Railbreuk

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Railbreuk

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 28 jan 2021, 10:33 Om 1 of andere reden is het eerst draaistel uit de sporen gegaan. Benieuwd wat de oorzaak hiervan is, een mogelijke oorzaak is een spoorbreuk of iets dat op het spoor lag.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 31 jan 2021, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ontsporing Weerde

Bericht door jan_olieslagers »

Dit is een zeeeeer recent document https://www.youtube.com/watch?v=rCyVj6kt2zA
Fascinerend, bedankt! Maar hoe relevant is dit voor de treinen van vandaag?
Een spoorbreuk zal geen ontsporing veroorzaken.
En dit lijkt me sowieso heel erg kort door de bocht.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ontsporing Weerde

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 29 jan 2021, 19:12
Dit is een zeeeeer recent document https://www.youtube.com/watch?v=rCyVj6kt2zA
Fascinerend, bedankt! Maar hoe relevant is dit voor de treinen van vandaag?
Het is wel zo dat gebroken/rotte dwarsliggers vaker voor problemen zorgen dan gebroken rails. Maar beide mogen niet voorkomen, dus wat doe je met die informatie?
Een spoorbreuk zal geen ontsporing veroorzaken.
Dat kan wel hoor, zeker in bochten of aan wissels. Gelukkig hebben we in België niet al teveel cijfermateriaal daarover wegens onze goede detectie van gebroken rails.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ontsporing Weerde

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 29 jan 2021, 19:12
Dit is een zeeeeer recent document https://www.youtube.com/watch?v=rCyVj6kt2zA
Fascinerend, bedankt! Maar hoe relevant is dit voor de treinen van vandaag?
Een spoorbreuk zal geen ontsporing veroorzaken.
En dit lijkt me sowieso heel erg kort door de bocht.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 31 jan 2021, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ontsporing Weerde

Bericht door jan_olieslagers »

Als men begint met onverklaarde afkortingen te smijten dan pik ik af. Daarentegen is "kort door de bocht" courant Nederlands.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ontsporing Weerde

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 29 jan 2021, 19:45 Als men begint met onverklaarde afkortingen te smijten dan pik ik af. Daarentegen is "kort door de bocht" courant Nederlands.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 31 jan 2021, 16:22, 2 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ontsporing Weerde

Bericht door jan_olieslagers »

Bedankt hoor, en ik kan me wel voorstellen dat het niet altijd even eenvoudig is met al die vaktermen. Nogmaals: ik ben helemaal niet van het vak, en waag me dus niet aan vaktechnische discussies. Maar een zin als "spoorbreuken veroorzaken geen ontsporingen" is nmbm een verregaande vereenvoudiging, dat is goed voor de Bildzeitung of de Paris-Match of The Daily Sun. Er kwam trouwens al meer tegenspraak op, vanwege meer competente lieden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ontsporing Weerde

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 29 jan 2021, 19:57 Bedankt hoor, en ik kan me wel voorstellen dat het niet altijd even eenvoudig is met al die vaktermen. Nogmaals: ik ben helemaal niet van het vak, en waag me dus niet aan vaktechnische discussies. Maar een zin als "spoorbreuken veroorzaken geen ontsporingen" is nmbm een verregaande vereenvoudiging, dat is goed voor de Bildzeitung of de Paris-Match of The Daily Sun. Er kwam trouwens al meer tegenspraak op, vanwege meer competente lieden.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 31 jan 2021, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ontsporing Weerde

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef: 29 jan 2021, 19:43 Toch niet, een railbreuk (dwars of In lengte ) zal geen trein doen ontsporen. Alsook als de « champignon » weggebroken Is over een kleine afstand Is er geen gevaar. Als u zegt « kort door de bocht «  wat bedoel U?
Verklaar me dan eens ,waarom gebruiken sommige IM’s geen spoorstroomkringen meer met ETCS? Inderdaad er zijn IM’s die beide gebruiken. Wat ga je doen met, of wat Is dan uw visie betreffende de ADD’s, die zijn over ook +/- 1 meter niet « veilig ».

Vraagje: wat Is de Max.snelheid van ROZ? Bij een storing door een railbreuk gaat de bestuurder ROZ rijden, en ziet de breuk niet, dus rijd er over,gaat hij ontsporen?
Op de plaatsen waar ze geen spoorstroomkringen hebben doen ze een veel frequentere ultrasooninspectie, dat is ook een manier om het risico van een ongeval bij railbreuk te verminderen. Beide systemen hebben hun voordelen, maar er is zeker niet één systeem duidelijk beter dan het andere.
Ook dilatatietoestellen worden regelmatiger geïnspecteerd dan lopend spoor.

Stellen dat een railbreuk geen trein kan doen ontsporen is toch niet wat de algemene spoorwereld er van denkt hoor. Het wordt algemeen beschouwd als een serieus risico op grote schade, één filmpje van een traag rijdende trein verandert daar niets aan :wink:
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ontsporing Weerde

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 29 jan 2021, 19:36
jan_olieslagers schreef: 29 jan 2021, 19:12
Dit is een zeeeeer recent document https://www.youtube.com/watch?v=rCyVj6kt2zA
Fascinerend, bedankt! Maar hoe relevant is dit voor de treinen van vandaag?
Het is wel zo dat gebroken/rotte dwarsliggers vaker voor problemen zorgen dan gebroken rails. Maar beide mogen niet voorkomen, dus wat doe je met die informatie?
Een spoorbreuk zal geen ontsporing veroorzaken.
Dat kan wel hoor, zeker in bochten of aan wissels. Gelukkig hebben we in België niet al teveel cijfermateriaal daarover wegens onze goede detectie van gebroken rails.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 31 jan 2021, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ontsporing Weerde

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 29 jan 2021, 20:05
nighttrain schreef: 29 jan 2021, 19:43 Toch niet, een railbreuk (dwars of In lengte ) zal geen trein doen ontsporen. Alsook als de « champignon » weggebroken Is over een kleine afstand Is er geen gevaar. Als u zegt « kort door de bocht «  wat bedoel U?
Verklaar me dan eens ,waarom gebruiken sommige IM’s geen spoorstroomkringen meer met ETCS? Inderdaad er zijn IM’s die beide gebruiken. Wat ga je doen met, of wat Is dan uw visie betreffende de ADD’s, die zijn over ook +/- 1 meter niet « veilig ».

Vraagje: wat Is de Max.snelheid van ROZ? Bij een storing door een railbreuk gaat de bestuurder ROZ rijden, en ziet de breuk niet, dus rijd er over,gaat hij ontsporen?
Op de plaatsen waar ze geen spoorstroomkringen hebben doen ze een veel frequentere ultrasooninspectie, dat is ook een manier om het risico van een ongeval bij railbreuk te verminderen. Beide systemen hebben hun voordelen, maar er is zeker niet één systeem duidelijk beter dan het andere.
Ook dilatatietoestellen worden regelmatiger geïnspecteerd dan lopend spoor.

Stellen dat een railbreuk geen trein kan doen ontsporen is toch niet wat de algemene spoorwereld er van denkt hoor. Het wordt algemeen beschouwd als een serieus risico op grote schade, één filmpje van een traag rijdende trein verandert daar niets aan :wink:
Laatst gewijzigd door nighttrain op 31 jan 2021, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ontsporing Weerde

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef: 29 jan 2021, 20:19 Wat Is uw benadering bij volgende situatie: een trein rijd 200 Km/h ,reisweg Is ok ,signalisation Is Ok. Plots zie je een korte spoorbezetting na de trein verder rijd ,dus uit zijn bezette sectie en vervolgens komt de SK terug goed? Inderdaad die trein heeft over een railbreuk gereden.
Als we zoiets zien stuurt Infrabel een inspectieploeg en wordt zoiets opgelost: klem erop vijzen, tijdelijke snelheidsvermindering en liefst dezelfde dag nog terug lassen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ontsporing Weerde

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef: 29 jan 2021, 21:07 Ik zeg niet dat het geen ongewone situatie is die niet zo snel mogelijk moet verholpen worden, dat is logisch.
Maar ik vraag me gewoon af wat U of de mensen zich voorstellen bij "railbreuk" of "gebroken rail"? Hebt U al laterale(langsliggende) breuken gezien of dwarsbreuken? Ten andere de meeste breuken(niet allemaal) die ik heb meegemaakt waren gedecteerd door de treinbestuurder. Bij Eurotunnel hadden we Mr.Thompson(with the sensitive butt), als die een dipje in het spoor melde kon je 100% zeker zijn dat er een breuk was, hij was de enige. Bij afwezigheid van trein geen SK detectie, door mechanisch kontakt. En dan gingen ze een "fishplate" plaatsen tot we later een coupon konden plaatsen om dit langdurig te verhelpen. Ik zuig dit allemaal niet uit mijn duim. Dit was ook het standpunt van de DB & ADIF ingénieurs op de HHR highspeedline (alsook bij ET met COGIFER ingenieurs). tuurlijk was het onderhoudsplan gesteund op de UIC fiches voor hogesnelheidslijnen met US treinen of mobiele US toestelen voor de wissels. U zou versteld staan hoeveel breuken gedetecteerd worden na controle met US trein en niet door de SK. Maar een breuk is een breuk. Dus nogmaals een trein zal niet ontsporen bij een railbreuk door de werking van het draaistel.
Ten andere laten we even pragmatisch denken, er is een gebroken rail => de treinbestuurder kan een lichte verzakking melden als hij genoeg ervaring heeft, of bij een "grotere breuk" zal de treinbestuurder een" ongewoon geluid en of schok " waarnemen, in beide gevallen zal hij dit melden aan het seinhuis die normaal gezien een snelheidsvermindering zal opleggen en eventueel vragen aan de volgende trein of de treinbestuurder iets abnormaals zal waarnemen in die zone. In funktie van zijn antwoord zullen er maatregelen getroffen worden. verkeer stopen of lagere snelheid aannemen.
Wat je nu uitlegt is de normale werking van ultrasoontreinen, die kunnen namelijk de dingen opsporen voordat ze tot gevaarlijke situaties leiden. Het is niet zomaar dat Infrabel in zo'n trein investeert. Ook de gewone spoormeettrein (EM130) kan die kleine verzakkingen waarnemen.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ontsporing Weerde

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 29 jan 2021, 23:10
nighttrain schreef: 29 jan 2021, 21:07
Wat je nu uitlegt is de normale werking van ultrasoontreinen, die kunnen namelijk de dingen opsporen voordat ze tot gevaarlijke situaties leiden. Het is niet zomaar dat Infrabel in zo'n trein investeert. Ook de gewone spoormeettrein (EM130) kan die kleine verzakkingen waarnemen.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 31 jan 2021, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ontsporing Weerde

Bericht door nighttrain »

Laat dit forum , achter mij , heb er genoeg van die "offtopic nieuw topic, nieuw onderwerp , bon , het laat mij koud.
Genoeg would-be experts hier aanwezig met heel veel expertise en ervaring zeker bij de beheerders, tonnen ervaring.
Vele interessate mensen zijn reeds weg heb ik gemerkt. Veel leven zater ook niet meer in de barak
Plaats reactie