Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 01 mar 2021, 21:21 Potentieel is er misschien wel, maar zolang het derde spoor er niet ligt is er helaas niets mogelijk daar.
Hoe zit het daarmee eigenlijk? Tegen wanneer zou dat derde spoor in dienst komen?
Shrek schreef: 01 mar 2021, 21:21 Leve de corridors, maar dat betekent dan vooral dat je een trein van L66 niet naar Oostende stuurt. De trein uit Kortrijk zou dan naar Blankenberge kunnen gaan en de Genk verhuist dan naar Oostende. Dat zou de situatie in Brugge wat simpeler maken. En als we toch bezig zijn, de Antwerpen-Oostende en de Welkenraedt-Kortrijk van bestemming laten wisselen zou de stiptheid ook helpen.
Dat doet vooral denken aan het Nederlandse systeem. Zeer praktisch voor de doorsnee reiziger, eerder saai voor treinliefhebbers. Ook stel ik me de vraag wat er meer reizigers op de trein brengt: (1) hoog frequentere dienstregeling met meer overstappen of (2) iets minder frequente treinen (gezien die dan vaker hele roosters doorkruisen en zo de capaciteit verlagen), maar wel meer rechtstreekse verbindingen? Zou je bijvoorbeeld veel reizigers van Antwerpen richting kust verliezen door alle treinen richting Kortrijk te sturen? Iemand die weet heeft of hier mobiliteitsstudies rond gedaan zijn?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 01 mar 2021, 21:32 Dat doet vooral denken aan het Nederlandse systeem. Zeer praktisch voor de doorsnee reiziger, eerder saai voor treinliefhebbers. Ook stel ik me de vraag wat er meer reizigers op de trein brengt: (1) hoog frequentere dienstregeling met meer overstappen of (2) iets minder frequente treinen (gezien die dan vaker hele roosters doorkruisen en zo de capaciteit verlagen), maar wel meer rechtstreekse verbindingen? Zou je bijvoorbeeld veel reizigers van Antwerpen richting kust verliezen door alle treinen richting Kortrijk te sturen? Iemand die weet heeft of hier mobiliteitsstudies rond gedaan zijn?
De Belg heeft veel liever rechtstreekse treinen, maar ik betwijfel of dat ooit becijferd is. Het lijkt mij ook heel moeilijk exact uit te zoeken.

Dat een systeem saai is voor liefhebbers is uiteraard een non-argument, dat is echt wel het laatste waar de NMBS naar kijkt.
trainlovertje schreef: 01 mar 2021, 21:32
Shrek schreef: 01 mar 2021, 21:21 Potentieel is er misschien wel, maar zolang het derde spoor er niet ligt is er helaas niets mogelijk daar.
Hoe zit het daarmee eigenlijk? Tegen wanneer zou dat derde spoor in dienst komen?
Dat staat allemaal in het investeringsplan dat de regering aan het schrijven is. Spannend...
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 01 mar 2021, 21:43 Dat een systeem saai is voor liefhebbers is uiteraard een non-argument, dat is echt wel het laatste waar de NMBS naar kijkt.
Uiteraard, maar ik vermeld het maar omdat hier uitermate veel liefhebbers meelezen :wink:
Shrek schreef: 01 mar 2021, 21:21 Dat staat allemaal in het investeringsplan dat de regering aan het schrijven is. Spannend...
Maar de werken daar zijn toch gevorderd het voorbije jaar? Of heb ik dat mis gezien vorige maand?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 01 mar 2021, 21:49 Maar de werken daar zijn toch gevorderd het voorbije jaar? Of heb ik dat mis gezien vorige maand?
Ik bedoel tussen Brugge en Blauwe Toren, die werf ligt al een tijdje stil wegens geldgebrek.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door BlackEagle »

Shrek schreef: 01 mar 2021, 21:43 De Belg heeft veel liever rechtstreekse treinen, maar ik betwijfel of dat ooit becijferd is. Het lijkt mij ook heel moeilijk exact uit te zoeken.
Dat is nu net wat een (multimodaal) verkeersmodel doet: je kan perfect simuleren hoeveel reizigers voordeel hebben bij het ene versus het andere systeem. Een overstap is een ongemak, maar als er voldoende voordelen tegenover staan (snellere reistijd/hogere frequentie) kan het ene tegen het andere opwegen.

