Spoorlijn 204

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Spoorlijn 204

Bericht door benimmeg »

Hallo,

Weet er iemand iets meer over spoorlijn 204. Wanneer gaan ze hier aan beginnen werken voor door te trekken naar Nederland? Wat zijn de plannen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorlijn 204

Bericht door Shrek »

benimmeg schreef: 02 feb 2021, 21:17 Hallo,

Weet er iemand iets meer over spoorlijn 204. Wanneer gaan ze hier aan beginnen werken voor door te trekken naar Nederland? Wat zijn de plannen?
Alles hangt af van het investeringsplan dat de regering aan het opmaken is. Maar dan nog zal het meerdere jaren duren. Je zal eventueel wel sneller reizigerstreinen kunnen zien op Gent-Zelzate.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spoorlijn 204

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 02 feb 2021, 22:07
benimmeg schreef: 02 feb 2021, 21:17 Hallo,

Weet er iemand iets meer over spoorlijn 204. Wanneer gaan ze hier aan beginnen werken voor door te trekken naar Nederland? Wat zijn de plannen?
Alles hangt af van het investeringsplan dat de regering aan het opmaken is. Maar dan nog zal het meerdere jaren duren. Je zal eventueel wel sneller reizigerstreinen kunnen zien op Gent-Zelzate.
Is lijn 55 zo'n interessante reizigerslijn? Er is minder nijverheid op de linkeroever van het kanaal, het centrum van Zelzate ligt ook op rechteroever... Dat was dacht ik de voornaamste reden om eerder voor lijn 204 te opteren, ook als daarvoor heel die lijn versneld moet worden... Idealiter sluit je lijn 204 opnieuw aan op lijn 55 als je verder wil gaan naar Terneuzen (ook al ligt Terneuzen zelf ook op rechteroever...)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorlijn 204

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 03 feb 2021, 09:53
Shrek schreef: 02 feb 2021, 22:07
benimmeg schreef: 02 feb 2021, 21:17 Hallo,

Weet er iemand iets meer over spoorlijn 204. Wanneer gaan ze hier aan beginnen werken voor door te trekken naar Nederland? Wat zijn de plannen?
Alles hangt af van het investeringsplan dat de regering aan het opmaken is. Maar dan nog zal het meerdere jaren duren. Je zal eventueel wel sneller reizigerstreinen kunnen zien op Gent-Zelzate.
Is lijn 55 zo'n interessante reizigerslijn? Er is minder nijverheid op de linkeroever van het kanaal, het centrum van Zelzate ligt ook op rechteroever... Dat was dacht ik de voornaamste reden om eerder voor lijn 204 te opteren, ook als daarvoor heel die lijn versneld moet worden... Idealiter sluit je lijn 204 opnieuw aan op lijn 55 als je verder wil gaan naar Terneuzen (ook al ligt Terneuzen zelf ook op rechteroever...)
Ik heb toch niet over lijn 55 gesproken? De eventuele reizigersdienst is weldegelijk op lijn 204 waarbij er in Zelzate een nieuwe stopplaats zou komen.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Spoorlijn 204

Bericht door jan_olieslagers »

En is er dan een intentie, of een project, om (op langere termijn, uiteraard) die reizigersdienst Gent-Zelzate te verlengen tot Terneuzen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spoorlijn 204

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 03 feb 2021, 12:20
groentje schreef: 03 feb 2021, 09:53
Shrek schreef: 02 feb 2021, 22:07
Alles hangt af van het investeringsplan dat de regering aan het opmaken is. Maar dan nog zal het meerdere jaren duren. Je zal eventueel wel sneller reizigerstreinen kunnen zien op Gent-Zelzate.
Is lijn 55 zo'n interessante reizigerslijn? Er is minder nijverheid op de linkeroever van het kanaal, het centrum van Zelzate ligt ook op rechteroever... Dat was dacht ik de voornaamste reden om eerder voor lijn 204 te opteren, ook als daarvoor heel die lijn versneld moet worden... Idealiter sluit je lijn 204 opnieuw aan op lijn 55 als je verder wil gaan naar Terneuzen (ook al ligt Terneuzen zelf ook op rechteroever...)
Ik heb toch niet over lijn 55 gesproken? De eventuele reizigersdienst is weldegelijk op lijn 204 waarbij er in Zelzate een nieuwe stopplaats zou komen.
Verkeerd begrepen, dan, toen je het had over een trein naar Terneuzen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorlijn 204

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 03 feb 2021, 13:36
Shrek schreef: 03 feb 2021, 12:20
groentje schreef: 03 feb 2021, 09:53

Is lijn 55 zo'n interessante reizigerslijn? Er is minder nijverheid op de linkeroever van het kanaal, het centrum van Zelzate ligt ook op rechteroever... Dat was dacht ik de voornaamste reden om eerder voor lijn 204 te opteren, ook als daarvoor heel die lijn versneld moet worden... Idealiter sluit je lijn 204 opnieuw aan op lijn 55 als je verder wil gaan naar Terneuzen (ook al ligt Terneuzen zelf ook op rechteroever...)
Ik heb toch niet over lijn 55 gesproken? De eventuele reizigersdienst is weldegelijk op lijn 204 waarbij er in Zelzate een nieuwe stopplaats zou komen.
Verkeerd begrepen, dan, toen je het had over een trein naar Terneuzen.
Huh? Jij was de eerste om het woord Terneuzen in dit topic te gebruiken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorlijn 204

