Brussel West

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Brussel West

Bericht door Steven »

Sinds enige tijd merk ik weer meer beweging te Brussel West. OP spoor 2 staan er werfhekken die het perron in 2 delen. Men heeft alle wildgroei van planten al verwijderd. Ook is de bedding (waar er plaats is voor spoor 3) afgegraven over de lengte van het perron (zover ik kon zien).

Is er iemand die weet wat men juist gaat doen. Via de website van Infrabel en een paar andere Brusselse website werd mij niet alles duidelijk. Ik las wel dat men het gebied wil verder ontwikkelen wat betreft, woon, werk en winkelen.
Vertonghe
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 mar 2017, 11:12
Locatie: Mechelen

Re: Brussel West

Bericht door Vertonghe »

Wat er ook gebeurt: ik kan het enkel maar aanmoedigen! Het opleidingscentrum van Infrabel dat ergens tussen West en Beekkant zou liggen, gaat binnenkort ook openen (en ik mag er mijn opleiding als safety controller aanvatten). Misschien dat ze daarom het station toch al beter willen bedienen dan met één trein per uur per richting?
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Brussel West

Bericht door benimmeg »

Ik heb mijn opleiding traffic controller afgerond in Brussel-West. Ik heb de eerste 3 weken van januari in het nieuw opleidingscentrum gezeten.
Meer als 1 trein per uur zou wel handig zijn.
EBFS
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 apr 2020, 14:53

Re: Brussel West

Bericht door EBFS »

Laten we hopen dat dit een teken is van een betere bediening van de lijn in de toekomst!
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Brussel West

Bericht door Freken »

Infrabel had voor de stations van Bockstal, Boondaal en Brussel-West renovatiewerken gepland in 2021 - 2022 volgens het investeringsplan. Een twee-uurlijkse bediening van L28 zou inderdaad op zijn plaats zijn maar dat zal wellicht pas gebeuren wanneer het traject van de S10 wordt aangepast (Aalst - NZV - Brussel-West - Schaarbeek - Vilvoorde).
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Brussel West

Bericht door jan_olieslagers »

En dat zal dan weer wachten op de werken van de L28 naar Schaarbeek toe. Hoe ver staan die feitelijk?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Brussel West

Bericht door Freken »

jan_olieslagers schreef: 16 feb 2021, 10:55 En dat zal dan weer wachten op de werken van de L28 naar Schaarbeek toe. Hoe ver staan die feitelijk?
Het tracé richting Schaarbeek (L26B) is al volledig afgewerkt. Ik vermoed dat men met de werken aan het station van Vilvoorde daar niet genoeg (perron)capaciteit heeft.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Brussel West

Bericht door benimmeg »

Zouden sommige piekuurtreinen niet langs Brussel-West kunnen omgeleid worden? Zo krijgt men twee voordelen, de NZV wordt minder belast en Brussel-West krijgt een extra trein. Reizigers naar NZV zullen wel niet zo blij zijn met deze maatregel. Ze kunnen de uren van de lessen afstellen op deze treinuren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brussel West

Bericht door Steven »

Weet iemand of er een spoor 3 zou komen in Brussel West, ik. Kon er niets van terugvinden. Ik had de indruk dat de reeds uitgevoerde grondwerken toch in functie van een spoorbedding zijn. Al kan schijn bedriegen.
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Brussel West

Bericht door Klassiekje »

Er ging ook een fietssnelweg komen maar of die nu vlak naast de sporen zal liggen?
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Brussel West

Bericht door jan_olieslagers »

Er ging ook een fietssnelweg komen maar of die nu vlak naast de sporen zal liggen?
Daarvan zijn toch foto's geplaatst geworden geweest? Vlak ernaast, jawel, staat me voor, aan de oostkant.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brussel West

Bericht door Steven »

Ja grotendeels naast lijn 28 maar ter hoogte van Brussel West zal dat niet zijn denk ik, het terrein is daar vrij groot. Tussen Brussel West en Kuregem is er een paar punten weinig plaats om dat fietspad pal naast de lijn te leggen. Onder meer een steunmuur van de metro staat wat lastig (Darrvoor had men lijn 28 al wat verschoven).
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Brussel West

Bericht door jan_olieslagers »

Weet iemand of er een spoor 3 zou komen in Brussel West,
Ik kom daar nooit, zelfs nog niet bijna, dus weet er absoluut niets van. Maar ik kan niet laten me af te vragen wat daarvan het nut zou kunnen zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel West

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 16 feb 2021, 14:56 Weet iemand of er een spoor 3 zou komen in Brussel West, ik. Kon er niets van terugvinden. Ik had de indruk dat de reeds uitgevoerde grondwerken toch in functie van een spoorbedding zijn. Al kan schijn bedriegen.
Dat 3e spoor is voorzien op lange termijn, maar dus niet de komende jaren. Ik had wel iets opgevangen over de aanleg van een parkje naast het station, misschien is het dat?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brussel West

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 16 feb 2021, 15:23
Weet iemand of er een spoor 3 zou komen in Brussel West,
Ik kom daar nooit, zelfs nog niet bijna, dus weet er absoluut niets van. Maar ik kan niet laten me af te vragen wat daarvan het nut zou kunnen zijn.
Als er extra treinen komen kan je eventueel een bepaalde relatie tot Brussel West laten rijden met dat station als eindpunt. Treinen zouden dan kunnen keren op spoor 3 om aldaar hun terug rit aan te vatten. Het feit dat je in Brussel West alle metrolijnen ter beschikking hebt, een aantal trams en nog een hoop bussen zou net moeten uitnodigen om heel wat meer treinen dan 1/U zoals nu langs daar te sturen.
Plaats reactie