En daarnaast: niet alle lange, gekoppelde verbindingen zijn de snelste: voor Zeebrugge-Gent stap je beter over in Brugge dan te blijven zitten op de L-trein.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 01 mar 2021, 21:59
trainlovertje schreef: 01 mar 2021, 21:49 Maar de werken daar zijn toch gevorderd het voorbije jaar? Of heb ik dat mis gezien vorige maand?
Ik bedoel tussen Brugge en Blauwe Toren, die werf ligt al een tijdje stil wegens geldgebrek.
Die werf bedoelde ik ook. Dan zal ik dat toch mis gezien hebben...
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 01 mar 2021, 21:43 De Belg heeft veel liever rechtstreekse treinen, maar ik betwijfel of dat ooit becijferd is. Het lijkt mij ook heel moeilijk exact uit te zoeken.
Dat geldt voor alle gewone reizigers, onafhankelijk van nationaliteit. Volgens mij zijn er wel cijfers over de invloed van een overstap maar ik weet niet meer direct waar ik die terug zou kunnen vinden.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door groentje »

Ik hoorde dat een extra overstap gevoelsmatig 10' reistijd toevoegt, maar ik heb er ook geen studies van. Dat kan ongetwijfeld ook nog wel ietwat gemilderd worden als de overstap zo comfortabel mogelijk kan, denk aansluitingen op hetzelfde perron, en geen te groot risico dat je bij je overstap net op een overvolle trein terechtkomt waar jedus opnieuw een zitplaats vindt, dat is al een heel verschil met een aansluiting van perron 9 naar perron 1 in Gent-St-Pieters tijdens de avondspits...
Een mooie halfuursdienst is niet alleen leesbaarder, het is ook de beste spreiding wanneer je 2 treinen hebt. en wanneer alles op een halfuursdienst rijdt, zijn de aansluitingen ook veel voorspelbaarder. Nu ben ik daar zelf vrij pragmatisch is, 25-35' tussen kan voor mij ook, maar veel meer, en de meerwaarde van die tweede trein wordt al snel verwaarloosbaar, mis die, en je bent veel te veel tijd kwijt voor een lijn met 2 treinen per uur.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door jknockaert »

rvdborgt schreef: 01 mar 2021, 22:27 Volgens mij zijn er wel cijfers over de invloed van een overstap maar ik weet niet meer direct waar ik die terug zou kunnen vinden.
Ik herinner me dat een overstap door de reiziger gewaardeerd wordt op iets van 1,5 tot 2 euro (bovenop de tijd die de overstap kost).
De waardering van reistijd hangt wat af van het reismotief; op de trein zal dat vaak woon-werk zijn en dan is 10 euro per uur de grootte-orde (consistent met de 10 minuten van groentje).
stijn
Berichten: 302
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door stijn »

Heb een beetje dit topic gelezen... en ik zou graag eens vloeken in de kerk...

Men vloek is van toepassing op de discussie hier over Brugge Kortrijk, maar ook voor vele andere tangentiële lijnen t.o.v. Brussel.

Wat heb je er aan dat je 1 snelle verbinding per uur hebt en 2 stoptreinen die dan onderweg de snelle moeten doorlaten?

Ben je niet beter met 3 stoptreinen exact om de 20 min? Misschien omdat er dan nergens nog moet gewacht worden en er efficiënter gekeerd kan worden kan je met hetzelfde personeel en materiaal er 4 aanbieden om de 15min.

Je snelst mogelijke reistijd zal inderdaad wel stijgen, maar je gemiddelde reistijd zal dalen omdat je dan gemiddeld maar 10min / 7,5min moet wachten.

Het verlies in reistijd kan zeker nog gemilderd worden door enkel met snel optrekkend materiaal te werken à la Desirio en de stops efficiënter te maken à la metro.

Voor alle tussenliggende haltes breng je het service niveau dan ook naar de top.

Volgens mij kan je zo veel volk van de auto naar de trein lokken. Je geeft die mensen de vrijheid om te reizen wanneer zij willen, zoals ze het gewend zijn met hun auto.

