lengte HSL 4 en HSL Zuid

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

lengte HSL 4 en HSL Zuid

Bericht door railtravelmanager »

hallo,

kent iemand de juiste afstand in kilometer met bronvermelding van volgende baanvakken

Antwerpen-Centraal via HSL4 tot Breda

Breda tot Schiphol via Rotterdam beide via HSL Zuid

volgens eerder opgezochte spoorafstanden Antwerpen C tot Amsterdam C kwam ik op 163.50 maar das zonder kopmaken te Breda :)

Antwerpen C - Rotterdam 94,7 km
Rotterdam C - Schiphol via HSL Zuid 51,70
Schiphol - Amsterdam C 17,10

spoorse groeten,

Erwin
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: lengte HSL 4 en HSL Zuid

Bericht door Shrek »

Voor het Belgische gedeelte kan je de netverklaring van Infrabel raadplegen.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: lengte HSL 4 en HSL Zuid

Bericht door railtravelmanager »

Lijvig document waar ik de km afstanden niet direct terugvindt :D
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: lengte HSL 4 en HSL Zuid

Bericht door overweg13 »

Je moet kijken in de BIjlagen, onder E. Technische en informatieve documenten - E1. Stations en knooppunten.
Met vriendelijke groet

overweg13
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: lengte HSL 4 en HSL Zuid

Bericht door AlexNL »

Ik maak met enige regelmaat gebruik van de tool 'brouter' om afstanden te meten per spoor. Het is weliswaar geen officiële informatie (de afstand wordt berekend via Opensteetmaps) maar werkt erg goed naar mijn ervaring.

https://brouter.damsy.net/latest/

Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda - Antwerpen - Mechelen - Brussels Airport - Brussel-Zuid komt volgens die site uit op 227 kilometer.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: lengte HSL 4 en HSL Zuid

Bericht door railtravelmanager »

moet je alle sub/deeltrajectjes nog gaan optellen, vrij ingewikkeld ...

spijtig dat zij daar geen totaalafstanden zetten bijvoorbeeld Brussel-Noord - Antwerpen Centraal via lijn 25 ...

soit, eens polsen bij Infrabel of ze mij dat niet kunnen bezorgen ...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: lengte HSL 4 en HSL Zuid

Bericht door overweg13 »

Die bijlage draagt als titel dan ook "Afstand tussen stations en knooppunten".
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: lengte HSL 4 en HSL Zuid

Bericht door Shrek »

railtravelmanager schreef: 23 feb 2021, 18:13 moet je alle sub/deeltrajectjes nog gaan optellen, vrij ingewikkeld ...

spijtig dat zij daar geen totaalafstanden zetten bijvoorbeeld Brussel-Noord - Antwerpen Centraal via lijn 25 ...

soit, eens polsen bij Infrabel of ze mij dat niet kunnen bezorgen ...
Er zijn 2 deeltrajecten tussen Antwerpen-Centraal en de grens, ik zie de moeilijkheid echt niet.
De totaalafstand Antwerpen-Centraal Brussel-Noord kan je toch heel eenvoudig berekenen uit die tabel? Ik snap niet goed wat je nog meer kan verwachten hoor.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: lengte HSL 4 en HSL Zuid

Bericht door Steven »

Als je gewoon snel zoekt per lijn weet je toch al veel als je het mij vraagt.

Antwerpen centraal - Meer Grens = lijn 25 EN LIJN 4 = 4,390+35,943 = 40,33km van Antwerpen Centraal tot de grens.
Voor Nederland vind ik niet onmiddellijk de officiële tabellen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: lengte HSL 4 en HSL Zuid

Bericht door overweg13 »

Het echte probleem is dat je eventueel ook voorbij de grens de afstanden wil kennen en dan is de netverklaring van Infrabel een pareltje in vergelijking met die van de buurlanden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: lengte HSL 4 en HSL Zuid

Bericht door Steven »

Ja die van ProRail was eerder te lezen als een mislukte spaghetti. Alles in de knoop :lol:
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: lengte HSL 4 en HSL Zuid

Bericht door Tijgernoot »

Goede vraag.

De HSL wordt in Nederland steeds vanuit Rotterdam Centraal geteld, voor het noordelijke deel is de telling vanaf km 100, en het zuidelijke deel heeft de telling vanaf km 200.

Voor het noordelijke deel: vanaf het perron van Rotterdam Centraal naar de inrit van het gedeelte tussen Rotterdam en Schiphol is 1,3 km, daarvoor staat een handig bord langs het spoor. Het laatste kilometerbord voor Hoofddorp is 147,0, daarna kom je weer op het conventionele spoor ergens vlak voor kilometer 20. Station Schiphol zit bij kilometer 14,3. De afstand tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport zal dus op of rond de 56 kilometer zitten
Afbeelding
Bij het zuidelijke deel begint de telling rond de 208 km, bij kilometer 234 is Zevenbergsche Hoek Aansluiting naar de conventionele naastgelegen lijn, deze aftakking is twee kilometer lang en arriveert op het conventionele spoor bij kilometer 9,5 en loopt af naar 0 in Breda. Van Rotterdam naar Beda is dus 45,5 kilometer.

Het stuk vanaf Zevenbergschen Hoek Aansluiting naar Hazeldonk Grens en vanaf Breda naar Hazeldonk grens moet ik je helaas schuldig blijven.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: lengte HSL 4 en HSL Zuid

Bericht door railtravelmanager »

Tijgernoot schreef: 25 mar 2021, 14:03 Goede vraag.

De HSL wordt in Nederland steeds vanuit Rotterdam Centraal geteld, voor het noordelijke deel is de telling vanaf km 100, en het zuidelijke deel heeft de telling vanaf km 200.

Voor het noordelijke deel: vanaf het perron van Rotterdam Centraal naar de inrit van het gedeelte tussen Rotterdam en Schiphol is 1,3 km, daarvoor staat een handig bord langs het spoor. Het laatste kilometerbord voor Hoofddorp is 147,0, daarna kom je weer op het conventionele spoor ergens vlak voor kilometer 20. Station Schiphol zit bij kilometer 14,3. De afstand tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport zal dus op of rond de 56 kilometer zitten
Afbeelding
Bij het zuidelijke deel begint de telling rond de 208 km, bij kilometer 234 is Zevenbergsche Hoek Aansluiting naar de conventionele naastgelegen lijn, deze aftakking is twee kilometer lang en arriveert op het conventionele spoor bij kilometer 9,5 en loopt af naar 0 in Breda. Van Rotterdam naar Beda is dus 45,5 kilometer.

Het stuk vanaf Zevenbergschen Hoek Aansluiting naar Hazeldonk Grens en vanaf Breda naar Hazeldonk grens moet ik je helaas schuldig blijven.
hallo, dank je wel voor jouw feedback

dank zijn de geo kaart Nederland via deze link komt Schiphol-Rotterdam C ongeveer op 52,2 zoiets ja :) en Amsterdam-Schiphol- 17,3 zoiets, Rotterdam - grens België heb ik ergens en grens - Antwerpen ken ik via Infrabel dus plaatje kompleet .

Amsterdam Centraal - Schiphol via Sloterdijk, Amstel 17,3 km
Schiphol - Rotterdam C via HSL Zuid ongeveer 52,2 km
Rotterdam Centraal - Antwerpen-Centraal via HSL ZUID / Lijn 4 = 97.96 km

groeten,

Erwin
Plaats reactie