar geen minuut aan veranderen. Overstap op één van de L-treinen kan inderdaad, maar hoe pas je de IC daar dan in?
Plaats reactie