Pagina 2 van 3

Re: Brussel West

Geplaatst: 16 feb 2021, 16:29
door jan_olieslagers
Hm, het zou zeker een verbetering zijn als dat station - en de hele lijn 28 - wat meer gebruikt werden voor reizigerstreinen. Vooral inderdaad omdat velen die nu uitstappen op L0 dat enkel doen om over te stappen op de MIVB. Maar om daar 1 spoor extra te leggen voor "koptreinen"? Er is al meermaals gepleit voor koptreinen in Brussel-Noord, en steevast komt het antwoord dat er daarvoor geen ruimte is. Want een koptrein legt veel meer beslag op een perronspoor dan een doorgaande. Als er geen ruimte voor is op 12 perronsporen, hoe kan er die dan zijn op 3?? Hoeveel sporen men ook weet aan te leggen in Brussel-West, ze zullen het efficiëntste worden gebruikt als stop voor doorgaande treinen.

Re: Brussel West

Geplaatst: 16 feb 2021, 16:39
door Steven
Omdat lijn 28 net niet gelijkgesteld is aan Brussel Noord heb je daar die ruimte net wel. Brussel Noord is net te druk om dat te kunnen doen.
Stel dat je op lijn 28 voor twee doorgaande treinen per uur kiest dan is er echt wel plaats voor een derde trein die er bij komt en eventueel keert in Brussel west op het wijkspoor. Zodoende blijven de hoofdsporen vrij. Eens de frequentie te hoog is in een station doe je dat inderdaad beter niet. Maar zover zit Brussel West zeker nog niet als station. Een kerende trein neemt al vlot 10-15 minuten perron in beslag. Een doorgaande trein is doorgaans weg na 2 minuten. Neem daar ook nog bij dat de spoorconfiguratie in Brussel Noord wat complexer is dan deze van Brussel West.

Re: Brussel West

Geplaatst: 16 feb 2021, 16:44
door jan_olieslagers
Okee, daar zit iets in. Maar zou het streefdoel niet moeten zijn om het aantal treinen per uur per spoor ongeveer gelijk te krijgen in alle Brusselse stations? Om m.a.w. alle perronsporen van alle stations min of meer even intensief te gebruiken? Voor mijn part mag Brussel-West héél wat meer treinen krijgen dan die miezerige twee per uur - het potentieel lijkt er echt wel te zijn.

We zien toch een stevige toename van het verkeer ten Oosten van Brussel, de laatste jaren - bv. station Schuman is een bezige bijennest in de spits, met ook daar heel veel overstap op MIVB, ook al is er daar geen tram en niet veel bus. Waarom zou het ten Westen minder moeten zijn? Wel grif akkoord dat zoiets mettertijd dient opgebouwd, mensen zijn gewoontediertjes en moeten dus de tijd krijgen om hun gewoontes aan te passsen.

Re: Brussel West

Geplaatst: 16 feb 2021, 19:41
door groentje
Brussel-West is naar mijn mening niet geschikt als terminusstation. Een wijkspoor kan nog altijd nuttig zijn, daar niet van, maar Brussel-West is zelf geen bestemming, zoals Zuid, Centraal, Noord, Schuman, Luxemburg of zelfs Etterbeek dat wel zijn. Het enige waar het Weststation goed in is, is de overstap op de metro.
Een tweede serie zou wel nuttig zijn, in stedelijk gebied is een halfuursdienst gewoon het minimum waarmee je enig succes kan boeken. Je mag nog zo snel zijn met de trein, als je een uur moet wachten op de volgende rit, dan neem je de bus, tram of metro in de plaats.

Re: Brussel West

Geplaatst: 16 feb 2021, 19:58
door trainlovertje
Shrek schreef: 16 feb 2021, 15:35
Steven schreef: 16 feb 2021, 14:56 Weet iemand of er een spoor 3 zou komen in Brussel West, ik. Kon er niets van terugvinden. Ik had de indruk dat de reeds uitgevoerde grondwerken toch in functie van een spoorbedding zijn. Al kan schijn bedriegen.
Dat 3e spoor is voorzien op lange termijn, maar dus niet de komende jaren. Ik had wel iets opgevangen over de aanleg van een parkje naast het station, misschien is het dat?
Ik hoop dat dat geen werkelijkheid wordt. Sorry dat ik het zo vlak af zeg, maar wat daar rond hangt, wil geen enkele treinreiziger in z'n buurt. Dat station is volgens mij de Brusselse draaischijf wat betreft zwart milieu. Vorige week nog een steekpartij in dat metrostation, al meerdere moorden in de directe nabijheid van dat station de laatste jaren, ... Die gasten trekken zich van niks iets aan, lopen de sporen daar over alsof er nooit een trein voorbijrijdt en de schuilhuisjes hebben al jaren geen ruiten meer, omdat ze continu kapot geslagen worden.
Dus, laat dat park maar zitten, want zo trek je die kerels alleen maar aan naar de onmiddellijke nabijheid van station West. Ik heb er al een aantal keer de trein/metro genomen en nog nooit vond ik het daar aangenaam omwille van het bovenstaande

Re: Brussel West

Geplaatst: 16 feb 2021, 20:09
door jan_olieslagers
Ook: als er eenmaal park/groen/natuur van komt zal het niet gemakkelijk worden om het ooit nog terug te claimen om er spoor te leggen. Beter om het ineens vrij te houden.

