Pagina 8 van 8

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 29 jun 2021, 12:36
door K V B
Shrek schreef: 29 jun 2021, 09:06
K V B schreef: 29 jun 2021, 08:42 Die stoptrein had al lang een halfuurdienst moeten zijn. De huidige infrastructuur maakt het mogelijk.
Dan zouden er nog meer goederentreinen enkel snachts kunnen rijden terwijl de operatoren nu al klagen dat er overdag te weinig rijpaden zijn. Dat gaan we dus niet doen.
Hoeveel rijpaden zijn er nodig voor goederentreinen? Over de Lötschberg gaan er bijvoorbeeld nog steeds zo een drie goederentreinen per uur per richting. En dat op een lijn waar je ook 3 a 4 ICs, een RE, en 4 S-Bahnen per uur hebt...

Het is een kwestie van plannen.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 29 jun 2021, 14:47
door Steven
Grappig om weer appelen met peren te vergelijken. Wat is het snelheidsverschil tussen goederen en reizigerstreinen op beide routes dan weet je genoeg. Een Zwitserse machinist zei mij ooit vlakaf dat het op de bergpassen niet uitmaakt. Alles gaat er aan dezelfde snelheid over. 80 km/u wegens de vele bogen en hellingsgraad. Dat is onbestaande tussen Gent en Brugge. Haast kaarsrecht en bijna biljart vlak. Totaal verschillende lijnen om uit te baten.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 01 jul 2021, 13:23
door Larch
Steven schreef: 29 jun 2021, 14:47 Grappig om weer appelen met peren te vergelijken. Wat is het snelheidsverschil tussen goederen en reizigerstreinen op beide routes dan weet je genoeg. Een Zwitserse machinist zei mij ooit vlakaf dat het op de bergpassen niet uitmaakt. Alles gaat er aan dezelfde snelheid over. 80 km/u wegens de vele bogen en hellingsgraad. Dat is onbestaande tussen Gent en Brugge. Haast kaarsrecht en bijna biljart vlak. Totaal verschillende lijnen om uit te baten.
80 km/u ?
In mijn herinnering reed de ETR610 toch net iets sneller over die lijn. :wink:

Re: Werkvensters HSL

Geplaatst: 01 jul 2021, 16:10
door Steven
De Lötschberg en de Gotthard zijn natuurlijk geen copies van elkaar maar ze zijn zeker verschillend genoeg ten opzicht van het baanvak Gent Brugge.
Ter info op de Lötschberg is het grootste deel 80, deels 90 en een paar kleine stukjes 100, de oude tunnel zelf is 125 km/u. Op de Gotthard bevat de oude route zo mogelijk nog veel meer stukken 80 km/u. Dus ik snap die treinbestuurder zijn uitspraak wel.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 05 jul 2021, 06:24
door K V B
Steven schreef: 29 jun 2021, 14:47 Grappig om weer appelen met peren te vergelijken. Wat is het snelheidsverschil tussen goederen en reizigerstreinen op beide routes dan weet je genoeg. Een Zwitserse machinist zei mij ooit vlakaf dat het op de bergpassen niet uitmaakt. Alles gaat er aan dezelfde snelheid over. 80 km/u wegens de vele bogen en hellingsgraad. Dat is onbestaande tussen Gent en Brugge. Haast kaarsrecht en bijna biljart vlak. Totaal verschillende lijnen om uit te baten.
Ik had mischien duidelijker moeten zijn. Ik had de lijn Bern - Thun in gedachten. Deel van de Lötschberg route. Recht. Vlak. Snel. 31km lengte. Ok. Wel iets korter dan Gent - Brugge.

Maar ik heb nog altijd geen antwoord op: Voor hoeveel goederen treinen per uur is de lijn gepland?

in Zwitserland plant men infrastructuurwerken met een bepaalde dienstregeling in gedachte. En die kan je gewoon raadplegen. Dus is "hoeveel treinen per uur gaan hier in 2035 rijden" alhier geen mysterie.