Bijkomend voordeel: de capaciteit van de lijn in kwestie stijgt enorm.

Over overstappen en de aversie die de Belgen er terecht voor hebben. Als je maar 1 aansluiting per uur hebt is een gemiste aansluiting een ramp. als je 4 treinen per uur hebt en je mist de eerste is het gevolg beperkt tot 15 min.

Je kan dan ook verder door redenen: moeten de treinen dan nog klokvast rijden? Kan je dan tijdens de spits er niet 5 treinen van maken zodat je om de 12 min rijdt?

Tot zover deze lezing.

Stijn
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door groentje »

net op die tangentiële lijnen is er meestal wel ruimte voor een sneller pad, hoor. En er zijn meer gevraagde bestemmingen dan alleen maar de pendel naar Brussel, er reizen redelijk wat reizigers van Kortrijk naar Brugge en terug, bijvoorbeeld. Als de reistijd te lang wordt, en het verschil met de auto flink in het nadeel van de trein, dan verlies je reizigers. Op korte trajecten heb je een punt, een reistijd van 10 of 15' is het einde van de wereld niet, maar 30 of 50'? Dan gaan velen al eens twijfelen..
Een twintigminutendienst is sowieso niet ideaal voor aansluitingen, of je zou alles op 20' moeten brengen. Denk een aansluitende halfuursdienst, de eerste trein mist de aansluiting nét, de tweede is nipt, de derde heeft teveel buffer.
Ik begrijp waar je vandaan komt, en frequentie is voor mij ook belangrijker dan snelheid, maar er zijn wel grenzen aan.
Y Tivoli
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:17

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door Y Tivoli »

Ik ben ook veel meer voorstander van het 'snelle IC; trage IC; L' voorstel, als het tot een uitbreiding zou komen.
Bovendien, het derde spoor in Roeselaere laat wat flexibiliteit in de exploitatie toe (late 'snelle IC'), niet?
Een snelle verbinding tussen de grotere steden zou volgens mij wel succesvol kunnen zijn.
Het succes van bijkomende kleinere haltes lijkt me minder zeker.
Naast Heule lijkt Rumbeke mij het meest geschikt voor heropening als L-halte op L66 (Loppem en Lendelede ook, maar in mindere mate).

Daarnaast vraag ik me ook af of het mogelijk is om tijd te winnen bij een snelheidsverhoging aan de inrit nabij Kortrijk. Bv. op het gemeenschappelijke stuk L66 met L69. Eventueel door het aanpakken van de brug over de Leie?
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door rvdborgt »

Y Tivoli schreef: 02 mar 2021, 21:10 Het succes van bijkomende kleinere haltes lijkt me minder zeker.
Naast Heule lijkt Rumbeke mij het meest geschikt voor heropening als L-halte op L66 (Loppem en Lendelede ook, maar in mindere mate).
Op basis waarvan lijkt je dat?

Nieuwsgierig,
Rian
Y Tivoli
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:17

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge

Bericht door Y Tivoli »

rvdborgt schreef: 02 mar 2021, 21:48
Y Tivoli schreef: 02 mar 2021, 21:10 Het succes van bijkomende kleinere haltes lijkt me minder zeker.
Naast Heule lijkt Rumbeke mij het meest geschikt voor heropening als L-halte op L66 (Loppem en Lendelede ook, maar in mindere mate).
Op basis waarvan lijkt je dat?

Nieuwsgierig,
Rian
Nattevingerwerk.
Op basis van subjectie inschattingen van bebouwing (hoeveelheid, type en nabijheid) via google maps.
Een middelbare school etc. zou me bv. wel opvallen.
Ik kom wel af en toe in de streek en gebruik sporadisch L66, maar niet genoeg om demografie,reizigersprofielen, etc. te kennen.

Objectieve feiten zijn misschien wel ergens te halen.
Om het succes van een station als Heule op te meten zou je ook kunnen kijken naar de gebruikersaantallen van Bissegem bijvoorbeeld.
Veel meer dan bijvoorbeeld inwoneraantallen per dorp/gemeente.
Daarnaast vind ik dat de inwonersaantallen/potentieel (in nabijheid van stations) behoorlijk hoog moeten zijn om een nieuw station te rechtvaardigen.
Plaats reactie