Re: Brussel West

Geplaatst: 16 feb 2021, 20:48
door Freken
Ik ben even op onderzoek gegaan naar informatie over de nieuwe fietssnelweg en die lijkt er volgens de website van Beliris wel degelijk aan te komen.
Na nog wat langer rondzoeken in de documenten van de openbare aanbesteding (die hier terug te vinden zijn) staat er toch wel interessante informatie in de haalbaarheidsstudie, die weliswaar in 2017 is uitgevoerd.

Op pagina 156 van die studie wordt het volgende vermeld: het tracé van de fietssnelweg zou langs de dubbele (?) voorziene wijksporen aan Brussel-West gaan en er wordt zowaar melding gemaakt van een "project van het spoor voor automatische metro is gepland op dit gebied", zie ook hieronder. Of we nu deze studie mogen geloven lijkt me sterk, ik vrees dat we nog steeds even ver staan van de realiteit. :lol:

Afbeelding

Re: Brussel West

Geplaatst: 26 feb 2021, 11:58
door joverwimp
jan_olieslagers schreef: 16 feb 2021, 15:04
Er ging ook een fietssnelweg komen maar of die nu vlak naast de sporen zal liggen?
Daarvan zijn toch foto's geplaatst geworden geweest? Vlak ernaast, jawel, staat me voor, aan de oostkant.
inderdaad aan de oostkant , langs de Vandenpeereboomstraat (begin juli 2020 ingehuldigd)

Re: Brussel West

Geplaatst: 11 mar 2021, 21:25
door Klassiekje
Hebben de werken niet eerder iets te maken met de metro? Lijkt wel op een aansluiting naar de stelplaats Jacques Brel.

Re: Brussel West

Geplaatst: 11 mar 2021, 23:16
door Steve
Klopt, de remise wordt uitgebreid en er komt onder meer een lang garagespoor ten oosten van de treinsporen, bijna helemaal tot aan station Ossegem (Gentsesteenweg).

Re: Brussel West

Geplaatst: 14 mar 2021, 18:13
door Papanero
Ik heb geen verdere info over wat men precies van plan is, maar de werken ten oosten van de twee bestaande sporen laten de palen van de bovenleiding ongemoeid, dus het is wel degelijk mogelijk om het derde spoor (terug) te plaatsen.
IMG_20210314_181046.jpg

Re: Brussel West

Geplaatst: 14 apr 2022, 09:58
door joverwimp
Er wordt hard gewerkt aan voormalig spoor 3 en 4. Een werf van Infrabel ? geen melding op https://infrabel.be/nl/werven)
Een werf van de MIVB ? geen melding op www.stib-mivb.be/article.html?_guid=40f ... d84f6&l=nl
Zo te zien is het een verbinding naar de metro, stelplaats Jacques Brel.
Tussen spoor 2 en 3 werd een hekken opgetrokken.

Re: Brussel West

Geplaatst: 14 apr 2022, 11:58
door Steve
Het gaat om een uitbreiding van de naastgelegen metroremise Jacques Brel, deze nieuwe (langere) sporen zijn hard nodig om alle bijkomende metrostellen te stallen die nodig zijn om de frequentieverhogingen en uiteindelijk nieuwe metrolijn waar te maken.

Re: Brussel West

Geplaatst: 14 apr 2022, 13:20
door Klassiekje
De derde rail verraadt veel :wink:

https://mivb.prezly.com/mivb-neemt-derd ... in-gebruik#

Ik veronderstel dat het gaat over het 'testspoor' vermeld in dit artikel.

Re: Brussel West

Geplaatst: 14 apr 2022, 16:14
door Steve
Klassiekje schreef: 14 apr 2022, 13:20 https://mivb.prezly.com/mivb-neemt-derd ... in-gebruik#

Ik veronderstel dat het gaat over het 'testspoor' vermeld in dit artikel.
Nee, dat artikel gaat specifiek over de nieuwe remise voorbij het eindpunt Eramus, met een testspoor dat vlak naast spoorlijn 50A komt te liggen. Beide kaderen natuurlijk in dezelfde noodzaak voor extra capaciteit.