Werkvensters HSL

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 16 feb 2021, 21:50
Shrek schreef: 16 feb 2021, 20:09
FLV-FGSP schreef: 16 feb 2021, 20:03 Hoe doen ze dat dan in landen als Zwitersland of Duitsland? Daar is het verschijnsel 'blanc horaire' totaal onbekend.
Je kan die schouwingen ook 's nachts doen, zo gaat het bijvoorbeeld op L36N, maar dat duurt langer en kost een stuk meer. Infrabel besteedt het geld liever aan andere dingen zoals het op dubbelspoor houden van L130A of L37 voorbij Welkenraedt.
Er zijn niet alleen minder kosten maar ook minder inkomsten.
Overdag schouwingen doen = minder treinen = minder inkomsten. Twee retours Leuven - Welkenraedt 5 dagen per week loopt volgens mij aardig op.

Groetjes,
Rian
Neen dat is niet waar, de vorige regering heeft een plafond op rijpadvergoedingen gezet, extra treinen geeft Infrabel dus geen extra inkomsten. Maar sowieso zijn financiële incentives nooit een oplossing in de relatie tussen Infrabel en NMBS.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 16 feb 2021, 22:00
Shrek schreef: 16 feb 2021, 19:39
rvdborgt schreef: 16 feb 2021, 15:42 Vanuit het standpunt van een leesbare treindienst zijn de dergelijke gaten hoogst ongewenst. Ze zorgen ook voor reistijdverlengingen van/naar Maastricht/Visé (aansluitingen in Luik) en Spa (aansluitingen in Pepinster).
Laten we vooral het perspectief niet verliezen: een gat in de dienstregeling is een lichte hinder, een trein die aan 300 km/h ontspoort is hoogst ongewenst.
Niet alles wat hinkt is een vergelijking. Dergelijke gatendienstregelingen zijn ongewenst (ze kosten reizigers) en zijn ook vermijdbaar zonder dat er treinen door zouden ontsporen.

Groetjes,
Rian
De gatendienstregeling kost amper reizigers, die gaten niet laten en elders besparen zou meer reizigers kosten.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 16 feb 2021, 22:00
rvdborgt schreef: 16 feb 2021, 21:50
Shrek schreef: 16 feb 2021, 20:09 Je kan die schouwingen ook 's nachts doen, zo gaat het bijvoorbeeld op L36N, maar dat duurt langer en kost een stuk meer. Infrabel besteedt het geld liever aan andere dingen zoals het op dubbelspoor houden van L130A of L37 voorbij Welkenraedt.
Er zijn niet alleen minder kosten maar ook minder inkomsten.
Overdag schouwingen doen = minder treinen = minder inkomsten. Twee retours Leuven - Welkenraedt 5 dagen per week loopt volgens mij aardig op.
Neen dat is niet waar, de vorige regering heeft een plafond op rijpadvergoedingen gezet, extra treinen geeft Infrabel dus geen extra inkomsten. Maar sowieso zijn financiële incentives nooit een oplossing in de relatie tussen Infrabel en NMBS.
Dat plafond kan alleen maar iets tijdelijks zijn want niet houdbaar onder de geldende EU-regels.
Aangezien je vaak met financiële argumenten komt als uitleg voor beslissingen van Infrabel, zie ik niet in waarom financiële prikkels een slecht idee zouden zijn.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 16 feb 2021, 22:05 Dat plafond kan alleen maar iets tijdelijks zijn want niet houdbaar onder de geldende EU-regels.
Aangezien je vaak met financiële argumenten komt als uitleg voor beslissingen van Infrabel, zie ik niet in waarom financiële prikkels een slecht idee zouden zijn.
Omdat de financiële verstrengeling tussen de NMBS en Infrabel zo groot is heeft de regering gewoon gezegd: er moet zoveel geld van A naar B vloeien, doe het maar kloppen.
En eerlijk, dat is maar best. Moesten de NMBS en Infrabel alles wat ze voor elkaar doen onderling gaan factureren loopt de samenwerking toch meteen mank.
Maar financiële responsabilisering is helemaal niet nodig, het is toch de regering die het budget kiest. Infrabel moet gewoon zorgen dat er voor dat geld zoveel mogelijk spoorlijn wordt aangeboden. De keuze om overdag wisselinspecties te doen past perfect in dat kader.