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 03 feb 2021, 13:10 En is er dan een intentie, of een project, om (op langere termijn, uiteraard) die reizigersdienst Gent-Zelzate te verlengen tot Terneuzen?
Bij mijn weten niet, maar zolang het nieuwe investeringsplan er niet is, is het natuurlijk koffiedik kijken.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Spoorlijn 204

Bericht door benimmeg »

Dus is nog geen deadline gezet, en ook nog niet zeker of het project zijn geld krijgt?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorlijn 204

Bericht door Shrek »

benimmeg schreef: 03 feb 2021, 15:18 Dus is nog geen deadline gezet, en ook nog niet zeker of het project zijn geld krijgt?
Inderdaad. Het vorige investeringsplan voorzag een studie om te bekijken wat nodig is voor passagierstreinen Gent-Oostakker-Zelzate. Dat studiewerk is intussen gebeurd, nu moet het volgende investeringsplan de budgetten voor de uitvoering voorzien. Het is niet zeker dat dat gebeurt, heel wat projecten blijven immers in de studiefase steken wegens veranderde politieke interesse.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spoorlijn 204

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 03 feb 2021, 13:43 ...
Huh? Jij was de eerste om het woord Terneuzen in dit topic te gebruiken.
Benimmeg sprak over Nederland. Ik moet ergens het een en ander samengegooid hebben. Ik heb op FB wel ergens metrostation Bizet gebruikt ipv Bordet, en vind die post niet terug...
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Spoorlijn 204

Bericht door jan_olieslagers »

Als ik het allemaal goed begrijp, dan is er thans een voornemen om
* lijn 204 te verlangen tot ergens aan Zelzate
* op deze verlengde lijn 204 reizigersverkeer te verzorgen, wellicht vanaf Gent Sint Pieters, mogelijks een uurdienst
Maar dat is enkel een voornemen, het is wachten op de politiek (ttz het investeringsplan) om te weten of dit wordt uitgevoerd, en zoja, wanneer.

Pas als de verlenging tot Zelzate is uitgevoerd kan er gedacht worden aan een verdere verlenging tot in Nederland - wat in de praktijk inderdaad betekent "tot Terneuzen". Iets zegt me dat dat geen prioriteit is, noch in BE noch in NL, maar ik kan me best vergissen.

En pas als die tweede verlenging tot Terneuzen is uitgevoerd kan men beginnen denken aan het verlengen van de reizigersdienst. Zou er in Terneuzen veel potentieel zijn voor een reizigersdienst naar Gent?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorlijn 204

Bericht door Shrek »

Ik snap wel at het allemaal een beetje verwarrend is met het oude station van Zelzate enzo.
Even alles op een rijtje:
Voor L55 aan de westkant van het kanaal zijn er geen concrete uitbreidingsplannen. Het oude station van Zelzate wordt niet heropend.

Aan de oostkant van het kanaal zijn er wel plannen, dat is lijn 204, al zou die bij een upgrade wel van nummer veranderen

De vorige regering heeft Infrabel en NMBS gevraagd om te bestuderen hoe een reizigersdienst Gent-Zelzate er zou kunnen uitzien en wat daarvoor nodig is. Er liggen een aantal pistes op tafel, het is nu aan de regering om daar één van te kiezen, of geen, dat kan ook.
Alle pistes houden een upgrade van de sporen in, verhoging van de snelheid en de opening van meerdere stopplaatsen, waaronder een nieuwe eindhalte in Zelzate-oost. Dit is een stevige investering, maar nog steeds relatief goedkoop als je kijkt naar aantal kilometers bijkomende hoofdlijn.
Als de nieuwe regering nu beslist kan dit vrij snel waarheid worden.

Daarnaast is er vanuit Nederland de wens om L204 door te trekken tot over de grens om zo de goederentreinen uit Sluiskil veel vlotter in Gent-Zeehaven te krijgen dan vandaag het geval is. Dit vraagt om een internationaal samenwerkingsverdrag en afstemming met Nederland. Als dat er ooit komt moeten er dus eerst nog stevige politieke onderhandelingen gebeuren over de modaliteiten, kostprijs en wie wat betaalt. Dat kan dus nog jaren duren.

Tenslotte heb je dan ook nog de verre droom om via die nieuwe goederenlijn ook passagiers uit Terneuzen te vervoeren. Maar dat zie ik eigenlijk eerder als een utopie gezien de investering aan Nederlandse kant daarvoor heel groot is en het potentieel relatief beperkt.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Spoorlijn 204

Bericht door jan_olieslagers »

Hehe, ik zat er dus niet zo ver naast :) Vooral duidelijk dat reizigersdienst tot Terneuzen niet voor morgen is, zelfs niet voor overmorgen.

Voor wat betreft die bijkomende stopplaatsen zie ik - buiten het eindstation "Zelzate-Oost" - enkel Oostakker zin hebben - dat is nuttig zowel voor de woonkern Oostakker als voor personeel van Volvo als voor (fiets)recreatievelingen naar het veer van Langerbrugge. Voor de rest is daar toch enkel polder en industrie?

Welbedankt!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Spoorlijn 204

Bericht door Klassiekje »

Ik heb altijd gelezen dat er veel vraag is hiernaar, maar dat NMBS en Infrabel eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd zijn.
Plaats reactie