Het groot toiletplan

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
trein92
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mar 2016, 15:50

Het groot toiletplan

Bericht door trein92 »

Eind januari 2020 werd bekend dat de NMBS werkte aan 'het groot toiletplan', om de sanitaire voorzieningen in stations te uniformiseren.

Zie bvb deze link https://www.google.com/url?sa=t&source= ... GFdeZhsaEJ

Tot op de dag van vandaag zie ik daar nog niks van in de realiteit. Iemand een idee hoe het daar mee staat?

Een voorbeeld: station Diest was één van de ongelukkigen om een forse reductie in openingsuren te zien in augustus 2019. De toiletten zijn daar enkel toegankelijk met een sleutel, af te halen aan het loket. Ik stelde in juni 2019 de vraag aan de klantendienst wat hier met zou gebeuren: er zou een muntslot komen zodat dit altijd toegankelijk is. In december 2019 was dit er nog niet, en toen antwoorde de klantendienst dat het besteld was maar de leverancier niet leverde.

November 2020: u raadt het juist, anderhalf jaar later nog steeds geen muntslot. Toen bleek dat dit project geannuleerd was in het kader van het grotere plan.

Deze maand stond ik op een zondag in station Aarschot, toch ook geen onbenullige stopplaats. Ook daar gesloten sanitair.

Toch eens benieuwd wanneer we daar iets van in de praktijk gaan zien. Lijkt me toch een basisvoorwaarde als je openbaar vervoer wilt gebruiken. Zeker als je regelmatig op een Break zit waar quasi alle wc's buiten dienst zijn.
EBFS
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 apr 2020, 14:53

Re: Het groot toiletplan

Bericht door EBFS »

De toiletten van station Sint-Niklaas zijn sinds een aantal maanden opnieuw open (https://www.hln.be/sint-niklaas/reizige ... ~ad933d0a/). Maar of dat hiermee te maken heef, weet ik niet...
Spoor92
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2023, 08:19

Re: Het groot toiletplan

Bericht door Spoor92 »

Iemand een idee hoe het staat met de visie van NMBS op toiletten in stations? In 2020 werd een groot toiletplan aangekondigd (https://www.bruzz.be/mobiliteit/nmbs-ma ... 2020-01-27), en onlangs dan ook het nieuws dat in 14 grote stations met een privé partner wordt samengewerkt (https://m.gva.be/cnt/dmf20230413_94087983).

Maar van de middelgrote stations, waar nu steeds meer de toiletten enkel beschikbaar zijn met sleutel tijdens openingsuren van de loketten, geen nieuws. Iemand die meer weet?
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Het groot toiletplan

Bericht door TimJ36 »

Spoor92 schreef: 05 jul 2023, 17:06 Maar van de middelgrote stations, waar nu steeds meer de toiletten enkel beschikbaar zijn met sleutel tijdens openingsuren van de loketten, geen nieuws. Iemand die meer weet?
Het is al erg gekomen dat er een 'toiletplan' moet komen en dat toiletten faciliteren geen vanzelfsprekendheid meer is maar zoals u weet wordt de dienstverlening in de stations steeds verder afgebouwd, en dus ook de bijhorende toiletvoorzieningen.

"We houden ons strikt aan onze core business. Niet meer, niet minder. We kiezen voor functioneel ingerichte stations. Zolang ik meega, zal de tijd van overgedimensioneerde stations voorbij zijn", dixit Sophie Dutordoir. (Metro, 18 oktober 2017).
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Het groot toiletplan

Bericht door jan_olieslagers »

Zolang ik meega, zal de tijd van overgedimensioneerde stations voorbij zijn
Het ligt er maar aan wat men "overgedimensioneerd" noemt, natuurlijk. Voor mij is proper en bruikbaar sanitair een essentieel gegeven aan ieder publiekelijk toegankelijk gebouw. Hier in Portugal is dat ook werkelijk het geval, ik vermoed dat het bij wet is vastgelegd. Zelfs in de Aldi en de Lidl vindt men hier toiletten, keer op keer praktisch en proper. Zo ook in het station van Pombal (mijn dichtstbijzijnde, waar ik al wel eens doorheen wandel als er wat tijd over is) maar dat is dan ook een redelijk groot station, hoe het in de kleintjes zit zou ik niet weten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stijn
Berichten: 302
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Het groot toiletplan

