Wat betekent dit sein?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
wilrijkenaar2610
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jan 2020, 12:54

Wat betekent dit sein?

Bericht door wilrijkenaar2610 »

Ik heb een vraag voor de wijzen mensen van HGBTF.

Een sein dat tegelijk oranje en groen knippert, wat betekent dit?

Ik zag dit gebeuren bij het laatste sein van lijn 147 voor deze overgaat in lijn 140 bij Fleurus.

Alvast bedankt! :D
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wat betekent dit sein?

Bericht door Shrek »

wilrijkenaar2610 schreef: 15 feb 2021, 18:28 Ik heb een vraag voor de wijzen mensen van HGBTF.

Een sein dat tegelijk oranje en groen knippert, wat betekent dit?

Ik zag dit gebeuren bij het laatste sein van lijn 147 voor deze overgaat in lijn 140 bij Fleurus.

Alvast bedankt! :D
Stond de gele lamp onder of naast de groene?
JHS2013
Berichten: 468
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Wat betekent dit sein?

Bericht door JHS2013 »

We hebben het eigenlijk altijd over geel ipv oranje, maar:
Groen Geel Horizontaal (dus naast elkaar): het volgende sein staat open maar met een snelheidsverlaging. Op het volgende sein moet een lichtcijfer in het onderpaneel branden.
Groen Geel Verticaal: het volgende sein staat open maar vertoont een beperking (2 Geel, GrGH) en de afstand tot het sein daarna is te kort om op tijd te kunnen remmen.

Het knipperen betekent dat het een sein van het tegenspoor is
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat betekent dit sein?

Bericht door Steven »

Dan heb je om te beginnen op tegen spoor gereden maar dan heb ik een vraag of beide lampen horizontaal dan wel verticaal ten op zichtte van elkaar stonden want dan geeft een ander antwoord.

Het sein beeld groen geel horizontaal (GGH) = het volgende sein staat open en legt een snelheidsbeperking op.

Het sein beeld groen geel verticaal(GGV) = het volgende sein staat veilig maar geeft toegang tot een korte sectie. Deze kant te kort zijn om te stoppen of om te vertragen.


Je krijgt na groen geel verticaal dus een paar opties van seinen.
GGV/2gele/Rood
GGV/GGH/groen+ lichtcijfer

Om u zodoende de basis mee te geven.

Het vast branden of knipperen van seinen heeft enkel te maken met feit dat je links of rechts aan rijden bent. Op normaalspoor (links) branden de seinen vast daar waar ze op tegen spoor (indien de trein rechts zou rijden) de seinen een knipperend karakter.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat betekent dit sein?

Bericht door Steven »

Voilà 2 bij elkaar aansluitende antwoorden, hopelijk ben je nu ook dubbel zo wijs geworden :wink:
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Wat betekent dit sein?

Bericht door trainlovertje »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwegs ... einstelsel

Deze lijkt me handig voor jou.
Ook al ligt er op lijn 147 maar één spoor, je kan er wel in tegenspoor rijden. Als je van Fleurus naar Auvelais rijdt, rijd je in normaalspoorregime, in de omgekeerde richting dus in tegenspoorregime. Een enkelspoor kan soms ook in beide richtingen te berijden zijn in normaalspoorregime, overigens.
wilrijkenaar2610
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jan 2020, 12:54

Re: Wat betekent dit sein?

Bericht door wilrijkenaar2610 »

Allemaal bedankt voor jullie antwoord. Ik ben wijzer geworden!

Het betrof hier groen geel horizontaal (GGH).
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Wat betekent dit sein?

Bericht door Tim »

Lijn 147 is in de richting Auvelais - Fleurus tegenspoor vandaar dat het sein knippert.
De wissel om lijn 140 op te rijden is geschikt voor 90 km/u maar deze komt richting Ottignies ook uit op het tegenspoor. Voorbij het perron is de wissel om naar normaalspoor te gaan geschikt voor 60 km/u, dus het groen geel horizontaal seinbeeld is om deze snelheidsbeperking aan te kondigen.
traindriverbe
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37

Re: Wat betekent dit sein?

Bericht door traindriverbe »

trainlovertje schreef: 15 feb 2021, 18:42 Ook al ligt er op lijn 147 maar één spoor, je kan er wel in tegenspoor rijden. Als je van Fleurus naar Auvelais rijdt, rijd je in normaalspoorregime, in de omgekeerde richting dus in tegenspoorregime. Een enkelspoor kan soms ook in beide richtingen te berijden zijn in normaalspoorregime, overigens.
Om het helemaal compleet te maken :

Bovenstaand geval is dus een "gespecialiseerd spoor" wordt in de één richting in NS (normaalspoor) beseind/bereden , in de andere richting in TS (tegenspoor) beseind/bereden.

Een spoor dat in beide richtingen in NS (normaalspoor) is beseind noemt men "gebanaliseerd spoor" :wink:
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Wat betekent dit sein?

Bericht door trainlovertje »

traindriverbe schreef: 15 feb 2021, 22:04
trainlovertje schreef: 15 feb 2021, 18:42 Ook al ligt er op lijn 147 maar één spoor, je kan er wel in tegenspoor rijden. Als je van Fleurus naar Auvelais rijdt, rijd je in normaalspoorregime, in de omgekeerde richting dus in tegenspoorregime. Een enkelspoor kan soms ook in beide richtingen te berijden zijn in normaalspoorregime, overigens.
Om het helemaal compleet te maken :

Bovenstaand geval is dus een "gespecialiseerd spoor" wordt in de één richting in NS (normaalspoor) beseind/bereden , in de andere richting in TS (tegenspoor) beseind/bereden.

Een spoor dat in beide richtingen in NS (normaalspoor) is beseind noemt men "gebanaliseerd spoor" :wink:
Dank voor de aanvulling! Die termen waren mijzelf nog onbekend.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Wat betekent dit sein?

Bericht door jknockaert »

traindriverbe schreef: 15 feb 2021, 22:04 Om het helemaal compleet te maken :

Bovenstaand geval is dus een "gespecialiseerd spoor" wordt in de één richting in NS (normaalspoor) beseind/bereden , in de andere richting in TS (tegenspoor) beseind/bereden.

Een spoor dat in beide richtingen in NS (normaalspoor) is beseind noemt men "gebanaliseerd spoor" :wink:
Waarom wordt op enkelspoor lijnen de ene keer voor gespecialiseerd en de andere keer voor gebanaliseerd spoor gekozen?
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Wat betekent dit sein?

Bericht door Paul »

Ik heb de indruk dat op alle enkelsporige lijnen waar de seininrichting vernieuwd werd, gespecialiseerd spoor wordt toegepast. Vroeger bestond dat niet. Misschien hoofdzakelijk om een praktische reden: alle seinen en leidingen bevinden zich dan aan dezelfde zijkant van het spoor?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Wat betekent dit sein?

Bericht door Tim »

Ik dacht dat men dit doet wanneer de lijn ooit dubbelsporig gemaakt zou worden, de hele seininrichting niet moet aangepast worden.
Plaats reactie