Die Europese regels zeggen natuurlijk niets, Infrabel doet de facturen uitkomen op het afgesproken bedrag en volgt daarbij alle spelregels.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 16 feb 2021, 22:16 Die Europese regels zeggen natuurlijk niets, Infrabel doet de facturen uitkomen op het afgesproken bedrag en volgt daarbij alle spelregels.
Ik hoop dat je zelf beseft hoe "fout" deze uitspraak is...
...en hoe wraakroepend voor degenen die het zootje mogen bekostigen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 16 feb 2021, 23:32
Shrek schreef: 16 feb 2021, 22:16 Die Europese regels zeggen natuurlijk niets, Infrabel doet de facturen uitkomen op het afgesproken bedrag en volgt daarbij alle spelregels.
Ik hoop dat je zelf beseft hoe "fout" deze uitspraak is...
...en hoe wraakroepend voor degenen die het zootje mogen bekostigen
Daar is helemaal niets fout aan, ik zie ook totaal geen wraakroepend element erin. De begroting voorziet een bepaald bedrag voor spoorwegen, het is aan Infrabel en de NMBS om daarmee zo efficiënt mogelijk om te springen. Dus zoveel mogelijk vervoer aanbieden voor dat budget. De onderlinge verdeling van dat budget is dan eigenlijk onbelangrijk, zolang het maar zo efficiënt mogelijk gebruikt wordt.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Werkvensters HSL

Bericht door JHS2013 »

Wat maar eens te meer pleit voor een eengemaakte spoorweg
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Werkvensters HSL

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 17 feb 2021, 00:13 Wat maar eens te meer pleit voor een eengemaakte spoorweg
Het probleem is natuurlijk dat er ook nog goederenvervoerders en internationale vervoerders zijn, daar moet Infrabel wèl onpartijdig en minutieus alles correct berekenen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door K V B »

FLV-FGSP schreef: 16 feb 2021, 20:03 Hoe doen ze dat dan in landen als Zwitersland of Duitsland? Daar is het verschijnsel 'blanc horaire' totaal onbekend.
In Zwitserland wordt elke km van het hele net minstens een keer peer week bereden door een meettrein. Goed mogelijk dat te voet schouwen daar helemaal niet meer gedaan wordt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 17 feb 2021, 16:52
FLV-FGSP schreef: 16 feb 2021, 20:03 Hoe doen ze dat dan in landen als Zwitersland of Duitsland? Daar is het verschijnsel 'blanc horaire' totaal onbekend.
In Zwitserland wordt elke km van het hele net minstens een keer peer week bereden door een meettrein. Goed mogelijk dat te voet schouwen daar helemaal niet meer gedaan wordt.
Dat is de richting die we met Infrabel ook uit willen, alleen hebben wij niet de Zwitserse budgetten dus gaat het iets langzamer hier.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 17 feb 2021, 17:07
K V B schreef: 17 feb 2021, 16:52
FLV-FGSP schreef: 16 feb 2021, 20:03 Hoe doen ze dat dan in landen als Zwitersland of Duitsland? Daar is het verschijnsel 'blanc horaire' totaal onbekend.
In Zwitserland wordt elke km van het hele net minstens een keer peer week bereden door een meettrein. Goed mogelijk dat te voet schouwen daar helemaal niet meer gedaan wordt.
Dat is de richting die we met Infrabel ook uit willen, alleen hebben wij niet de Zwitserse budgetten dus gaat het iets langzamer hier.
Dat vindt ik wel vreemd, gezien het feit dat Infrabel eigenlijk behoorlijk veel geld van de operatoren krijgt. Rijpadvergoedingen zijn een pak hoger dan bijv. in Zwitserland.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 18 feb 2021, 10:25
Shrek schreef: 17 feb 2021, 17:07
K V B schreef: 17 feb 2021, 16:52

In Zwitserland wordt elke km van het hele net minstens een keer peer week bereden door een meettrein. Goed mogelijk dat te voet schouwen daar helemaal niet meer gedaan wordt.
Dat is de richting die we met Infrabel ook uit willen, alleen hebben wij niet de Zwitserse budgetten dus gaat het iets langzamer hier.
Dat vindt ik wel vreemd, gezien het feit dat Infrabel eigenlijk behoorlijk veel geld van de operatoren krijgt. Rijpadvergoedingen zijn een pak hoger dan bijv. in Zwitserland.
Ja maar Infrabel krijgt nagenoeg geen dotatie, SBB wel.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 16 feb 2021, 22:03
De gatendienstregeling kost amper reizigers, die gaten niet laten en elders besparen zou meer reizigers kosten.
Onderschat dat niet hoor. Het effect van die gaten is ver voelbaar. En een trein die buiten de "Takt" valt is over het algemeen juist disproportioneel duurder.

Ik was Dinsdag in Rolle. Van Rolle naar Wengwald heb ik gewoon elke half uur een trein (met natuurlijk verschillende overstappen). Ik hoefde mij op geen enkel moment zorgen te maken dat een half uurtje langer daar bezig zou zijn mijn thuiskomst met meer dan een half uur zou verlaten. Gewoom om dat ik elk half uur in Rolle op een trein kan stappen, en vervolgens in Lausanne, Bern en Interlaken altijd aansluiting heb. De kans dat ik in een werkvenster val en een uur moet wachten is onbestaande.˜
En dat is de reden waarom in Zwitserland een derde van de huishoudens geen auto heeft, en de SBB ondanks hogere tarieven toch veel meer reizigers...

Een andere reden om geen gaten toe te laten is gewoon efficiëntie. In Zwitserland (en nu ook in Duitsland) hanteert men het principe: Eerst plannen, dan bouwen. Men plant eerst de dienstregeling. En dan kijkt men welke infrastructuur men nodig heeft. En dan bouwt men precies genoeg infrastructuur. De spaart geld. Maar dat betekent inderdaad dat er voor treinen die buiten de Takt vallen inderdaad gewoon geen plaats is.

in België zie ik nog teveel de oude "Nog Meer Beton Storten" NMBS bezig. Men bouwt, maar weet men waarom? Waarom heeft men bij de nieuwbouw van Oostenden daar zoveel perrons gelaten? Had Oostende die echt nodig? Weet men al welke dienstregeling men op Gent - Brugge wil gaan rijden? Is die ingrijpende ombouw naar vier sporen echt nodig?
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door CursorX »

K V B schreef: 18 feb 2021, 11:01
Shrek schreef: 16 feb 2021, 22:03
De gatendienstregeling kost amper reizigers, die gaten niet laten en elders besparen zou meer reizigers kosten.

in België zie ik nog teveel de oude "Nog Meer Beton Storten" NMBS bezig. Men bouwt, maar weet men waarom? Waarom heeft men bij de nieuwbouw van Oostenden daar zoveel perrons gelaten? Had Oostende die echt nodig? Weet men al welke dienstregeling men op Gent - Brugge wil gaan rijden? Is die ingrijpende ombouw naar vier sporen echt nodig?
Op dat van Oostende wil ik even inpikken, omdat ik die situatie goed ken. Ja al die perrons zijn nodig. In de ochtendspits worden die allemaal gebruikt, in de avondspits soms ook, maar zeker in de toeristische periode waar er in bepaalde momenten elke 10 minuten een trein aankomt of 's avonds vertrekt dan zijn die 8 perrons echt wel het minimum wat je nodig hebt. Vanaf dat er iets fout loopt in de zomer zit je daar in de patatten...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door trainlovertje »

CursorX schreef: 18 feb 2021, 13:49
K V B schreef: 18 feb 2021, 11:01
Shrek schreef: 16 feb 2021, 22:03
De gatendienstregeling kost amper reizigers, die gaten niet laten en elders besparen zou meer reizigers kosten.

in België zie ik nog teveel de oude "Nog Meer Beton Storten" NMBS bezig. Men bouwt, maar weet men waarom? Waarom heeft men bij de nieuwbouw van Oostenden daar zoveel perrons gelaten? Had Oostende die echt nodig? Weet men al welke dienstregeling men op Gent - Brugge wil gaan rijden? Is die ingrijpende ombouw naar vier sporen echt nodig?
Op dat van Oostende wil ik even inpikken, omdat ik die situatie goed ken. Ja al die perrons zijn nodig. In de ochtendspits worden die allemaal gebruikt, in de avondspits soms ook, maar zeker in de toeristische periode waar er in bepaalde momenten elke 10 minuten een trein aankomt of 's avonds vertrekt dan zijn die 8 perrons echt wel het minimum wat je nodig hebt. Vanaf dat er iets fout loopt in de zomer zit je daar in de patatten...
Dat kan ik bevestigen. Ik heb al vaak genoeg in Oostende de uittocht van alle dagtoeristen meegemaakt. Zelfs de 7 perronsporen in Blankenberge zijn niet overdreven. En wat die vier sporen tussen Brugge en Gent betreft: als je nu gaat bouwen wat 'net genoeg' is, dan zit je over een aantal jaar alweer met een capaciteitstekort, want het is de bedoeling dat het aantal goederentreinen naar Zeebrugge zal blijven toenemen.

Maar wat nu je punt is met die werkvensters: ik denk dat ik toch eerder Shrek volg, dat die enkele treinen per dag die wegvallen relatief weinig reizigers kosten. Men neemt de trein omdat men ervan uitgaat dat er elke 30 minuten eentje rijdt tussen Brussel en Luik, met versterkt aanbod in de spits. Vele reizigers vergeten als het ware dat er daar sommigen van tussen vallen in de daluren. Andere dan weer niet, maar ik denk dus dat die in de minderheid zijn.
Plaats reactie