Bericht door stijn »

Moesten er niet een aantal idioten zijn die de toiletten steeds afbreken en vuil achterlaten was dit een non issue...
Maar zoals steeds draaien we met z'n allen op voor een aantal idioten...
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Het groot toiletplan

Bericht door pietje »

jan_olieslagers schreef: 06 jul 2023, 08:35
Zolang ik meega, zal de tijd van overgedimensioneerde stations voorbij zijn
Het ligt er maar aan wat men "overgedimensioneerd" noemt, natuurlijk. Voor mij is proper en bruikbaar sanitair een essentieel gegeven aan ieder publiekelijk toegankelijk gebouw.
Dat was mijn idee ook: het leek mij meer het type statement dat je gebruikt om ergens een onderhandeling wat te pushen/af te blokken, maar waarmee je in de toekomst nog altijd alle richtingen uit kunt.
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Het groot toiletplan

Bericht door Klassiekje »

Ik weet in ieder geval dat buitenlandse toeristen keer op keer versteld gaan dat je hier moet betalen om naar de wc te gaan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Het groot toiletplan

Bericht door Steven »

Klassiekje schreef: 06 jul 2023, 16:30 Ik weet in ieder geval dat buitenlandse toeristen keer op keer versteld gaan dat je hier moet betalen om naar de wc te gaan.
Dat moet je in heel wat landen, ook in Paris Nord betaal je heel wat € om eens naar de wc te gaan in het station, maar er zijn natuurlijk ook voldoende plaatsen die het tegendeel bewijzen. Mijn schoolvoorbeeld op dat vlak blijft York.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1773
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Het groot toiletplan

Bericht door Portbou »

Klassiekje schreef: 06 jul 2023, 16:30 Ik weet in ieder geval dat buitenlandse toeristen keer op keer versteld gaan dat je hier moet betalen om naar de wc te gaan.
Zijn er dan zoveel landen waar de wc's in stations wel nog gratis zijn ?
Van Frankrijk, Duitsland, Nederland, Italië weet ik alvast zeker dat de stationstoiletten betalend zijn.
ovspotter_be
Berichten: 695
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Het groot toiletplan

Bericht door ovspotter_be »

Portbou schreef: 06 jul 2023, 16:54 Zijn er dan zoveel landen waar de wc's in stations wel nog gratis zijn?
In Oostenrijk heb je in veel kleinere stations nog gratis toiletten, zelf heb ik al handig gebruik van gemaakt in de stations van Semmering en Breitenstein am Semmering.
Voor Frankrijk vind ik dit wel sterk in contrast met de toiletten langs de snelwegen die ik nooit betalend heb geweten, ik vermoed wel dat hier één of andere wet of concessievereiste in meespeelt.
TKR
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Het groot toiletplan

Bericht door TKR »

En in Frankrijk heb je dan weer gewoon géén WC in de kleinere stations...
ovspotter_be
Berichten: 695
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Het groot toiletplan

Bericht door ovspotter_be »

In België ook niet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Het groot toiletplan

Bericht door Steven »

ovspotter_be schreef: 06 jul 2023, 17:06
Portbou schreef: 06 jul 2023, 16:54 Zijn er dan zoveel landen waar de wc's in stations wel nog gratis zijn?
In Oostenrijk heb je in veel kleinere stations nog gratis toiletten, zelf heb ik al handig gebruik van gemaakt in de stations van Semmering en Breitenstein am Semmering.
Voor Frankrijk vind ik dit wel sterk in contrast met de toiletten langs de snelwegen die ik nooit betalend heb geweten, ik vermoed wel dat hier één of andere wet of concessievereiste in meespeelt.
Ook in Zwitserland al meermaals gratis naar de wc geweest in stations van de RhB
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Het groot toiletplan

Bericht door jan_olieslagers »

Portbou schreef: 06 jul 2023, 16:54 Zijn er dan zoveel landen waar de wc's in stations wel nog gratis zijn ?
Portugal, voorzover ik weet en reeds heb kunnen vaststellen. Toegeggeven: ze zijn niet altijd even proper, of even goed onderhouden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie